Sociaal werk : Personeelswerk - Professionele bachelor

 

Algemene info


De opleiding bestaat uit:
- een brede algemene vorming via de studie van de menswetenschappen;
- de studie van de organisatie van het sociaal werk;
- de studie van sociaal-agogische processen en training in het toepassen van die processen en van sociale vaardigheden;
- practica, stage en een eindwerk.
In het 1ste jaar is het programma gemeenschappelijk voor alle afstudeerrichtingen.
Centraal staat een inleiding in diverse menswetenschappen: filosofie, sociologie, psychologie, economie, recht, politieke en sociale geschiedenis.
Er gaat ook aandacht naar de organisatie van welzijnswerk, naar contacten met het werkveld en naar de training van de basisvaardigheden van het beroep.
Je leert alle aspecten van het sociaal werk kennen. 
Vanaf het tweede jaar kies je voor een inhoudelijke profilering, door de keuze van een afstudeerrichting. Menswetenschappelijke vakken komen ook nog aan bod in het 2de jaar.
De klemtoon ligt op de studie en de training van methodieken (bv. hulpverlening, vormingswerk, opbouwwerk, personeelswerk, sociaal-juridische dienstverlening, groepswerk, onderzoeksmethoden) en op een grondige kennismaking met het beroep, onder andere via een stage. 
Is het studieprogramma van het 1ste jaar in de diverse hogescholen sterk gelijklopend, dan treden in het 2de jaar grotere verschillen op.
Dit heeft vooral te maken met het al dan niet aanbieden van keuzevakken volgens de gekozen afstudeerrichting. 
In het 3de jaar staat het programma volledig in het teken van de gekozen afstudeerrichting.


Elke hogeschool legt eigen accenten maar globaal gezien omvat het programma: de studie van ontwikkeling in en het beleid ten aanzien van het gekozen werkterrein, beroepsethiek, een verdere uitdieping van methodische vraagstukken, een stage van 4 tot 5 maanden en een eindwerk.
Hogescholen kunnen ook keuzetrajecten organiseren.
De opleiding leidt tot de beschermde titel van 'maatschappelijk assistent'.


Afstudeerrichting Personeelswerk:
Deze richting brengt je de nodige beroepsmethodiek en vaardigheden bij om in de arbeidssector als personeelswerker te functioneren op het gebied van het personeelsmanagement, van arbeids- en loopbaanbegeleiding en van arbeidsverhoudingen.
Uitgangspunt is dat je wil werken met de mens als werknemer in een organisatie.
Je behartigt dus de belangen van beide bij het opzetten van rechtvaardige arbeidsvoorwaarden, -inhoud en -omstandigheden:
- je werft de juiste mensen aan voor de juiste functies;
- je verzorgt het administratieve en sociaal-juridische luik gedurende de loopbaan;
- je maakt werk van communicatie en overleg;
- je ondersteunt werknemers in hun loopbaan door begeleiding en opleiding;
- je geeft vorm aan het personeelsbeleid binnen de organisatiestrategie.


Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist. Je werkt graag met mensen. 
Je hebt interesse in de mens en zijn sociale omgeving. Je wil er zorg voor dragen dat iedereen volwaardig participeert in onze samenleving.  



Studiepunten

180

Sociaal werk : Personeelswerk - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


De opleiding bestaat uit:
- een brede algemene vorming via de studie van de menswetenschappen;
- de studie van de organisatie van het sociaal werk;
- de studie van sociaal-agogische processen en training in het toepassen van die processen en van sociale vaardigheden;
- practica, stage en een eindwerk.
In het 1ste jaar is het programma gemeenschappelijk voor alle afstudeerrichtingen.
Centraal staat een inleiding in diverse menswetenschappen: filosofie, sociologie, psychologie, economie, recht, politieke en sociale geschiedenis.
Er gaat ook aandacht naar de organisatie van welzijnswerk, naar contacten met het werkveld en naar de training van de basisvaardigheden van het beroep.
Je leert alle aspecten van het sociaal werk kennen. 
Vanaf het tweede jaar kies je voor een inhoudelijke profilering, door de keuze van een afstudeerrichting. Menswetenschappelijke vakken komen ook nog aan bod in het 2de jaar.
De klemtoon ligt op de studie en de training van methodieken (bv. hulpverlening, vormingswerk, opbouwwerk, personeelswerk, sociaal-juridische dienstverlening, groepswerk, onderzoeksmethoden) en op een grondige kennismaking met het beroep, onder andere via een stage. 
Is het studieprogramma van het 1ste jaar in de diverse hogescholen sterk gelijklopend, dan treden in het 2de jaar grotere verschillen op.
Dit heeft vooral te maken met het al dan niet aanbieden van keuzevakken volgens de gekozen afstudeerrichting. 
In het 3de jaar staat het programma volledig in het teken van de gekozen afstudeerrichting.


Elke hogeschool legt eigen accenten maar globaal gezien omvat het programma: de studie van ontwikkeling in en het beleid ten aanzien van het gekozen werkterrein, beroepsethiek, een verdere uitdieping van methodische vraagstukken, een stage van 4 tot 5 maanden en een eindwerk.
Hogescholen kunnen ook keuzetrajecten organiseren.
De opleiding leidt tot de beschermde titel van 'maatschappelijk assistent'.


Afstudeerrichting Personeelswerk:
Deze richting brengt je de nodige beroepsmethodiek en vaardigheden bij om in de arbeidssector als personeelswerker te functioneren op het gebied van het personeelsmanagement, van arbeids- en loopbaanbegeleiding en van arbeidsverhoudingen.
Uitgangspunt is dat je wil werken met de mens als werknemer in een organisatie.
Je behartigt dus de belangen van beide bij het opzetten van rechtvaardige arbeidsvoorwaarden, -inhoud en -omstandigheden:
- je werft de juiste mensen aan voor de juiste functies;
- je verzorgt het administratieve en sociaal-juridische luik gedurende de loopbaan;
- je maakt werk van communicatie en overleg;
- je ondersteunt werknemers in hun loopbaan door begeleiding en opleiding;
- je geeft vorm aan het personeelsbeleid binnen de organisatiestrategie.


Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist. Je werkt graag met mensen. 
Je hebt interesse in de mens en zijn sociale omgeving. Je wil er zorg voor dragen dat iedereen volwaardig participeert in onze samenleving.  



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

(z)ondernemen: iedereen win(s)t
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en kan gevolgd worden tijdens het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste jaar van een andere bacheloropleiding als je daar toestemming voor krijgt, of na het behalen van een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni.
In dit keuzetraject dagen we je uit om verder te kijken dan het vertrouwde en bekende. We reiken inzichten aan over het belang van ondernemen en connecteren in onze maatschappelijke context. We gaan op pad om een diversiteit aan praktijken te leren kennen en dit in binnen-en buitenland.
Je leert om inventieve oplossingen te zien, maar ook om ze zelf te bedenken en uit te werken. Je ondervindt aan den lijve het belang om samen met anderen te ondernemen. Niet alleen worden je ideeën hierdoor krachtiger, het vergroot ook het draagvlak om je doelen te bereiken. Ondernemen en connecteren worden competenties die je in je toekomstige job kan inzetten om maatschappelijke impact te realiseren.

F.L.O.W.S.
 

Focus on healthy Life, Organisations and Wellbeing in Society.
In dit Engelstalig keuzetraject of minor ligt de focus op een gezond leven en hoe je dit als professional kan ondersteunen en realiseren, op individueel niveau maar ook op organisatorisch of maatschappelijk niveau. 

Herstelgericht en verbindend werken
 

Herstelgericht werken is oorspronkelijk een toepassing waarbij daders en slachtoffers na een misdrijf samengebracht worden om de relatie te herstellen (restorative justice). Tegenwoordig wordt het herstelgericht werken in heel wat contexten toegepast. Dit kan gaan van families, scholen en buurten tot gevangenissen, organisaties. Binnen het herstelgericht werken wordt met verschillende methodieken gewerkt (family group conferences, restorative circles, …). Het herstelgericht werken verenigt inzichten uit de psychologie, sociologie, criminologie, pedagogiek,… en leunt ook aan bij heel wat actuele sociale bewegingen zoals geweldloze communicatie, nieuwe autoriteit, eigen kracht-conferenties …
Het herstelgericht werken is uitgegroeid tot een wetenschap waarin de verbinding tussen mensen centraal staat. Door actief aan de slag te gaan met de basisprincipes namelijk focus op schade, interactief en verbindend proces, uitdrukken van gevoelens, het opnemen van verantwoordelijkheid en de gerichtheid op de gemeenschap, kunnen mensen, groepen of grotere structuren beter functioneren. Herstelgericht werken kiest voor duurzame oplossingen en effectief leiderschap. Kortom, wil je graag meewerken aan het opbouwen, onderhouden en herstellen van relaties tussen mensen, dan is deze module zeker iets voor jou.
De keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk. 

Jeugddelinquentie
 

Vier opleidingen uit het studiegebied sociaal-agogisch werk slaan de handen in elkaar om professionele bachelors wegwijs te maken in theoretische denkkaders over jeugddelinquentie en de praktische aanpak en begeleiding van risicojongeren. Je krijgt achtergronden en inzichten om met een kritische bril naar fenomenen en doelgroepen te kunnen kijken en er mee om te gaan.

Migratie en intercultureel werken
 

Dit keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd van februari tot juni in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Je krijgt niet enkel theoretische denkkaders en inzichten mee, maar er is ook aandacht voor het methodisch werken. Je doet ervaring op door mee te werken aan een concreet project in het werkveld. Je kan even letterlijk ‘emigreren’ over de grenzen heen door het volgen van een lezingen en studie- aanwezigheid in het buitenland. 

Preventie 2.0: creatief communiceren en overtuigen
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Het traject wordt georganiseerd in het tweede semester van februari tot juni. Tijdens die periode ga je in groep aan de slag met de verschillende onderdelen van de marketingmix. Je krijgt hiervoor modellen van gedragsverandering aangereikt, en je leert creatieve preventieboodschappen en communicatiestrategieën ontwikkelen. Tegelijk dagen we je uit om de grenzen van preventie te verkennen: hoe zit het met de individuele autonomie en wie bepaalt wat wenselijk en onwenselijk gedrag is?
Verwacht geen klassiek onderwijs, maar een mix van werkveldbezoeken, boeiende sprekers en zelfstudie, en vooral zelf denken en doen. Je docenten coachen je hierbij. We verruimen ook je blik met een internationale ervaring.

Samen stad maken
 

Dit keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni. 
In dit keuzetraject belichten we de stad vanuit al zijn facetten: sociaal, geografisch, beleidsmatig, psychologisch. Je leert ook hoe je alle partijen bij stadsprojecten kan betrekken. Je verkent verschillende methodieken. Een studiereis opent jouw internationale blik: hoe pakt men het aan in steden in het buitenland? 

Social pedagogical art & creativity exploration
 

Het doel van dit Engelstalige en internationale keuzetraject is theoretisch kennis maken met het begrippenkader, de sector en het beleid, maar ook zelf actief aan de slag gaan. Zo experimenteer je in het vak ‘Methods’ met beeld, drama, multimedia, ritme en dans. Je bezoekt organisaties over heel Vlaanderen die werken rond kunst en creativiteit. 



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Odisee - Campus Brussel

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Thomas More - Campus Geel

UC Leuven-Limburg - Campus Sociale School

Hogeschool PXL - Campus Vildersstraat

Hogeschool Gent - Campus Schoonmeersen


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Sociaal werk 

Afstudeerrichting: Personeelswerk

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Recht, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Sociaal werk zijn:

Sociaal werk : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Kunst- en cultuurbemiddeling (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Maatschappelijk werk (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Maatschappelijke advisering (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Sociaal-cultureel werk (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Sociaal werk: Personeelswerk








Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Sociaal werk : Personeelswerk

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent

Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Criminologische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Culturele studies - KU Leuven

Gezondheidsvoorlichting en -bevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Journalistiek - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus




Politieke wetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Rechten - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Sociologie - KU Leuven

Sociologie - Universiteit Antwerpen Stadscampus



Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Odisee, Campus Brussel

Werkstudententraject

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari

Thomas More, Campus Geel

Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus Sociale School

Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Hogeschool Gent, Campus Schoonmeersen

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Instellingen

Warmoesberg 26  1000 Brussel
02 210 12 11    


Noorderplaats 2  2000 Antwerpen
03 220 55 00    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Kleinhoefstraat 4  2440 Geel
014 56 23 10    


Groeneweg 151  3001 Heverlee
016 37 51 00    


Vildersstraat 5  3500 Hasselt
011 77 53 00    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Valentin Vaerwyckweg 1  9000 Gent
09 243 20 04    


Beroepsuitwegen

Sociale werkers verlenen professionele diensten om het persoonlijk, interpersoonlijk en maatschappelijk functioneren van mensen te bevorderen en om belemmeringen die daarbij optreden op te heffen.
Ze vervullen een brugfunctie tussen mens en samenleving.
Ze bewegen zich in het spanningsveld tussen enerzijds individuen en groepen met hun eigen mogelijkheden, moeilijkheden en verwachtingen, en anderzijds de samenleving die normen stelt, kansen biedt of beperkingen oplegt.
Personeelswerk: beroepsbeschrijving: de personeelswerker werkt mee aan of is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid in allerlei organisaties, meer bepaald industriële en commerciële bedrijven, financiële instellingen, overheidsdiensten, socialprofitorganisaties.
Op die manier draagt hij bij tot het succes van de organisatie.
Personeelswerkers vervullen heel wat taken: planning van personeelsbehoeften, aanwerving van personeel, loonadministratie, het bijhouden van personeelsdossiers, loopbaanplanning en -begeleiding, het opstellen van functiebeschrijvingen, het organiseren van bijscholing, het verzorgen van de informatie aan het personeel, overleg plegen en onderhandelen met de vakbonden.
Uitwegen: industriële en commerciële bedrijven, financiële instellingen, overheidsdiensten, ziekenhuizen, grote welzijnsorganisaties, beschutte werkplaatsen, uitzendkantoren, selectiebureaus.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Arbeidsconsulent
Consulent opleidings- en beroepsoriëntatie
Consulent welzijnswerk
Coördinator sociocultureel werk
Cultuurfunctionaris
Maatschappelijk werker
Medewerker personeel
Monitor begeleider in de sociale economie ( knelpuntberoep)
Opleidingsbegeleider
Relatie- en gezinsbemiddelaar
Sociale en gezinsinterveniënt
Sociocultureel werker
Straathoekwerker
Verantwoordelijke werving en opleiding

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_sociaal werk.pdf

VDAB - Beroepenfilm: Maatschappelijk assistent

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 117 2,12% 47,68% 22 21 20 19 27 8
Economie-moderne talen (ASO) 599 2,06% 81,25% 26 22 43 110 383 15
Economie-wiskunde (ASO) 62 0,83% 88,08% 2 1 2 6 49 2
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 400 6,34% 58,93% 52 42 58 91 131 26
Handel (TSO) 439 3,13% 52,81% 85 51 57 95 119 32
Humane wetenschappen (ASO) 2149 8,06% 80,49% 93 108 149 397 1356 46
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 275 7,99% 52,20% 40 42 56 66 60 11
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 515 5,57% 24,63% 221 82 73 42 47 50
Kinderzorg (BSO) 108 2,02% 22,01% 44 31 8 6 10 9
Latijn-moderne talen (ASO) 83 0,80% 83,71% 5 3 7 8 59 1
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 107 1,65% 39,01% 35 17 12 12 19 12
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 114 1,04% 88,80% 2 1 10 11 86 4
Naamloos leerjaar (BSO) 65 1,43% 22,77% 21 23 7 6 4 4
Onthaal en public relations (TSO) 129 6,49% 47,11% 25 25 21 19 30 9
Rudolf Steinerpedagogie (ASO) 40 4,16% 74,82% 1 4 5 12 16 2
Schoonheidsverzorging (TSO) 66 1,74% 38,64% 15 13 14 13 8 3
Secretariaat-talen (TSO) 238 4,16% 51,43% 36 43 35 42 66 16
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1972 8,74% 59,30% 226 279 280 462 661 64
Techniek-wetenschappen (TSO) 33 0,78% 79,99% 1 1 5 5 19 2
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 82 1,14% 33,56% 32 13 7 11 11 8
Toerisme (TSO) 80 3,49% 46,68% 21 12 8 13 20 6
Vrije beeldende kunst (KSO) 30 2,68% 45,62% 5 6 5 7 5 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 69 0,20% 88,20% 2 2 4 7 52 2
Winkelbeheer en etalage (BSO) 54 2,51% 22,12% 23 9 7 5 4 6
Woordkunst-drama (KSO) 39 4,05% 60,65% 5 3 8 7 15 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training ) Vantage (B2)
Hogeschool Gent Campus Schoonmeersen Vantage (B2)
Hogeschool PXL Campus Vildersstraat Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Campus Zuid Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Campus Kortrijk Vantage (B2)
Odisee Campus Brussel Vantage (B2)
Thomas More Campus Geel Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Campus Sociale School Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 28-02-2017

Sociaal werk : Personeelswerk - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


De opleiding bestaat uit:
- een brede algemene vorming via de studie van de menswetenschappen;
- de studie van de organisatie van het sociaal werk;
- de studie van sociaal-agogische processen en training in het toepassen van die processen en van sociale vaardigheden;
- practica, stage en een eindwerk.
In het 1ste jaar is het programma gemeenschappelijk voor alle afstudeerrichtingen.
Centraal staat een inleiding in diverse menswetenschappen: filosofie, sociologie, psychologie, economie, recht, politieke en sociale geschiedenis.
Er gaat ook aandacht naar de organisatie van welzijnswerk, naar contacten met het werkveld en naar de training van de basisvaardigheden van het beroep.
Je leert alle aspecten van het sociaal werk kennen. 
Vanaf het tweede jaar kies je voor een inhoudelijke profilering, door de keuze van een afstudeerrichting. Menswetenschappelijke vakken komen ook nog aan bod in het 2de jaar.
De klemtoon ligt op de studie en de training van methodieken (bv. hulpverlening, vormingswerk, opbouwwerk, personeelswerk, sociaal-juridische dienstverlening, groepswerk, onderzoeksmethoden) en op een grondige kennismaking met het beroep, onder andere via een stage. 
Is het studieprogramma van het 1ste jaar in de diverse hogescholen sterk gelijklopend, dan treden in het 2de jaar grotere verschillen op.
Dit heeft vooral te maken met het al dan niet aanbieden van keuzevakken volgens de gekozen afstudeerrichting. 
In het 3de jaar staat het programma volledig in het teken van de gekozen afstudeerrichting.


Elke hogeschool legt eigen accenten maar globaal gezien omvat het programma: de studie van ontwikkeling in en het beleid ten aanzien van het gekozen werkterrein, beroepsethiek, een verdere uitdieping van methodische vraagstukken, een stage van 4 tot 5 maanden en een eindwerk.
Hogescholen kunnen ook keuzetrajecten organiseren.
De opleiding leidt tot de beschermde titel van 'maatschappelijk assistent'.


Afstudeerrichting Personeelswerk:
Deze richting brengt je de nodige beroepsmethodiek en vaardigheden bij om in de arbeidssector als personeelswerker te functioneren op het gebied van het personeelsmanagement, van arbeids- en loopbaanbegeleiding en van arbeidsverhoudingen.
Uitgangspunt is dat je wil werken met de mens als werknemer in een organisatie.
Je behartigt dus de belangen van beide bij het opzetten van rechtvaardige arbeidsvoorwaarden, -inhoud en -omstandigheden:
- je werft de juiste mensen aan voor de juiste functies;
- je verzorgt het administratieve en sociaal-juridische luik gedurende de loopbaan;
- je maakt werk van communicatie en overleg;
- je ondersteunt werknemers in hun loopbaan door begeleiding en opleiding;
- je geeft vorm aan het personeelsbeleid binnen de organisatiestrategie.


Voor wie?
Specifieke voorkennis uit het secundair onderwijs is niet vereist. Je werkt graag met mensen. 
Je hebt interesse in de mens en zijn sociale omgeving. Je wil er zorg voor dragen dat iedereen volwaardig participeert in onze samenleving.  



Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een existentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. We stellen geen voorwaarden van een minimum aantal studiepunten, maar het gaat wel altijd om een pakket van meerdere vakken.

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk

(z)ondernemen: iedereen win(s)t
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en kan gevolgd worden tijdens het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste jaar van een andere bacheloropleiding als je daar toestemming voor krijgt, of na het behalen van een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni.
In dit keuzetraject dagen we je uit om verder te kijken dan het vertrouwde en bekende. We reiken inzichten aan over het belang van ondernemen en connecteren in onze maatschappelijke context. We gaan op pad om een diversiteit aan praktijken te leren kennen en dit in binnen-en buitenland.
Je leert om inventieve oplossingen te zien, maar ook om ze zelf te bedenken en uit te werken. Je ondervindt aan den lijve het belang om samen met anderen te ondernemen. Niet alleen worden je ideeën hierdoor krachtiger, het vergroot ook het draagvlak om je doelen te bereiken. Ondernemen en connecteren worden competenties die je in je toekomstige job kan inzetten om maatschappelijke impact te realiseren.

F.L.O.W.S.
 

Focus on healthy Life, Organisations and Wellbeing in Society.
In dit Engelstalig keuzetraject of minor ligt de focus op een gezond leven en hoe je dit als professional kan ondersteunen en realiseren, op individueel niveau maar ook op organisatorisch of maatschappelijk niveau. 

Herstelgericht en verbindend werken
 

Herstelgericht werken is oorspronkelijk een toepassing waarbij daders en slachtoffers na een misdrijf samengebracht worden om de relatie te herstellen (restorative justice). Tegenwoordig wordt het herstelgericht werken in heel wat contexten toegepast. Dit kan gaan van families, scholen en buurten tot gevangenissen, organisaties. Binnen het herstelgericht werken wordt met verschillende methodieken gewerkt (family group conferences, restorative circles, …). Het herstelgericht werken verenigt inzichten uit de psychologie, sociologie, criminologie, pedagogiek,… en leunt ook aan bij heel wat actuele sociale bewegingen zoals geweldloze communicatie, nieuwe autoriteit, eigen kracht-conferenties …
Het herstelgericht werken is uitgegroeid tot een wetenschap waarin de verbinding tussen mensen centraal staat. Door actief aan de slag te gaan met de basisprincipes namelijk focus op schade, interactief en verbindend proces, uitdrukken van gevoelens, het opnemen van verantwoordelijkheid en de gerichtheid op de gemeenschap, kunnen mensen, groepen of grotere structuren beter functioneren. Herstelgericht werken kiest voor duurzame oplossingen en effectief leiderschap. Kortom, wil je graag meewerken aan het opbouwen, onderhouden en herstellen van relaties tussen mensen, dan is deze module zeker iets voor jou.
De keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk. 

Jeugddelinquentie
 

Vier opleidingen uit het studiegebied sociaal-agogisch werk slaan de handen in elkaar om professionele bachelors wegwijs te maken in theoretische denkkaders over jeugddelinquentie en de praktische aanpak en begeleiding van risicojongeren. Je krijgt achtergronden en inzichten om met een kritische bril naar fenomenen en doelgroepen te kunnen kijken en er mee om te gaan.

Migratie en intercultureel werken
 

Dit keuzetraject omvat 30 studiepunten en wordt gevolgd van februari tot juni in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Je krijgt niet enkel theoretische denkkaders en inzichten mee, maar er is ook aandacht voor het methodisch werken. Je doet ervaring op door mee te werken aan een concreet project in het werkveld. Je kan even letterlijk ‘emigreren’ over de grenzen heen door het volgen van een lezingen en studie- aanwezigheid in het buitenland. 

Preventie 2.0: creatief communiceren en overtuigen
 

Het keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma.
Het traject wordt georganiseerd in het tweede semester van februari tot juni. Tijdens die periode ga je in groep aan de slag met de verschillende onderdelen van de marketingmix. Je krijgt hiervoor modellen van gedragsverandering aangereikt, en je leert creatieve preventieboodschappen en communicatiestrategieën ontwikkelen. Tegelijk dagen we je uit om de grenzen van preventie te verkennen: hoe zit het met de individuele autonomie en wie bepaalt wat wenselijk en onwenselijk gedrag is?
Verwacht geen klassiek onderwijs, maar een mix van werkveldbezoeken, boeiende sprekers en zelfstudie, en vooral zelf denken en doen. Je docenten coachen je hierbij. We verruimen ook je blik met een internationale ervaring.

Samen stad maken
 

Dit keuzetraject bestaat uit 30 studiepunten en wordt gevolgd in het laatste jaar van een opleiding in het studiegebied sociaal-agogisch werk van VIVES, in het laatste bachelorjaar van een andere opleiding als je daar toestemming voor krijgt of na een sociaal-agogisch of ander relevant diploma. Het traject wordt georganiseerd in de periode van februari tot juni. 
In dit keuzetraject belichten we de stad vanuit al zijn facetten: sociaal, geografisch, beleidsmatig, psychologisch. Je leert ook hoe je alle partijen bij stadsprojecten kan betrekken. Je verkent verschillende methodieken. Een studiereis opent jouw internationale blik: hoe pakt men het aan in steden in het buitenland? 

Social pedagogical art & creativity exploration
 

Het doel van dit Engelstalige en internationale keuzetraject is theoretisch kennis maken met het begrippenkader, de sector en het beleid, maar ook zelf actief aan de slag gaan. Zo experimenteer je in het vak ‘Methods’ met beeld, drama, multimedia, ritme en dans. Je bezoekt organisaties over heel Vlaanderen die werken rond kunst en creativiteit. 



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Odisee - Campus Brussel

Karel de Grote Hogeschool - Campus Zuid

Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen - Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training )

Thomas More - Campus Geel

UC Leuven-Limburg - Campus Sociale School

Hogeschool PXL - Campus Vildersstraat

Hogeschool Gent - Campus Schoonmeersen


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor studenten met een buitenlands diploma.

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info bij de organiserende onderwijsinstellingen en op deze pagina's: 
Language admission requirements
Dutch languages levels

Situering

Opleiding: Sociaal werk 

Afstudeerrichting: Personeelswerk

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Sociaal-agogisch werk

Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,

Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Recht, Sociale wetenschappen,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Sociaal werk zijn:

Sociaal werk : Algemene opleiding (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Kunst- en cultuurbemiddeling (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Maatschappelijk werk (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Maatschappelijke advisering (Professionele bachelor - HO)
Sociaal werk : Sociaal-cultureel werk (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Sociaal werk: Personeelswerk








Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Sociaal werk : Personeelswerk

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Bestuurskunde en het publiek management - Universiteit Gent Campus Gent

Communicatiewetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Criminologische wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Culturele studies - KU Leuven

Gezondheidsvoorlichting en -bevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Journalistiek - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus




Politieke wetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Rechten - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Seksuologie - KU Leuven

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent

Sociaal werk - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Sociologie - KU Leuven

Sociologie - Universiteit Antwerpen Stadscampus



Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) - School of Arts

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Odisee, Campus Brussel

Werkstudententraject

Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid

Starten in februari

Thomas More, Campus Geel

Werkstudententraject

UC Leuven-Limburg, Campus Sociale School

Starten in februari

Katholieke Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Hogeschool Gent, Campus Schoonmeersen

Afstandsonderwijs
Starten in februari

Instellingen

Warmoesberg 26  1000 Brussel
02 210 12 11    


Noorderplaats 2  2000 Antwerpen
03 220 55 00    


Brusselstraat 45  2018 Antwerpen
03 613 13 13    


Kleinhoefstraat 4  2440 Geel
014 56 23 10    


Groeneweg 151  3001 Heverlee
016 37 51 00    


Vildersstraat 5  3500 Hasselt
011 77 53 00    


Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk
056 26 41 40    


Valentin Vaerwyckweg 1  9000 Gent
09 243 20 04    


Beroepsuitwegen

Sociale werkers verlenen professionele diensten om het persoonlijk, interpersoonlijk en maatschappelijk functioneren van mensen te bevorderen en om belemmeringen die daarbij optreden op te heffen.
Ze vervullen een brugfunctie tussen mens en samenleving.
Ze bewegen zich in het spanningsveld tussen enerzijds individuen en groepen met hun eigen mogelijkheden, moeilijkheden en verwachtingen, en anderzijds de samenleving die normen stelt, kansen biedt of beperkingen oplegt.
Personeelswerk: beroepsbeschrijving: de personeelswerker werkt mee aan of is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid in allerlei organisaties, meer bepaald industriële en commerciële bedrijven, financiële instellingen, overheidsdiensten, socialprofitorganisaties.
Op die manier draagt hij bij tot het succes van de organisatie.
Personeelswerkers vervullen heel wat taken: planning van personeelsbehoeften, aanwerving van personeel, loonadministratie, het bijhouden van personeelsdossiers, loopbaanplanning en -begeleiding, het opstellen van functiebeschrijvingen, het organiseren van bijscholing, het verzorgen van de informatie aan het personeel, overleg plegen en onderhandelen met de vakbonden.
Uitwegen: industriële en commerciële bedrijven, financiële instellingen, overheidsdiensten, ziekenhuizen, grote welzijnsorganisaties, beschutte werkplaatsen, uitzendkantoren, selectiebureaus.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Arbeidsconsulent
Consulent opleidings- en beroepsoriëntatie
Consulent welzijnswerk
Coördinator sociocultureel werk
Cultuurfunctionaris
Maatschappelijk werker
Medewerker personeel
Monitor begeleider in de sociale economie ( knelpuntberoep)
Opleidingsbegeleider
Relatie- en gezinsbemiddelaar
Sociale en gezinsinterveniënt
Sociocultureel werker
Straathoekwerker
Verantwoordelijke werving en opleiding

VDAB - Studie schoolverlaters: PBA_sociaal werk.pdf

VDAB - Beroepenfilm: Maatschappelijk assistent

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 117 2,12% 47,68% 22 21 20 19 27 8
Economie-moderne talen (ASO) 599 2,06% 81,25% 26 22 43 110 383 15
Economie-wiskunde (ASO) 62 0,83% 88,08% 2 1 2 6 49 2
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 400 6,34% 58,93% 52 42 58 91 131 26
Handel (TSO) 439 3,13% 52,81% 85 51 57 95 119 32
Humane wetenschappen (ASO) 2149 8,06% 80,49% 93 108 149 397 1356 46
Jeugd- en gehandicaptenzorg (TSO) 275 7,99% 52,20% 40 42 56 66 60 11
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) 515 5,57% 24,63% 221 82 73 42 47 50
Kinderzorg (BSO) 108 2,02% 22,01% 44 31 8 6 10 9
Latijn-moderne talen (ASO) 83 0,80% 83,71% 5 3 7 8 59 1
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) 107 1,65% 39,01% 35 17 12 12 19 12
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 114 1,04% 88,80% 2 1 10 11 86 4
Naamloos leerjaar (BSO) 65 1,43% 22,77% 21 23 7 6 4 4
Onthaal en public relations (TSO) 129 6,49% 47,11% 25 25 21 19 30 9
Rudolf Steinerpedagogie (ASO) 40 4,16% 74,82% 1 4 5 12 16 2
Schoonheidsverzorging (TSO) 66 1,74% 38,64% 15 13 14 13 8 3
Secretariaat-talen (TSO) 238 4,16% 51,43% 36 43 35 42 66 16
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 1972 8,74% 59,30% 226 279 280 462 661 64
Techniek-wetenschappen (TSO) 33 0,78% 79,99% 1 1 5 5 19 2
Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige (BSO) 82 1,14% 33,56% 32 13 7 11 11 8
Toerisme (TSO) 80 3,49% 46,68% 21 12 8 13 20 6
Vrije beeldende kunst (KSO) 30 2,68% 45,62% 5 6 5 7 5 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 69 0,20% 88,20% 2 2 4 7 52 2
Winkelbeheer en etalage (BSO) 54 2,51% 22,12% 23 9 7 5 4 6
Woordkunst-drama (KSO) 39 4,05% 60,65% 5 3 8 7 15 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen Campus Spoor Noord (Gezondheid en Welzijn/Onderwijs en Training ) Vantage (B2)
Hogeschool Gent Campus Schoonmeersen Vantage (B2)
Hogeschool PXL Campus Vildersstraat Vantage (B2)
Karel de Grote Hogeschool Campus Zuid Vantage (B2)
Katholieke Hogeschool VIVES Campus Kortrijk Vantage (B2)
Odisee Campus Brussel Vantage (B2)
Thomas More Campus Geel Vantage (B2)
UC Leuven-Limburg Campus Sociale School Vantage (B2)

Gegevens bijgewerkt tot 28-02-2017