Interieurbouwer duaal - Derde graad - BSO

Studierichting "Interieurbouwer duaal"

Je gaat een overeenkomst alternerende opleiding aan en leert: 

  • je eigen werkzaamheden voorbereiden en grondstoffen verwerken
  • (houtbewerkings)machines in- en omstellen
  • onderdelen voor interieurelementen bewerken, vergaren en afmonteren
  • interieurelementen vastmaken en aansluiten aan elkaar of aan de ruwbouw
  • sanitaire en elektrische toestellen integreren
  • interieuronderdelen afwerken om interieur- of projectmeubilair (keukens, badkamers, dressings, winkel- en kantoorinrichtingen, ...) aan de hand van een werkopdracht te maken en te plaatsen

Deze duale opleiding is gebaseerd op de Beroepskwalificatie interieurbouwer, niveau 3.

Leer je graag vanuit de praktijk én wil je je diploma secundair onderwijs behalen? Dan is deze duale opleiding misschien geknipt voor jou.
Gemiddeld breng je minstens 20 u per week door op de werkvloer, de rest op school. Meer dan de helft van je graadsopleiding leer je dus op je werkplek.

Voor elke duale opleiding bestaat er 1 standaardtraject. Hierin staat gedetailleerd wat jij moet leren.
Open het tabblad ‘Lessen’, om het te raadplegen.

De opleiding kan lineair of modulair georganiseerd worden.  In het 1e geval werkt men volgens een schooljaarsysteem, in het 2e geval bestaat je opleiding uit clusters.

Bron: https://www.duaalleren.vlaanderen/opleidingen en omzendbrief ‘duaal leren en de aanloopfase

Interieurbouwer duaal - Derde graad - BSO

 

Je gaat een overeenkomst alternerende opleiding aan en leert: 

  • je eigen werkzaamheden voorbereiden en grondstoffen verwerken
  • (houtbewerkings)machines in- en omstellen
  • onderdelen voor interieurelementen bewerken, vergaren en afmonteren
  • interieurelementen vastmaken en aansluiten aan elkaar of aan de ruwbouw
  • sanitaire en elektrische toestellen integreren
  • interieuronderdelen afwerken om interieur- of projectmeubilair (keukens, badkamers, dressings, winkel- en kantoorinrichtingen, ...) aan de hand van een werkopdracht te maken en te plaatsen

Deze duale opleiding is gebaseerd op de Beroepskwalificatie interieurbouwer, niveau 3.

Leer je graag vanuit de praktijk én wil je je diploma secundair onderwijs behalen? Dan is deze duale opleiding misschien geknipt voor jou.
Gemiddeld breng je minstens 20 u per week door op de werkvloer, de rest op school. Meer dan de helft van je graadsopleiding leer je dus op je werkplek.

Voor elke duale opleiding bestaat er 1 standaardtraject. Hierin staat gedetailleerd wat jij moet leren.
Open het tabblad ‘Lessen’, om het te raadplegen.

De opleiding kan lineair of modulair georganiseerd worden.  In het 1e geval werkt men volgens een schooljaarsysteem, in het 2e geval bestaat je opleiding uit clusters.

Bron: https://www.duaalleren.vlaanderen/opleidingen en omzendbrief ‘duaal leren en de aanloopfase

Wat jij precies moet leren op het vlak van algemene vorming en beroepsgerichte vorming staat gedetailleerd beschreven in het standaardtraject Interieurbouwer duaal (7e jaar bso).

 

Voorbereidend jaar Se-n-Se Voorbereidend jaar

Se-n-Se
7de specialisatiejaar

6e leerjaar ASO

6e leerjaar TSO

6e leerjaar KSO

6e leerjaar BSO


Leertijd
Deeltijds BSO

5e leerjaar ASO

5e leerjaar TSO

5e leerjaar KSO

5e leerjaar BSO

 

Situering binnen studiegebied "Bouw"

 
Derde graad Se-n-Se / 7e jr. / Voorbereidend jr.

Bouw- en houtkunde (TSO)
Bouwtechnieken (TSO)
Bouwtechnieken duaal (TSO)
Bouwtechnieken duaal (CDO) (TSO)
Afwerking bouw duaal (BSO)
Bouwplaatsmachinist (BSO)
Bouwplaatsmachinist duaal (BSO)
Decoratie- en schilderwerken duaal (BSO)
Duurzaam wonen (BSO)
Ruwbouw (BSO)
Ruwbouw duaal (BSO)
Ruwbouwafwerking (BSO)
Schilderwerk en decoratie (BSO)
Steen- en marmerbewerking (BSO)

Bouw constructie- en planningstechnieken (TSO)
Industriële bouwtechnieken (TSO)
Weg- en waterbouwtechnieken (TSO)
Asfalt- en betonwegenbouwer duaal (BSO)
Bio-ecologische bouwafwerking (BSO)
Dakwerken (BSO)
Dakwerker duaal (BSO)
Decoratie en restauratie schilderwerk (BSO)
Fijnschilder duaal (BSO)
IJzervlechter en bekister-betonneerder duaal (BSO)
Interieurbouwer duaal (BSO)
Mechanische en hydraulische kranen (BSO)
Monteur steigerbouw duaal (BSO)
Natuursteenbewerker duaal (BSO)
Operator CNC-gestuurde houtbewerkingsmachines duaal (BSO)
Renovatie bouw (BSO)
Restauratie bouw (BSO)
Restauratievakman schilder- en decorateur duaal (BSO)
Schrijnwerker houtbouw duaal (BSO)
Stukadoor duaal (BSO)
Vloerder- tegelzetter duaal (BSO)
Wegenbouwmachines (BSO)

 

Welke lessen krijg ik in "Interieurbouwer duaal" ?

Voor elke duale opleiding werd 1 standaardtraject uitgeschreven. Hierin staat beschreven wat jij moet leren op vlak van:

  • Algemene vorming

  • Beroepsgerichte vorming

Algemene vorming krijg je hoofdzakelijk op school.
Deze bestaat uit: het Project algemene vakken (PAV), Frans of Engels, lichamelijke opvoeding, vakoverschrijdende eindtermen van het SO en lessen levensbeschouwing, .…

De lessen worden ofwel apart gegeven ofwel (deels) geïntegreerd in de beroepsgerichte vorming.
Ook praktijklessen worden op school gegeven.

In de Beroepsgerichte vorming leer je wat je moet kunnen als beginnende werknemer in een bepaald beroep.
Beroepsgerichte vorming krijg je vooral via werkervaring op je reële werkplek en deels op school.
Op de werkvloer oefen je verder in wat je op school hebt geleerd, leer je nieuwe vaardigheden aan en vervolmaak je je.

Er zijn geen algemene lessenroosters voorhanden.
Scholen beslissen zelf hoe ze het standaardtraject vertalen naar lessen. Dit kan verschillen van school tot school en zelfs van leerling tot leerling. Om hier zicht op te krijgen contacteer je best zelf de school van je keuze.

Op basis van het standaardtraject werkt de school een voor je uit. Heb je nood aan aanpassingen op school en/of op de werkplek? Bespreek dit met je trajectbegeleider (omzendbrief ‘duaal leren en de aanloopfase, 7.5 en bijlage 3).

Voor elke duale opleiding bestaat er een standaardtraject. Hierin staat gedetailleerd wat jij moet leren. Meer informatie over de inhoud, competenties, beroepskwalificaties en doelstellingen vind je op de website over de opleidingsinhouden.

Meer info over duaal leren op duaalleren.vlaanderen.be

Wie wordt toegelaten tot "Interieurbouwer duaal" ?

Specifieke toelatingsvoorwaarden om te mogen starten in een duale opleiding :

  • Je moet voldaan hebben aan de voltijdse leerplicht (16 of 15 jaar zijn);

  • Tot en met de 1e lesdag van november kan je instappen in dit specialisatiejaar.
    Starten na deze dag kan enkel als de toelatingsklassenraad akkoord gaat.

Daarnaast gelden er bij de start van 7 BSO duaal dezelfde algemene toelatingsvoorwaarden als voor 7 BSO niet-duaal:

  • het diploma secundair onderwijs hebben behaald of een studiegetuigschrift van het 2e of 3e leerjaar van de 3e graad SO binnen hetzelfde studiegebied;

  • het diploma SO of studiegetuigschrift van 6 SO hebben behaald in een studierichting van  een ander studiegebied; In dit geval moet de klassenraad akkoord gaan. 

    Voor de studierichtingen ‘Thuis en bejaardenzorg/zorgkundige’ en ‘Verzorgende/zorgkundige duaal’ geldt dit niet; hier is de toelating enkel mogelijk binnen hetzelfde studiegebied.

  • zonder studiebewijs van het onderliggend leerjaar kan je door de klassenraad togelaten worden op basis van 'cognitief sterk functioneren'. Het is de klassenraad die bepaalt of dit bij jou het geval is. 

  • als je rechtstreeks uit een niet-Vlaamse school komt, kan de klassenraad van de school je toelaten.
    Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

    Voor de studierichtingen ‘Thuis en bejaardenzorg/zorgkundige’ en ‘Verzorgende/zorgkundige duaal’ kunnen enkel die leerlingen die komen uit een (verwante) opleiding Personenzorg van een Frans- of Duitstalige school in België, toegelaten worden mits akkoord van de klassenraad.
    Overstappen vanuit BuSO OV 1, 2 of 3 zijn niet mogelijk. 

  • Kom je uit een OnthaalKlas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN), kan de klassenraad van de school je toelaten. Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar;

  • Als je een zij- instromer ** bent, kan de klassenraad akkoord gaan met je instap in deze duale opleiding.

Voor bepaalde opleidingen gelden bijkomende toelatingsvoorwaarden. Deze staan beschreven in het standaardtraject van de opleiding. Zie tabblad ‘Lessen’.

Veranderen van school mag altijd.

Veranderen van studie:

-Tot en met 30 september mag je veranderen van onderwijsvorm en/of studierichting (naar niet-duaal).
Na op de hoogte te zijn van het advies van de klassenraad van de studierichting die je tot dan toe volgt , kan de klassenraad afwijken van deze datum. Dit gebeurt uitzonderlijk en omwille van ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen.

-Tot en met de 1e lesdag van november mag je overgaan naar een andere duale opleiding. Stap je later over, dan moet de klassenraad akkoord gaan.

Wat na "Interieurbouwer duaal" ?

Je kan volgende studiebewijzen behalen:

  • het diploma secundair onderwijs als je geslaagd bent voor je volledige duale opleiding (algemene + beroepsgerichte vorming).
  • het studiegetuigschrift van het 3e leerjaar van de 3e graad als je geslaagd bent voor je volledige duale opleiding (uitgereikt aan leerlingen die instromen vanuit 6 ASO, TSO of KSO).
  • een bewijs van beroepskwalificatie als je slaagt voor de vakken van de beroepsgerichte vorming maar niet voor alle vakken van de algemene vorming.
    Als je opleiding op meer dan 1 beroepskwalificatie gebaseerd is, kan je verschillende bewijzen van beroepskwalificatie behalen.
  • een bewijs van deelkwalificatie als je geslaagd bent voor een kleiner afgerond geheel uit een beroepskwalificatie. Ook deze deelkwalificaties hebben hun belang op de arbeidsmarkt.
    Niet elke beroepskwalificatie is opgedeeld in deelkwalificaties.
  • Een bewijs van competenties als je enkele afzonderlijke competenties hebt behaald maar geen recht hebt op 1 van bovenvermelde studiebewijzen.
    Of als je, bovenop een beroepskwalificatie/deelkwalificatie, nog andere bijkomende competenties bereikte.

De klassenraad beslist wanneer je opleiding is afgerond, welk studiebewijs je krijgt en wanneer.
Dat is meestal op het einde van het schooljaar (30 juni) maar het kan ook tijdens het schooljaar.

Let wel: je ontvangt niet alle bovenvermelde studiebewijzen tegelijk.
Een onderwijskwalificatie omvat al beroepskwalificatie(s) en of deelkwalificatie(s).
Beroepskwalificatie omvatten al evt. onderliggende deelkwalificaties.


Wat na "Interieurbouwer duaal" ?

Als je slaagt in dit specialisatiejaar, behaal je je diploma secundair onderwijs. Na deze duale opleiding kan je:

  • gaan werken of
  • verder studeren. Dat kan op verschillende niveaus. Niet elke overstap zal even makkelijk zijn. Bespreek dit vooraf met je trajectbegeleider of CLB.

Werken? Heb je een/enkele beroepskwalificatie(s) behaald?Vergeet dan niet om deze voor te leggen aan je (toekomstige) werkgever. Ze zijn belangrijk voor de arbeidsmarkt. 

Verder studeren? 

  • Je kan nog een ander specialisatiejaar BSO kiezen. Kies je een 7 BSO uit een ander studiegebied dan moet je toestemming hebben van de klassenraad. Dit betekent niet dat in de praktijk alle overgangen gemakkelijk zijn.
  • Je kan een 7de leerjaar ASO/KSO/BSO gericht op hoger onderwijs kiezen om de overstap naar het hoger onderwijs te maken.
  • Graduaten maken deel uit van het hoger onderwijs en situeren zich qua niveau tussen het SO en de professionele bachelor. Ze bereiden je voor op het uitoefenen van een bepaald beroep.

Misschien zijn extra VDAB-opleidingen, opleidingen binnen defensie of politie, ... ook het overwegen waard? 

Mogelijke beroepen

Hier een overzicht van beroepen die mogelijk zijn na deze opleiding. Enkel beroepen uit de beroependatabase van Onderwijskiezer zijn vermeld. Er kunnen dus steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.


Wanneer graduaatsdiploma behaald?

Graduaatsdiploma behaald?
binnen vooropgestelde studieduur vooropgestelde studieduur +1j vooropgestelde studieduur +2j en meer diploma (nog) niet behaald (nog) geen diploma vooropgestelde studieduur +1 diploma behaald na max vooropgestelde duur +1j
0,00 % 0,00 % 0,00 % 100,00 % 100,00 % 0,00 %

Aantal studenten 17
Aantal studenten rechtstreeks naar HO 2
Participatiegraad 11,76%

Hoe dit interpreteren?

Eén voltijds studiejaar komt overeen met 60 studiepunten.
Een standaard graduaatsopleiding heeft een studieomvang van 120 studiepunten en duurt dus meestal 2 academiejaren.
Als de student voor het geheel van zo’n standaardopleiding in maximum 2 jaar slaagt, heeft hij het graduaatsdiploma behaald binnen de vooropgestelde studieduur.
Het gebeurt dat studenten er 1 à 2 jaar langer over doen alvorens ze het graduaatsdiploma behalen. Of zelfs meer. In dat geval is er sprake van ‘vooropgestelde studieduur + 1’ of ‘vooropgestelde studieduur + 2’. Het gebeurt ook dat studenten na minimum 4 jaar studie, het graduaatsdiploma (nog) niet behaald hebben.

De tabel toont het percentage van leerlingen uit deze studierichting (secundair onderwijs, 3e graad), die hun 1e graduaatsdiploma behalen na resp. de vooropgestelde studieduur, de vooropgestelde studieduur + 1 jaar en de vooropgestelde studieduur + 2 jaar.

In de berekeningen worden enkel jongeren meegenomen die zich onmiddellijk na het secundair onderwijs, voor het eerst in graduaatsopleiding inschrijven aan hogeschool.

De cijfers hebben betrekking op de generatiestudenten periode van 2019-2020 tot en met 2021-2022.


Uitleg:

0,00 % van de studenten die onmiddellijk na deze studierichting secundair onderwijs (SO) gestart zijn in een graduaatsopleiding, behaalt na de vooropgestelde studieduur een diploma van professionele bachelor.

(Nog) Geen graduaatsdiploma behaald:

100,00 % van de studenten die onmiddellijk na deze studierichting SO gestart zijn in een graduaatsopleiding behaalde (nog) geen diploma binnen de vooropgestelde studieduur+ 1 jaar.

Opgelet:

  • Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (minimum 30) uit deze studierichting SO onmiddellijk overstapt naar een graduaatsopleiding, worden de cijfers weergegeven. Bij minder studenten zijn de cijfers weinig betekenisvol.
  • Deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het behalen van een graduaatsdiploma.

bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming