Onderwijskiezer

Mechanica - Tweede graad

Studierichting "Mechanica"

De studierichting 'Mechanica' is concreet, technisch en praktisch. Het is een studierichting met finaliteit: arbeidsmarkt.

In de 2e graad maak je kennis met mechanica in verschillende contexten: zowel las- als autotechnieken, plaatbewerking, (niet-) verspanende technieken  en (de)montagetechnieken … komen aan bod.
Bedoeling is dat je nog veel keuzemogelijkheden hebt naar de 3e graad toe. Daar kan je je meer specialiseren.
Sommige scholen kiezen er voor om al in de 2e graad een accent te leggen op bepaalde vakgebieden vb. op 'auto', ‘(brom)fietsen', 'koeling en warmte' of 'machines'.
Vaak heeft dit te maken met de studierichtingen die in de 3e graad in die school worden aangeboden.

Bedoeling in de 2e graad is: kennismaken  met materialen, gereedschappen en toestellen die vaak gebruikt worden in de plaatbewerking en de lastechnieken. Je leert ze gebruiken en onderhouden. Denk bv. aan verspanende machines zoals CNC- freesmachines, -draaibanken, kolomboormachines…
Maar evengoed leer je werken aan niet- verspanende machines  voor plooien, knippen/snijden, laser-/plasmasnijden, 3D-printen en met  lasapparatuur (TIG, Halfautomaat).

Basistechnieken als boren, zagen, draaien en slijpen worden ingeoefend. Je leert onderdelen en verbindingsstukken samenstellen en demonteren.

Vaardigheden die meer handigheid vereisen (lassen, snijbranden, solderen, plooien, sanitair) worden ook ingeoefend. Ook plaatbewerkingen zoals snijden, plooien en buigen, rekken…

Je leert je informeren, tekeningen van installaties lezen en zelf plannen op schaal tekenen.
Al doende leer je zelfs gebruik maken van ICT bij het maken van technische realisaties.  

Je moet dus niet alleen ‘handen aan je lijf hebben’ maar liefst ook interesse in techniek. 

Mechanica                  


De studierichting 'Mechanica' is concreet, technisch en praktisch. Het is een studierichting met finaliteit: arbeidsmarkt.

In de 2e graad maak je kennis met mechanica in verschillende contexten: zowel las- als autotechnieken, plaatbewerking, (niet-) verspanende technieken  en (de)montagetechnieken … komen aan bod.
Bedoeling is dat je nog veel keuzemogelijkheden hebt naar de 3e graad toe. Daar kan je je meer specialiseren.
Sommige scholen kiezen er voor om al in de 2e graad een accent te leggen op bepaalde vakgebieden vb. op 'auto', ‘(brom)fietsen', 'koeling en warmte' of 'machines'.
Vaak heeft dit te maken met de studierichtingen die in de 3e graad in die school worden aangeboden.

Bedoeling in de 2e graad is: kennismaken  met materialen, gereedschappen en toestellen die vaak gebruikt worden in de plaatbewerking en de lastechnieken. Je leert ze gebruiken en onderhouden. Denk bv. aan verspanende machines zoals CNC- freesmachines, -draaibanken, kolomboormachines…
Maar evengoed leer je werken aan niet- verspanende machines  voor plooien, knippen/snijden, laser-/plasmasnijden, 3D-printen en met  lasapparatuur (TIG, Halfautomaat).

Basistechnieken als boren, zagen, draaien en slijpen worden ingeoefend. Je leert onderdelen en verbindingsstukken samenstellen en demonteren.

Vaardigheden die meer handigheid vereisen (lassen, snijbranden, solderen, plooien, sanitair) worden ook ingeoefend. Ook plaatbewerkingen zoals snijden, plooien en buigen, rekken…

Je leert je informeren, tekeningen van installaties lezen en zelf plannen op schaal tekenen.
Al doende leer je zelfs gebruik maken van ICT bij het maken van technische realisaties.  

Je moet dus niet alleen ‘handen aan je lijf hebben’ maar liefst ook interesse in techniek. 

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Mechanica" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Nuttige link(s)

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Demonteur - monteur carrosserie

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Insteller verspaning

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Voorbewerker carrosserie

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Monteerder

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Plaatwerker carrosserie

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Pijplasser

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!