Onderwijskiezer

Bouw - Tweede graad

Studierichting "Bouw"

Ben je handig en wil je later graag in de bouwsector werken?
Wil je leren hoe je op een veilige manier (ruw)bouwconstructies realiseert? Dan is deze  brede technisch- praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt, misschien iets voor jou.

Je leert over verschillende bouwmaterialen en gereedschappen  (manueel en mechanisch). Je leert ze correct gebruiken en onderhouden. 

Voorts leer je eenvoudige bouwopdrachten begrijpen en correct uitvoeren terwijl je de veiligheidsvoorschriften volgt. Je leert hoe je bouwplannen moet lezen, hoe je kan berekenen hoeveel materieel je nodig hebt voor een opdracht en hoeveel het zal kosten.

In het schoolatelier  leer je metselen,  funderingen en betonneringswerken uitvoeren, huisrioleringen leggen maar ook voegen, bepleisteren, vloeren en betegelen.
Je leert hoe je de  overgang tussen 2 isolerende materialen (bouwknopen) moet aanpakken en welke veiligheidsvoorschriften je dient te volgen.

Al doende leer je (nieuwe) technieken toepassen en ICT  gebruiken voor het voorbereiden van een opdracht.

Er is aandacht voor een goede werkhouding om lichamelijke klachten te voorkomen, voor  milieubewust en circulair werken met een minimum aan afval en maximaal herbruikbare grondstoffen.

Bouw               


Ben je handig en wil je later graag in de bouwsector werken?
Wil je leren hoe je op een veilige manier (ruw)bouwconstructies realiseert? Dan is deze  brede technisch- praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt, misschien iets voor jou.

Je leert over verschillende bouwmaterialen en gereedschappen  (manueel en mechanisch). Je leert ze correct gebruiken en onderhouden. 

Voorts leer je eenvoudige bouwopdrachten begrijpen en correct uitvoeren terwijl je de veiligheidsvoorschriften volgt. Je leert hoe je bouwplannen moet lezen, hoe je kan berekenen hoeveel materieel je nodig hebt voor een opdracht en hoeveel het zal kosten.

In het schoolatelier  leer je metselen,  funderingen en betonneringswerken uitvoeren, huisrioleringen leggen maar ook voegen, bepleisteren, vloeren en betegelen.
Je leert hoe je de  overgang tussen 2 isolerende materialen (bouwknopen) moet aanpakken en welke veiligheidsvoorschriften je dient te volgen.

Al doende leer je (nieuwe) technieken toepassen en ICT  gebruiken voor het voorbereiden van een opdracht.

Er is aandacht voor een goede werkhouding om lichamelijke klachten te voorkomen, voor  milieubewust en circulair werken met een minimum aan afval en maximaal herbruikbare grondstoffen.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Bouw" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Nuttige link(s)

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Vloerder - tegelzetter

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Metselaar

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Stukadoor

VKS - Beroepskwalificatie niveau 3: Dekvloerlegger

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!