Yeshiva      


De basisoptie Yeshiva wil leerlingen laten kennismaken met de Klassiek Hebreeuwse en Aramese taal en cultuur, en met de Joodse en/of Jiddische cultuur. Hierbij leren leerlingen over taal, dagelijks leven en geschiedenis.

  • Leerlingen ontdekken verschillende aspecten van de Klassiek Hebreeuwse cultuur, zoals religie, dagelijks leven, politiek, kunst en de verschillen tussen burgers en slaven.
    -> Bijvoorbeeld, ze leren over hoe men vroeger in Israël leefde en welke religieuze gebruiken ze hadden.
  • Leerlingen leren meer over de waarden en leefregels van de Klassiek Hebreeuwse cultuur, zoals de regels voor kosjer eten.
    -> Bijvoorbeeld, ze ontdekken waarom sommige Joodse mensen alleen bepaalde soorten voedsel eten.
  • Leerlingen vergelijken aspecten van de Klassiek Hebreeuwse cultuur met hun eigen Joodse en/of Jiddische cultuur.
    -> Bijvoorbeeld, ze kunnen kijken naar de verschillen en overeenkomsten tussen de feestdagen zoals Chanoeka en Pesach.
  • Leerlingen plaatsen de inhoud van een tekst binnen de cultuurhistorische context van de Klassiek Hebreeuwse cultuur.
    -> Bijvoorbeeld, ze lezen verhalen uit de Torah en begrijpen wat die betekenen in de tijd waarin ze geschreven zijn.
  • Leerlingen leiden de betekenis van woorden af uit de opbouw en verwantschap van woorden.
    -> Bijvoorbeeld, ze zien hoe woorden zoals 'shalom' (vrede) in andere woorden terugkomen.
  • Leerlingen leren de betekenis en aanvullende gegevens van een basiswoordenschat van veel gebruikte woorden.
    -> Bijvoorbeeld, ze leren veelgebruikte woorden zoals 'bet' (huis) en 'lechem' (brood).
  • Leerlingen gebruiken hun kennis van de belangrijkste regels en kenmerken van het Klassiek Hebreeuws en het Aramees bij het lezen van teksten.
    -> Bijvoorbeeld, ze leren hoe de werkwoorden in deze talen worden vervoegd.
  • Leerlingen gebruiken strategieën en hulpmiddelen om Klassiek Hebreeuwse en Aramese teksten te lezen.
    -> Bijvoorbeeld, ze gebruiken woordenboeken en vertalingen om moeilijke teksten te begrijpen.
  • Leerlingen laten zien dat ze een Klassiek Hebreeuwse tekst begrijpen.
    -> Bijvoorbeeld, ze kunnen een eenvoudig verhaal in het Hebreeuws lezen en navertellen wat het betekent.
  • Leerlingen laten zien dat ze de waarden en leefregels van de Klassiek Hebreeuwse cultuur kunnen combineren met hun eigen leven.
    -> Bijvoorbeeld, ze kunnen uitleggen hoe ze de lessen uit deze cultuur toepassen in hun dagelijks leven, zoals respect voor anderen en eerlijkheid.

Dit programma helpt leerlingen om meer te leren over de Klassiek Hebreeuwse en Joodse cultuur en om hun taalvaardigheden te verbeteren.

In 2A leer je verder op wat je in 1A hebt geleerd. Je krijgt nog steeds algemene vakken, maar je mag ook een basisoptie kiezen die past bij wat jij leuk vindt of goed kan. 

> Vakken die iedereen krijgt (basisvorming - 25 uur per week)

Je krijgt deze vakken in elke school:

  • Nederlands: lezen, schrijven en spreken.
  • Frans: je leert nieuwe woorden en oefent het spreken.
  • Wiskunde: rekenen, meten, logisch nadenken.
  • Engels: je leert woorden en eenvoudige gesprekken voeren
  • Natuurwetenschappen: over dieren, planten, en het menselijk lichaam
  • Techniek: dingen maken en onderzoeken hoe iets werkt.
  • Aardrijkskunde: landen, kaarten, natuur en klimaat.
  • Geschiedenis: leren over vroeger.
  • Lichamelijke opvoeding (LO): sporten en bewegen.
  • Beeld of muziek: creatief bezig zijn.
  • Godsdienst of zedenleer: nadenken over jezelf en anderen.
  • ICT: veilig en slim omgaan met computers.

> Basisoptie (5 uur per week)

Je kiest één basisoptie die bij je past. Bijvoorbeeld:

> Extra uren - differentiatie (2 uur per week)

Je krijgt ook een paar uren waarin je mag kiezen of waarin je extra hulp krijgt:

  • Heb je moeite met iets? Dan krijg je extra uitleg.
  • Gaat het goed? Dan mag je verdiepen
  • Of je kiest om nieuwe dingen te ontdekken, zoals Latijn, STEM, kunst of zorg.

> Hoe leer je dit?

Elke school mag zelf bepalen hoe ze deze lessen organiseert. Er zijn scholen die:

  • Projectweken organiseren naast lesweken
  • Vakken samenvoegen
  • Met thema’s werken over de verschillende vakken

Vergelijk de scholen, je vindt deze informatie op de websites van de scholen of tijdens bv. een opendeurdag.

Waar kan ik "Yeshiva" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Welke keuze je kan maken na het tweede leerjaar A hangt af van het attest dat je behaalt.

Vanaf de tweede graad kies je voor een studierichting. Die zijn ingedeeld in finaliteiten en domeinen, we noemen dat de matrix.