Textiel - Tweede graad

Studierichting "Textiel"

Wil je graag kwaliteitsvolle stoffen maken en opgeleid worden tot vakman/-vrouw in de textielnijverheid? Zie je jezelf werken aan grote textielmachines? Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt misschien iets voor jou?
Je leert machinaal spinnen, weven, breien, tuften*.
Je leert  de grote textielmachines correct bedienen en controleren op netheid en storingen. Je leert ze voorzien van  grondstoffen (draden, garens, vezels…), je leert bobijnen en tuftdoek installeren.

Je leert hoe je courante textielmachines kan programmeren, krijgt inzicht in het verloop van de productie en leert waarop je moet letten bij de controle van  het productieproces.
Storingen herstellen, oorzaken van draadafwijkingen opsporen en corrigeren, het losmaken van het getuft doek leer je al doende.  

* Tuften is een methode om hoogpolig textiel (met langere draden) zoals fluweel, velours, pluche en hoogpolig tapijt, te maken. In basismateriaal worden (al dan niet machinaal) lussen van garens gestoken.

Textiel               


Beschrijving

Wil je graag kwaliteitsvolle stoffen maken en opgeleid worden tot vakman/-vrouw in de textielnijverheid? Zie je jezelf werken aan grote textielmachines? Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt misschien iets voor jou?
Je leert machinaal spinnen, weven, breien, tuften*.
Je leert  de grote textielmachines correct bedienen en controleren op netheid en storingen. Je leert ze voorzien van  grondstoffen (draden, garens, vezels…), je leert bobijnen en tuftdoek installeren.

Je leert hoe je courante textielmachines kan programmeren, krijgt inzicht in het verloop van de productie en leert waarop je moet letten bij de controle van  het productieproces.
Storingen herstellen, oorzaken van draadafwijkingen opsporen en corrigeren, het losmaken van het getuft doek leer je al doende.  

* Tuften is een methode om hoogpolig textiel (met langere draden) zoals fluweel, velours, pluche en hoogpolig tapijt, te maken. In basismateriaal worden (al dan niet machinaal) lussen van garens gestoken.

Situering binnen het studiedomein: STEM

2e graad

3e graad

Binnenvaart      
Binnenvaarttechnieken     
Biotechnieken     
Biotechnologische STEM-wetenschappen      
Bouw      
Bouwtechnieken     
Bouwwetenschappen      
Elektriciteit      
Elektromechanische technieken     
Elektrotechnieken     
Grafische technieken     
Hout      
Houttechnieken     
Maritieme technieken dek     
Maritieme technieken motoren     
Mechanica      
Mechanische technieken     
Printmedia      
Schilderen en decoratie      
Technologische wetenschappen      
Textiel      
Textielontwerp en prototyping     
Textielproductietechnieken     
Voertuigtechnieken     
Zeevaart en zeevisserij      
Afwerking bouw     
Applicatie- en databeheer    
Autotechnieken    
Binnen- en buitenschrijnwerk     
Binnenschrijnwerk en interieur     
Binnenvaart en beperkte kustvaart     
Binnenvaarttechnieken    
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen     
Biotechnologische en chemische technieken    
Bouw- en houtwetenschappen     
Bouwplaatsmachinist     
Bouwtechnieken    
Brom- en motorfietsinstallaties     
Crossmedia    
Datacommunicatie en netwerkinstallaties     
Decoratie en schilderwerken     
Dentaaltechnieken    
Elektrische installaties     
Elektromechanische technieken    
Elektronicatechnieken    
Elektrotechnieken    
Fietsinstallaties     
Grafimedia    
Houttechnieken    
Industriële ICT    
Informatica- en communicatiewetenschappen     
Koel- en warmtetechnieken    
Koelinstallaties     
Koetswerk     
Lassen-constructie     
Maritieme technieken dek    
Maritieme technieken motoren    
Mechanische vormgeving     
Mechanische vormgevingstechnieken    
Mechatronica     
Onderhoudsmechanica auto     
Optiektechnieken    
Orthopedietechnieken    
Podiuminstallaties     
Podiumtechnieken    
Preventief onderhoud machines en installaties     
Printmedia     
Productie-industrie     
Ruwbouw     
Sanitaire en verwarmingsinstallaties     
Technologische wetenschappen en engineering     
Textiel     
Textielontwerp en -prototyping    
Textielproductietechnieken    
Vliegtuigtechnieken    
Vrachtwagenchauffeur     
Zeevaart     
Zeevisserij     

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Textiel" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit Arbeidsmarkt als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A of 2e leerjaar B (*)
    OF
  • al 15 jaar bent op 31 december van dat schooljaar. Vanaf 1 september 2024 zal er daarbij ook een gunstig advies van de toelatingsklassenraad nodig zijn.
 
(* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd)
 
Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO 64 9.1.12
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 kalenderdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 

Voor elke opleiding bestaat een curriculumdossier. Voor bepaalde studierichtingen zijn specifieke toelatingsvoorwaarden van toepassing (medisch, veiligheid, topsportstatuut, ...). De toelatingsvoorwaarden voor jouw richting kan je hier opzoeken. Kies je opleiding en volg de link naar het curriculumdossier.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.

 


Overzitten

Behaald attest in het 3e leerjaar SO:

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.


Meer info: zie regelgeving SO

Attest

Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest 

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

Wat na Textiel ?

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Studierichtingen 2e graad 2e leerjaar uit het studiedomein: STEM

Binnenvaart    Finaliteit: arbeidsmarkt
Binnenvaarttechnieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Biotechnieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Biotechnologische STEM-wetenschappen    Finaliteit: doorstroom
Bouw    Finaliteit: arbeidsmarkt
Bouwtechnieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Bouwwetenschappen    Finaliteit: doorstroom
Elektriciteit    Finaliteit: arbeidsmarkt
Elektromechanische technieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Elektrotechnieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Grafische technieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Hout    Finaliteit: arbeidsmarkt
Houttechnieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Maritieme technieken dek    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Maritieme technieken motoren    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Mechanica    Finaliteit: arbeidsmarkt
Mechanische technieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Printmedia    Finaliteit: arbeidsmarkt
Schilderen en decoratie    Finaliteit: arbeidsmarkt
Technologische wetenschappen    Finaliteit: doorstroom
Textiel    Finaliteit: arbeidsmarkt
Textielontwerp en prototyping    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Textielproductietechnieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Voertuigtechnieken    Finaliteit: arbeidsmarkt en doorstroom
Zeevaart en zeevisserij    Finaliteit: arbeidsmarkt

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!