HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica - Professionele bachelor
Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties. Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening.
Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren). Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT. Anderzijds zijn er verschillende onderwijsvakken waarin je onderwijsbevoegdheid kan verwerven.
Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak.
MECHANICA:
Je leert over vormgevingstechnieken zoals verspaning: draaien, frezen, boren, vijlen, slijpen en zagen. Theoretische inzichten in sterkteleer, kinematica en materialenleer komen aan bod. Je krijgt daarnaast te maken met het computerprogramma Autocad om technische tekeningen te maken. Alle toepassingen worden in de praktijk toegepast en werf- en bedrijfsbezoeken zorgen voor de concretisering.
Voor wie?
Een vooropleiding mechanica is een enorm groot voordeel. Je moet interesse hebben voor creëren, kinderen enthousiast kunnen maken voor zowel het ontwerpen van een werkstuk, het uitvoeren ervan als de theoretische achtergronden. Je moet het ook belangrijk vinden de wiskundige achtergrond uit te zoeken. Je bent nieuwsgierig en gemotiveerd om steeds te blijven bijleren in een steeds evoluerende industrie.
Aanvullende info:
Studiepunten
180

Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- VDAB
- Links
- Studie-
rendement
Algemene info
Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties. Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening.
Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren). Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT. Anderzijds zijn er verschillende onderwijsvakken waarin je onderwijsbevoegdheid kan verwerven.
Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak.
MECHANICA:
Je leert over vormgevingstechnieken zoals verspaning: draaien, frezen, boren, vijlen, slijpen en zagen. Theoretische inzichten in sterkteleer, kinematica en materialenleer komen aan bod. Je krijgt daarnaast te maken met het computerprogramma Autocad om technische tekeningen te maken. Alle toepassingen worden in de praktijk toegepast en werf- en bedrijfsbezoeken zorgen voor de concretisering.
Voor wie?
Een vooropleiding mechanica is een enorm groot voordeel. Je moet interesse hebben voor creëren, kinderen enthousiast kunnen maken voor zowel het ontwerpen van een werkstuk, het uitvoeren ervan als de theoretische achtergronden. Je moet het ook belangrijk vinden de wiskundige achtergrond uit te zoeken. Je bent nieuwsgierig en gemotiveerd om steeds te blijven bijleren in een steeds evoluerende industrie.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Vanaf het academiejaar 2017-2018 is er een verplichte niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding. Deze toets wil je een indicatie geven over je vaardigheden in bepaalde startcompetenties voor de opleiding.
Er wordt op de eerste plaats ingezet op talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen uiteraard van groot belang zijn.
De toets bestaat uit:
- een test Nederlands;
- de LeMo, een motivatie- en studievaardighedentest.
De startende studenten worden door middel van de instaptoetsen geconfronteerd met hun eigen talenten en vooral hun eigen werkpunten waarbij ze de kans krijgen om deze te remediëren.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Mechanica
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Techniek,
Schoolvakken SO: Elektriciteit, Elektromechanica, Elektronica, Fysica, Mechanica, Psychologie,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Fysica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Thomas More, Campus Mechelen Kruidtuin
Starten in februari
Hogeschool UCLL, Campus Hertogstraat
Starten in februari
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek
Avondonderwijs
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Brugge Xaverianenstraat
Starten in februari
Instellingen
Lange Ridderstraat 44 2800 Mechelen
015 36 92 20![]()
![]()
Agoralaan Gebouw B bus 1 3590 Diepenbeek
011 18 00 00![]()
![]()
Xaverianenstraat 10 8200 Sint-Michiels
050 30 51 00![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Leerkracht buitengewoon secundair onderwijs
Leerkracht secundair onderwijs
( knelpuntberoep)
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Biotechnische wetenschappen (TSO) | 44 | 3,28 | 73,98 | 3 | 3 | 2 | 14 | 21 | 1 |
Boekhouden - informatica (TSO) | 142 | 2,97 | 61,35 | 14 | 19 | 20 | 28 | 53 | 8 |
Creatie en mode (TSO) | 40 | 6,08 | 75,50 | 2 | 4 | 4 | 7 | 20 | 3 |
Dier- en landbouwtechnische wetenschappen (TSO) | 37 | 2,84 | 60,36 | 5 | 3 | 2 | 13 | 9 | 5 |
Economie-moderne talen (ASO) | 746 | 2,72 | 77,32 | 40 | 44 | 60 | 162 | 405 | 35 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 70 | 2,14 | 82,59 | 4 | 2 | 5 | 12 | 41 | 6 |
Economie-wiskunde (ASO) | 130 | 1,94 | 86,16 | 5 | 6 | 6 | 19 | 94 | 0 |
Elektrische installatietechnieken (TSO) | 75 | 1,75 | 50,60 | 10 | 15 | 12 | 16 | 18 | 4 |
Elektromechanica (TSO) | 83 | 1,65 | 58,64 | 9 | 11 | 10 | 23 | 24 | 6 |
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) | 251 | 3,86 | 54,43 | 39 | 29 | 36 | 70 | 59 | 18 |
Haarstilist (BSO) | 146 | 4,29 | 45,69 | 39 | 26 | 12 | 25 | 38 | 6 |
Handel (TSO) | 524 | 3,86 | 56,14 | 83 | 66 | 72 | 115 | 151 | 37 |
Hotel (TSO) | 39 | 2,74 | 55,89 | 6 | 4 | 8 | 8 | 12 | 1 |
Houttechnieken (TSO) | 63 | 2,56 | 57,82 | 12 | 9 | 5 | 8 | 24 | 5 |
Humane wetenschappen (ASO) | 967 | 3,71 | 75,16 | 66 | 53 | 96 | 222 | 466 | 64 |
Industriële elektriciteit (BSO) | 55 | 1,66 | 25,67 | 22 | 8 | 6 | 7 | 4 | 8 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 58 | 1,57 | 68,14 | 5 | 5 | 5 | 21 | 22 | 0 |
Informaticabeheer (TSO) | 81 | 2,11 | 44,44 | 15 | 15 | 11 | 18 | 13 | 9 |
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) | 63 | 2,10 | 46,46 | 5 | 13 | 14 | 9 | 13 | 9 |
Kinderzorg (BSO) | 64 | 1,18 | 40,73 | 11 | 14 | 7 | 13 | 8 | 11 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 143 | 1,86 | 80,93 | 9 | 3 | 12 | 30 | 83 | 6 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 55 | 0,87 | 91,20 | 0 | 1 | 1 | 10 | 41 | 2 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 71 | 0,62 | 93,28 | 1 | 0 | 2 | 5 | 57 | 6 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 1506 | 21,23 | 57,14 | 199 | 201 | 202 | 384 | 434 | 86 |
Logistiek (BSO) | 35 | 3,05 | 20,97 | 8 | 13 | 7 | 2 | 1 | 4 |
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) | 74 | 2,55 | 51,90 | 16 | 10 | 7 | 16 | 16 | 9 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 211 | 2,08 | 84,38 | 4 | 8 | 11 | 49 | 133 | 6 |
Multimedia (TSO) | 47 | 2,86 | 36,73 | 12 | 9 | 10 | 5 | 8 | 3 |
Naamloos leerjaar (BSO) | 33 | 4,69 | 43,51 | 8 | 5 | 3 | 7 | 7 | 3 |
Onthaal en public relations (TSO) | 62 | 3,58 | 53,19 | 9 | 10 | 8 | 8 | 18 | 9 |
Publiciteit en illustratie (BSO) | 46 | 3,10 | 29,51 | 14 | 11 | 6 | 7 | 2 | 6 |
Schoonheidsverzorging (TSO) | 101 | 3,50 | 62,80 | 12 | 9 | 9 | 24 | 35 | 12 |
Secretariaat-talen (TSO) | 229 | 5,05 | 50,34 | 39 | 40 | 31 | 41 | 60 | 18 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 1590 | 6,38 | 57,84 | 179 | 228 | 234 | 372 | 474 | 103 |
Sportwetenschappen (ASO) | 229 | 7,34 | 77,37 | 11 | 10 | 19 | 56 | 124 | 9 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 178 | 3,89 | 74,62 | 6 | 14 | 18 | 50 | 86 | 4 |
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) | 76 | 0,82 | 40,07 | 19 | 10 | 6 | 7 | 13 | 21 |
Toegepaste beeldende kunst (KSO) | 56 | 3,98 | 61,48 | 6 | 5 | 9 | 15 | 18 | 3 |
Toerisme (TSO) | 98 | 4,73 | 38,71 | 22 | 22 | 15 | 13 | 14 | 12 |
Topsport (TSO) | 43 | 18,86 | 39,59 | 8 | 8 | 10 | 7 | 6 | 4 |
Veiligheidsberoepen (BSO) | 45 | 3,36 | 19,64 | 20 | 9 | 3 | 3 | 3 | 7 |
Verkoop en vertegenwoordiging (BSO) | 33 | 4,10 | 13,95 | 18 | 2 | 4 | 1 | 1 | 7 |
Vrije beeldende kunst (KSO) | 36 | 3,26 | 50,77 | 5 | 8 | 6 | 9 | 7 | 1 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 390 | 1,01 | 87,15 | 11 | 6 | 16 | 75 | 270 | 12 |
Winkelbeheer en etalage (BSO) | 64 | 3,24 | 19,65 | 34 | 7 | 4 | 6 | 3 | 10 |
Woordkunst-drama (KSO) | 59 | 5,61 | 67,14 | 6 | 7 | 5 | 8 | 30 | 3 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 13-02-2022 |

Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- VDAB
- Links
- Studie-
rendement
Algemene info
Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op hetzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties. Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening.
Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, taalvaardigheid in het Nederlands, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren). Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT. Anderzijds zijn er verschillende onderwijsvakken waarin je onderwijsbevoegdheid kan verwerven.
Je kiest 2 onderwijsvakken uit de mogelijkheden die de hogeschool aanbiedt.
De hogescholen bieden afgestudeerden meestal een éénjarig traject aan om lesbevoegdheid te verwerven in een bijkomend vak.
MECHANICA:
Je leert over vormgevingstechnieken zoals verspaning: draaien, frezen, boren, vijlen, slijpen en zagen. Theoretische inzichten in sterkteleer, kinematica en materialenleer komen aan bod. Je krijgt daarnaast te maken met het computerprogramma Autocad om technische tekeningen te maken. Alle toepassingen worden in de praktijk toegepast en werf- en bedrijfsbezoeken zorgen voor de concretisering.
Voor wie?
Een vooropleiding mechanica is een enorm groot voordeel. Je moet interesse hebben voor creëren, kinderen enthousiast kunnen maken voor zowel het ontwerpen van een werkstuk, het uitvoeren ervan als de theoretische achtergronden. Je moet het ook belangrijk vinden de wiskundige achtergrond uit te zoeken. Je bent nieuwsgierig en gemotiveerd om steeds te blijven bijleren in een steeds evoluerende industrie.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Vanaf het academiejaar 2017-2018 is er een verplichte niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleiding. Deze toets wil je een indicatie geven over je vaardigheden in bepaalde startcompetenties voor de opleiding.
Er wordt op de eerste plaats ingezet op talige competenties, omdat die in alle lerarenopleidingen uiteraard van groot belang zijn.
De toets bestaat uit:
- een test Nederlands;
- de LeMo, een motivatie- en studievaardighedentest.
De startende studenten worden door middel van de instaptoetsen geconfronteerd met hun eigen talenten en vooral hun eigen werkpunten waarbij ze de kans krijgen om deze te remediëren.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Afstudeerrichting: Mechanica
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Onderwijs
Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Techniek,
Schoolvakken SO: Elektriciteit, Elektromechanica, Elektronica, Fysica, Mechanica, Psychologie,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere vakken waarvoor je kunt kiezen zijn (niet alle combinaties zijn toegelaten):
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Aardrijkskunde (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bedrijfsorganisatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bewegingsrecreatie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Bio-esthetiek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Biologie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Chemie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Economie (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Elektriciteit (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Engels (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Frans (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Fysica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Geschiedenis (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Gezondheidsopvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Haartooi (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Informatica (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Islamitische godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Katholieke godsdienst (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Mode (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Muzikale opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Natuurwetenschappen (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Nederlands (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Niet-confessionele zedenleer (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Plastische opvoeding (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project algemene vakken / Maatschappelijke vorming (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Project kunstvakken (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Techniek (Professionele bachelor - HO)
Educatieve opleiding: Secundair onderwijs :
Wiskunde (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Educatieve opleiding: Secundair onderwijs : Mechanica
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Thomas More, Campus Mechelen Kruidtuin
Starten in februari
Hogeschool UCLL, Campus Hertogstraat
Starten in februari
Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek
Avondonderwijs
Starten in februari
Hogeschool VIVES, Campus Brugge Xaverianenstraat
Starten in februari
Instellingen
Lange Ridderstraat 44 2800 Mechelen
015 36 92 20![]()
![]()
Agoralaan Gebouw B bus 1 3590 Diepenbeek
011 18 00 00![]()
![]()
Xaverianenstraat 10 8200 Sint-Michiels
050 30 51 00![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Je mag les geven in
- de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs,
- de 3de graad BSO,
- het buitengewoon onderwijs
- en afhankelijk van het vakkenpakket ook het basisonderwijs (bv. lichamelijke opvoeding) .
Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider.
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen.
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s.
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden.
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties.
Sommige afgestudeerden gaan werken als opvoeder of als studiemeester-opvoeder.
Mensen met een specifieke technische vakkennis kiezen soms voor een loopbaan in een privéonderneming.
Bij de start van de loopbaan kunnen door de schoolgemeenschappen mentoren worden aangesteld om de beginnende leerkrachten bij te staan.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Leerkracht buitengewoon secundair onderwijs
Leerkracht secundair onderwijs
( knelpuntberoep)
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Biotechnische wetenschappen (TSO) | 44 | 3,28 | 73,98 | 3 | 3 | 2 | 14 | 21 | 1 |
Boekhouden - informatica (TSO) | 142 | 2,97 | 61,35 | 14 | 19 | 20 | 28 | 53 | 8 |
Creatie en mode (TSO) | 40 | 6,08 | 75,50 | 2 | 4 | 4 | 7 | 20 | 3 |
Dier- en landbouwtechnische wetenschappen (TSO) | 37 | 2,84 | 60,36 | 5 | 3 | 2 | 13 | 9 | 5 |
Economie-moderne talen (ASO) | 746 | 2,72 | 77,32 | 40 | 44 | 60 | 162 | 405 | 35 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 70 | 2,14 | 82,59 | 4 | 2 | 5 | 12 | 41 | 6 |
Economie-wiskunde (ASO) | 130 | 1,94 | 86,16 | 5 | 6 | 6 | 19 | 94 | 0 |
Elektrische installatietechnieken (TSO) | 75 | 1,75 | 50,60 | 10 | 15 | 12 | 16 | 18 | 4 |
Elektromechanica (TSO) | 83 | 1,65 | 58,64 | 9 | 11 | 10 | 23 | 24 | 6 |
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) | 251 | 3,86 | 54,43 | 39 | 29 | 36 | 70 | 59 | 18 |
Haarstilist (BSO) | 146 | 4,29 | 45,69 | 39 | 26 | 12 | 25 | 38 | 6 |
Handel (TSO) | 524 | 3,86 | 56,14 | 83 | 66 | 72 | 115 | 151 | 37 |
Hotel (TSO) | 39 | 2,74 | 55,89 | 6 | 4 | 8 | 8 | 12 | 1 |
Houttechnieken (TSO) | 63 | 2,56 | 57,82 | 12 | 9 | 5 | 8 | 24 | 5 |
Humane wetenschappen (ASO) | 967 | 3,71 | 75,16 | 66 | 53 | 96 | 222 | 466 | 64 |
Industriële elektriciteit (BSO) | 55 | 1,66 | 25,67 | 22 | 8 | 6 | 7 | 4 | 8 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 58 | 1,57 | 68,14 | 5 | 5 | 5 | 21 | 22 | 0 |
Informaticabeheer (TSO) | 81 | 2,11 | 44,44 | 15 | 15 | 11 | 18 | 13 | 9 |
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) | 63 | 2,10 | 46,46 | 5 | 13 | 14 | 9 | 13 | 9 |
Kinderzorg (BSO) | 64 | 1,18 | 40,73 | 11 | 14 | 7 | 13 | 8 | 11 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 143 | 1,86 | 80,93 | 9 | 3 | 12 | 30 | 83 | 6 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 55 | 0,87 | 91,20 | 0 | 1 | 1 | 10 | 41 | 2 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 71 | 0,62 | 93,28 | 1 | 0 | 2 | 5 | 57 | 6 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 1506 | 21,23 | 57,14 | 199 | 201 | 202 | 384 | 434 | 86 |
Logistiek (BSO) | 35 | 3,05 | 20,97 | 8 | 13 | 7 | 2 | 1 | 4 |
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) | 74 | 2,55 | 51,90 | 16 | 10 | 7 | 16 | 16 | 9 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 211 | 2,08 | 84,38 | 4 | 8 | 11 | 49 | 133 | 6 |
Multimedia (TSO) | 47 | 2,86 | 36,73 | 12 | 9 | 10 | 5 | 8 | 3 |
Naamloos leerjaar (BSO) | 33 | 4,69 | 43,51 | 8 | 5 | 3 | 7 | 7 | 3 |
Onthaal en public relations (TSO) | 62 | 3,58 | 53,19 | 9 | 10 | 8 | 8 | 18 | 9 |
Publiciteit en illustratie (BSO) | 46 | 3,10 | 29,51 | 14 | 11 | 6 | 7 | 2 | 6 |
Schoonheidsverzorging (TSO) | 101 | 3,50 | 62,80 | 12 | 9 | 9 | 24 | 35 | 12 |
Secretariaat-talen (TSO) | 229 | 5,05 | 50,34 | 39 | 40 | 31 | 41 | 60 | 18 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 1590 | 6,38 | 57,84 | 179 | 228 | 234 | 372 | 474 | 103 |
Sportwetenschappen (ASO) | 229 | 7,34 | 77,37 | 11 | 10 | 19 | 56 | 124 | 9 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 178 | 3,89 | 74,62 | 6 | 14 | 18 | 50 | 86 | 4 |
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) | 76 | 0,82 | 40,07 | 19 | 10 | 6 | 7 | 13 | 21 |
Toegepaste beeldende kunst (KSO) | 56 | 3,98 | 61,48 | 6 | 5 | 9 | 15 | 18 | 3 |
Toerisme (TSO) | 98 | 4,73 | 38,71 | 22 | 22 | 15 | 13 | 14 | 12 |
Topsport (TSO) | 43 | 18,86 | 39,59 | 8 | 8 | 10 | 7 | 6 | 4 |
Veiligheidsberoepen (BSO) | 45 | 3,36 | 19,64 | 20 | 9 | 3 | 3 | 3 | 7 |
Verkoop en vertegenwoordiging (BSO) | 33 | 4,10 | 13,95 | 18 | 2 | 4 | 1 | 1 | 7 |
Vrije beeldende kunst (KSO) | 36 | 3,26 | 50,77 | 5 | 8 | 6 | 9 | 7 | 1 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 390 | 1,01 | 87,15 | 11 | 6 | 16 | 75 | 270 | 12 |
Winkelbeheer en etalage (BSO) | 64 | 3,24 | 19,65 | 34 | 7 | 4 | 6 | 3 | 10 |
Woordkunst-drama (KSO) | 59 | 5,61 | 67,14 | 6 | 7 | 5 | 8 | 30 | 3 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 13-02-2022 |