Opleiding: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: Marketing
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
 
Studiegebied: Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
Belangstellingsdomeinen: Administratie, Handel-zaken, Overtuigen-besturen, Talen,
Schoolvakken SO: Economie, Engels, Frans, Secretariaat, Toegepaste economie,
 
 
Klemtonen
 

 


Bedrijfsmanagement is een opleiding in de werking en organisatie van een bedrijf.
Op het programma staan:
- algemeen-economische en bedrijfseconomische vakken:
economie, accounting, recht en juridische basisvorming, strategisch management, onderzoeksvaardigheden, informatica (business intelligence, spreadsheettoepassingen …);
- talen:
communicatie in het Nederlands, Frans, Engels en meestal een vierde taal (afhankelijk van de hogeschool: Duits / Spaans / Chinees). 
Soms is er een gemeenschappelijk 1ste jaar en kies je de afstudeerrichting vanaf het 2de jaar.
Meestal kies je al een afstudeerrichting vanaf het 1ste jaar.
De organisatie en de mogelijke afstudeerrichtingen kunnen binnen eenzelfde hogeschool verschillen per campus.


Afstudeerrichting Marketing:


hier leer je inzichten en technieken om producten, diensten en ideeën te lanceren, verkopen of verdelen en optimaliseren.  Dat doe je door strategische beslissingen op vlak van de marketingmix, ook gekend als de 4 P’s: product (kan ook een dienst of idee zijn), prijs, plaats (of distributie) en promotie (of communicatie). Die beslissingen worden ondersteund door gericht marktonderzoek.
Het doel van de afstudeerrichting Marketing is om je maximaal voor te bereiden op zowel leidinggevende als uitvoerende marketingfuncties en dit zowel in nationale als internationale contexten en binnen de verschillende uiteenlopende takken van de marketing zoals digitale marketing, social media marketing, business-to-business (B2B) marketing, dienstenmarketing, non-profit marketing, trade marketing, datadriven marketing, marktonderzoek, marketing intelligence, brand management, product management, communicatie, advertising en salesmanagement of verkoop.
Hiertoe wil de opleiding een afgestudeerde afleveren die in staat is een marketingplan van een organisatie op te stellen, een marketingbeleid te plannen, implementeren en evalueren, die de markt kan onderzoeken en analyseren, die als administrator of adviseur het bedrijfsbeleid binnen een marketingcontext kan ondersteunen en die te allen tijde in verschillende talen vlot kan communiceren met leken en specialisten.
Typische vakken zijn marketing en strategisch management, consumentenpsychologie en salesmanagement, marktonderzoek, marketing intelligence, business-to-business (B2B) marketing, communicatievaardigheden in het Nederlands, Frans, Engels en Duits of Spaans, copywriting, digitale marketing.


Afhankelijk van de hogeschool worden keuzetrajecten georganiseerd.
Info vind je onderaan deze pagina.

Voor wie?
Je drukt je vlot uit, zowel mondeling als schriftelijk.
Je bent goed in communicatie en talen.
De strategische en zakelijke wereld boeit je.
Dan is de afstudeerrichting marketing een goede keuze.
Een specifieke vooropleiding tijdens het secundair is niet vereist.

 
Studiepunten
  180
 
Beroepsbeschrijving- en uitwegen
 

Afgestudeerden van Bedrijfsmanagement komen in aanmerking voor diverse administratieve functies waar men medewerkers zoekt met een algemene kennis van de economie, met een basiskennis van talen en die vertrouwd zijn met buroticatoepassingen.
De afstudeerrichting Marketing bereidt voor op kaderfuncties in de verkoop.
De marketing- of salesmanagers volgen de marktevolutie en bepalen mee welke distributiepolitiek zal worden gevolgd en welke distributiekanalen men zal gebruiken.
Zij organiseren de verkoop en moeten hiervoor een equipe van vertegenwoordigers kunnen leiden.
Zij kunnen zelf ook als vertegenwoordiger werken.
Ook controleren zij de markt van de concurrentie. Klachtenbehandeling en briefwisseling in meerdere talen is inherent aan hun job.
Elke onderneming die goederen of diensten inkoopt of verkoopt, stelt afgestudeerden Marketing te werk.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

 
Afstudeerrichtingen
 

De andere afstudeerrichtingen van Bedrijfsmanagement zijn:

    Bedrijfsmanagement : Accountancy-fiscaliteit (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : Eventmanagement (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : Financie- en verzekeringswezen (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : Internationaal ondernemen (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : KMO-management (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : Milieu- en duurzaamheidsmanagement (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : Rechtspraktijk (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : Sport- en cultuurmanagement (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : Supply chain management (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : Winkel- en retailmanagement (Professionele bachelor - HO)
    Bedrijfsmanagement : zonder afstudeerrichtingen (Professionele bachelor - HO)
 
Vervolgopleidingen
 
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding(Ba-na-Ba)
 

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba

 
een postgraduaat
  De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
  Via een schakelprogramma  kan je eventueel doorstromen naar een masteropleiding. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding,  EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een specifieke lerarenopleiding
  Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen.
Er zijn ook nog na- of bijscholingen
 
 
Instellingen
Odisee, Campus Brussel (14A)
    Warmoesberg 26
1000 Brussel
AP Hogeschool Antwerpen, Campus Meistraat (11B)
    Meistraat 5
2000 Antwerpen
Karel de Grote Hogeschool, Campus Groenplaats ()
    Nationalestraat 5
2000 Antwerpen
Thomas More, Campus Geel (12A)
    Kleinhoefstraat 4
2440 Geel
Thomas More, Campus Mechelen De Vest (13D)
    Zandpoortvest 60
2800 Mechelen
UC Leuven-Limburg, Campus Proximus ()
    Geldenaaksebaan 335
3001 Heverlee
Hogeschool PXL, Campus Elfde Linie (21B)
    Elfde Liniestraat 23-26
3500 Hasselt
UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek (20C)
    Agoralaan Gebouw B bus 1
3590 Diepenbeek
Howest, Campus Brugge Station - BST1 ()
    Rijselstraat 1
8200 Sint-Michiels
Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk (27A)
    Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk
Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg (22A)
    Voetweg 66
9000 Gent
Hogeschool Gent, Campus Schoonmeersen (23E)
    Valentin Vaerwyckweg 1
9000 Gent
Hogeschool Gent, Campus Aalst (23F)
    Arbeidstraat 14
9300 Aalst
Odisee, Campus Aalst (24C)
    Kwalestraat 154
9320 Nieuwerkerken
 
Gegevens bijgewerkt tot 19-04-2021

 

Deze informatie komt van de website www.onderwijskiezer.be.
Heb je nog vragen, maak dan gebruik van het vragenformulier op de website.