Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding - Professionele bachelor

 

Algemene info


Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties.
Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening. Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren).
Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT.
Anderzijds zijn er verschillende afstudeerrichtingen, afhankelijk van de gekozen vakken waarin men onderwijsbevoegdheid wil verwerven. 
In alle educatieve opleidingen zal je beter leren omgaan met meertaligheid, grootstedelijkheid en diversiteit in de klas.


In het totale opleidingspakket is de stage zeer belangrijk (45 studiepunten).
Je wordt begeleid door een stagebegeleider van de hogeschool zelf én door een personeelslid van de instelling waar de stage doorgaat.
Tijdens deze stages maakt de leerkracht in opleiding concreet kennismaken met een waaier aan verschillende onderwijscontexten.
De praktijkervaring wordt gaandeweg opgebouwd en wordt belangrijker in omvang met het vorderen van de opleiding.
Doorheen de hele opleiding wordt veel belang gehecht aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de toekomstige leerkracht, waarbij betrokkenheid, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie zeer belangrijk zijn.
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden ben je als leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Als leerkracht is het nodig je te kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.

Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak.


Plastische opvoeding:
Wie kiest voor plastische opvoeding krijgt te maken met waarnemen, vormgeving, creatieve technieken en kunstgeschiedenis.
Je leert beelden analyseren in een voor de jongeren begrijpbare taal.
Binnen vormstudie leer je een tekening opbouwen, krijg je inzicht in perspectief, in organisch vormgeven en integreer je licht en schaduw.
Bij het waarnemen komen verschillende thema's uit de omgeving aan bod en vertaal je dit met eigen interpretaties in tekeningen.
Lijn, vorm, compositie, kleur, licht en ruimte komen in stijgende lijn qua moeilijkheidsgraad doorheen de opleiding aan bod.
Kunst doorheen de geschiedenis wordt ontleed en aangeleerd.
Bezoeken aan tentoonstellingen en musea brengen je in contact met de huidige culturele en artistieke wereld.


Voor wie?
Een vooropleiding is niet nodig.
Er wordt van nul gestart, wel aan een vrij hoog tempo.
Wie vooropleiding heeft, heeft op technisch vlak een voorsprong.
Je bent iemand met interesse in de kunstwereld, die graag 'beeldend' bezig is; je bent gedreven en kritisch en leergierig ingesteld.



Studiepunten

180

Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding - Professionele bachelor

Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties.
Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening. Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren).
Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT.
Anderzijds zijn er verschillende afstudeerrichtingen, afhankelijk van de gekozen vakken waarin men onderwijsbevoegdheid wil verwerven. 
In alle educatieve opleidingen zal je beter leren omgaan met meertaligheid, grootstedelijkheid en diversiteit in de klas.


In het totale opleidingspakket is de stage zeer belangrijk (45 studiepunten).
Je wordt begeleid door een stagebegeleider van de hogeschool zelf én door een personeelslid van de instelling waar de stage doorgaat.
Tijdens deze stages maakt de leerkracht in opleiding concreet kennismaken met een waaier aan verschillende onderwijscontexten.
De praktijkervaring wordt gaandeweg opgebouwd en wordt belangrijker in omvang met het vorderen van de opleiding.
Doorheen de hele opleiding wordt veel belang gehecht aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de toekomstige leerkracht, waarbij betrokkenheid, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie zeer belangrijk zijn.
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden ben je als leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Als leerkracht is het nodig je te kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.

Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak.


Plastische opvoeding:
Wie kiest voor plastische opvoeding krijgt te maken met waarnemen, vormgeving, creatieve technieken en kunstgeschiedenis.
Je leert beelden analyseren in een voor de jongeren begrijpbare taal.
Binnen vormstudie leer je een tekening opbouwen, krijg je inzicht in perspectief, in organisch vormgeven en integreer je licht en schaduw.
Bij het waarnemen komen verschillende thema's uit de omgeving aan bod en vertaal je dit met eigen interpretaties in tekeningen.
Lijn, vorm, compositie, kleur, licht en ruimte komen in stijgende lijn qua moeilijkheidsgraad doorheen de opleiding aan bod.
Kunst doorheen de geschiedenis wordt ontleed en aangeleerd.
Bezoeken aan tentoonstellingen en musea brengen je in contact met de huidige culturele en artistieke wereld.


Voor wie?
Een vooropleiding is niet nodig.
Er wordt van nul gestart, wel aan een vrij hoog tempo.
Wie vooropleiding heeft, heeft op technisch vlak een voorsprong.
Je bent iemand met interesse in de kunstwereld, die graag 'beeldend' bezig is; je bent gedreven en kritisch en leergierig ingesteld.



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Brugge

F.L.O.W.S.



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Odisee - Campus Brussel

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

UC Leuven-Limburg - Campus Hertogstraat

Hogeschool PXL

UC Leuven-Limburg - Campus Diepenbeek

Arteveldehogeschool - Campus Kattenberg

Hogeschool Gent - Campus Ledeganck


Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Vanaf het academiejaar 2017-2018 is er een verplichte niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding. Deze toets wil je een indicatie geven over je vaardigheden in bepaalde startcompetenties voor de opleiding. 
Er wordt op de eerste plaats ingezet op talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen uiteraard van groot belang zijn. 
De toets bestaat uit:



  • een test Nederlands; 

  • de LeMo, een motivatie- en studievaardighedentest.


De startende studenten worden door middel van de instaptoetsen geconfronteerd met hun eigen talenten en vooral hun eigen werkpunten waarbij ze de kans krijgen om deze te remediëren.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs 

Afstudeerrichting: Plastische opvoeding

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Onderwijs

Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Sociaal dienstbetoon,

Schoolvakken SO: Beeldende kunsten, Esthetica, Expressie, Grafische technieken, Industriële kunst, Kunstambachten, Plastische opvoeding, Psychologie, Publiciteitstekenen, Waarnemingstekenen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biotechnieken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Duits (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Latijn (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project algemene vakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Educatieve opleiding: Secundair onderwijs: Plastische opvoeding






Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent


Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Journalistiek - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Journalistiek - KU Leuven Campus Sint Andries Antwerpen


Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari

Thomas More, Campus Turnhout

Starten in februari

UC Leuven-Limburg, Campus Hertogstraat

Starten in februari

UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek

Avondonderwijs
Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Brugge

Starten in februari

Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Hogeschool Gent, Campus Ledeganck

Starten in februari
Werkplekleren

Instellingen

Warmoesberg 26  1000 Brussel
02 210 12 11    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Hertogstraat 178  3001 Heverlee
016 37 56 00    


Vildersstraat 5  3500 Hasselt
011 77 53 04    


Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek
011 56 15 70    


Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels
050 30 51 00    


Kattenberg 9  9000 Gent
09 234 80 00    


K.L. Ledeganckstraat 8  9000 Gent
09 243 30 00    


Beroepsuitwegen

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO, het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Een tewerkstelling buiten het onderwijs is mogelijk als begeleider van workshops in musea, als gids, als medewerker binnen culturele centra, ...

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Leerkracht secundair onderwijs ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Secundair onderwijs

Beroepeninfo: Leraar worden

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Biotechnische wetenschappen (TSO) 53 3,85% 71,21% 4 3 4 18 22 2
Boekhouden - informatica (TSO) 173 3,46% 64,44% 15 21 25 34 70 8
Chemie (TSO) 34 2,43% 66,06% 3 2 6 9 12 2
Creatie en mode (TSO) 45 6,46% 75,39% 3 4 4 8 22 4
Dier- en landbouwtechnische wetenschappen (TSO) 40 3,50% 52,39% 7 4 2 14 7 6
Economie-moderne talen (ASO) 920 3,28% 76,27% 48 56 80 217 481 38
Economie-wetenschappen (ASO) 72 2,80% 83,64% 2 2 5 16 44 3
Economie-wiskunde (ASO) 153 2,25% 84,94% 6 6 7 28 104 2
Elektrische installatietechnieken (TSO) 93 2,09% 54,80% 17 13 12 17 30 4
Elektromechanica (TSO) 83 1,71% 61,44% 5 13 9 20 29 7
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 248 3,88% 50,72% 39 34 39 54 62 20
Haarstilist (BSO) 174 4,72% 43,01% 52 27 16 28 40 11
Handel (TSO) 623 4,53% 55,57% 98 82 72 153 170 48
Hotel (TSO) 58 3,60% 56,40% 5 8 12 11 19 3
Houttechnieken (TSO) 74 2,90% 53,59% 14 11 9 13 22 5
Humane wetenschappen (ASO) 1128 4,33% 73,29% 84 84 101 264 525 70
Industriële elektriciteit (BSO) 53 1,73% 25,47% 19 11 6 5 5 7
Industriële wetenschappen (TSO) 58 1,58% 62,71% 4 9 7 19 18 1
Informaticabeheer (TSO) 107 2,89% 41,42% 21 22 23 21 15 5
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 88 2,82% 45,54% 12 16 17 16 16 11
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 311 3,51% 32,20% 92 67 37 47 26 42
Kinderzorg (BSO) 70 1,28% 38,03% 14 16 8 10 9 13
Latijn-moderne talen (ASO) 168 1,92% 80,48% 8 8 15 34 100 3
Latijn-wetenschappen (ASO) 74 1,11% 87,73% 2 2 3 13 52 2
Latijn-wiskunde (ASO) 77 0,66% 92,22% 2 4 6 60 5
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 1649 23,64% 54,62% 240 239 222 410 452 86
Logistiek (BSO) 32 3,56% 24,77% 10 8 3 5 1 5
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) 83 2,65% 53,34% 16 10 10 15 21 11
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 285 2,77% 82,42% 11 7 19 67 172 9
Moderne talen-wiskunde (ASO) 41 2,79% 91,03% 2 6 29 4
Multimedia (TSO) 49 3,22% 32,64% 18 6 13 5 5 2
Naamloos leerjaar (BSO) 81 3,80% 32,82% 26 14 12 8 13 8
Onthaal en public relations (TSO) 68 3,67% 46,74% 12 10 11 12 12 11
Publiciteit en illustratie (BSO) 53 3,78% 32,60% 15 11 10 9 3 5
Schoonheidsverzorging (TSO) 153 4,65% 55,59% 27 18 15 29 45 19
Secretariaat-talen (TSO) 285 5,72% 47,65% 51 52 46 54 65 17
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1727 7,13% 57,79% 198 236 250 408 514 121
Sportwetenschappen (ASO) 271 8,99% 75,00% 16 14 25 67 141 8
Techniek-wetenschappen (TSO) 218 4,90% 71,37% 17 15 23 63 95 5
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 76 0,86% 37,32% 20 11 6 11 11 17
Toegepaste beeldende kunst (KSO) 66 4,85% 58,30% 7 8 9 19 17 6
Toerisme (TSO) 113 5,27% 40,36% 22 25 18 18 17 13
Topsport (TSO) 44 18,80% 33,11% 12 10 9 4 5 4
Veiligheidsberoepen (BSO) 39 3,45% 24,48% 18 6 2 4 4 5
Verkoop en vertegenwoordiging (BSO) 33 4,13% 16,09% 17 3 6 2 5
Vrije beeldende kunst (KSO) 42 3,76% 53,02% 6 10 5 7 12 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 434 1,18% 86,20% 11 15 21 71 297 19
Winkelbeheer en etalage (BSO) 58 2,86% 23,74% 30 5 5 7 4 7
Woordkunst-drama (KSO) 72 7,02% 60,58% 7 12 8 10 29 6

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 12-07-2019

Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding - Professionele bachelor

Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties.
Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening. Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren).
Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT.
Anderzijds zijn er verschillende afstudeerrichtingen, afhankelijk van de gekozen vakken waarin men onderwijsbevoegdheid wil verwerven. 
In alle educatieve opleidingen zal je beter leren omgaan met meertaligheid, grootstedelijkheid en diversiteit in de klas.


In het totale opleidingspakket is de stage zeer belangrijk (45 studiepunten).
Je wordt begeleid door een stagebegeleider van de hogeschool zelf én door een personeelslid van de instelling waar de stage doorgaat.
Tijdens deze stages maakt de leerkracht in opleiding concreet kennismaken met een waaier aan verschillende onderwijscontexten.
De praktijkervaring wordt gaandeweg opgebouwd en wordt belangrijker in omvang met het vorderen van de opleiding.
Doorheen de hele opleiding wordt veel belang gehecht aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de toekomstige leerkracht, waarbij betrokkenheid, communicatieve vaardigheden, werken in teamverband en zelfreflectie zeer belangrijk zijn.
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden ben je als leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Als leerkracht is het nodig je te kunnen inleven in de leefwereld van jongeren.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.

Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak.


Plastische opvoeding:
Wie kiest voor plastische opvoeding krijgt te maken met waarnemen, vormgeving, creatieve technieken en kunstgeschiedenis.
Je leert beelden analyseren in een voor de jongeren begrijpbare taal.
Binnen vormstudie leer je een tekening opbouwen, krijg je inzicht in perspectief, in organisch vormgeven en integreer je licht en schaduw.
Bij het waarnemen komen verschillende thema's uit de omgeving aan bod en vertaal je dit met eigen interpretaties in tekeningen.
Lijn, vorm, compositie, kleur, licht en ruimte komen in stijgende lijn qua moeilijkheidsgraad doorheen de opleiding aan bod.
Kunst doorheen de geschiedenis wordt ontleed en aangeleerd.
Bezoeken aan tentoonstellingen en musea brengen je in contact met de huidige culturele en artistieke wereld.


Voor wie?
Een vooropleiding is niet nodig.
Er wordt van nul gestart, wel aan een vrij hoog tempo.
Wie vooropleiding heeft, heeft op technisch vlak een voorsprong.
Je bent iemand met interesse in de kunstwereld, die graag 'beeldend' bezig is; je bent gedreven en kritisch en leergierig ingesteld.



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Brugge

F.L.O.W.S.



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Odisee - Campus Brussel

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

UC Leuven-Limburg - Campus Hertogstraat

Hogeschool PXL

UC Leuven-Limburg - Campus Diepenbeek

Arteveldehogeschool - Campus Kattenberg

Hogeschool Gent - Campus Ledeganck


Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Vanaf het academiejaar 2017-2018 is er een verplichte niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding. Deze toets wil je een indicatie geven over je vaardigheden in bepaalde startcompetenties voor de opleiding. 
Er wordt op de eerste plaats ingezet op talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen uiteraard van groot belang zijn. 
De toets bestaat uit:



  • een test Nederlands; 

  • de LeMo, een motivatie- en studievaardighedentest.


De startende studenten worden door middel van de instaptoetsen geconfronteerd met hun eigen talenten en vooral hun eigen werkpunten waarbij ze de kans krijgen om deze te remediëren.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs 

Afstudeerrichting: Plastische opvoeding

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Onderwijs

Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Sociaal dienstbetoon,

Schoolvakken SO: Beeldende kunsten, Esthetica, Expressie, Grafische technieken, Industriële kunst, Kunstambachten, Plastische opvoeding, Psychologie, Publiciteitstekenen, Waarnemingstekenen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):

Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Biotechnieken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Duits (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Fysica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Latijn (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Lichamelijke opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project algemene vakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Wiskunde (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Educatieve opleiding: Secundair onderwijs: Plastische opvoeding






Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Plastische opvoeding

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent


Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Journalistiek - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Journalistiek - KU Leuven Campus Sint Andries Antwerpen


Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari

Thomas More, Campus Turnhout

Starten in februari

UC Leuven-Limburg, Campus Hertogstraat

Starten in februari

UC Leuven-Limburg, Campus Diepenbeek

Avondonderwijs
Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Brugge

Starten in februari

Arteveldehogeschool, Campus Kattenberg

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Hogeschool Gent, Campus Ledeganck

Starten in februari
Werkplekleren

Instellingen

Warmoesberg 26  1000 Brussel
02 210 12 11    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Hertogstraat 178  3001 Heverlee
016 37 56 00    


Vildersstraat 5  3500 Hasselt
011 77 53 04    


Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek
011 56 15 70    


Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels
050 30 51 00    


Kattenberg 9  9000 Gent
09 234 80 00    


K.L. Ledeganckstraat 8  9000 Gent
09 243 30 00    


Beroepsuitwegen

Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO, het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Een tewerkstelling buiten het onderwijs is mogelijk als begeleider van workshops in musea, als gids, als medewerker binnen culturele centra, ...

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Leerkracht secundair onderwijs ( knelpuntberoep)

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Secundair onderwijs

Beroepeninfo: Leraar worden

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Biotechnische wetenschappen (TSO) 53 3,85% 71,21% 4 3 4 18 22 2
Boekhouden - informatica (TSO) 173 3,46% 64,44% 15 21 25 34 70 8
Chemie (TSO) 34 2,43% 66,06% 3 2 6 9 12 2
Creatie en mode (TSO) 45 6,46% 75,39% 3 4 4 8 22 4
Dier- en landbouwtechnische wetenschappen (TSO) 40 3,50% 52,39% 7 4 2 14 7 6
Economie-moderne talen (ASO) 920 3,28% 76,27% 48 56 80 217 481 38
Economie-wetenschappen (ASO) 72 2,80% 83,64% 2 2 5 16 44 3
Economie-wiskunde (ASO) 153 2,25% 84,94% 6 6 7 28 104 2
Elektrische installatietechnieken (TSO) 93 2,09% 54,80% 17 13 12 17 30 4
Elektromechanica (TSO) 83 1,71% 61,44% 5 13 9 20 29 7
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 248 3,88% 50,72% 39 34 39 54 62 20
Haarstilist (BSO) 174 4,72% 43,01% 52 27 16 28 40 11
Handel (TSO) 623 4,53% 55,57% 98 82 72 153 170 48
Hotel (TSO) 58 3,60% 56,40% 5 8 12 11 19 3
Houttechnieken (TSO) 74 2,90% 53,59% 14 11 9 13 22 5
Humane wetenschappen (ASO) 1128 4,33% 73,29% 84 84 101 264 525 70
Industriële elektriciteit (BSO) 53 1,73% 25,47% 19 11 6 5 5 7
Industriële wetenschappen (TSO) 58 1,58% 62,71% 4 9 7 19 18 1
Informaticabeheer (TSO) 107 2,89% 41,42% 21 22 23 21 15 5
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 88 2,82% 45,54% 12 16 17 16 16 11
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 311 3,51% 32,20% 92 67 37 47 26 42
Kinderzorg (BSO) 70 1,28% 38,03% 14 16 8 10 9 13
Latijn-moderne talen (ASO) 168 1,92% 80,48% 8 8 15 34 100 3
Latijn-wetenschappen (ASO) 74 1,11% 87,73% 2 2 3 13 52 2
Latijn-wiskunde (ASO) 77 0,66% 92,22% 2 4 6 60 5
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 1649 23,64% 54,62% 240 239 222 410 452 86
Logistiek (BSO) 32 3,56% 24,77% 10 8 3 5 1 5
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) 83 2,65% 53,34% 16 10 10 15 21 11
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 285 2,77% 82,42% 11 7 19 67 172 9
Moderne talen-wiskunde (ASO) 41 2,79% 91,03% 2 6 29 4
Multimedia (TSO) 49 3,22% 32,64% 18 6 13 5 5 2
Naamloos leerjaar (BSO) 81 3,80% 32,82% 26 14 12 8 13 8
Onthaal en public relations (TSO) 68 3,67% 46,74% 12 10 11 12 12 11
Publiciteit en illustratie (BSO) 53 3,78% 32,60% 15 11 10 9 3 5
Schoonheidsverzorging (TSO) 153 4,65% 55,59% 27 18 15 29 45 19
Secretariaat-talen (TSO) 285 5,72% 47,65% 51 52 46 54 65 17
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1727 7,13% 57,79% 198 236 250 408 514 121
Sportwetenschappen (ASO) 271 8,99% 75,00% 16 14 25 67 141 8
Techniek-wetenschappen (TSO) 218 4,90% 71,37% 17 15 23 63 95 5
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 76 0,86% 37,32% 20 11 6 11 11 17
Toegepaste beeldende kunst (KSO) 66 4,85% 58,30% 7 8 9 19 17 6
Toerisme (TSO) 113 5,27% 40,36% 22 25 18 18 17 13
Topsport (TSO) 44 18,80% 33,11% 12 10 9 4 5 4
Veiligheidsberoepen (BSO) 39 3,45% 24,48% 18 6 2 4 4 5
Verkoop en vertegenwoordiging (BSO) 33 4,13% 16,09% 17 3 6 2 5
Vrije beeldende kunst (KSO) 42 3,76% 53,02% 6 10 5 7 12 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 434 1,18% 86,20% 11 15 21 71 297 19
Winkelbeheer en etalage (BSO) 58 2,86% 23,74% 30 5 5 7 4 7
Woordkunst-drama (KSO) 72 7,02% 60,58% 7 12 8 10 29 6

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 12-07-2019