Architecturale en beeldende vorming - Tweede graad

Studierichting "Architecturale en beeldende vorming"

Naast de kunstgerichte vakken is de basisvorming stevig uitgebouwd. Dat merk je bijvoorbeeld in wiskunde (verdiepte wiskunde met aandacht voor ruimtemeetkunde). Vandaar dat je best met een voldoende sterke basis wiskunde aan deze opleiding begint.

Daarnaast scherp je je artistieke en culturele interesse aan, ontwikkel je je creativiteit, waarneming, ruimtelijk inzicht en leer je ontwerpen in een beeldende en architecturale context.

  • Binnen beeldende vorming maak je kennis met verschillende technieken en materialen.Er wordt heel wat tijd besteed aan het uitwerken van praktische opdrachten.Je leert vormgeven met hout, metaal, zand, recyclagemateriaal, verf, klei… 
  • In waarnemingstekenen leer je tekenen wat je ziet.Je gebruikt hiervoor potlood, krijt, pastel, houtskool, inkt en allerlei andere materialen.Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie…  
  • Naast het vrij beeldend tekenen, leer je ook exact tekenen. Je maakt projectietekeningen van grondvlakken, zijaanzichten en perspectieven van complexe volumes.Je leert je creaties zowel voorstellen met grafische computertoepassingen als met verschillende tekeninstrumenten.
  • In architecturale vorming maak je kennis met de basisprincipes van de architectuur en de industriële vormgeving. Je leert elementaire bouwmaterialen en constructies kennen.

Andere kunstuitingen (audiovisuele kunst, muziek, ballet, dans …) komen aan bod in kunstgeschiedenis en kunstinitiatie.

Architecturale en beeldende vorming            


Beschrijving

Naast de kunstgerichte vakken is de basisvorming stevig uitgebouwd. Dat merk je bijvoorbeeld in wiskunde (verdiepte wiskunde met aandacht voor ruimtemeetkunde). Vandaar dat je best met een voldoende sterke basis wiskunde aan deze opleiding begint.

Daarnaast scherp je je artistieke en culturele interesse aan, ontwikkel je je creativiteit, waarneming, ruimtelijk inzicht en leer je ontwerpen in een beeldende en architecturale context.

  • Binnen beeldende vorming maak je kennis met verschillende technieken en materialen.Er wordt heel wat tijd besteed aan het uitwerken van praktische opdrachten.Je leert vormgeven met hout, metaal, zand, recyclagemateriaal, verf, klei… 
  • In waarnemingstekenen leer je tekenen wat je ziet.Je gebruikt hiervoor potlood, krijt, pastel, houtskool, inkt en allerlei andere materialen.Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie…  
  • Naast het vrij beeldend tekenen, leer je ook exact tekenen. Je maakt projectietekeningen van grondvlakken, zijaanzichten en perspectieven van complexe volumes.Je leert je creaties zowel voorstellen met grafische computertoepassingen als met verschillende tekeninstrumenten.
  • In architecturale vorming maak je kennis met de basisprincipes van de architectuur en de industriële vormgeving. Je leert elementaire bouwmaterialen en constructies kennen.

Andere kunstuitingen (audiovisuele kunst, muziek, ballet, dans …) komen aan bod in kunstgeschiedenis en kunstinitiatie.

Situering binnen het studiedomein: Kunst en creatie

2e graad 3e graad
Architecturale en beeldende vorming
Architecturale kunsten
Artistiek-creatieve bewerkingen
Ballet
Beeldende en audiovisuele kunsten
Beeldende en audiovisuele vorming
Creatie en mode
Dans
Decor en etalage
Diamantbewerking
Fotografie
Grafische technieken
Muziek
Woordkunst-drama
Architecturale vorming
Architectuur en interieur
Audiovisuele vorming
Ballet
Beeldende kunst
Beeldende vorming
Crossmedia
Dans
Decor, etalage en publiciteit
Diamantbewerking
Fotografie
Goud en juwelen
Grafimedia
Mode
Muziek
Muziekinstrumentenbouw
Uurwerkmaken
Woordkunst-drama

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Meer gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Waar kan ik "Architecturale en beeldende vorming" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit Doorstroom als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A * (in eender welke basisoptie) 
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in de opstroomoptie of in een combinatie van basisopties waaronder de opstroomoptie
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in een andere basisoptie of een combinatie van basisopties andere dan de opstroomoptie als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
  • geslaagd bent in 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit arbeidsmarkt/beroepssecundair onderwijs en de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 (* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs (Opleidingsvorm 1, 2, 3) worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO/2012/01 10.1.5.4
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.

Veranderen tijdens schooljaar

Verandering van studierichting tijdens het schooljaar is toegestaan tot en met 15 januari.
Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.

 
 

Attest

Aangezien de regelgeving over de attesten op het einde van het 3e jaar secundair onderwijs (SO) nog niet volledig uitgeschreven is, vind je hier de voorlopige informatie:

Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest *

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten en/of onderwijsvormen en/of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt en ze moet meedelen waarom.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

 *Overzitten na een B-attest in eenzelfde of andere studierichting, kan enkel na:

  • een positief advies van de delibererende klassenraad +
  • een (niet-bindend) advies van een CLB dat de betrokken personen, op hun verzoek, heeft ontvangen.

Wat na Architecturale en beeldende vorming ?

Na het 3e leerjaar volgen heel wat leerlingen een studierichting uit hetzelfde studiedomein.  
Deze studierichtingen zijn inhoudelijk aansluitend.

Studierichtingen 2e graad 2e leerjaar uit het studiedomein: Kunst en creatie

Architecturale en beeldende vorming    Finaliteit: doorstroom
Architecturale kunsten    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Artistiek-creatieve bewerkingen    Finaliteit: arbeidsmarkt
Ballet    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Beeldende en audiovisuele kunsten    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Beeldende en audiovisuele vorming    Finaliteit: doorstroom
Creatie en mode    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Dans    Finaliteit: doorstroom
Decor en etalage    Finaliteit: arbeidsmarkt
Diamantbewerking    Finaliteit: arbeidsmarkt
Fotografie    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Grafische technieken    Finaliteit: doorstroom en arbeidsmarkt
Muziek    Finaliteit: doorstroom
Woordkunst-drama    Finaliteit: doorstroom

Je kan je studie ook verder zetten in een studierichting van een ander studiedomein.  Eventueel met een andere finaliteit.  Op voorwaarde dat je in orde bent met de toelatingsvoorwaarden.
Omdat niet alle overgangen vlot haalbaar zijn, wordt dit best individueel bekeken.