Rudolf Steinerpedagogie      


Rudolf Steinerpedagogie

In deze basisoptie werk je aan 5 doelen

1. Je onderzoekt natuur- en technisch-wetenschappelijke fenomenen door goed te kijken en vragen te stellen. Bijvoorbeeld, je kunt onderzoeken waarom een regenboog verschijnt na een regenbui.

2. Je gebruikt technische vaardigheden om handige, duurzame of mooi vormgegeven voorwerpen te maken. Stel je voor dat je een vogelhuisje bouwt dat niet alleen stevig is, maar ook leuk is om naar te kijken.

3. Je gebruikt dingen zoals beeld, geluid, woorden en beweging om via kunstzinnige manieren de dagelijkse werkelijkheid beter te begrijpen. Bijvoorbeeld, je kunt een korte film maken over je schooldag of een lied schrijven over je huisdier.

4. Je werkt samen in een creatief proces en past je aan om samen een mooi resultaat te bereiken. Denk aan het samen decoreren van een klaslokaal voor de schoolfeesten.

5. Je ontwikkelt zelfvertrouwen en moed om jouw ideeën op een unieke manier te delen met de klas. Bijvoorbeeld, je presenteert jouw oplossing voor een milieuprobleem of toont jouw eigen schilderij tijdens een kunstexpositie in de klas.

Voor meer informatie over de achterliggende visie: www.steinerscholen.be.

Welke lessen krijg je?

Basisvorming

Iedereen krijgt zedenleer, godsdienst, cultuurbeschouwing of eigen cultuur en religie.
In de basisvorming gaat veel aandacht gaat naar talen en wiskunde.
Daarnaast krijg je ook techniek, geschiedenis, wetenschappen, lichamelijke opvoeding, artistieke vorming …

 

Keuzegedeelte

In het keuzegedeelte kies je uit het aanbod van de school:

  • 1 basisoptie (5 u) of een pakket (= een onderdeel van een basisoptie)
  • de differentiatie.

Basisoptie:

Een leerling in 2A kan 1 basisoptie of een pakket kiezen uit het aanbod van de school.

Differentiatie:

Differentiëren kan op verschillende manieren:

  • Verkennen = proeven van nieuwe zaken (b.v. Projecten,…)
  • Versterken = bijwerken waar je het moeilijk mee hebt ((b.v. herhaling Frans, herhaling wiskunde,…)
  • Verdiepen = extra leerstof; extra uitdaging (b.v. extra wiskunde, extra Frans,…)

Opgelet:

Een lessenrooster verschilt van school tot school:

  • Scholen kunnen kiezen voor een lessenrooster met alle vakken apart.
  • Scholen kunnen ook vakken samenvoegen, bijvoorbeeld ‘techniek’ en ‘wiskunde’, of ‘beeld’ en ‘muziek’… Dat noemt men soms ook ‘vakkenclusters’.
  • Sommige scholen kiezen ervoor om lessen aan te bieden in de vorm van ‘projecten’.
Je krijgt minimaal 32 lesuren per week. Sommige scholen breiden het aantal lesuren basisvorming en/of differentiatie uit.

Daarom vermelden we geen lessenroosters meer. Meer informatie vind je op de websites van de scholen.

Waar kan ik "Rudolf Steinerpedagogie" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Attest

Wat kan je behalen na "Rudolf Steinerpedagogie" ?


Wat na deze opleiding?

Na het 2e leerjaar A kan je kiezen voor elke studierichting.
Studierichtingen behoren tot finaliteiten, onderwijsvormen en domeinen.

  • Studierichtingen zijn opleidingen die bestaan uit verschillende vakken.
  • Finaliteit: geeft aan waarop de studierichting de leerling voorbereidt.
  • Onderwijsvormen: algemeen secundair onderwijs, beroepssecundair onderwijs, kunstsecundair onderwijs en technisch secundair onderwijs (uitleg: zie moeilijke woordenlijst op Onderwijskiezer)
  • Domeinen zijn de interessegebieden (vb. Economie en organisatie, STEM, Taal en cultuur, …)

Om te starten in het 3e jaar hou je rekening met de toelatingsvoorwaarden en met het attest dat je op het einde van het 2e leerjaar behaalde.

Je krijgt ook een getuigschrift van de 1e graad van het secundair onderwijs als je een A– of een B-attest hebt behaald.

Je kan overschakelen naar duaal leren als je:

  • 16 jaar bent
  • Of als je 15 jar bent, op voorwaarde dat je eerste 2 leerjaren van het SO hebt gevolgd (je hoeft niet geslaagd te zijn
  • Of als je geslaagd bent in 2A of 2B