Dans - Tweede graad

Studierichting "Dans"

In deze studierichting krijg je naast een belangrijk pakket algemene vakken en kunstvakken vooral klassieke en hedendaagse dans.
Er wordt getracht een zo breed mogelijke waaier aan danstechnieken te beheersen, om goed voorbereid te zijn op een latere danscarrière bij moderne/ hedendaagse dans- en theatergezelschappen.

Een goede voorbereiding is bijvoorbeeld een dansopleiding van minstens 4 jaar via het deeltijds kunstonderwijs of privé-onderwijs .
Het is ook aangewezen dat je reeds in de eerste graad van het secundair onderwijs dans hebt gevolgd.
De basiselementen van de klassieke dans moeten gekend zijn.

In de 2e graad ontwikkel je een algemene belangstelling voor cultuur en voor dans in het bijzonder.
Je leert dansproducties observeren en verschillende dansvormen en –stijlen uit verschillende culturen kennen.
Daar sluit het vak 'kunstbeschouwing' dus bij aan.

Je oefent de basisposities en het basiswerk van de klassieke dans en de verschillende hedendaagse dansen in. Je bent heel wat uurtjes bezig met lichaamsscholing.
Daarnaast wordt de klassieke en hedendaagse dans ook theoretisch benaderd.

Je moet beschikken over een grote dosis danstalent, een goede bewegingscoördinatie, een uitstekende lichamelijke conditie, gevoel voor muzikaliteit, ritme, ruimte en vorm. 

Scholen kunnen zich profileren door eigen accenten te leggen. Zo kan bijvoorbeeld jazzdans meer of minder aan bod komen.

Het is een studierichting voor sterk gemotiveerde doorzetters die bereid zijn hard te werken en voortdurend tijd en energie te investeren in hun talent.

  Let op:
De school kan (dus geen verplichting) een geschiktheidsproef organiseren die door de toelatingsklassenraad wordt beoordeeld.
De geschiktheidsproef is eenmalig en geldt voor de duur van de opleiding.
De proef peilt naar je artistieke aanleg. Bij een negatieve evaluatie heb je, enkel in het eerste leerjaar van de graad, recht op 1 herkansing.

Dans               


In deze studierichting krijg je naast een belangrijk pakket algemene vakken en kunstvakken vooral klassieke en hedendaagse dans.
Er wordt getracht een zo breed mogelijke waaier aan danstechnieken te beheersen, om goed voorbereid te zijn op een latere danscarrière bij moderne/ hedendaagse dans- en theatergezelschappen.

Een goede voorbereiding is bijvoorbeeld een dansopleiding van minstens 4 jaar via het deeltijds kunstonderwijs of privé-onderwijs .
Het is ook aangewezen dat je reeds in de eerste graad van het secundair onderwijs dans hebt gevolgd.
De basiselementen van de klassieke dans moeten gekend zijn.

In de 2e graad ontwikkel je een algemene belangstelling voor cultuur en voor dans in het bijzonder.
Je leert dansproducties observeren en verschillende dansvormen en –stijlen uit verschillende culturen kennen.
Daar sluit het vak 'kunstbeschouwing' dus bij aan.

Je oefent de basisposities en het basiswerk van de klassieke dans en de verschillende hedendaagse dansen in. Je bent heel wat uurtjes bezig met lichaamsscholing.
Daarnaast wordt de klassieke en hedendaagse dans ook theoretisch benaderd.

Je moet beschikken over een grote dosis danstalent, een goede bewegingscoördinatie, een uitstekende lichamelijke conditie, gevoel voor muzikaliteit, ritme, ruimte en vorm. 

Scholen kunnen zich profileren door eigen accenten te leggen. Zo kan bijvoorbeeld jazzdans meer of minder aan bod komen.

Het is een studierichting voor sterk gemotiveerde doorzetters die bereid zijn hard te werken en voortdurend tijd en energie te investeren in hun talent.

  Let op:
De school kan (dus geen verplichting) een geschiktheidsproef organiseren die door de toelatingsklassenraad wordt beoordeeld.
De geschiktheidsproef is eenmalig en geldt voor de duur van de opleiding.
De proef peilt naar je artistieke aanleg. Bij een negatieve evaluatie heb je, enkel in het eerste leerjaar van de graad, recht op 1 herkansing.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Dans" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!