Bedrijfsmanagement : Marketing - Professionele bachelor

 

Algemene info


Bedrijfsmanagement is een opleiding in de werking en organisatie van een bedrijf.
Op het programma staan:
- algemeen-economische en bedrijfseconomische vakken:
economie, boekhouden, algemeen, burgerlijk en handelsrecht, informatica (tekstverwerking, rekenbladen en gegevensbestanden);
- talen:
communicatie in het Nederlands, Frans, Engels en meestal een vierde taal (afhankelijk van de hogeschool: Duits / Spaans / Chinees). 
Soms is er een gemeenschappelijk 1ste jaar en kies je de afstudeerrichting vanaf het 2de of 3de jaar.
Soms kies je al een afstudeerrichting vanaf het 1ste jaar.
De organisatie en de mogelijke afstudeerrichtingen kunnen binnen eenzelfde hogeschool verschillen per campus.

Afstudeerrichting Marketing:
hier leer je inzichten en technieken om de afzet, de verkoop van goederen te organiseren, te vergroten of te behouden door marktonderzoek, publiciteit en verkooptechnieken.
Het doel van de afstudeerrichting Marketing is je maximaal voor te bereiden op zowel leidinggevende als uitvoerende marketingfuncties en dit zowel in nationale als internationale contexten.
Hiertoe wil de opleiding een afgestudeerde afleveren die in staat is een marketingplan van een organisatie op te stellen, een marketingbeleid te plannen, implementeren en evalueren, die de markt kan onderzoeken en analyseren, die als administrator of adviseur het bedrijfsbeleid binnen een marketingcontext kan ondersteunen en die ten allen tijd in verschillende talen vlot kan communiceren met leken en specialisten.
Typische vakken zijn marketing en strategisch management, psychologie en techniek van de verkoop, marktonderzoek, bedrijfssociologie en -psychologie, marketing industriële goederen en diensten, inkoop- en verkoopstrategie, salesmanagement, communicatievaardigheden in het Nederlands, Frans, Engels en Duits of Spaans.


Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Info vind je onder het gelijknamige tabblaadje.

Voor wie?
Je drukt je vlot uit, zowel mondeling als schriftelijk.
Je hebt aanleg voor vreemde talen.
De wereld van markten, consumenten, promotie en reclame boeit je? 
Dan kies je toch voor de afstudeerrichting marketing.
Een specifieke vooropleiding tijdens het secundair is niet vereist.



Studiepunten

180

Bedrijfsmanagement : Marketing - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Bedrijfsmanagement is een opleiding in de werking en organisatie van een bedrijf.
Op het programma staan:
- algemeen-economische en bedrijfseconomische vakken:
economie, boekhouden, algemeen, burgerlijk en handelsrecht, informatica (tekstverwerking, rekenbladen en gegevensbestanden);
- talen:
communicatie in het Nederlands, Frans, Engels en meestal een vierde taal (afhankelijk van de hogeschool: Duits / Spaans / Chinees). 
Soms is er een gemeenschappelijk 1ste jaar en kies je de afstudeerrichting vanaf het 2de of 3de jaar.
Soms kies je al een afstudeerrichting vanaf het 1ste jaar.
De organisatie en de mogelijke afstudeerrichtingen kunnen binnen eenzelfde hogeschool verschillen per campus.

Afstudeerrichting Marketing:
hier leer je inzichten en technieken om de afzet, de verkoop van goederen te organiseren, te vergroten of te behouden door marktonderzoek, publiciteit en verkooptechnieken.
Het doel van de afstudeerrichting Marketing is je maximaal voor te bereiden op zowel leidinggevende als uitvoerende marketingfuncties en dit zowel in nationale als internationale contexten.
Hiertoe wil de opleiding een afgestudeerde afleveren die in staat is een marketingplan van een organisatie op te stellen, een marketingbeleid te plannen, implementeren en evalueren, die de markt kan onderzoeken en analyseren, die als administrator of adviseur het bedrijfsbeleid binnen een marketingcontext kan ondersteunen en die ten allen tijd in verschillende talen vlot kan communiceren met leken en specialisten.
Typische vakken zijn marketing en strategisch management, psychologie en techniek van de verkoop, marktonderzoek, bedrijfssociologie en -psychologie, marketing industriële goederen en diensten, inkoop- en verkoopstrategie, salesmanagement, communicatievaardigheden in het Nederlands, Frans, Engels en Duits of Spaans.


Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Info vind je onder het gelijknamige tabblaadje.

Voor wie?
Je drukt je vlot uit, zowel mondeling als schriftelijk.
Je hebt aanleg voor vreemde talen.
De wereld van markten, consumenten, promotie en reclame boeit je? 
Dan kies je toch voor de afstudeerrichting marketing.
Een specifieke vooropleiding tijdens het secundair is niet vereist.



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Odisee - Campus Brussel

We gaan voor een praktijkgerichte opleiding die sterk theoretisch onderbouwd is. Tijdens onze projecten werken we opdrachten uit voor bedrijven zoals een marktonderzoek, de organisatie van evenementen of een communicatie- en marketingplan. De opleiding biedt een waaier aan kennis en vaardigheden op het vlak van marketing, ICT en talen. Aandacht gaat naar goede sociale vaardigheden: ze vormen de basis voor je latere zakelijke contacten. Het belang van online marketing wordt niet onderschat en vormt een belangrijk onderdeel van de opleiding. 

Franstalig traject
 

Je kan je laatste jaar volgen aan de Franstalige hogeschool EPHEC in Brussel. Je krijgt dan een diploma van beide hogescholen.


Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Meistraat

Digital
 

In het keuzetraject Digital Marketing leer je alles over digitale media en hoe je deze kan gebruiken om jouw product of dienst optimaal in de markt te zetten. Keuze vanaf het tweede jaar.

Sales
 

In het keuzetraject Sales bereiden vakken als verkooptechnieken en sales management je voor op een carrière als verkoper. Keuze vanaf het tweede jaar.


UC Leuven-Limburg - Campus Proximus

Accountancy

Communicatie

Marketing

Multimedia

Rechtspraktijk


Hogeschool PXL - Campus Elfde Linie

Eventmanagement

International business

Marketing

Sportmanagement

Vastgoed


UC Leuven-Limburg - Campus Diepenbeek

Innovatief marketingmanagement

Sales management


Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

Marketingcommunicatie

Sales management


Hogeschool Gent - Campus Schoonmeersen

Communicatie

Verkoop



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Karel de Grote Hogeschool - Campus Groenplaats

In de pba Bedrijfsmanagement is geen gemeenschappelijk eerste jaar voorzien. Je kiest dus van bij de start een afstudeerrichting.

Thomas More - Campus Geel

Als marketeer van de toekomst maak je kennis met nieuwe werkvormen en trends: content marketing, digital marketing, brand activation, social media, experience marketing, e-commerce, viral marketing en instore marketing. Naast strategische vakken hebben we ook oog voor het creatieve aspect van de job: creatief schrijven, ontwerpen … het komt allemaal aan bod.

Thomas More - Campus Mechelen De Vest

Als marketeer van de toekomst maak je kennis met nieuwe werkvormen en trends: content marketing, digital marketing, brand activation, social media, experience marketing, e-commerce, viral marketing en instore marketing. Naast strategische vakken hebben we ook oog voor het creatieve aspect van de job: creatief schrijven, ontwerpen … het komt allemaal aan bod.

Howest - Campus Rijselstraat

De klassieke 4 P’s van marketing gaan al jaren mee. Het product, de prijs, de plaats, de promotie (reclame) vormden de ruggengraat van elk marketingplan. Echter, anno 2018 volstaat deze aanpak niet meer. Een marketeer moet open-minded zijn en met een digitale blik zijn markt onderzoeken; kortom, digitaal ahead of the game. Aan Howest kiezen wij dan ook voor een brede approach waarbij alle facetten van de marketingstrategie van een organisatie aan bod komen. Practice is the key! Aan de hand van hoorcolleges, key-note speakers, cases uit het bedrijfsleven, topcoaches uit binnen-en buitenland krijg je de up-to-date kennis aangereikt die je futureproof in de wereld van sales en marketing katapulteert. De samenwerking met de Google Digital Masters Academy is hier een mooi voorbeeld van. Hierdoor word je gevormd om in elke soort van organisatie (internationaal, entertainment, event, productie, diensten, …) aan de slag te gaan. Projecten en werkplekleren vormen de kern van onze opleiding. Al doende leert men, een wijze spreuk, maar wel die waar we sterk in geloven. Je krijgt de kans de juiste vaardigheden aan te scherpen om te functioneren in de nieuwe economische context van digitale transformatie. 

Arteveldehogeschool - Campus Kantienberg

Gewapend met de modernste communicatie- en informatietechnieken stippel je commerciële strategieën uit. Onder andere business-to-businessmarketing, internationale en direct marketing, sales-, inkoop- en reputation management en e-commerce staan op het programma.

Hogeschool Gent - Campus Aalst

Odisee - Campus Dirk Martens - Aalst

We gaan voor een praktijkgerichte opleiding die sterk theoretisch onderbouwd is. Tijdens onze projecten werken we opdrachten uit voor bedrijven zoals een marktonderzoek, de organisatie van evenementen of een communicatie- en marketingplan. De opleiding biedt een waaier aan kennis en vaardigheden op het vlak van marketing, ICT en talen. Aandacht gaat naar goede sociale vaardigheden: ze vormen de basis voor je latere zakelijke contacten. Het belang van online marketing wordt niet onderschat en vormt een belangrijk onderdeel van de opleiding. 


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Bedrijfsmanagement 

Afstudeerrichting: Marketing

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Handelswetenschappen en Bedrijfskunde

Belangstellingsdomeinen: Administratie, Handel-zaken, Overtuigen-besturen, Talen,

Schoolvakken SO: Economie, Engels, Frans, Secretariaat, Toegepaste economie,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Bedrijfsmanagement zijn:

Bedrijfsmanagement : Accountancy-fiscaliteit (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Eventmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Financie- en verzekeringswezen (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Internationaal ondernemen (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : KMO-management (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Logistiek management (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Milieu- en duurzaamheidsmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Rechtspraktijk (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Sport- en cultuurmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Toegepaste Bedrijfseconomie (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Winkel- en retailmanagement (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Bedrijfsmanagement: Marketing




Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Bedrijfsmanagement : Marketing


Agogische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent


Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Economische wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Handelswetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Handelswetenschappen - KU Leuven Campus Brussel

Journalistiek - KU Leuven

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Organisatie en het management - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Toegepaste economische wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Toegepaste economische wetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Diepenbeek Gebouw D

Verzekeringen - KU Leuven


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Karel de Grote Hogeschool, Campus Groenplaats

Starten in februari

Thomas More, Campus Geel

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Mechelen De Vest

Starten in februari
Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus Proximus

Starten in februari

UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek

Starten in februari
Werkstudententraject

Howest, Campus Rijselstraat

Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg

Starten in februari

Hogeschool Gent, Campus Schoonmeersen

Starten in februari

Hogeschool Gent, Campus Aalst

Starten in februari

Odisee, Campus Dirk Martens - Aalst

Afstandsonderwijs

Instellingen

Warmoesberg 26  1000 Brussel
02 210 12 11    


Meistraat 5  2000 Antwerpen
03 220 55 20    


Nationalestraat 5  2000 Antwerpen
03 613 16 00    


Kleinhoefstraat 4  2440 Geel
014 56 23 10    


Zandpoortvest 60  2800 Mechelen
015 36 91 00    


Geldenaaksebaan 335  3001 Heverlee
016 375 700    


Elfde Liniestraat 23-26  3500 Hasselt
011 77 55 00    


Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek
011 56 15 70    


Rijselstraat 5  8200 Sint-Michiels
050 38 12 77    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Voetweg 66  9000 Gent
09 234 70 00    


Valentin Vaerwyckweg 1  9000 Gent
09 243 20 04    


Arbeidstraat 14  9300 Aalst
09 243 38 00    


Kwalestraat 154  9320 Nieuwerkerken
053 72 71 70    


Beroepsuitwegen

Afgestudeerden van Bedrijfsmanagement komen in aanmerking voor diverse administratieve functies waar men medewerkers zoekt met een algemene kennis van de economie, met een basiskennis van talen en die vertrouwd zijn met buroticatoepassingen.
De afstudeerrichting Marketing bereidt voor op kaderfuncties in de verkoop.
De marketing- of salesmanagers volgen de marktevolutie en bepalen mee welke distributiepolitiek zal worden gevolgd en welke distributiekanalen men zal gebruiken.
Zij organiseren de verkoop en moeten hiervoor een equipe van vertegenwoordigers kunnen leiden.
Zij kunnen zelf ook als vertegenwoordiger werken.
Ook controleren zij de markt van de concurrentie. Klachtenbehandeling en briefwisseling in meerdere talen is inherent aan hun job.
Elke onderneming die goederen of diensten inkoopt of verkoopt, stelt afgestudeerden Marketing te werk.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Aankoper
Bankbediende
Beheerder vastgoed ( knelpuntberoep)
Beheerder verkoopsadministratie
Commercieel medewerker ( knelpuntberoep)
Commercieel verantwoordelijke
Internationaal vertegenwoordiger
Marketingmanager
Mediaplanner - mediabuyer
Merchandiser
Productmanager
Supervisor callcenter
Technisch-commercieel afgevaardigde ( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke voor verkoopspromotie
Vertegenwoordiger ( knelpuntberoep)

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 2219 41,87% 68,82% 150 224 248 533 1008 56
Economie-moderne talen (ASO) 5350 18,64% 80,70% 226 259 352 1062 3325 126
Economie-wetenschappen (ASO) 141 7,54% 81,10% 5 7 8 33 82 6
Economie-wiskunde (ASO) 543 7,50% 87,95% 17 13 16 86 404 7
Elektrische installatietechnieken (TSO) 50 1,07% 40,68% 14 6 4 17 4 5
Elektromechanica (TSO) 68 1,35% 57,35% 9 10 9 14 23 3
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 83 1,32% 44,19% 20 11 13 16 15 8
Handel (TSO) 6397 45,50% 60,50% 665 865 809 1639 2229 190
Hospitality (TSO) 41 25,15% 56,29% 9 3 4 16 9 0
Hotel (TSO) 118 6,93% 46,09% 18 30 12 21 29 8
Humane wetenschappen (ASO) 1000 3,78% 70,38% 75 86 98 240 442 59
Industriële elektriciteit (BSO) 31 1,09% 15,65% 16 5 2 4 0 4
Industriële wetenschappen (TSO) 31 0,85% 78,68% 4 0 2 7 18 0
Informaticabeheer (TSO) 178 5,00% 44,29% 28 47 24 38 34 7
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 1296 14,17% 25,58% 428 346 174 161 86 101
Latijn-moderne talen (ASO) 178 1,81% 74,58% 14 6 16 43 86 13
Latijn-wetenschappen (ASO) 41 0,59% 85,96% 1 1 2 9 25 3
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 469 7,02% 35,60% 134 86 77 82 52 38
Logistiek (BSO) 80 11,99% 16,43% 33 18 13 7 0 9
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) 42 1,23% 26,18% 17 7 9 3 4 2
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 253 2,37% 82,67% 6 11 19 48 160 9
Moderne talen-wiskunde (ASO) 30 1,77% 84,88% 1 0 2 7 19 1
Multimedia (TSO) 42 2,91% 31,28% 9 12 8 5 3 5
Naamloos leerjaar (BSO) 106 2,84% 22,05% 47 16 12 10 5 16
Onthaal en public relations (TSO) 205 10,45% 48,19% 32 32 38 45 39 19
Schoonheidsverzorging (TSO) 104 2,77% 44,10% 21 22 10 20 16 15
Secretariaat-talen (TSO) 978 18,30% 54,53% 125 149 141 245 271 47
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1050 4,50% 52,71% 144 156 172 257 237 84
Sportwetenschappen (ASO) 112 3,80% 69,48% 10 10 9 24 52 7
Techniek-wetenschappen (TSO) 38 0,87% 64,81% 4 3 6 12 11 2
Toerisme (TSO) 221 10,00% 43,56% 48 41 25 50 37 20
Topsport (TSO) 35 14,96% 21,77% 14 12 3 3 2 1
Verkoop en vertegenwoordiging (BSO) 67 9,38% 21,41% 30 12 10 4 5 6
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 200 0,57% 83,11% 5 8 19 30 132 6
Winkelbeheer en etalage (BSO) 138 6,63% 19,74% 57 41 13 13 5 9

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Vantage (B2)
Arteveldehogeschool Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)
Hogeschool PXL Vantage (B2)
Howest Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 17-02-2017

Bedrijfsmanagement : Marketing - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Bedrijfsmanagement is een opleiding in de werking en organisatie van een bedrijf.
Op het programma staan:
- algemeen-economische en bedrijfseconomische vakken:
economie, boekhouden, algemeen, burgerlijk en handelsrecht, informatica (tekstverwerking, rekenbladen en gegevensbestanden);
- talen:
communicatie in het Nederlands, Frans, Engels en meestal een vierde taal (afhankelijk van de hogeschool: Duits / Spaans / Chinees). 
Soms is er een gemeenschappelijk 1ste jaar en kies je de afstudeerrichting vanaf het 2de of 3de jaar.
Soms kies je al een afstudeerrichting vanaf het 1ste jaar.
De organisatie en de mogelijke afstudeerrichtingen kunnen binnen eenzelfde hogeschool verschillen per campus.

Afstudeerrichting Marketing:
hier leer je inzichten en technieken om de afzet, de verkoop van goederen te organiseren, te vergroten of te behouden door marktonderzoek, publiciteit en verkooptechnieken.
Het doel van de afstudeerrichting Marketing is je maximaal voor te bereiden op zowel leidinggevende als uitvoerende marketingfuncties en dit zowel in nationale als internationale contexten.
Hiertoe wil de opleiding een afgestudeerde afleveren die in staat is een marketingplan van een organisatie op te stellen, een marketingbeleid te plannen, implementeren en evalueren, die de markt kan onderzoeken en analyseren, die als administrator of adviseur het bedrijfsbeleid binnen een marketingcontext kan ondersteunen en die ten allen tijd in verschillende talen vlot kan communiceren met leken en specialisten.
Typische vakken zijn marketing en strategisch management, psychologie en techniek van de verkoop, marktonderzoek, bedrijfssociologie en -psychologie, marketing industriële goederen en diensten, inkoop- en verkoopstrategie, salesmanagement, communicatievaardigheden in het Nederlands, Frans, Engels en Duits of Spaans.


Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Info vind je onder het gelijknamige tabblaadje.

Voor wie?
Je drukt je vlot uit, zowel mondeling als schriftelijk.
Je hebt aanleg voor vreemde talen.
De wereld van markten, consumenten, promotie en reclame boeit je? 
Dan kies je toch voor de afstudeerrichting marketing.
Een specifieke vooropleiding tijdens het secundair is niet vereist.



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Odisee - Campus Brussel

We gaan voor een praktijkgerichte opleiding die sterk theoretisch onderbouwd is. Tijdens onze projecten werken we opdrachten uit voor bedrijven zoals een marktonderzoek, de organisatie van evenementen of een communicatie- en marketingplan. De opleiding biedt een waaier aan kennis en vaardigheden op het vlak van marketing, ICT en talen. Aandacht gaat naar goede sociale vaardigheden: ze vormen de basis voor je latere zakelijke contacten. Het belang van online marketing wordt niet onderschat en vormt een belangrijk onderdeel van de opleiding. 

Franstalig traject
 

Je kan je laatste jaar volgen aan de Franstalige hogeschool EPHEC in Brussel. Je krijgt dan een diploma van beide hogescholen.


Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Meistraat

Digital
 

In het keuzetraject Digital Marketing leer je alles over digitale media en hoe je deze kan gebruiken om jouw product of dienst optimaal in de markt te zetten. Keuze vanaf het tweede jaar.

Sales
 

In het keuzetraject Sales bereiden vakken als verkooptechnieken en sales management je voor op een carrière als verkoper. Keuze vanaf het tweede jaar.


UC Leuven-Limburg - Campus Proximus

Accountancy

Communicatie

Marketing

Multimedia

Rechtspraktijk


Hogeschool PXL - Campus Elfde Linie

Eventmanagement

International business

Marketing

Sportmanagement

Vastgoed


UC Leuven-Limburg - Campus Diepenbeek

Innovatief marketingmanagement

Sales management


Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

Marketingcommunicatie

Sales management


Hogeschool Gent - Campus Schoonmeersen

Communicatie

Verkoop



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Karel de Grote Hogeschool - Campus Groenplaats

In de pba Bedrijfsmanagement is geen gemeenschappelijk eerste jaar voorzien. Je kiest dus van bij de start een afstudeerrichting.

Thomas More - Campus Geel

Als marketeer van de toekomst maak je kennis met nieuwe werkvormen en trends: content marketing, digital marketing, brand activation, social media, experience marketing, e-commerce, viral marketing en instore marketing. Naast strategische vakken hebben we ook oog voor het creatieve aspect van de job: creatief schrijven, ontwerpen … het komt allemaal aan bod.

Thomas More - Campus Mechelen De Vest

Als marketeer van de toekomst maak je kennis met nieuwe werkvormen en trends: content marketing, digital marketing, brand activation, social media, experience marketing, e-commerce, viral marketing en instore marketing. Naast strategische vakken hebben we ook oog voor het creatieve aspect van de job: creatief schrijven, ontwerpen … het komt allemaal aan bod.

Howest - Campus Rijselstraat

De klassieke 4 P’s van marketing gaan al jaren mee. Het product, de prijs, de plaats, de promotie (reclame) vormden de ruggengraat van elk marketingplan. Echter, anno 2018 volstaat deze aanpak niet meer. Een marketeer moet open-minded zijn en met een digitale blik zijn markt onderzoeken; kortom, digitaal ahead of the game. Aan Howest kiezen wij dan ook voor een brede approach waarbij alle facetten van de marketingstrategie van een organisatie aan bod komen. Practice is the key! Aan de hand van hoorcolleges, key-note speakers, cases uit het bedrijfsleven, topcoaches uit binnen-en buitenland krijg je de up-to-date kennis aangereikt die je futureproof in de wereld van sales en marketing katapulteert. De samenwerking met de Google Digital Masters Academy is hier een mooi voorbeeld van. Hierdoor word je gevormd om in elke soort van organisatie (internationaal, entertainment, event, productie, diensten, …) aan de slag te gaan. Projecten en werkplekleren vormen de kern van onze opleiding. Al doende leert men, een wijze spreuk, maar wel die waar we sterk in geloven. Je krijgt de kans de juiste vaardigheden aan te scherpen om te functioneren in de nieuwe economische context van digitale transformatie. 

Arteveldehogeschool - Campus Kantienberg

Gewapend met de modernste communicatie- en informatietechnieken stippel je commerciële strategieën uit. Onder andere business-to-businessmarketing, internationale en direct marketing, sales-, inkoop- en reputation management en e-commerce staan op het programma.

Hogeschool Gent - Campus Aalst

Odisee - Campus Dirk Martens - Aalst

We gaan voor een praktijkgerichte opleiding die sterk theoretisch onderbouwd is. Tijdens onze projecten werken we opdrachten uit voor bedrijven zoals een marktonderzoek, de organisatie van evenementen of een communicatie- en marketingplan. De opleiding biedt een waaier aan kennis en vaardigheden op het vlak van marketing, ICT en talen. Aandacht gaat naar goede sociale vaardigheden: ze vormen de basis voor je latere zakelijke contacten. Het belang van online marketing wordt niet onderschat en vormt een belangrijk onderdeel van de opleiding. 


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Bedrijfsmanagement 

Afstudeerrichting: Marketing

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Handelswetenschappen en Bedrijfskunde

Belangstellingsdomeinen: Administratie, Handel-zaken, Overtuigen-besturen, Talen,

Schoolvakken SO: Economie, Engels, Frans, Secretariaat, Toegepaste economie,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Bedrijfsmanagement zijn:

Bedrijfsmanagement : Accountancy-fiscaliteit (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Eventmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Financie- en verzekeringswezen (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Internationaal ondernemen (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : KMO-management (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Logistiek management (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Milieu- en duurzaamheidsmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Rechtspraktijk (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Sport- en cultuurmanagement (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Toegepaste Bedrijfseconomie (Professionele bachelor - HO)
Bedrijfsmanagement : Winkel- en retailmanagement (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Bedrijfsmanagement: Marketing




Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Bedrijfsmanagement : Marketing


Agogische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent


Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Economische wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Handelswetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Handelswetenschappen - KU Leuven Campus Brussel

Journalistiek - KU Leuven

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Organisatie en het management - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Toegepaste economische wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Toegepaste economische wetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Diepenbeek Gebouw D

Verzekeringen - KU Leuven


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Karel de Grote Hogeschool, Campus Groenplaats

Starten in februari

Thomas More, Campus Geel

Starten in februari
Werkstudententraject

Thomas More, Campus Mechelen De Vest

Starten in februari
Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus Proximus

Starten in februari

UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek

Starten in februari
Werkstudententraject

Howest, Campus Rijselstraat

Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg

Starten in februari

Hogeschool Gent, Campus Schoonmeersen

Starten in februari

Hogeschool Gent, Campus Aalst

Starten in februari

Odisee, Campus Dirk Martens - Aalst

Afstandsonderwijs

Instellingen

Warmoesberg 26  1000 Brussel
02 210 12 11    


Meistraat 5  2000 Antwerpen
03 220 55 20    


Nationalestraat 5  2000 Antwerpen
03 613 16 00    


Kleinhoefstraat 4  2440 Geel
014 56 23 10    


Zandpoortvest 60  2800 Mechelen
015 36 91 00    


Geldenaaksebaan 335  3001 Heverlee
016 375 700    


Elfde Liniestraat 23-26  3500 Hasselt
011 77 55 00    


Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek
011 56 15 70    


Rijselstraat 5  8200 Sint-Michiels
050 38 12 77    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Voetweg 66  9000 Gent
09 234 70 00    


Valentin Vaerwyckweg 1  9000 Gent
09 243 20 04    


Arbeidstraat 14  9300 Aalst
09 243 38 00    


Kwalestraat 154  9320 Nieuwerkerken
053 72 71 70    


Beroepsuitwegen

Afgestudeerden van Bedrijfsmanagement komen in aanmerking voor diverse administratieve functies waar men medewerkers zoekt met een algemene kennis van de economie, met een basiskennis van talen en die vertrouwd zijn met buroticatoepassingen.
De afstudeerrichting Marketing bereidt voor op kaderfuncties in de verkoop.
De marketing- of salesmanagers volgen de marktevolutie en bepalen mee welke distributiepolitiek zal worden gevolgd en welke distributiekanalen men zal gebruiken.
Zij organiseren de verkoop en moeten hiervoor een equipe van vertegenwoordigers kunnen leiden.
Zij kunnen zelf ook als vertegenwoordiger werken.
Ook controleren zij de markt van de concurrentie. Klachtenbehandeling en briefwisseling in meerdere talen is inherent aan hun job.
Elke onderneming die goederen of diensten inkoopt of verkoopt, stelt afgestudeerden Marketing te werk.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Aankoper
Bankbediende
Beheerder vastgoed ( knelpuntberoep)
Beheerder verkoopsadministratie
Commercieel medewerker ( knelpuntberoep)
Commercieel verantwoordelijke
Internationaal vertegenwoordiger
Marketingmanager
Mediaplanner - mediabuyer
Merchandiser
Productmanager
Supervisor callcenter
Technisch-commercieel afgevaardigde ( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke voor verkoopspromotie
Vertegenwoordiger ( knelpuntberoep)

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 2219 41,87% 68,82% 150 224 248 533 1008 56
Economie-moderne talen (ASO) 5350 18,64% 80,70% 226 259 352 1062 3325 126
Economie-wetenschappen (ASO) 141 7,54% 81,10% 5 7 8 33 82 6
Economie-wiskunde (ASO) 543 7,50% 87,95% 17 13 16 86 404 7
Elektrische installatietechnieken (TSO) 50 1,07% 40,68% 14 6 4 17 4 5
Elektromechanica (TSO) 68 1,35% 57,35% 9 10 9 14 23 3
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 83 1,32% 44,19% 20 11 13 16 15 8
Handel (TSO) 6397 45,50% 60,50% 665 865 809 1639 2229 190
Hospitality (TSO) 41 25,15% 56,29% 9 3 4 16 9 0
Hotel (TSO) 118 6,93% 46,09% 18 30 12 21 29 8
Humane wetenschappen (ASO) 1000 3,78% 70,38% 75 86 98 240 442 59
Industriële elektriciteit (BSO) 31 1,09% 15,65% 16 5 2 4 0 4
Industriële wetenschappen (TSO) 31 0,85% 78,68% 4 0 2 7 18 0
Informaticabeheer (TSO) 178 5,00% 44,29% 28 47 24 38 34 7
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 1296 14,17% 25,58% 428 346 174 161 86 101
Latijn-moderne talen (ASO) 178 1,81% 74,58% 14 6 16 43 86 13
Latijn-wetenschappen (ASO) 41 0,59% 85,96% 1 1 2 9 25 3
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 469 7,02% 35,60% 134 86 77 82 52 38
Logistiek (BSO) 80 11,99% 16,43% 33 18 13 7 0 9
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) 42 1,23% 26,18% 17 7 9 3 4 2
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 253 2,37% 82,67% 6 11 19 48 160 9
Moderne talen-wiskunde (ASO) 30 1,77% 84,88% 1 0 2 7 19 1
Multimedia (TSO) 42 2,91% 31,28% 9 12 8 5 3 5
Naamloos leerjaar (BSO) 106 2,84% 22,05% 47 16 12 10 5 16
Onthaal en public relations (TSO) 205 10,45% 48,19% 32 32 38 45 39 19
Schoonheidsverzorging (TSO) 104 2,77% 44,10% 21 22 10 20 16 15
Secretariaat-talen (TSO) 978 18,30% 54,53% 125 149 141 245 271 47
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1050 4,50% 52,71% 144 156 172 257 237 84
Sportwetenschappen (ASO) 112 3,80% 69,48% 10 10 9 24 52 7
Techniek-wetenschappen (TSO) 38 0,87% 64,81% 4 3 6 12 11 2
Toerisme (TSO) 221 10,00% 43,56% 48 41 25 50 37 20
Topsport (TSO) 35 14,96% 21,77% 14 12 3 3 2 1
Verkoop en vertegenwoordiging (BSO) 67 9,38% 21,41% 30 12 10 4 5 6
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 200 0,57% 83,11% 5 8 19 30 132 6
Winkelbeheer en etalage (BSO) 138 6,63% 19,74% 57 41 13 13 5 9

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Vantage (B2)
Arteveldehogeschool Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)
Hogeschool Gent Vantage (B2)
Hogeschool PXL Vantage (B2)
Howest Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Odisee Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
Thomas More Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 17-02-2017