Rudolf Steinerpedagogie
|
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
In de basisoptie Rudolf Steinerpedagogie werk je aan 5 doelen 1. Je onderzoekt natuur- en technisch-wetenschappelijke fenomenen door goed te kijken en vragen te stellen. Bijvoorbeeld, je kunt onderzoeken waarom een regenboog verschijnt na een regenbui. 2. Je gebruikt technische vaardigheden om handige, duurzame of mooi vormgegeven voorwerpen te maken. Stel je voor dat je een vogelhuisje bouwt dat niet alleen stevig is, maar ook leuk is om naar te kijken. 3. Je gebruikt dingen zoals beeld, geluid, woorden en beweging om via kunstzinnige manieren de dagelijkse werkelijkheid beter te begrijpen. Bijvoorbeeld, je kunt een korte film maken over je schooldag of een lied schrijven over je huisdier. 4. Je werkt samen in een creatief proces en past je aan om samen een mooi resultaat te bereiken. Denk aan het samen decoreren van een klaslokaal voor de schoolfeesten. 5. Je ontwikkelt zelfvertrouwen en moed om jouw ideeën op een unieke manier te delen met de klas. Bijvoorbeeld, je presenteert jouw oplossing voor een milieuprobleem of toont jouw eigen schilderij tijdens een kunstexpositie in de klas. Voor meer informatie over de achterliggende visie: www.steinerscholen.be. In 2A leer je verder op wat je in 1A hebt geleerd. Je krijgt nog steeds algemene vakken, maar je mag ook een basisoptie kiezen die past bij wat jij leuk vindt of goed kan. > Vakken die iedereen krijgt (basisvorming - 25 uur per week) Je krijgt deze vakken in elke school:
> Basisoptie (5 uur per week) Je kiest één basisoptie die bij je past. Bijvoorbeeld:
> Extra uren - differentiatie (2 uur per week) Je krijgt ook een paar uren waarin je mag kiezen of waarin je extra hulp krijgt:
> Hoe leer je dit? Elke school mag zelf bepalen hoe ze deze lessen organiseert. Er zijn scholen die:
Vergelijk de scholen, je vindt deze informatie op de websites van de scholen of tijdens bv. een opendeurdag. Waar kan ik "Rudolf Steinerpedagogie" volgen ?Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan. Welke keuze je kan maken na het tweede leerjaar A hangt af van het attest dat je behaalt. Vanaf de tweede graad kies je voor een studierichting. Die zijn ingedeeld in finaliteiten en domeinen, we noemen dat de matrix. |