Opleidingsvorm 2 (OV2)
Om je te kunnen inschrijven in het buitengewoon onderwijs, heb je een verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding. Het CLB moet in dat verslag nagaan welke maatregelen je huidige school al nam om je te ondersteunen en moet aangeven waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen te behalen in een school voor gewoon basisonderwijs of secundair onderwijs.
Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject nodig hebt. Met dit verslag kan je je inschrijven in een school voor buitengewoon onderwijs.
Een verslag motiveert de oriëntering naar:
- Welk type buitengewoon onderwijs het meest geschikt is te voldoen aan je onderwijsbehoeften
- (Voor het buitengewoon secundair onderwijs:) welke opleidingsvorm het meest geschikt is
Het verslag bundelt alle informatie die het CLB als multidisciplinair centrum voor deze motivering heeft verzameld.
In het verslag worden opgenomen:
- de identificatiegegevens van de leerling: voornaam, achternaam, geboortedatum en adres,
- de identificatiegegevens van de ouders: voornaam, achternaam en adres
- de identificatiegegevens van het CLB dat het attest bij de eerste attestering heeft afgeleverd: naam, adres en instellingsnummer, en voor- en achternaam van de directeur;
- het type en de opleidingsvorm voor buitengewoon secundair onderwijs bij de eerste attestering (dit kan ook een type zijn van buitengewoon basisonderwijs), met vermelding van de datum van de ondertekening van het attest, de ingangsdatum van het attest en de handtekening van de directeur van het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB);
- het type en de opleidingsvorm voor buitengewoon secundair onderwijs waarnaar de leerling verwezen wordt.
- de mededeling dat de fasen van het zorgcontinuüm voor de betreffende leerling werden doorlopen, tenzij de school in uitzonderlijke omstandigheden kan motiveren dat het doorlopen van een bepaalde fase niet relevant is;
- dat met toepassing van de principes van handelingsgericht werken de aanpassingen (waaronder remediërende, differentiërende, compenserende en dispenserende maatregelen) die nodig zijn om de leerling binnen een gemeenschappelijk curriculum te blijven meenemen, ofwel disproportioneel, ofwel onvoldoende zijn;
- dat de onderwijsbehoeften van de leerling werden omschreven met toepassing van een classificatiesysteem dat wetenschappelijk onderbouwd is en gebaseerd is op een interactionele visie en een sociaal model van handicap;
- dat de onderwijsbehoeften van de leerling niet louter toe te schrijven zijn aan een gelijkekansenindicator van de leerling;
Je ouders en jijzelf hebben recht op dat verslag. In geval van een effectieve inschrijving in een school voor buitengewoon onderwijs is het verslag bestemd voor de directeur om je inschrijving op school te staven en wordt het verslag toegevoegd aan het leerlingendossier op school.
Als je de school voor buitengewoon onderwijs verlaat, wordt het verslag aan je ouders terugbezorgd.
Je kan alleen naar een school met het type en - in het secundair onderwijs - de opleidingsvorm waar het verslag naar oriënteert.
Leeftijdsvoorwaarden:
Je kan worden toegelaten:
- na de zomervakantie van het jaar waarin 13 jaar wordt;
- of op gemotiveerd advies gevoegd bij het inschrijvingsverslag, na de zomervakantie van het jaar waarin je 12 jaar wordt;
- of als je een getuigschrift basisonderwijs hebt;
- of als je hoogstens 21 jaar bent.
Hierop bestaan er wel een aantal uitzonderingen. Je vindt deze in de omzendbrief.

Opleidingsvorm 2 
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
- Links
Beschrijving van de opleidingOV2 AlgemeenDit is onderwijs gericht op maatschappelijk functioneren en participereren in een omgeving waar ondersteuning voorzien is en op tewerkstelling in een werkomgeving waar ondersteuning voorzien is. Deze opleidingsvorm omvat 2 fasen, elke fase duurt ten minste 2 leerjaren. OV2 type specifiekType 2 is er voor kinderen met een verstandelijke beperking die voldoen aan alle onderstaande criteria:
Type 3 is er voor voor jongeren met een emotionele of gedragsstoornis en die geen verstandelijke beperking hebben (zoals bepaald in type 2).
Type 4 is er voor kinderen met een motorische beperking. Dit zijn kinderen bij wie op basis van specifieke medische diagnostiek, een uitval wordt vastgesteld in de neuromusculoskeletale en beweginggerelateerde functies, meer bepaald:
Type 6 is er voor kinderen me een visuele beperking.
Type 7 is er voor kinderen met een auditieve beperking die op basis van audiologisch onderzoek door een NKO-arts beantwoorden aan een van de onderstaande criteria:
Ook kinderen met STOS horen bij type 7
voor leerlingen vanaf 6 jaar:
Type 9 is bestemd voor jongeren met ASS (autismespectrumstoornis) die niet voldoen aan de criteria voor type 2. Welke lessen krijg je?In opleidingsvorm 2 krijg je een algemene en sociale vorming en een arbeidstraining. De leeractiviteiten binnen de algemene en sociale vorming gaan over algemene en sociale aanpassing, compensatietechnieken, lichamelijke opvoeding en lessen in de erkende godsdiensten, in de niet-confessionele zedenleer of in de cultuurbeschouwing. Arbeidstraining omvat de leeractiviteiten over de technische en praktische beroepsopleiding. De arbeidstraining leert je hoe de maatschappij werkt en hoe je aan de samenleving kan deelnemen in een omgeving waar je ondersteund wordt. De arbeidstraining zorgt ervoor dat je kan gaan werken in een werkomgeving die je steun geeft. Daarmee wordt bedoeld: het verrichten van betaalde arbeid in een werkomgeving die rekening houdt met wat je kan, wat je moeilijk vindt, wat je graag wil op je werk en hoe je je persoonlijk kan ontwikkelen. In deze opleidingsvorm kunnen stages worden ingericht. Scholen
ToelatingsvoorwaardenOm je te kunnen inschrijven in het buitengewoon onderwijs, heb je een verslag nodig van een centrum voor leerlingenbegeleiding. Het CLB moet in dat verslag nagaan welke maatregelen je huidige school al nam om je te ondersteunen en moet aangeven waarom deze maatregelen onvoldoende zijn om de gewone leerdoelen te behalen in een school voor gewoon basisonderwijs of secundair onderwijs. Het verslag beschrijft dat je een individueel aangepast leertraject nodig hebt. Met dit verslag kan je je inschrijven in een school voor buitengewoon onderwijs. Een verslag motiveert de oriëntering naar:
Het verslag bundelt alle informatie die het CLB als multidisciplinair centrum voor deze motivering heeft verzameld. In het verslag worden opgenomen:
Je ouders en jijzelf hebben recht op dat verslag. In geval van een effectieve inschrijving in een school voor buitengewoon onderwijs is het verslag bestemd voor de directeur om je inschrijving op school te staven en wordt het verslag toegevoegd aan het leerlingendossier op school. Als je de school voor buitengewoon onderwijs verlaat, wordt het verslag aan je ouders terugbezorgd. Je kan alleen naar een school met het type en - in het secundair onderwijs - de opleidingsvorm waar het verslag naar oriënteert. Leeftijdsvoorwaarden: Je kan worden toegelaten: AttestenDe school kiest tussen twee mogelijke attesten:
Wat na deze opleiding?De jongeren kunnen maatschappelijk functioneren binnen een beschermde leefwereld (vb. thuis, begeleid zelfstandig wonen, ...) en eventueel werken in een beschermde arbeidsomgeving (vb. een beschutte werkplaats, begeleid werken (onbezoldigd enkele uren of dagen per week gaan werken in het gewone arbeidsmilieu), een dagcentrum in combinatie met begeleid werken, heel soms in het gewone arbeidscircuit. Interessante linksBuitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school Buitengewoon onderwijs: Gezin en handicap Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding |