Onderwijskiezer

Biotechnieken - Tweede graad

Studierichting "Biotechnieken"

Biotechnieken is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming.

  • Je legt in het specifieke gedeelte een sterke focus op chemie, biologie, fysica  en op het toegepast wetenschappelijk onderzoeken en oplossen van problemen via productie- en procestechnieken. 
  • Vooral labo- en STEM-vaardigheden staan centraal, maar ook het analyseren van biochemische productieprocessen, met aandacht voor meet-, sturings- en regeltechnieken.
  • In deze studierichting is het belangrijk dat je houdt van chemie, laboactiviteiten en biochemische processen. Je zoekt naar verband tussen de structuur en de eigenschap van stoffen en je leert over de classificatie van anorganische en eenvoudige organische stoffen. 
  • Het is belangrijk dat je nauwkeurig kan werken en dat je oog voor detail hebt graag onderzoekt, analyseert en naar oplossingen zoekt.

Biotechnieken                  


Biotechnieken is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming.

  • Je legt in het specifieke gedeelte een sterke focus op chemie, biologie, fysica  en op het toegepast wetenschappelijk onderzoeken en oplossen van problemen via productie- en procestechnieken. 
  • Vooral labo- en STEM-vaardigheden staan centraal, maar ook het analyseren van biochemische productieprocessen, met aandacht voor meet-, sturings- en regeltechnieken.
  • In deze studierichting is het belangrijk dat je houdt van chemie, laboactiviteiten en biochemische processen. Je zoekt naar verband tussen de structuur en de eigenschap van stoffen en je leert over de classificatie van anorganische en eenvoudige organische stoffen. 
  • Het is belangrijk dat je nauwkeurig kan werken en dat je oog voor detail hebt graag onderzoekt, analyseert en naar oplossingen zoekt.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Biotechnieken" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Nuttige link(s)

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Labotechnisch medewerker

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Laboratoriumassistent

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Operator voedings-, chemische en farmaceutische industrie

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!