Verpleegkunde - Professionele bachelor

 

Algemene info


De opleiding bereidt je voor op het beroep van verpleegkundige.
Deze beroepsopleiding brengt je kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes bij, die als grondslag moeten dienen voor het zelfstandig vervullen van verpleegkundige taken in matig-complexe tot complexe situaties.
Je verwerft grondige wetenschappelijk kennis via hoorcolleges, groepswerk, zelfstudie, simulatie- en/of vaardigheidsonderwijs.
Zo verkrijg je de vereiste competenties en basisvaardigheden. Je krijgt o.a. een wetenschappelijke basis anatomie, fysiologie, pathologie, klinisch redeneren, farmacologie, …

Je verwerft competenties in 3 domeinen:
- zorg (zorg voor zieken en stervenden, individuele en collectieve preventie en GVO)
- organisatie van de zorg (zorgprogrammering, verpleegbeleid, werkbegeleiding, kwaliteitszorg)
- beroep (beroepsinnovatie, deskundigheidsbevordering).
Binnen ieder domein vervul je één of meerdere rollen: binnen het domein zorg is dit de rol van zorgverlener en regisseur; binnen het domein organisatie van de zorg de rol van ontwerper en coach en binnen het domein beroep tenslotte de rol van beroepsbeoefenaar.

Leren op de werkvloer is cruciaal in je opleiding tot verpleegkundige.
Daarom wordt er (minstens) 2300 uur stage in de zorgsector gepland.
Ook internationale stages zijn mogelijk.
Daarbij leer je in teamverband en door rechtstreeks contact met de patiënten de juiste zorg te plannen, verstrekken en beoordelen.
Je ervaart hoe de zorgsector georganiseerd wordt. Je leert als teamleider op te treden en bouwt de nodige competenties op om bijvoorbeeld gezondheidseducatie te geven aan individuen en/of groepen.
De opleiding leidt tot de erkende titel van Verantwoordelijk algemeen ziekenverple(e)g(st)er


Sinds 2016-2017 omvat de opleiding 240 studiepunten (4 jaar).
De Europese richtlijn vereist dat studenten tijdens de volledige opleiding 2300 u stage lopen waarvan 800u in de laatste opleidingsfase onder de vorm van een contractstage
Je doorloopt twee stages van 400 uur, gespreid over het academiejaar waarbij je werkt als verpleegkundige-in-opleiding.
Je werkt bij één of twee werkgevers en het is de bedoeling dat je een vergoeding krijgt. Je krijgt tijdens die stages de bijhorende verantwoordelijkheid voor patiënten. De stage kan (indien gewenst) ook plaatsvinden in het buitenland.
Je stageplek in het derde jaar, je keuzevakken in het vierde jaar en het onderwerp van je bachelorproef bepalen in welk domein jij je kennis verbreedt en wil toepassen. Dankzij je brede basisopleiding kan je in alle domeinen aan de slag.


Voor wie?
Specifieke voorkennis is niet vereist.
Interesse in hoe de mens lichamelijk, psychisch en sociaal functioneert, is wel een troef als je Verpleegkunde studeert.
Net zoals zorgzaam en geduldig omgaan met mensen. Maar vooral je motivatie en inzet verhogen je slaagkansen. 
Je opleiding besteedt aandacht aan jou als persoon en aan de emotionele aspecten waarmee je in de opleiding verpleegkunde wordt geconfronteerd.
Je moet mensenkennis hebben, handig zijn in het uitvoeren van technische handelingen en beschikken over voldoende kennis en redeneervermogen om op elk moment de juiste beslissingen te kunnen nemen. 
Tot slot moet je ook goede sociale vaardigheden hebben.



Studiepunten

240

Verpleegkunde - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


De opleiding bereidt je voor op het beroep van verpleegkundige.
Deze beroepsopleiding brengt je kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes bij, die als grondslag moeten dienen voor het zelfstandig vervullen van verpleegkundige taken in matig-complexe tot complexe situaties.
Je verwerft grondige wetenschappelijk kennis via hoorcolleges, groepswerk, zelfstudie, simulatie- en/of vaardigheidsonderwijs.
Zo verkrijg je de vereiste competenties en basisvaardigheden. Je krijgt o.a. een wetenschappelijke basis anatomie, fysiologie, pathologie, klinisch redeneren, farmacologie, …

Je verwerft competenties in 3 domeinen:
- zorg (zorg voor zieken en stervenden, individuele en collectieve preventie en GVO)
- organisatie van de zorg (zorgprogrammering, verpleegbeleid, werkbegeleiding, kwaliteitszorg)
- beroep (beroepsinnovatie, deskundigheidsbevordering).
Binnen ieder domein vervul je één of meerdere rollen: binnen het domein zorg is dit de rol van zorgverlener en regisseur; binnen het domein organisatie van de zorg de rol van ontwerper en coach en binnen het domein beroep tenslotte de rol van beroepsbeoefenaar.

Leren op de werkvloer is cruciaal in je opleiding tot verpleegkundige.
Daarom wordt er (minstens) 2300 uur stage in de zorgsector gepland.
Ook internationale stages zijn mogelijk.
Daarbij leer je in teamverband en door rechtstreeks contact met de patiënten de juiste zorg te plannen, verstrekken en beoordelen.
Je ervaart hoe de zorgsector georganiseerd wordt. Je leert als teamleider op te treden en bouwt de nodige competenties op om bijvoorbeeld gezondheidseducatie te geven aan individuen en/of groepen.
De opleiding leidt tot de erkende titel van Verantwoordelijk algemeen ziekenverple(e)g(st)er


Sinds 2016-2017 omvat de opleiding 240 studiepunten (4 jaar).
De Europese richtlijn vereist dat studenten tijdens de volledige opleiding 2300 u stage lopen waarvan 800u in de laatste opleidingsfase onder de vorm van een contractstage
Je doorloopt twee stages van 400 uur, gespreid over het academiejaar waarbij je werkt als verpleegkundige-in-opleiding.
Je werkt bij één of twee werkgevers en het is de bedoeling dat je een vergoeding krijgt. Je krijgt tijdens die stages de bijhorende verantwoordelijkheid voor patiënten. De stage kan (indien gewenst) ook plaatsvinden in het buitenland.
Je stageplek in het derde jaar, je keuzevakken in het vierde jaar en het onderwerp van je bachelorproef bepalen in welk domein jij je kennis verbreedt en wil toepassen. Dankzij je brede basisopleiding kan je in alle domeinen aan de slag.


Voor wie?
Specifieke voorkennis is niet vereist.
Interesse in hoe de mens lichamelijk, psychisch en sociaal functioneert, is wel een troef als je Verpleegkunde studeert.
Net zoals zorgzaam en geduldig omgaan met mensen. Maar vooral je motivatie en inzet verhogen je slaagkansen. 
Je opleiding besteedt aandacht aan jou als persoon en aan de emotionele aspecten waarmee je in de opleiding verpleegkunde wordt geconfronteerd.
Je moet mensenkennis hebben, handig zijn in het uitvoeren van technische handelingen en beschikken over voldoende kennis en redeneervermogen om op elk moment de juiste beslissingen te kunnen nemen. 
Tot slot moet je ook goede sociale vaardigheden hebben.



Studiepunten

240

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Odisee - Campus Brussel - Terranova

Internationaal traject
 

Als je kiest voor het internationaal traject van de vierjarige opleiding, loop je in je eerste opleidingsjaar je stages in Franstalige afdelingen van Brusselse ziekenhuizen. Vanaf je tweede jaar krijg je verschillende leerinhouden ook in het Frans of in het Engels aangereikt. Vanaf het tweede jaar neem je deel aan een internationaal project of loop je een korte stage buiten de landsgrenzen. In het derde jaar is zo’n buitenlandse werkveldervaring verplicht.
Het is belangrijk dat je een basiskennis hebt van het Frans en, afhankelijk van je keuze in je latere opleidingsfasen, van het Engels. Om je persoonlijke situatie goed te kunnen inschatten, wordt vóór je eerste lesdag een intakegesprek van ongeveer 45 minuten gepland. Tijdens dit gesprek overlopen we samen je persoonlijke situatie, zodat je studieprogramma optimaal wordt afgestemd op jouw behoeften en mogelijkheden.


Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

F.L.O.W.S.
 

Focus on healthy Life, Organisations and Wellbeing in Society.
In dit Engelstalig keuzetraject of minor ligt de focus op een gezond leven en hoe je dit als professional kan ondersteunen en realiseren, op individueel niveau maar ook op organisatorisch of maatschappelijk niveau. 



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Erasmushogeschool Brussel - Campus Jette

Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Thomas More - Campus Turnhout

Thomas More - Campus Lier

Thomas More - Campus Mechelen De Vest

UC Leuven-Limburg - Campus Gasthuisberg

Hogeschool PXL - Campus Guffenslaan

UC Leuven-Limburg - Campus LiZa

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Brugge

Howest - Campus Rijselstraat

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Roeselare

Hogeschool Gent - Campus Vesalius

Arteveldehogeschool - Campus Kantienberg

Odisee - Campus Waas

Odisee - Campus Dirk Martens - Aalst


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Verpleegkunde 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Verzorging,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Verpleegkunde












Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Verpleegkunde


Gezondheidsvoorlichting en -bevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent


Sociologie - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Verpleegkunde en vroedkunde - Universiteit Gent Campus Gent

Verpleegkunde en vroedkunde - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette

Starten in februari
Werkstudententraject

Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Afstandsonderwijs

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Turnhout

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Lier

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Mechelen De Vest

Starten in februari
Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus Gasthuisberg

Werkstudententraject

Hogeschool PXL, Campus Guffenslaan

Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus LiZa

Werkstudententraject

Howest, Campus Rijselstraat

Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Hogeschool Gent, Campus Vesalius

Starten in februari

Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg

Starten in februari

Odisee, Campus Waas

Starten in februari

Instellingen

Blekerijstraat 23-29 bus 1  1000 Brussel
02 608 14 44    


Laarbeeklaan 121  1090 Jette
02 472 52 00    


Noorderplaats 2  2000 Antwerpen
03 220 55 00    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Campus Blairon 800  2300 Turnhout
014 80 61 01    


Antwerpsestraat 99  2500 Lier
03 480 29 10    


Zandpoortvest 60  2800 Mechelen
015 36 91 00    


Herestraat 49  3000 Leuven
016 37 52 00    


Guffenslaan 39  3500 Hasselt
011 77 52 00    


Schiepse bos 5  3600 Genk
011 800 600    


Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels
0800 96322    


Rijselstraat 5  8200 Sint-Michiels
050 38 12 77    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Wilgenstraat 32  8800 Roeselare
051 23 23 30    


Keramiekstraat 80  9000 Gent
09 243 23 30    


Voetweg 66  9000 Gent
09 234 70 00    


Hospitaalstraat 23  9100 Sint-Niklaas
03 776 43 48    


Kwalestraat 154  9320 Nieuwerkerken
053 72 71 70    


Beroepsuitwegen

Een verpleegkundige verleent algemene en gespecialiseerde zorgen aan zieken, gewonden, bejaarden, gehandicapten, …
De concrete inhoud van de functie is verschillend naargelang de tewerkstellingsplaats (algemeen ziekenhuis, gespecialiseerde dienst, eenheid voor intensieve zorgen, operatiezaal, …).
De meest voorkomende taken zijn: inspuitingen geven, geneesmiddelen toedienen, verbanden aanbrengen, wondverzorging, temperatuur opnemen, ademhaling en polsslag controleren en daar de aantekeningen van bijhouden, wassen en voeden van de patiënten.
Dit alles gebeurt op een wetenschappelijk verantwoorde manier, systematisch en probleemgericht, met aandacht voor de begeleiding van de zieke mens.
Wat de zorgverlening betreft, heeft de verpleegkundige een coördinerende taak.
Hij heeft ook een taak als tussenpersoon tussen arts en patiënt (observatie van de zieke en rapportering aan de arts).
Buiten de ziekenhuizen hebben verpleegkundigen ofwel de verzorgings- en begeleidingstaak die zij ook in het ziekenhuis hebben (bv. thuisverpleging) ofwel een taak in diensten voor preventieve geneeskunde.
De uitwegen voor verpleegkundigen zijn zeer ruim.
Je kan terecht in: o.a. algemene en/of gespecialiseerde afdelingen van ziekenhuizen, poliklinieken, revalidatiecentra, woon- en zorgcentra, bejaardentehuizen, thuisverpleging (zelfstandig of in dienstverband), serviceflats, kraamklinieken, kinderdagverblijven, peutertuinen, MPI’s, psychiatrische ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, diensten voor geestelijke gezondheidszorg, ziekenfondsen, CLB’s, OCMW’s, Kind en Gezin, diensten voor arbeidsgeneeskunde, ...

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Geriatrisch verpleegkundige
Gespecialiseerd verpleegkundige anesthesie
Gespecialiseerd verpleegkundige kinderverzorging
Gespecialiseerd verpleegkundige operatiekwartier ( knelpuntberoep)
Hoofdverpleegkundige ( knelpuntberoep)
Sociaal verpleegkundige
Verpleegkundige ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Verpleegkunde

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Biotechnische wetenschappen (TSO) 50 3,63% 77,66% 4 4 5 6 30 1
Boekhouden - informatica (TSO) 53 1,00% 65,53% 7 7 7 12 18 2
Economie-moderne talen (ASO) 538 1,87% 86,81% 20 14 25 88 373 18
Economie-wetenschappen (ASO) 42 2,25% 91,96% 2 1 0 4 31 4
Economie-wiskunde (ASO) 51 0,70% 86,55% 3 3 1 4 38 2
Farmaceutisch-technisch assistent (TSO) 80 10,18% 65,92% 10 4 13 13 35 5
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 1370 21,71% 77,32% 81 84 109 269 789 38
Handel (TSO) 246 1,75% 58,91% 33 29 45 49 80 10
Humane wetenschappen (ASO) 1264 4,78% 83,84% 61 37 79 204 842 41
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 273 8,10% 60,95% 43 31 30 57 101 11
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 74 0,81% 24,86% 28 15 6 5 7 13
Kinderzorg (BSO) 160 2,98% 37,17% 45 23 34 19 20 19
Latijn-moderne talen (ASO) 139 1,41% 89,62% 3 4 2 24 98 8
Latijn-wetenschappen (ASO) 96 1,37% 94,55% 1 1 2 4 83 5
Latijn-wiskunde (ASO) 46 0,38% 89,07% 1 1 4 3 34 3
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 357 5,35% 60,39% 55 35 49 71 123 24
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 326 3,05% 89,78% 9 5 11 35 259 7
Onthaal en public relations (TSO) 42 2,14% 40,80% 13 5 5 9 7 3
Schoonheidsverzorging (TSO) 196 5,21% 58,51% 33 17 32 35 59 20
Secretariaat-talen (TSO) 102 1,91% 53,29% 16 14 17 18 28 9
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 2155 9,23% 70,41% 165 210 251 469 991 69
Sportwetenschappen (ASO) 91 3,09% 88,68% 4 0 4 10 69 4
Techniek-wetenschappen (TSO) 169 3,88% 84,13% 4 5 16 22 117 5
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 489 6,25% 44,18% 112 82 78 87 94 36
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 340 0,97% 92,52% 6 4 10 29 283 8

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Vantage (B2)
Arteveldehogeschool Vantage (B2)
Erasmushogeschool Brussel Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)
Hogeschool PXL Vantage (B2)
Howest Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 05-12-2017

Verpleegkunde - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


De opleiding bereidt je voor op het beroep van verpleegkundige.
Deze beroepsopleiding brengt je kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes bij, die als grondslag moeten dienen voor het zelfstandig vervullen van verpleegkundige taken in matig-complexe tot complexe situaties.
Je verwerft grondige wetenschappelijk kennis via hoorcolleges, groepswerk, zelfstudie, simulatie- en/of vaardigheidsonderwijs.
Zo verkrijg je de vereiste competenties en basisvaardigheden. Je krijgt o.a. een wetenschappelijke basis anatomie, fysiologie, pathologie, klinisch redeneren, farmacologie, …

Je verwerft competenties in 3 domeinen:
- zorg (zorg voor zieken en stervenden, individuele en collectieve preventie en GVO)
- organisatie van de zorg (zorgprogrammering, verpleegbeleid, werkbegeleiding, kwaliteitszorg)
- beroep (beroepsinnovatie, deskundigheidsbevordering).
Binnen ieder domein vervul je één of meerdere rollen: binnen het domein zorg is dit de rol van zorgverlener en regisseur; binnen het domein organisatie van de zorg de rol van ontwerper en coach en binnen het domein beroep tenslotte de rol van beroepsbeoefenaar.

Leren op de werkvloer is cruciaal in je opleiding tot verpleegkundige.
Daarom wordt er (minstens) 2300 uur stage in de zorgsector gepland.
Ook internationale stages zijn mogelijk.
Daarbij leer je in teamverband en door rechtstreeks contact met de patiënten de juiste zorg te plannen, verstrekken en beoordelen.
Je ervaart hoe de zorgsector georganiseerd wordt. Je leert als teamleider op te treden en bouwt de nodige competenties op om bijvoorbeeld gezondheidseducatie te geven aan individuen en/of groepen.
De opleiding leidt tot de erkende titel van Verantwoordelijk algemeen ziekenverple(e)g(st)er


Sinds 2016-2017 omvat de opleiding 240 studiepunten (4 jaar).
De Europese richtlijn vereist dat studenten tijdens de volledige opleiding 2300 u stage lopen waarvan 800u in de laatste opleidingsfase onder de vorm van een contractstage
Je doorloopt twee stages van 400 uur, gespreid over het academiejaar waarbij je werkt als verpleegkundige-in-opleiding.
Je werkt bij één of twee werkgevers en het is de bedoeling dat je een vergoeding krijgt. Je krijgt tijdens die stages de bijhorende verantwoordelijkheid voor patiënten. De stage kan (indien gewenst) ook plaatsvinden in het buitenland.
Je stageplek in het derde jaar, je keuzevakken in het vierde jaar en het onderwerp van je bachelorproef bepalen in welk domein jij je kennis verbreedt en wil toepassen. Dankzij je brede basisopleiding kan je in alle domeinen aan de slag.


Voor wie?
Specifieke voorkennis is niet vereist.
Interesse in hoe de mens lichamelijk, psychisch en sociaal functioneert, is wel een troef als je Verpleegkunde studeert.
Net zoals zorgzaam en geduldig omgaan met mensen. Maar vooral je motivatie en inzet verhogen je slaagkansen. 
Je opleiding besteedt aandacht aan jou als persoon en aan de emotionele aspecten waarmee je in de opleiding verpleegkunde wordt geconfronteerd.
Je moet mensenkennis hebben, handig zijn in het uitvoeren van technische handelingen en beschikken over voldoende kennis en redeneervermogen om op elk moment de juiste beslissingen te kunnen nemen. 
Tot slot moet je ook goede sociale vaardigheden hebben.



Studiepunten

240

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Odisee - Campus Brussel - Terranova

Internationaal traject
 

Als je kiest voor het internationaal traject van de vierjarige opleiding, loop je in je eerste opleidingsjaar je stages in Franstalige afdelingen van Brusselse ziekenhuizen. Vanaf je tweede jaar krijg je verschillende leerinhouden ook in het Frans of in het Engels aangereikt. Vanaf het tweede jaar neem je deel aan een internationaal project of loop je een korte stage buiten de landsgrenzen. In het derde jaar is zo’n buitenlandse werkveldervaring verplicht.
Het is belangrijk dat je een basiskennis hebt van het Frans en, afhankelijk van je keuze in je latere opleidingsfasen, van het Engels. Om je persoonlijke situatie goed te kunnen inschatten, wordt vóór je eerste lesdag een intakegesprek van ongeveer 45 minuten gepland. Tijdens dit gesprek overlopen we samen je persoonlijke situatie, zodat je studieprogramma optimaal wordt afgestemd op jouw behoeften en mogelijkheden.


Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

F.L.O.W.S.
 

Focus on healthy Life, Organisations and Wellbeing in Society.
In dit Engelstalig keuzetraject of minor ligt de focus op een gezond leven en hoe je dit als professional kan ondersteunen en realiseren, op individueel niveau maar ook op organisatorisch of maatschappelijk niveau. 



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Erasmushogeschool Brussel - Campus Jette

Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Thomas More - Campus Turnhout

Thomas More - Campus Lier

Thomas More - Campus Mechelen De Vest

UC Leuven-Limburg - Campus Gasthuisberg

Hogeschool PXL - Campus Guffenslaan

UC Leuven-Limburg - Campus LiZa

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Brugge

Howest - Campus Rijselstraat

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Roeselare

Hogeschool Gent - Campus Vesalius

Arteveldehogeschool - Campus Kantienberg

Odisee - Campus Waas

Odisee - Campus Dirk Martens - Aalst


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Verpleegkunde 

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Verzorging,

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Verpleegkunde












Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Verpleegkunde


Gezondheidsvoorlichting en -bevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent


Sociologie - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Verpleegkunde en vroedkunde - Universiteit Gent Campus Gent

Verpleegkunde en vroedkunde - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Jette

Starten in februari
Werkstudententraject

Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Afstandsonderwijs

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Turnhout

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Lier

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Mechelen De Vest

Starten in februari
Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus Gasthuisberg

Werkstudententraject

Hogeschool PXL, Campus Guffenslaan

Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus LiZa

Werkstudententraject

Howest, Campus Rijselstraat

Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Hogeschool Gent, Campus Vesalius

Starten in februari

Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg

Starten in februari

Odisee, Campus Waas

Starten in februari

Instellingen

Blekerijstraat 23-29 bus 1  1000 Brussel
02 608 14 44    


Laarbeeklaan 121  1090 Jette
02 472 52 00    


Noorderplaats 2  2000 Antwerpen
03 220 55 00    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Campus Blairon 800  2300 Turnhout
014 80 61 01    


Antwerpsestraat 99  2500 Lier
03 480 29 10    


Zandpoortvest 60  2800 Mechelen
015 36 91 00    


Herestraat 49  3000 Leuven
016 37 52 00    


Guffenslaan 39  3500 Hasselt
011 77 52 00    


Schiepse bos 5  3600 Genk
011 800 600    


Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels
0800 96322    


Rijselstraat 5  8200 Sint-Michiels
050 38 12 77    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Wilgenstraat 32  8800 Roeselare
051 23 23 30    


Keramiekstraat 80  9000 Gent
09 243 23 30    


Voetweg 66  9000 Gent
09 234 70 00    


Hospitaalstraat 23  9100 Sint-Niklaas
03 776 43 48    


Kwalestraat 154  9320 Nieuwerkerken
053 72 71 70    


Beroepsuitwegen

Een verpleegkundige verleent algemene en gespecialiseerde zorgen aan zieken, gewonden, bejaarden, gehandicapten, …
De concrete inhoud van de functie is verschillend naargelang de tewerkstellingsplaats (algemeen ziekenhuis, gespecialiseerde dienst, eenheid voor intensieve zorgen, operatiezaal, …).
De meest voorkomende taken zijn: inspuitingen geven, geneesmiddelen toedienen, verbanden aanbrengen, wondverzorging, temperatuur opnemen, ademhaling en polsslag controleren en daar de aantekeningen van bijhouden, wassen en voeden van de patiënten.
Dit alles gebeurt op een wetenschappelijk verantwoorde manier, systematisch en probleemgericht, met aandacht voor de begeleiding van de zieke mens.
Wat de zorgverlening betreft, heeft de verpleegkundige een coördinerende taak.
Hij heeft ook een taak als tussenpersoon tussen arts en patiënt (observatie van de zieke en rapportering aan de arts).
Buiten de ziekenhuizen hebben verpleegkundigen ofwel de verzorgings- en begeleidingstaak die zij ook in het ziekenhuis hebben (bv. thuisverpleging) ofwel een taak in diensten voor preventieve geneeskunde.
De uitwegen voor verpleegkundigen zijn zeer ruim.
Je kan terecht in: o.a. algemene en/of gespecialiseerde afdelingen van ziekenhuizen, poliklinieken, revalidatiecentra, woon- en zorgcentra, bejaardentehuizen, thuisverpleging (zelfstandig of in dienstverband), serviceflats, kraamklinieken, kinderdagverblijven, peutertuinen, MPI’s, psychiatrische ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, diensten voor geestelijke gezondheidszorg, ziekenfondsen, CLB’s, OCMW’s, Kind en Gezin, diensten voor arbeidsgeneeskunde, ...

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Geriatrisch verpleegkundige
Gespecialiseerd verpleegkundige anesthesie
Gespecialiseerd verpleegkundige kinderverzorging
Gespecialiseerd verpleegkundige operatiekwartier ( knelpuntberoep)
Hoofdverpleegkundige ( knelpuntberoep)
Sociaal verpleegkundige
Verpleegkundige ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Verpleegkunde

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Biotechnische wetenschappen (TSO) 50 3,63% 77,66% 4 4 5 6 30 1
Boekhouden - informatica (TSO) 53 1,00% 65,53% 7 7 7 12 18 2
Economie-moderne talen (ASO) 538 1,87% 86,81% 20 14 25 88 373 18
Economie-wetenschappen (ASO) 42 2,25% 91,96% 2 1 0 4 31 4
Economie-wiskunde (ASO) 51 0,70% 86,55% 3 3 1 4 38 2
Farmaceutisch-technisch assistent (TSO) 80 10,18% 65,92% 10 4 13 13 35 5
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 1370 21,71% 77,32% 81 84 109 269 789 38
Handel (TSO) 246 1,75% 58,91% 33 29 45 49 80 10
Humane wetenschappen (ASO) 1264 4,78% 83,84% 61 37 79 204 842 41
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 273 8,10% 60,95% 43 31 30 57 101 11
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 74 0,81% 24,86% 28 15 6 5 7 13
Kinderzorg (BSO) 160 2,98% 37,17% 45 23 34 19 20 19
Latijn-moderne talen (ASO) 139 1,41% 89,62% 3 4 2 24 98 8
Latijn-wetenschappen (ASO) 96 1,37% 94,55% 1 1 2 4 83 5
Latijn-wiskunde (ASO) 46 0,38% 89,07% 1 1 4 3 34 3
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 357 5,35% 60,39% 55 35 49 71 123 24
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 326 3,05% 89,78% 9 5 11 35 259 7
Onthaal en public relations (TSO) 42 2,14% 40,80% 13 5 5 9 7 3
Schoonheidsverzorging (TSO) 196 5,21% 58,51% 33 17 32 35 59 20
Secretariaat-talen (TSO) 102 1,91% 53,29% 16 14 17 18 28 9
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 2155 9,23% 70,41% 165 210 251 469 991 69
Sportwetenschappen (ASO) 91 3,09% 88,68% 4 0 4 10 69 4
Techniek-wetenschappen (TSO) 169 3,88% 84,13% 4 5 16 22 117 5
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 489 6,25% 44,18% 112 82 78 87 94 36
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 340 0,97% 92,52% 6 4 10 29 283 8

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Vantage (B2)
Arteveldehogeschool Vantage (B2)
Erasmushogeschool Brussel Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)
Hogeschool PXL Vantage (B2)
Howest Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 05-12-2017