Onderwijskiezer

Biotechnologische STEM-wetenschappen - Tweede graad

Studierichting "Biotechnologische STEM-wetenschappen"

Je bent sterk geïnteresseerd in biologie, chemie en de toepassingen ervan binnen natuur en milieu. Denk maar bijvoorbeeld aan alles wat met voeding te maken heeft, land- en tuinbouw,de medische sector en recyclage.

Je krijgt een stevige portie wiskunde (verdiepte basisvorming) en een groot blok wetenschappen (+/- 1/3 van de week). Onder wetenschappen verstaan we hier:

  • (uitgebreide) chemie: chemische stoffen en hun reacties, verband tussen de structuur en de eigenschappen van stoffen, ...
  • (uitgebreide) fysica: leren over elektromagnetisme, mechanica (wetten van Newton, eenparige bewegingen, mechanische eigenschappen van materialen), thermodynamica (behoud van energie, ...)
  • biologie: studie van de levende materie, belang en werking van micro-organismen, ...

Je ontwikkelt en versterkt je onderzoeks- en labovaardigheden.
Daarbij gebruik je je wiskundige, natuurwetenschappelijke en technische kennis om problemen, onderzoeksvragen te analyseren en op te lossen.

Biotechnologische STEM-wetenschappen               


Je bent sterk geïnteresseerd in biologie, chemie en de toepassingen ervan binnen natuur en milieu. Denk maar bijvoorbeeld aan alles wat met voeding te maken heeft, land- en tuinbouw,de medische sector en recyclage.

Je krijgt een stevige portie wiskunde (verdiepte basisvorming) en een groot blok wetenschappen (+/- 1/3 van de week). Onder wetenschappen verstaan we hier:

  • (uitgebreide) chemie: chemische stoffen en hun reacties, verband tussen de structuur en de eigenschappen van stoffen, ...
  • (uitgebreide) fysica: leren over elektromagnetisme, mechanica (wetten van Newton, eenparige bewegingen, mechanische eigenschappen van materialen), thermodynamica (behoud van energie, ...)
  • biologie: studie van de levende materie, belang en werking van micro-organismen, ...

Je ontwikkelt en versterkt je onderzoeks- en labovaardigheden.
Daarbij gebruik je je wiskundige, natuurwetenschappelijke en technische kennis om problemen, onderzoeksvragen te analyseren en op te lossen.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Biotechnologische STEM-wetenschappen" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!