1e leerjaar B      


1e leerjaar B

1B is bedoeld voor leerlingen die niet alle leerstof van de lagere school hebben begrepen en/of verworven. Vandaar dat, in de vakken Nederlands en wiskunde, de belangrijkste leerstof van het basisonderwijs wordt herhaald.

Daarnaast krijg je veel techniek en praktijk. Je leert in 1B vooral al doende, eerder dan uit boeken. Nieuwe leerstof  wordt in 1B trager onderwezen dan in 1A.

Je zit met minder leerlingen in de klas. Zo kunnen de leerkrachten je beter begeleiden.

Welke lessen krijg je?

Scholen moeten geen standaardlessenroosters volgen. 

Ze zijn vrij in het samenstellen van hun pakket lessen en in het vormgeven van de lesdagen .
Er ligt vast dat je per week minimaal 32 u les krijgt en dat alle leerlingen eenzelfde brede basisvorming moeten verwerven. 


Basisvorming

De meeste lestijd (+/- 27u) in 1B gaat naar basisvorming.
Hieronder verstaan we talen en wiskunde.  Je bouwt verder op de leerstof van het lager onderwijs.
Iedereen krijgt ook zedenleer, godsdienst of cultuurbeschouwing & religie.
Daarnaast gaat er aandacht naar techniek, aardrijkskunde en geschiedenis (samen soms vervangen door maatschappelijke vorming), wetenschappen, lichamelijke opvoeding, artistieke vorming, Frans, … Let wel: dezelfde lessen kunnen in een andere school, een andere naam krijgen.

Een woordje uitleg:

  • Techniek: je krijgt in 1B meer uren techniek dan in 1A.
    Je maakt kennis met materialen en grondstoffen.
    Je leert werken met verschillende gereedschappen en apparaten. Zo maak je kennis met verschillende basisopties waarvoor je kan kiezen in 2B.
  • In de artistieke vorming krijg je lessen over muziek en beeldende kunsten (tekenen, schilderen, boetseren, …).

Op het einde van de 1e graad  moeten alle leerlingen van 2B dezelfde doelen* van de basisvorming hebben behaald. 

Vb. bepaalde inhouden van wiskunde begrijpen en kunnen toepassen, vaardigheden in het Nederlands, (natuur)wetenschappen, technologie, burgerschap, economische, financiële en digitale vaardigheden (computer), cultureel en geschiedkundig bewustzijn, ….

De leerlingen leren in verschillende vakken over gezond leven, bewust omgaan met het milieu en welk gedrag er van een burger verwacht wordt.
Ook Leren leren en het oefenen van sociale vaardigheden komen aan bod.

Keuzegedeelte

Het keuzegedeelte (5u) verschilt van school tot school. Je kiest uit het aanbod van de school.
Dit keuzegedeelte is bedoeld om nieuwe vakken te leren kennen of om je te verdiepen in bepaalde domeinen of onderdelen van de basisvorming.
Je kan deze differentiatie-uren ook gedeeltelijk gebruiken om tekorten weg te werken voor vakken uit de basisvorming.

Opgelet:

De organisatie van de lessen die je krijgt kan sterk verschillen van school tot school:

  • Scholen kunnen kiezen voor een klassiek ‘lessenrooster’ met alle vakken apart.
  • Scholen kunnen ook vakken samenvoegen, bv. ‘techniek’ + ‘wiskunde’ + ‘wetenschappen’ of ‘beeld’ + ‘muziek’… Dat noemt men ‘vakkenclusters’.
  • Sommige scholen kiezen ervoor om lessen aan te bieden in de vorm van ‘projecten’.


Sommige scholen breiden het aantal lesuren basisvorming en/of differentiatie uit.
Net omdat scholen eigen accenten kunnen leggen en vrij beslissen hoe zij hun lessen organiseren,  vermelden we geen lessenroosters meer. Meer informatie vind je op de websites van de scholen.

*Deze doelen noemt men ook wel eindtermen. Ze vertrekken van sleutelvaardigheden die je moet bereikt hebben op het einde van de graad.

Waar kan ik "1e leerjaar B" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Attest

Wat na deze opleiding?

Wat na "1e leerjaar B" ?

Als je een A-attest hebt behaald  in 1B (= geslaagd zijn) mag je:

  • naar 2B

  • overstappen naar 1A. Dit is slechts haalbaar als je goed hebt gepresteerd voor vakken als Nederlands, Frans en wiskunde. Vraag raad aan de school en het CLB, als je deze overstap overweegt.

  • uitzonderlijk ook naar 2A, maar dan moet de toelatingsklassenraad van 2A akkoord gaan. 


Bij dit A-attest kan de klassenraad:

  • je verplichten je bij te werken voor een bepaald vak.

  • je verbieden om bepaalde basisopties of pakketten te kiezen in 2B (= een A-attest met beperkingen).
    In dat geval kan je wel overzitten als het A-attest meer dan de helft van de basisopties in 2A of 2B uitsluit. 


In het 2e leerjaar van de 1e graad kies je een basisoptie.
Een school kan een basisoptie verdelen in meer specifieke pakketten. Je kiest een basisoptie of een pakket uit het aanbod van de school.

Basisopties dienen als kennismaking zodat je kan ontdekken waarvoor je aanleg en belangstelling hebt. Vanuit je ervaringen in dit 2e leerjaar zal je dan in de 2e graad een studierichting kiezen.

Basisopties en pakketten in 2B

Economie en organisatie

Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie

Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - Sport

Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - STEM-technieken

Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn - Voeding en horeca

Economie en organisatie - Kunst en creatie

Economie en organisatie - Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn

Economie en organisatie - Kunst en creatie - Opstroomoptie

Economie en organisatie - Kunst en creatie - Sport

Economie en organisatie - Kunst en creatie - STEM-technieken

Economie en organisatie - Kunst en creatie - Voeding en horeca

Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn

Economie en organisatie - Opstroomoptie

Economie en organisatie - Opstroomoptie - Sport

Economie en organisatie - Opstroomoptie - STEM-technieken

Economie en organisatie - Opstroomoptie - Voeding en horeca

Economie en organisatie - Sport

Economie en organisatie - Sport - STEM-technieken

Economie en organisatie - Sport - Voeding en horeca

Economie en organisatie - STEM-technieken

Economie en organisatie - STEM-technieken - Voeding en horeca

Economie en organisatie - Voeding en horeca

Kunst en creatie

Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie

Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - Sport

Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - STEM-technieken

Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn - Voeding en horeca

Kunst en creatie - Maatschappij en welzijn

Kunst en creatie - Opstroomoptie

Kunst en creatie - Opstroomoptie - Sport

Kunst en creatie - Opstroomoptie - STEM-technieken

Kunst en creatie - Opstroomoptie - Voeding en horeca

Kunst en creatie - Sport

Kunst en creatie - Sport - STEM-technieken

Kunst en creatie - Sport - Voeding en horeca

Kunst en creatie - STEM-technieken

Kunst en creatie - STEM-technieken - Voeding en horeca

Kunst en creatie - Voeding en horeca

Maatschappij en welzijn (2e lj. B)

Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie

Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie - Sport

Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie - STEM-technieken

Maatschappij en welzijn - Opstroomoptie - Voeding en horeca

Maatschappij en welzijn - Sport

Maatschappij en welzijn - Sport - STEM-technieken

Maatschappij en welzijn - Sport - Voeding en horeca

Maatschappij en welzijn - STEM-technieken

Maatschappij en welzijn - STEM-technieken - Voeding en horeca

Maatschappij en welzijn - Voeding en horeca

Opstroomoptie

Opstroomoptie - Sport

Opstroomoptie - Sport - Voeding en horeca

Opstroomoptie - Sport -STEM-technieken

Opstroomoptie - STEM-technieken

Opstroomoptie - STEM-technieken - Voeding en horeca

Opstroomoptie - Voeding en horeca

Sport

Sport - STEM-technieken

Sport - STEM-technieken - Voeding en horeca

Sport - Voeding en horeca

STEM-technieken

STEM-technieken - Voeding en horeca

Voeding en horeca

Basisopties in 2A