1e leerjaar B - Eerste graad
Studierichting "1e leerjaar B" |
|
1B is bedoeld voor leerlingen die niet alle leerstof van de lagere school hebben begrepen en/of verworven. Vandaar dat, in de vakken Nederlands en wiskunde, de belangrijkste leerstof van het basisonderwijs wordt herhaald. Daarnaast krijg je veel techniek en praktijk. Je leert in 1B vooral al doende, eerder dan uit boeken. Dit is niet het enige verschil met 1 A. Heel wat vakken uit 1B worden ook gegeven in 1A. De inhoud van deze vakken is echter verschillend. Nieuwe leerstof wordt in 1B trager onderwezen dan in 1A. Je zit met minder leerlingen in de klas. Zo kunnen de leerkrachten je beter begeleiden. |
1e leerjaar B |
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
1e leerjaar B1B is bedoeld voor leerlingen die niet alle leerstof van de lagere school hebben begrepen en/of verworven. Vandaar dat, in de vakken Nederlands en wiskunde, de belangrijkste leerstof van het basisonderwijs wordt herhaald. Daarnaast krijg je veel techniek en praktijk. Je leert in 1B vooral al doende, eerder dan uit boeken. Nieuwe leerstof wordt in 1B trager onderwezen dan in 1A. Je zit met minder leerlingen in de klas. Zo kunnen de leerkrachten je beter begeleiden. Welke lessen krijg je?Scholen moeten geen standaardlessenroosters volgen. Ze zijn vrij in het samenstellen van hun pakket lessen en in het vormgeven van de lesdagen .
De meeste lestijd (+/- 27u) in 1B gaat naar basisvorming. Een woordje uitleg:
Op het einde van de 1e graad moeten alle leerlingen van 2B dezelfde doelen* van de basisvorming hebben behaald. Vb. bepaalde inhouden van wiskunde begrijpen en kunnen toepassen, vaardigheden in het Nederlands, (natuur)wetenschappen, technologie, burgerschap, economische, financiële en digitale vaardigheden (computer), cultureel en geschiedkundig bewustzijn, …. De leerlingen leren in verschillende vakken over gezond leven, bewust omgaan met het milieu en welk gedrag er van een burger verwacht wordt. Keuzegedeelte Het keuzegedeelte (5u) verschilt van school tot school. Je kiest uit het aanbod van de school. Opgelet:De organisatie van de lessen die je krijgt kan sterk verschillen van school tot school:
*Deze doelen noemt men ook wel eindtermen. Ze vertrekken van sleutelvaardigheden die je moet bereikt hebben op het einde van de graad. Waar kan ik "1e leerjaar B" volgen ?Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan. ToelatingsvoorwaardenJe kunt starten in 1B als je ofwel:
Zie regelgeving, omzendbrief SO 64, 9.1 en 9.2.2
Veranderen tijdens schooljaar
Veranderen van school mag altijd.
Overzitten
De mogelijkheid tot overzitten wordt vastgelegd in de regelgeving (omzendbrief SO 64, 3.13). Leerlingen die les volgen in een school die gebruik maakt van het systeem van 'uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van de eerste graad', stromen automatisch door naar het 2e leerjaar. AttestJe kan één van de volgende oriëntatieattesten behalen:
Bepaalde scholen beslissen pas op het einde van 2B (2e leerjaar van de 1e graad B-stroom) welk attest je krijgt (= systeem van uitstel van deliberatie tot het einde van een graad). In dat geval krijg je op het einde van 1B:
(Zie de omzendbrief SO 64)
Wat na deze opleiding?Wat na "1e leerjaar B" ?Als je een A-attest hebt behaald in 1B (= geslaagd zijn) mag je:
Basisopties dienen als kennismaking zodat je kan ontdekken waarvoor je aanleg en belangstelling hebt. Vanuit je ervaringen in dit 2e leerjaar zal je dan in de 2e graad een studierichting kiezen. Basisopties en paketten in 2B Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - Sport Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - STEM-technieken Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - Voeding en horeca Economie en organisatie - Kunst en creatie Economie en organisatie - Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn Economie en organisatie - Kunst en creatie - Opstroomoptie Economie en organisatie - Kunst en creatie - Sport Economie en organisatie - Kunst en creatie - STEM-technieken Economie en organisatie - Kunst en creatie - Voeding en horeca Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn Economie en organisatie - Opstroomoptie Economie en organisatie - Opstroomoptie - Sport Economie en organisatie - Opstroomoptie - STEM-technieken Economie en organisatie - Opstroomoptie - Voeding en horeca Economie en organisatie - Sport Economie en organisatie - Sport - STEM-technieken Economie en organisatie - Sport - Voeding en horeca Economie en organisatie - STEM-technieken Economie en organisatie - STEM-technieken - Voeding en horeca Economie en organisatie - Voeding en horeca Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - Sport Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - STEM-technieken Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - Voeding en horeca Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn Kunst en creatie - Opstroomoptie Kunst en creatie - Opstroomoptie - Sport Kunst en creatie - Opstroomoptie - STEM-technieken Kunst en creatie - Opstroomoptie - Voeding en horeca Kunst en creatie - Sport - STEM-technieken Kunst en creatie - Sport - Voeding en horeca Kunst en creatie - STEM-technieken Kunst en creatie - STEM-technieken - Voeding en horeca Kunst en creatie - Voeding en horeca Maatschappij en welzijn (2e lj. B) Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie - Sport Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie - STEM-technieken Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie - Voeding en horeca Maatschappij en welzijn - Sport Maatschappij en welzijn - Sport - STEM-technieken Maatschappij en welzijn - Sport - Voeding en horeca Maatschappij en welzijn - STEM-technieken Maatschappij en welzijn - STEM-technieken - Voeding en horeca Maatschappij en welzijn - Voeding en horeca Opstroomoptie - Sport - Voeding en horeca Opstroomoptie - Sport -STEM-technieken Opstroomoptie - STEM-technieken Opstroomoptie - STEM-technieken - Voeding en horeca Opstroomoptie - Voeding en horeca Sport - STEM-technieken - Voeding en horeca Basisopties in 2A |