Onderwijskiezer

Bouwwetenschappen - Tweede graad

Studierichting "Bouwwetenschappen"

Deze richting richt zich naar jongeren met een ruime interesse voor het bestuderen, het ontwerpen en het realiseren van bouwconstructies.

Het is een eerder theoretische richting met veel aandacht voor (verdiepte) wiskunde en technologie. 
Daarbij neemt fysica een belangrijke plaats in en leer je o.a. over:

  • bouw- en houtconstructies 
  • materiaalkunde
  • elektromagnetisme
  • mechanica
  • thermodynamica (behoud van energie, ...)
  • constructieleer

Je leert probleemoplossend denken, één of meerdere oplossingen uitwerken, analyseren en evalueren.
De technische realisaties worden niet alleen op papier maar ook in werkelijkheid uitgevoerd.
Je leert in de praktijk rekening houden met de veiligheid van de werkomgeving, bouwwetgeving, topografie, weg- en waterbouwkundige aspecten, stabiliteit, sterkte, ...

De klemtoon ligt eerder op het vlak van het ontwerpen (=STEM-engineering) en organiseren dan op het vlak van het praktisch realiseren (uitvoeren).
Omdat deze opleiding zo theoretisch is, heb je in de derde graad veel mogelijkheden en ben je klaar om verder te studeren in het hoger onderwijs.

Bouwwetenschappen               


Deze richting richt zich naar jongeren met een ruime interesse voor het bestuderen, het ontwerpen en het realiseren van bouwconstructies.

Het is een eerder theoretische richting met veel aandacht voor (verdiepte) wiskunde en technologie. 
Daarbij neemt fysica een belangrijke plaats in en leer je o.a. over:

  • bouw- en houtconstructies 
  • materiaalkunde
  • elektromagnetisme
  • mechanica
  • thermodynamica (behoud van energie, ...)
  • constructieleer

Je leert probleemoplossend denken, één of meerdere oplossingen uitwerken, analyseren en evalueren.
De technische realisaties worden niet alleen op papier maar ook in werkelijkheid uitgevoerd.
Je leert in de praktijk rekening houden met de veiligheid van de werkomgeving, bouwwetgeving, topografie, weg- en waterbouwkundige aspecten, stabiliteit, sterkte, ...

De klemtoon ligt eerder op het vlak van het ontwerpen (=STEM-engineering) en organiseren dan op het vlak van het praktisch realiseren (uitvoeren).
Omdat deze opleiding zo theoretisch is, heb je in de derde graad veel mogelijkheden en ben je klaar om verder te studeren in het hoger onderwijs.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Bouwwetenschappen" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!