Beeldende vorming - Derde graad

Studierichting "Beeldende vorming"

In deze studierichting staat (je) verbeeldingskracht centraal in het artistiek-creatief proces

  • Je gebruikt verschillende technieken en materialen om boodschappen of inhouden voor te stellen, zowel in het platte vlak als in de ruimte.
  • Je verwerft inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie.
  • In de uitbreiding wiskunde krijg je ruimtemeetkunde.
  • In de uitbreiding fysica is dit optica.
  • Door te experimenteren kom je tot beeldende en conceptuele oplossingen, gestoeld op kritisch onderzoek.
  • Dit alles resulteert in beeldend werk zoals een schilderij, een tekening, installaties,) foto’s, film,      illustraties, ...

Beeldende vorming               


Beschrijving

In deze studierichting staat (je) verbeeldingskracht centraal in het artistiek-creatief proces

  • Je gebruikt verschillende technieken en materialen om boodschappen of inhouden voor te stellen, zowel in het platte vlak als in de ruimte.
  • Je verwerft inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie.
  • In de uitbreiding wiskunde krijg je ruimtemeetkunde.
  • In de uitbreiding fysica is dit optica.
  • Door te experimenteren kom je tot beeldende en conceptuele oplossingen, gestoeld op kritisch onderzoek.
  • Dit alles resulteert in beeldend werk zoals een schilderij, een tekening, installaties,) foto’s, film,      illustraties, ...

Situering binnen het studiedomein: Kunst en creatie

2e graad

3e graad

Architecturale en beeldende kunsten     
Architecturale en beeldende vorming      
Artistiek-creatieve bewerkingen      
Ballet     
Beeldende en audiovisuele kunsten     
Beeldende en audiovisuele vorming      
Creatie en mode     
Dans      
Decor en etalage      
Diamantbewerking      
Fotografie     
Grafische technieken     
Muziek      
Woordkunst-drama      
Architecturale vorming      
Architectuur en interieur     
Audiovisuele vorming      
Ballet     
Beeldende kunst     
Beeldende vorming      
Crossmedia     
Dans      
Decor, etalage en publiciteit      
Diamantbewerking      
Fotografie     
Goud en juwelen      
Grafimedia     
Mode     
Muziek      
Muziekinstrumentenbouw      
Uurwerkmaken      
Woordkunst-drama      

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Beeldende vorming" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Toelatingsvoorwaarden

Je kan starten in het 5e jaar SO in een studierichting van de dubbele finaliteit als je:

  • geslaagd (*) bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 3e graad van de arbeidsmarktfinaliteit als de toelatingsklassenraad hiermee akkoord gaat.

(*) geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.

Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs (Opleidingsvorm 1, 2, 3) worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO/2012/01 10.1.5.4
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 kalenderdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten(cognitief sterk functionerend, hoogbegaafd) kan je toch toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet geslaagd bent in een onderliggend jaar op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat.


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum. 
Daarna is verandering alleen toegestaan wegens een ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden en op voorwaarde van een gunstige beslissing van de klassenraad, na advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt.


Meer info: zie regelgeving SO

Attest

Na het 1e leerjaar van de 3e graad (= 5 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest 

Enkel mogelijk bij tso-studierichtingen. Je wordt in dit geval  uitgesloten van alle tso-studierichtingen in het 6e leerjaarJe kan enkel nog worden toegelaten tot studierichtingen van het bso, als de klassenraad van het 6e jaar hiermee akkoord gaat. 

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Wat na Beeldende vorming ?

Na het 5e leerjaar volg je in principe dezelfde studierichting. Onder bepaalde voorwaarden kan je nog naar een andere studierichting. Lees daarom de toelatingsvoorwaarden bij die studierichting.

Na het 6e leerjaar gaan de meeste leerlingen uit de doorstroomfinaliteit verder studeren. Je richting die je in het 5e en 6e jaar hebt gevolgd heeft je niet voorbereid om te gaan werken, wel om verder te studeren.

Om een goede keuze te maken ga je best eerst heel breed kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.

Het is een belangrijke beslissing waarbij je met een aantal zaken rekening houdt:

  • Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
  • Welke opleidingen zouden mij kunnen boeien? Ontdek het met Explore.
  • Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
  • Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
  • Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
  •  

Als je wenst verder te studeren zijn er tal van mogelijkheden:

Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:

Meer info over doorstroom naar professionele of academische bachelor: zie AHOVOKS 

Andere mogelijkheden

  • Graduaatsopleidingen
  • 7e leerjaren aso, kso gericht op hoger onderwijs (vroegere voorbeidende jaren)
  • 7e leerjaren kso en tso
  • 7e leerjaar bso gericht op de arbeidsmarkt (vroegere specialisatiejaren bso) 

 

  • Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
    Er zijn andere opleidingsmogelijkheden bij Syntra, bij VDAB, bij Defensie, Politie, ...

Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.