Diamantbewerking - Derde graad

Studierichting "Diamantbewerking"

Deze opleiding wil van jou een bekwaam diamantbewerker maken, is sterk praktijkgericht en telt weinig algemene vorming.
Je leert je vak hoofdzakelijk al doende. In de ateliers wordt gewerkt volgens de internationale normen vereist voor het diamantcertificaat.

In het 1ste leerjaar van de 3de graad bekwaam je je verder in het slijpen en snijden van diamanten.
Je krijgt technische achtergrond en oefent veel.

Je leert werken met molens, schijven, tangen, potjes, poeders… om diamanten te slijpen.
Je tuurt door microscopen om de kwaliteit van de diamant te leren bepalen.
Je bent in de weer met weegschalen, loepen, pincetten, polariscopen, spectroscopen, dichtoscopen…Je voert continu fijne motorische handelingen uit.

In het 5de jaar wordt vooral aandacht geschonken aan het bewerken van ‘heelgoederen’.
Verdelen, snijden en slijpen komen uitgebreid aan bod, zowel theoretisch als praktisch.
Je oefent zowel met de automatische snijmachine als manueel met de snijstok. Je kijkt voortdurend na of de slijpapparatuur en de bewerkingsmachines die je gebruikt, geherkalibreerd moeten worden.

Ook kruiswerk voor ronde stenen en fantasiestenen wordt geoefend. Voor het bewerken van diamanten inzet leer je ook specifieke en hoogtechnologische hard- en software gebruiken.

Diamantbewerking               


Beschrijving

Deze opleiding wil van jou een bekwaam diamantbewerker maken, is sterk praktijkgericht en telt weinig algemene vorming.
Je leert je vak hoofdzakelijk al doende. In de ateliers wordt gewerkt volgens de internationale normen vereist voor het diamantcertificaat.

In het 1ste leerjaar van de 3de graad bekwaam je je verder in het slijpen en snijden van diamanten.
Je krijgt technische achtergrond en oefent veel.

Je leert werken met molens, schijven, tangen, potjes, poeders… om diamanten te slijpen.
Je tuurt door microscopen om de kwaliteit van de diamant te leren bepalen.
Je bent in de weer met weegschalen, loepen, pincetten, polariscopen, spectroscopen, dichtoscopen…Je voert continu fijne motorische handelingen uit.

In het 5de jaar wordt vooral aandacht geschonken aan het bewerken van ‘heelgoederen’.
Verdelen, snijden en slijpen komen uitgebreid aan bod, zowel theoretisch als praktisch.
Je oefent zowel met de automatische snijmachine als manueel met de snijstok. Je kijkt voortdurend na of de slijpapparatuur en de bewerkingsmachines die je gebruikt, geherkalibreerd moeten worden.

Ook kruiswerk voor ronde stenen en fantasiestenen wordt geoefend. Voor het bewerken van diamanten inzet leer je ook specifieke en hoogtechnologische hard- en software gebruiken.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Diamantbewerking" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 5e leerjaar volg je in principe dezelfde studierichting. Onder bepaalde voorwaarden kan je nog naar een andere studierichting. Lees daarom de toelatingsvoorwaarden bij die studierichting. 

Na het 6e leerjaar gaan de leerlingen uit de arbeidsmarktfinaliteit werken of soms nog verder studeren.  

Om een goede keuze te maken ga best eerst heel breed te kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.

Je wil gaan werken

  • Welke beroepen zouden bij mij kunnen passen? Neem een kijkje op de beroepenpagina waar je op verschillende manieren kan je via verschillende ingangen verkennen welke beroepen er zoal zijn.
  • Of doe de test met Oriënt van VDAB.
  • Neem ook eens de info door op onze schoolverlaterspagina. 

Je wil verder studeren

Er zijn verschillende mogelijkheden na het 6e jaar:

            Professionele bachelors 
            Academische bachelors 

Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:

Enkele vragen die je kunnen helpen bij het kiezen van een opleiding in het hoger onderwijs:

  • Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
  • Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
  • Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
  • Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
  •  

Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
Er zijn andere opleidingsmogelijkheden bij SyntraVDABDefensie, Politie, ... 

Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.

Visuele voorstelling van de mogelijkheden na het 6e jaar arbeidsmarktgerichte finaliteit