Ballet - Tweede graad

Studierichting "Ballet"

In deze studierichting krijg je naast dans en ballet zelf een stevige algemene vorming waarbij zeker taalvakken en muzikale vorming belangrijk zijn.

Ballet is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting.

  • Je bestudeert ballet en dans en brengt dit in de praktijk. 
  • Je wordt als danser(es) gevormd met een sterke klassieke basis maar er is ook aandacht voor het moderne dansrepertoire. 
  • Het is niet alleen belangrijk dat je gepassioneerd bent door dans en dat je over een goede dosis van danstalent beschikt. Daarnaast is dagelijks trainen noodzakelijk: de studierichting vergt immers veel van je lichaam. Daarom word je begeleid om je lichaam optimaal voor te bereiden en het risico op blessures te verminderen.  

Starten met de studierichting in de tweede graad kan enkel na een succesvolle auditie waarbij men kijkt naar je fysieke mogelijkheden, je talent, je kennis van klassiek ballet, tenzij wanneer je het zesde leerjaar van de Balletschool succesvol hebt beëindigd: dan is dus geen auditie nodig voor toegang tot het secundair onderwijs. Er is ook een medisch onderzoek dat om de twee jaar wordt herhaald.

Je kan regelmatig deelnemen aan dans- en theaterproducties. 
Je krijgt ook geregeld les van gastdocenten en choreografen over een specifieke techniek, stijl of choreografie.

Ballet                  


In deze studierichting krijg je naast dans en ballet zelf een stevige algemene vorming waarbij zeker taalvakken en muzikale vorming belangrijk zijn.

Ballet is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting.

  • Je bestudeert ballet en dans en brengt dit in de praktijk. 
  • Je wordt als danser(es) gevormd met een sterke klassieke basis maar er is ook aandacht voor het moderne dansrepertoire. 
  • Het is niet alleen belangrijk dat je gepassioneerd bent door dans en dat je over een goede dosis van danstalent beschikt. Daarnaast is dagelijks trainen noodzakelijk: de studierichting vergt immers veel van je lichaam. Daarom word je begeleid om je lichaam optimaal voor te bereiden en het risico op blessures te verminderen.  

Starten met de studierichting in de tweede graad kan enkel na een succesvolle auditie waarbij men kijkt naar je fysieke mogelijkheden, je talent, je kennis van klassiek ballet, tenzij wanneer je het zesde leerjaar van de Balletschool succesvol hebt beëindigd: dan is dus geen auditie nodig voor toegang tot het secundair onderwijs. Er is ook een medisch onderzoek dat om de twee jaar wordt herhaald.

Je kan regelmatig deelnemen aan dans- en theaterproducties. 
Je krijgt ook geregeld les van gastdocenten en choreografen over een specifieke techniek, stijl of choreografie.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Ballet" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!