Sociaal werk : Sociaal-cultureel werk - Professionele bachelor

 

Je krijgt een brede algemene vorming. Op je programma staan zowel de studie van de organisatie van het sociaal werk als van sociaal-agogische processen.


In het eerste – gemeenschappelijke – jaar van de opleiding krijg je vakken als filosofie, sociologie, psychologie, economie, recht, politieke en sociale geschiedenis. Je verkent daarnaast ook de organisatie van welzijnswerk.


Na een eerste gemeenschappelijk jaar kies je een specialisatie via een afstudeerrichting. Let op: niet alle hogescholen bieden alle afstudeerrichtingen aan. Ook per campus zijn er soms verschillen. Informeer je daarom zeker bij je hogeschool van keuze.
Vanaf het tweede jaar ligt de klemtoon op de studie en training van methodieken, zoals  hulpverlening, vormingswerk, opbouwwerk, personeelswerk, sociaal-juridische dienstverlening, groepswerk en onderzoeksmethoden. Je maakt dan ook kennis met het beroep, onder andere via een stage.
Het derde jaar staat volledig in het teken van de afstudeerrichting die je kiest.


Hogescholen kunnen keuzetrajecten organiseren, en ook daarin zijn er soms verschillen. Informeer je daarom zeker bij je hogeschool van keuze.


De opleiding leidt tot de beschermde titel van maatschappelijk assistent.


In de afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk leer je de nodige beroepsmethodiek en vaardigheden om tegemoet te komen aan de noden aan animatie, educatie, activering en organisatie van groepen en organisaties in de sociaal-culturele sector. Je leidt mensen naar vormingscursussen (educatie), zet culturele evenementen (cultuuranimatie) op en werkt actiemomenten uit om mensen te bewegen rond een bepaalde thematiek (activering). De sociaal-cultureel werker is een groepswerker én organisator bij uitstek. Hij verhoogt de betrokkenheid in de sociaal-culturele leefomgeving.


Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.


Is deze opleiding iets voor jou?


Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist. Je werkt graag met mensen. Je hebt interesse in de mens en zijn sociale omgeving. Je wil er zorg voor dragen dat iedereen volwaardig participeert in onze samenleving.



Studiepunten

180

Sociaal werk : Sociaal-cultureel werk - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info

Je krijgt een brede algemene vorming. Op je programma staan zowel de studie van de organisatie van het sociaal werk als van sociaal-agogische processen.


In het eerste – gemeenschappelijke – jaar van de opleiding krijg je vakken als filosofie, sociologie, psychologie, economie, recht, politieke en sociale geschiedenis. Je verkent daarnaast ook de organisatie van welzijnswerk.


Na een eerste gemeenschappelijk jaar kies je een specialisatie via een afstudeerrichting. Let op: niet alle hogescholen bieden alle afstudeerrichtingen aan. Ook per campus zijn er soms verschillen. Informeer je daarom zeker bij je hogeschool van keuze.
Vanaf het tweede jaar ligt de klemtoon op de studie en training van methodieken, zoals  hulpverlening, vormingswerk, opbouwwerk, personeelswerk, sociaal-juridische dienstverlening, groepswerk en onderzoeksmethoden. Je maakt dan ook kennis met het beroep, onder andere via een stage.
Het derde jaar staat volledig in het teken van de afstudeerrichting die je kiest.


Hogescholen kunnen keuzetrajecten organiseren, en ook daarin zijn er soms verschillen. Informeer je daarom zeker bij je hogeschool van keuze.


De opleiding leidt tot de beschermde titel van maatschappelijk assistent.


In de afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk leer je de nodige beroepsmethodiek en vaardigheden om tegemoet te komen aan de noden aan animatie, educatie, activering en organisatie van groepen en organisaties in de sociaal-culturele sector. Je leidt mensen naar vormingscursussen (educatie), zet culturele evenementen (cultuuranimatie) op en werkt actiemomenten uit om mensen te bewegen rond een bepaalde thematiek (activering). De sociaal-cultureel werker is een groepswerker én organisator bij uitstek. Hij verhoogt de betrokkenheid in de sociaal-culturele leefomgeving.


Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.


Is deze opleiding iets voor jou?


Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist. Je werkt graag met mensen. Je hebt interesse in de mens en zijn sociale omgeving. Je wil er zorg voor dragen dat iedereen volwaardig participeert in onze samenleving.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

eSociety

F.L.O.W.S. (focus on healthy life, organisations and well-being in society)

Forensisch werken

Herstelgericht en verbindend werken

Jong geweld

S.P.A.C.E. (social pedagogical art & creativity exploration)

Samen stad maken

Sociaal ondernemen

Sociale beïnvloeding

Sterk(er) divers

Transnationaal sociaal werk

Welbevinden bij kinderen en professionals



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Odisee - Campus Brussel

Erasmushogeschool Brussel - Campus Bloemenhof

Erasmushogeschool Brussel - Campus Kanal

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Hogeschool UCLL - Campus Sociale School


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Sociaal werk 

Afstudeerrichting: Sociaal-cultureel werk

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Gedragswetenschappen, Recht, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Sociaal werk zijn:

Sociaal werk : Kunst- en cultuurbemiddeling (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Maatschappelijk werk (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Maatschappelijke advisering (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Personeelswerk (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : zonder specifieke afstudeerrichtingen (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.


een lerarenopleiding

Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Kanal

Starten in februari
VDAB-traject

Odisee, Campus Brussel

Werkstudententraject

Erasmushogeschool Brussel, Campus Bloemenhof

Starten in februari
VDAB-traject

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari
VDAB-traject

Thomas More, Campus Geel

Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Hogeschool UCLL, Campus Sociale School

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Instellingen

Warmoesberg 26  1000 Brussel

Zespenningenstraat 70  1000 Brussel

Slotstraat 28  1000 Brussel

Brusselstraat 45  2018 Antwerpen

Groeneweg 151  3001 Heverlee

Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk

Beroepsuitwegen

Sociale werkers verlenen professionele diensten om het persoonlijk, interpersoonlijk en maatschappelijk functioneren van mensen te bevorderen en om belemmeringen die daarbij optreden op te heffen.
Ze vervullen een brugfunctie tussen mens en samenleving.
Ze bewegen zich in het spanningsveld tussen enerzijds individuen en groepen met hun eigen mogelijkheden, moeilijkheden en verwachtingen, en anderzijds de samenleving die normen stelt, kansen biedt of beperkingen oplegt.
Sociaal-cultureel werk: beroepsbeschrijving: jongeren en volwassenen van alle leeftijden zoeken sociaal contact en ontspanning, ze willen iets bijleren, van kunst genieten of creatief bezig zijn, ze kiezen voor een of ander sociaal engagement.
Hiervoor kunnen ze terecht in verenigingen, volkshogescholen, sociale bewegingen, culturele instellingen enz. Sociaal-cultureel werkers zijn professioneel betrokken bij dat alles.
Hun functie is veelomvattend: contacten leggen met doelgroepen, educatieve programma's voorbereiden, culturele manifestaties organiseren, mensen samenbrengen om samen voor een belang op te komen. Beroepskrachten in het sociaal-cultureel werk worden ook belast met aspecten van het beleid van organisaties.

Uitwegen:
jeugdhuizen en -bewegingen, centra voor levensvorming, sociaal-culturele verenigingen, volkshogescholen, vormingscentra, centra voor basiseducatie, vormingsdiensten binnen vakbonden, dienstencentra voor bejaarden, centra voor gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, culturele centra, theaters, musea, bibliotheken, organisaties voor buurt- en opbouwwerk, integratiecentra voor migranten, initiatieven voor armoedebestrijding, sociale bewegingen, gemeentelijke cultuurdiensten.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Arbeidsconsulent
Consulent welzijnswerk
Coördinator sociocultureel werk
Cultuurfunctionaris
Maatschappelijk assistent ( knelpuntberoep)
Medewerker personeel ( knelpuntberoep)
Opleidingsbegeleider
Relatie- en gezinsbemiddelaar
Sociale en gezinsinterveni�nt
Sociocultureel werker
Straathoekwerker

Studierendement

Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
7e leerjaar gericht op het hoger onderwijs (BSO) 42 5,15 52,6 10 10 1 3 15 3
Boekhouden - informatica (TSO) 48 1,04 73,3 0 4 8 5 24 7
Economie-moderne talen (ASO) 393 1,46 83,7 19 13 25 55 258 23
Economie-wiskunde (ASO) 33 0,50 91,9 0 1 1 3 28 0
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 383 5,97 65,1 45 32 51 97 135 23
Haarstilist (BSO) 31 1,05 28,0 11 3 4 2 3 8
Handel (TSO) 304 2,33 59,7 41 37 33 62 96 35
Humane wetenschappen (ASO) 1591 5,78 83,8 59 60 99 254 1041 78
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 209 8,12 55,0 29 29 27 57 47 20
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 340 4,22 29,9 127 63 46 31 43 30
Kinderzorg (BSO) 137 2,74 26,1 60 17 10 14 12 24
Latijn-moderne talen (ASO) 57 0,87 87,2 1 3 2 6 45 0
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 93 1,19 48,2 12 11 18 18 17 17
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 72 0,74 87,0 3 3 4 9 50 3
Onthaal en public relations (TSO) 97 6,11 44,0 27 12 16 14 19 9
Schoonheidsverzorging (TSO) 51 1,97 42,0 11 9 8 9 8 6
Secretariaat-talen (TSO) 144 3,56 53,8 22 16 21 35 32 18
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1807 6,92 64,9 202 183 223 396 697 106
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 193 2,23 26,9 85 32 17 21 18 20
Toerisme (TSO) 64 3,31 46,6 13 10 10 14 10 7
Veiligheidsberoepen (BSO) 47 3,31 8,7 27 7 2 1 1 9
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 54 0,13 84,4 2 2 4 4 41 1
Winkelbeheer en etalage (BSO) 46 2,53 22,2 21 9 6 2 4 4

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 23-11-2022

Sociaal werk : Sociaal-cultureel werk - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info

Je krijgt een brede algemene vorming. Op je programma staan zowel de studie van de organisatie van het sociaal werk als van sociaal-agogische processen.


In het eerste – gemeenschappelijke – jaar van de opleiding krijg je vakken als filosofie, sociologie, psychologie, economie, recht, politieke en sociale geschiedenis. Je verkent daarnaast ook de organisatie van welzijnswerk.


Na een eerste gemeenschappelijk jaar kies je een specialisatie via een afstudeerrichting. Let op: niet alle hogescholen bieden alle afstudeerrichtingen aan. Ook per campus zijn er soms verschillen. Informeer je daarom zeker bij je hogeschool van keuze.
Vanaf het tweede jaar ligt de klemtoon op de studie en training van methodieken, zoals  hulpverlening, vormingswerk, opbouwwerk, personeelswerk, sociaal-juridische dienstverlening, groepswerk en onderzoeksmethoden. Je maakt dan ook kennis met het beroep, onder andere via een stage.
Het derde jaar staat volledig in het teken van de afstudeerrichting die je kiest.


Hogescholen kunnen keuzetrajecten organiseren, en ook daarin zijn er soms verschillen. Informeer je daarom zeker bij je hogeschool van keuze.


De opleiding leidt tot de beschermde titel van maatschappelijk assistent.


In de afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk leer je de nodige beroepsmethodiek en vaardigheden om tegemoet te komen aan de noden aan animatie, educatie, activering en organisatie van groepen en organisaties in de sociaal-culturele sector. Je leidt mensen naar vormingscursussen (educatie), zet culturele evenementen (cultuuranimatie) op en werkt actiemomenten uit om mensen te bewegen rond een bepaalde thematiek (activering). De sociaal-cultureel werker is een groepswerker én organisator bij uitstek. Hij verhoogt de betrokkenheid in de sociaal-culturele leefomgeving.


Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.


Is deze opleiding iets voor jou?


Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist. Je werkt graag met mensen. Je hebt interesse in de mens en zijn sociale omgeving. Je wil er zorg voor dragen dat iedereen volwaardig participeert in onze samenleving.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

eSociety

F.L.O.W.S. (focus on healthy life, organisations and well-being in society)

Forensisch werken

Herstelgericht en verbindend werken

Jong geweld

S.P.A.C.E. (social pedagogical art & creativity exploration)

Samen stad maken

Sociaal ondernemen

Sociale beïnvloeding

Sterk(er) divers

Transnationaal sociaal werk

Welbevinden bij kinderen en professionals



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Odisee - Campus Brussel

Erasmushogeschool Brussel - Campus Bloemenhof

Erasmushogeschool Brussel - Campus Kanal

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Hogeschool UCLL - Campus Sociale School


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Sociaal werk 

Afstudeerrichting: Sociaal-cultureel werk

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Gedragswetenschappen, Recht, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Sociaal werk zijn:

Sociaal werk : Kunst- en cultuurbemiddeling (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Maatschappelijk werk (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Maatschappelijke advisering (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Personeelswerk (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : zonder specifieke afstudeerrichtingen (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.


een lerarenopleiding

Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Erasmushogeschool Brussel, Campus Kanal

Starten in februari
VDAB-traject

Odisee, Campus Brussel

Werkstudententraject

Erasmushogeschool Brussel, Campus Bloemenhof

Starten in februari
VDAB-traject

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari
VDAB-traject

Thomas More, Campus Geel

Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject

Hogeschool UCLL, Campus Sociale School

Starten in februari
VDAB-traject

Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Instellingen

Warmoesberg 26  1000 Brussel

Zespenningenstraat 70  1000 Brussel

Slotstraat 28  1000 Brussel

Brusselstraat 45  2018 Antwerpen

Groeneweg 151  3001 Heverlee

Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk

Beroepsuitwegen

Sociale werkers verlenen professionele diensten om het persoonlijk, interpersoonlijk en maatschappelijk functioneren van mensen te bevorderen en om belemmeringen die daarbij optreden op te heffen.
Ze vervullen een brugfunctie tussen mens en samenleving.
Ze bewegen zich in het spanningsveld tussen enerzijds individuen en groepen met hun eigen mogelijkheden, moeilijkheden en verwachtingen, en anderzijds de samenleving die normen stelt, kansen biedt of beperkingen oplegt.
Sociaal-cultureel werk: beroepsbeschrijving: jongeren en volwassenen van alle leeftijden zoeken sociaal contact en ontspanning, ze willen iets bijleren, van kunst genieten of creatief bezig zijn, ze kiezen voor een of ander sociaal engagement.
Hiervoor kunnen ze terecht in verenigingen, volkshogescholen, sociale bewegingen, culturele instellingen enz. Sociaal-cultureel werkers zijn professioneel betrokken bij dat alles.
Hun functie is veelomvattend: contacten leggen met doelgroepen, educatieve programma's voorbereiden, culturele manifestaties organiseren, mensen samenbrengen om samen voor een belang op te komen. Beroepskrachten in het sociaal-cultureel werk worden ook belast met aspecten van het beleid van organisaties.

Uitwegen:
jeugdhuizen en -bewegingen, centra voor levensvorming, sociaal-culturele verenigingen, volkshogescholen, vormingscentra, centra voor basiseducatie, vormingsdiensten binnen vakbonden, dienstencentra voor bejaarden, centra voor gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, culturele centra, theaters, musea, bibliotheken, organisaties voor buurt- en opbouwwerk, integratiecentra voor migranten, initiatieven voor armoedebestrijding, sociale bewegingen, gemeentelijke cultuurdiensten.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Arbeidsconsulent
Consulent welzijnswerk
Coördinator sociocultureel werk
Cultuurfunctionaris
Maatschappelijk assistent ( knelpuntberoep)
Medewerker personeel ( knelpuntberoep)
Opleidingsbegeleider
Relatie- en gezinsbemiddelaar
Sociale en gezinsinterveni�nt
Sociocultureel werker
Straathoekwerker

Studierendement

Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
7e leerjaar gericht op het hoger onderwijs (BSO) 42 5,15 52,6 10 10 1 3 15 3
Boekhouden - informatica (TSO) 48 1,04 73,3 0 4 8 5 24 7
Economie-moderne talen (ASO) 393 1,46 83,7 19 13 25 55 258 23
Economie-wiskunde (ASO) 33 0,50 91,9 0 1 1 3 28 0
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 383 5,97 65,1 45 32 51 97 135 23
Haarstilist (BSO) 31 1,05 28,0 11 3 4 2 3 8
Handel (TSO) 304 2,33 59,7 41 37 33 62 96 35
Humane wetenschappen (ASO) 1591 5,78 83,8 59 60 99 254 1041 78
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 209 8,12 55,0 29 29 27 57 47 20
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 340 4,22 29,9 127 63 46 31 43 30
Kinderzorg (BSO) 137 2,74 26,1 60 17 10 14 12 24
Latijn-moderne talen (ASO) 57 0,87 87,2 1 3 2 6 45 0
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 93 1,19 48,2 12 11 18 18 17 17
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 72 0,74 87,0 3 3 4 9 50 3
Onthaal en public relations (TSO) 97 6,11 44,0 27 12 16 14 19 9
Schoonheidsverzorging (TSO) 51 1,97 42,0 11 9 8 9 8 6
Secretariaat-talen (TSO) 144 3,56 53,8 22 16 21 35 32 18
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1807 6,92 64,9 202 183 223 396 697 106
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 193 2,23 26,9 85 32 17 21 18 20
Toerisme (TSO) 64 3,31 46,6 13 10 10 14 10 7
Veiligheidsberoepen (BSO) 47 3,31 8,7 27 7 2 1 1 9
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 54 0,13 84,4 2 2 4 4 41 1
Winkelbeheer en etalage (BSO) 46 2,53 22,2 21 9 6 2 4 4

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 23-11-2022