Onderwijskiezer

Maritieme technieken dek - Tweede graad

Studierichting "Maritieme technieken dek"

Maritieme technieken Dek is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming

  • In deze studierichting komen technische, psychische en sociale vaardigheden aan bod.
  • De klemtoon ligt op het aanleren van nautische technieken zodat je de basiscompetenties verwerft om in de verschillende kustvaartsectoren te kunnen functioneren.
  • Je leert zelfstandig te handelen. Wat aangeleerd wordt, wordt in de praktijk toegepast in levensechte situaties. 
  • Je krijgt elementaire basiskennis in scheepswerktuigkunde, zodat je een minimum aan inzicht hebt in de werking en het onderhoud van de machines.
  • Je maakt kennis met de ingewikkelde regelgeving en instructies binnen de zeevaart.
  • Respect voor de veiligheidsnormen loopt als een rode draad door de hele studieloopbaan en veiligheidstrainingen komen voortdurend aan bod.  Je draagt immers, als je aan het werk bent, een grote verantwoordelijkheid voor het leven van de collega’s en voor het kapitaal dat aan de groep is toevertrouwd. 
  • Binnen de studierichting gaat bijzondere aandacht naar het aanleren van specifieke attitudes: samenwerken in groep, nemen van verantwoordelijkheid, zorg voor materiaal, respect voor de natuur, zin voor nauwkeurigheid en veiligheid, optimale werkmethodes, doorzettingsvermogen en koelbloedigheid …

Maritieme technieken dek               


Maritieme technieken Dek is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming

  • In deze studierichting komen technische, psychische en sociale vaardigheden aan bod.
  • De klemtoon ligt op het aanleren van nautische technieken zodat je de basiscompetenties verwerft om in de verschillende kustvaartsectoren te kunnen functioneren.
  • Je leert zelfstandig te handelen. Wat aangeleerd wordt, wordt in de praktijk toegepast in levensechte situaties. 
  • Je krijgt elementaire basiskennis in scheepswerktuigkunde, zodat je een minimum aan inzicht hebt in de werking en het onderhoud van de machines.
  • Je maakt kennis met de ingewikkelde regelgeving en instructies binnen de zeevaart.
  • Respect voor de veiligheidsnormen loopt als een rode draad door de hele studieloopbaan en veiligheidstrainingen komen voortdurend aan bod.  Je draagt immers, als je aan het werk bent, een grote verantwoordelijkheid voor het leven van de collega’s en voor het kapitaal dat aan de groep is toevertrouwd. 
  • Binnen de studierichting gaat bijzondere aandacht naar het aanleren van specifieke attitudes: samenwerken in groep, nemen van verantwoordelijkheid, zorg voor materiaal, respect voor de natuur, zin voor nauwkeurigheid en veiligheid, optimale werkmethodes, doorzettingsvermogen en koelbloedigheid …

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Maritieme technieken dek" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!