Onderwijskiezer

Textielproductietechnieken - Tweede graad

Studierichting "Textielproductietechnieken"

Textielproductietechnieken is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Het is de bedoeling om technisch onderlegde werknemers op te leiden die in de verschillende fasen van het productie- en afwerkingsproces ingeschakeld kunnen worden als technicus of als verantwoordelijke voor een afdeling.

  • Je maakt kennis met een inleiding in de textielnijverheid.   
  • Je leert zelfstandig machines te bedienen, te programmeren en te onderhouden. 
  • Je leert hoe verschillende textielproducten tot stand komen door spinnen, weven, breien, veredelen en afwerken. 
  • Ook leer je de verschillende chemische bewerkingen die de vezels, stoffen en draden kunnen ondergaan zoals wassen, bleken, kleuren... 
  • Naast handmatig tekenen komt vooral het ontwerpen met de computer (CAD/CAM) uitgebreid aan bod.

Textielproductietechnieken               


Textielproductietechnieken is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming. Het is de bedoeling om technisch onderlegde werknemers op te leiden die in de verschillende fasen van het productie- en afwerkingsproces ingeschakeld kunnen worden als technicus of als verantwoordelijke voor een afdeling.

  • Je maakt kennis met een inleiding in de textielnijverheid.   
  • Je leert zelfstandig machines te bedienen, te programmeren en te onderhouden. 
  • Je leert hoe verschillende textielproducten tot stand komen door spinnen, weven, breien, veredelen en afwerken. 
  • Ook leer je de verschillende chemische bewerkingen die de vezels, stoffen en draden kunnen ondergaan zoals wassen, bleken, kleuren... 
  • Naast handmatig tekenen komt vooral het ontwerpen met de computer (CAD/CAM) uitgebreid aan bod.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Textielproductietechnieken" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Wat kan je behalen na "Textielproductietechnieken" ?


Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!