Rudolf Steinerpedagogie - Tweede graad - ASO

Studierichting "Rudolf Steinerpedagogie"

  • In alle studierichtingen van het ASO is de studie van moderne talen belangrijk.
  • Verder krijg je in de 2de graad ASO Steinerpedagogie, net als in andere ASO richtingen, minimaal 4 lestijden wiskunde en een basis van de natuurwetenschappen. 
  • De Steinerscholen werken vanuit een specifieke visie op onderwijs.
  • Het kind als persoon in ontwikkeling staat hierbij centraal.

Voornaamste doelstellingen:

  • Een brede en evenwichtige persoonsvorming, inclusief de sociale vorming.
    Een harmonieuze ontwikkeling van hoofd (verstand), hart (gevoel) en handen (daad- en scheppingskracht) staat voorop.
  • Die eigenschappen ontwikkelen die voor de leerling van belang zijn om zich later blijvend te willen en kunnen ontplooien.
  • Een onderwijs realiseren met een maatschappelijk vernieuwende impuls.
  • Bijdragen tot een goede basis voor innerlijke vrijheid, verantwoordelijkheid en moraliteit.

Belangrijkste uitgangspunten:

  • Elke leerling is een persoon met eigen talenten, een eigen voorgeschiedenis en individualiteit.
    Het is voor de leraar de kunst om een klimaat te scheppen waarin alle leerlingen in brede zin kunnen leren, met aandacht voor de eigenheid en de leerbehoeften van elk kind.
  • Elk kind of jongere kan met zijn unieke persoon iets toevoegen aan de wereld.
  • De ontplooiing van de sociale, kunstzinnige en ambachtelijke vaardigheden krijgt evenveel aandacht als de ontwikkeling van het denken.
  • De ontwikkeling van de mens kent specifieke wetmatigheden.
    De ontluikende kwaliteiten en vermogens vragen een leeftijdsgerichte aanpak.

Enkele kenmerken:

  • Kunstzinnige vakken worden aangeboden doorheen het hele curriculum van basis- en middelbare school.
  • De klasgroep wordt over meerdere schooljaren begeleid door een vaste klasleraar.
  • Meerdere leerinhouden worden onderwezen in periodes.
    Dan komen deze inhouden gedurende drie of meer weken elke dag aan bod.

De Steinerscholen werken met eigen eindtermen en leerplannen, goedgekeurd door de overheid.

Rudolf Steinerpedagogie - Tweede graad - ASO

 
  • In alle studierichtingen van het ASO is de studie van moderne talen belangrijk.
  • Verder krijg je in de 2de graad ASO Steinerpedagogie, net als in andere ASO richtingen, minimaal 4 lestijden wiskunde en een basis van de natuurwetenschappen. 
  • De Steinerscholen werken vanuit een specifieke visie op onderwijs.
  • Het kind als persoon in ontwikkeling staat hierbij centraal.

Voornaamste doelstellingen:

  • Een brede en evenwichtige persoonsvorming, inclusief de sociale vorming.
    Een harmonieuze ontwikkeling van hoofd (verstand), hart (gevoel) en handen (daad- en scheppingskracht) staat voorop.
  • Die eigenschappen ontwikkelen die voor de leerling van belang zijn om zich later blijvend te willen en kunnen ontplooien.
  • Een onderwijs realiseren met een maatschappelijk vernieuwende impuls.
  • Bijdragen tot een goede basis voor innerlijke vrijheid, verantwoordelijkheid en moraliteit.

Belangrijkste uitgangspunten:

  • Elke leerling is een persoon met eigen talenten, een eigen voorgeschiedenis en individualiteit.
    Het is voor de leraar de kunst om een klimaat te scheppen waarin alle leerlingen in brede zin kunnen leren, met aandacht voor de eigenheid en de leerbehoeften van elk kind.
  • Elk kind of jongere kan met zijn unieke persoon iets toevoegen aan de wereld.
  • De ontplooiing van de sociale, kunstzinnige en ambachtelijke vaardigheden krijgt evenveel aandacht als de ontwikkeling van het denken.
  • De ontwikkeling van de mens kent specifieke wetmatigheden.
    De ontluikende kwaliteiten en vermogens vragen een leeftijdsgerichte aanpak.

Enkele kenmerken:

  • Kunstzinnige vakken worden aangeboden doorheen het hele curriculum van basis- en middelbare school.
  • De klasgroep wordt over meerdere schooljaren begeleid door een vaste klasleraar.
  • Meerdere leerinhouden worden onderwezen in periodes.
    Dan komen deze inhouden gedurende drie of meer weken elke dag aan bod.

De Steinerscholen werken met eigen eindtermen en leerplannen, goedgekeurd door de overheid.

 

4e leerjaar ASO 4e leerjaar TSO 4e leerjaar KSO 4e leerjaar BSO Leertijd
Deeltijds BSO

 

Situering binnen studiegebied ""

 
Tweede graad

Economische wetenschappen (ASO)
Freinetpedagogie (ASO)
Grieks-Latijn (ASO)
Humane wetenschappen (ASO)
Latijn (ASO)
Moderne talen (ASO)
Natuurwetenschappen (ASO)
Rudolf Steinerpedagogie (ASO)
Sportwetenschappen (ASO)
Topsport-economie (ASO)
Topsport-natuurwetenschappen (ASO)
Yeshiva (ASO)
Bakkerijtechnieken (TSO)
Bedrijf en organisatie (TSO)
Bedrijfswetenschappen (TSO)
Binnenvaarttechnieken (TSO)
Biotechnieken (TSO)
Biotechnologische STEM-wetenschappen (TSO)
Biotechnologische wetenschappen (TSO)
Biotechnologische wetenschappen (TSO)
Bouwtechnieken (TSO)
Bouwwetenschappen (TSO)
Creatie en mode (TSO)
Elektromechanische technieken (TSO)
Elektrotechnieken (TSO)
Grafische technieken (TSO)
Horeca (TSO)
Houttechnieken (TSO)
Maatschappij en welzijn (TSO)
Maatschappij- en welzijnswetenschappen (TSO)
Maritieme technieken dek (TSO)
Maritieme technieken motoren (TSO)
Mechanische technieken (TSO)
Plant-, dier- en milieutechnieken (TSO)
Slagerijtechnieken (TSO)
Sport (TSO)
Taal en communicatie (TSO)
Technologische wetenschappen (TSO)
Textielontwerp en prototyping (TSO)
Textielproductietechnieken (TSO)
Toerisme (TSO)
Toerisme (TSO)
Toerisme (TSO)
Topsport (dubbele finaliteit) (TSO)
Voertuigtechnieken (TSO)
Wellness en lifestyle (TSO)
Architecturale en beeldende vorming (KSO)
Architecturale kunsten (KSO)
Ballet (KSO)
Beeldende en audiovisuele kunsten (KSO)
Beeldende en audiovisuele vorming (KSO)
Creatie en mode (KSO)
Dans (KSO)
Fotografie (KSO)
Grafische technieken (KSO)
Muziek (KSO)
Woordkunst-drama (KSO)
Artistiek-creatieve bewerkingen (BSO)
Bakkerij (BSO)
Beweging en sport (BSO)
Binnenvaart (BSO)
Bouw (BSO)
Decor en etalage (BSO)
Diamantbewerking (BSO)
Elektriciteit (BSO)
Haar- en schoonheidsverzorging (BSO)
Hout (BSO)
Mechanica (BSO)
Moderealisatie en textielverzorging (BSO)
Onthaal en recreatie (BSO)
Organisatie en logistiek (BSO)
Paardenhouderij (BSO)
Plant-, dier- en milieu (BSO)
Printmedia (BSO)
Restaurant en keuken (BSO)
Schilderen en decoratie (BSO)
Slagerij (BSO)
Textiel (BSO)
Topsport (finaliteit arbeidsmarktgericht) (BSO)
Zeevaart (BSO)
Zorg en welzijn (BSO)

 

Welke lessen krijg ik in "Rudolf Steinerpedagogie" ?

 
Filteren op net
   

Waar kan ik "Rudolf Steinerpedagogie" volgen ?

  Toon alle scholen

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.


Filteren op provincie:
Filteren op arrondissement:
Filteren op gemeente:
Filteren op net:
   
Filteren op methodeschool:
Filteren op schooleigenschap:
 
   
Aantal instellingen gerangschikt per postcode:

Wie wordt toegelaten tot "Rudolf Steinerpedagogie" ?

-Je wordt toegelaten:

  • als je geslaagd bent in het 2de leerjaar van de 1ste graad (hou wel rekening met eventuele clausuleringen);
  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 2de graad BSO.
    In dit geval moet er ook een gunstige beslissing zijn van de toelatingsklassenraad.

- De toelatingsklassenraad kan, onder bepaalde voorwaarden,  de gevolgen van een behaald B- of C-attest ongedaan maken.

-Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs (Opleidingsvorm 1, 2, 3) worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO/2012/01 10.1.5.4

-Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse -, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

 Zie regelgeving SO 64, 9.2.5.1. en 9.2.5.2.

Wat kan je behalen na "Rudolf Steinerpedagogie" ?


Je kan één van volgende Oriënteringsattesten behalen: A, B of C:

  • een Oriënteringsattest A als je GESLAAGD bent;
  • een Oriënteringsattest B als je GESLAAGD bent MAAR in het volgend leerjaar bepaalde onderwijsvormen en/of studierichtingen NIET mag volgen.
    Dit komt doordat je voor één of meerdere vakken minder goede resultaten hebt behaald.
    De school beslist welke beperkingen (= clausulering) ze jou oplegt en moet meedelen waarom;
  • een Oriënteringsattest C als je NIET GESLAAGD bent;
  • een Attest van regelmatige lesbijwoning.
    Indien een school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’, krijg je hiermee toelating tot het 2de leerjaar van de 2de graad.

Mag ik tijdens het schooljaar nog veranderen ?


Veranderen van school mag altijd.
Tot en met 15 januari mag je binnen hetzelfde leerjaar veranderen van onderwijsvorm en/of studierichting.

De toelatingsklassenraad beslist of ze na 15 januari een overgang naar een andere studierichting en/of onderwijsvorm toestaat.

Wat na "Rudolf Steinerpedagogie" ?