Logopedie en audiologie : Logopedie - Professionele bachelor

 

Algemene info


De studieopbouw van deze afstudeerrichting vertoont grote gelijkenis met deze van de afstudeerrichting Audiologie.
Aan alle hogescholen kan je het diploma van logopedie + audiologie behalen in 4 jaar. 
De opleiding omvat in hoofdzaak 4 vakkengroepen:
- de medisch-fysiologische die inzicht geeft in anatomie, fysiologie, neurologie en pathologie
- de groep van de psychologische en pedagogische vakken gericht op de relatie therapeut-patiënt
- de taalkundige vakken die de taal in de ruimste betekenis bestuderen
- de specifieke logopedische vakken met studie van taalontwikkeling, de spraak, de stem en het gehoor in hun normale en afwijkende functies met daarop geënt de toepasselijke onderzoeks- en behandelingsmethodes die zowel theoretisch als praktisch worden bestudeerd en waarbij de fysica (akoestiek) als basisvak en de studie van de leerstoornissen aansluiten.
Het geheel wordt aangevuld met eigen stem- en spraakvorming, informatica, statistiek, organisatie van de gezondheidszorg.

Voor wie?

Een specifieke vooropleiding is niet nodig.
Je moet zeker over een sterke mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid beschikken, belang hechten aan verzorgd in juist taalgebruik, interesse hebben in communicatie en met mensen willen werken.


Aanvullende info:

Thomas More - Campus Sint-Andries

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Brugge

Arteveldehogeschool - Campus Kantienberg

Hogeschool Gent - Campus Vesalius


Studiepunten

180

Logopedie en audiologie : Logopedie - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


De studieopbouw van deze afstudeerrichting vertoont grote gelijkenis met deze van de afstudeerrichting Audiologie.
Aan alle hogescholen kan je het diploma van logopedie + audiologie behalen in 4 jaar. 
De opleiding omvat in hoofdzaak 4 vakkengroepen:
- de medisch-fysiologische die inzicht geeft in anatomie, fysiologie, neurologie en pathologie
- de groep van de psychologische en pedagogische vakken gericht op de relatie therapeut-patiënt
- de taalkundige vakken die de taal in de ruimste betekenis bestuderen
- de specifieke logopedische vakken met studie van taalontwikkeling, de spraak, de stem en het gehoor in hun normale en afwijkende functies met daarop geënt de toepasselijke onderzoeks- en behandelingsmethodes die zowel theoretisch als praktisch worden bestudeerd en waarbij de fysica (akoestiek) als basisvak en de studie van de leerstoornissen aansluiten.
Het geheel wordt aangevuld met eigen stem- en spraakvorming, informatica, statistiek, organisatie van de gezondheidszorg.

Voor wie?

Een specifieke vooropleiding is niet nodig.
Je moet zeker over een sterke mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid beschikken, belang hechten aan verzorgd in juist taalgebruik, interesse hebben in communicatie en met mensen willen werken.


Aanvullende info:

Thomas More - Campus Sint-Andries

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Brugge

Arteveldehogeschool - Campus Kantienberg

Hogeschool Gent - Campus Vesalius


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Logopedie en audiologie 

Afstudeerrichting: Logopedie

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Talen,

Schoolvakken SO: Nederlands,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichting van Logopedie en Audiologie is:

Logopedie en audiologie : Audiologie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Logopedie en audiologie: Logopedie






Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Logopedie en audiologie : Logopedie

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Gezondheidsbevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Journalistiek - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Logopedische en audiologische wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Thomas More, Campus Sanderus

Werkstudententraject

Hogeschool Gent, Campus Vesalius

Starten in februari

Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg

Starten in februari

Instellingen

Sint-Andriesstraat 2  2000 Antwerpen
    


Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels
050 30 51 00    


Voetweg 66  9000 Gent
09 234 70 00    


Keramiekstraat 80  9000 Gent
09 243 23 30    


Beroepsuitwegen

Logopedisten zijn werkzaam op het terrein van het voorkomen, het onderzoeken, het behandelen en de nazorg van stoornissen in de mondelinge en/of schriftelijke communicatie die het gevolg zijn van afwijkingen van de stem, de spraak, de taal en het gehoor (bv. articulatiestoornissen, stoornissen in het spreekritme, stemstoornissen, stoornissen in het schriftelijk en mondeling taalbezit en taalgebruik).
Zij kunnen ook bijdragen tot het optimaal leren gebruiken van deze functies (stem-, spraak- en taalscholing) bij wie daar door zijn studie of beroep voor in aanmerking komt en tot het stimuleren van de ontwikkeling van het gesproken en geschreven taalgebruik.
Zij trachten de oorzaken van afwijkingen te kennen (aangeboren of verworven somatische, psychische of mentale stoornis, ontwikkelingsdeficiënties of -disfuncties).
Voor de behandeling ontwerpen zij een zo groot mogelijke variatie van aangepaste oefeningen die zij de patiënten onder hun leiding laten uitvoeren.
Hun mogelijk cliënteel kan bestaan uit zeer jonge kinderen, schoolgaande jeugd, adolescenten, volwassenen en bejaarden.
Sommige logopedisten leggen zich vooral toe op één specifieke soort stoornissen (bv. stotteren, dyslexie). Samenwerking met neus-, keel- en oorartsen, met psychologen en pedagogen, met leerkrachten en andere welzijnswerkers behoort tot de dagelijkse realiteit van dit beroep.
Werkgelegenheid voor logopedisten doet zich vooral voor in het buitengewoon onderwijs (BLO, BuSO, doven, slechthorenden), in MPI’s, in ziekenhuizen bij neus-, keel- en oorartsen, in revalidatiecentra (spraakrevalidatie), in neurologische klinieken, in instituten voor fysiek en mentaal gehandicapten, in de bejaardenzorg, in poliklinieken en mutualiteiten, bij de vroegdetectie in Kind en Gezin.
Meer en meer logopedisten vestigen zich voltijds of deeltijds als zelfstandige.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Logopedist

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Logopedie en audiologie

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Economie-moderne talen (ASO) 329 1,17% 79,50% 10 16 26 73 190 14
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 89 1,39% 52,97% 9 15 16 16 24 9
Handel (TSO) 59 0,43% 55,84% 4 10 11 18 13 3
Humane wetenschappen (ASO) 478 1,84% 74,86% 20 35 52 116 242 13
Latijn-moderne talen (ASO) 98 1,12% 86,08% 2 7 19 69 1
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 137 1,33% 86,96% 2 2 8 28 92 5
Secretariaat-talen (TSO) 43 0,86% 39,75% 10 9 4 7 7 6
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 347 1,43% 47,76% 46 72 67 75 68 19
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 100 0,27% 91,69% 2 3 11 81 3

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 05-12-2017

Logopedie en audiologie : Logopedie - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info


De studieopbouw van deze afstudeerrichting vertoont grote gelijkenis met deze van de afstudeerrichting Audiologie.
Aan alle hogescholen kan je het diploma van logopedie + audiologie behalen in 4 jaar. 
De opleiding omvat in hoofdzaak 4 vakkengroepen:
- de medisch-fysiologische die inzicht geeft in anatomie, fysiologie, neurologie en pathologie
- de groep van de psychologische en pedagogische vakken gericht op de relatie therapeut-patiënt
- de taalkundige vakken die de taal in de ruimste betekenis bestuderen
- de specifieke logopedische vakken met studie van taalontwikkeling, de spraak, de stem en het gehoor in hun normale en afwijkende functies met daarop geënt de toepasselijke onderzoeks- en behandelingsmethodes die zowel theoretisch als praktisch worden bestudeerd en waarbij de fysica (akoestiek) als basisvak en de studie van de leerstoornissen aansluiten.
Het geheel wordt aangevuld met eigen stem- en spraakvorming, informatica, statistiek, organisatie van de gezondheidszorg.

Voor wie?

Een specifieke vooropleiding is niet nodig.
Je moet zeker over een sterke mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid beschikken, belang hechten aan verzorgd in juist taalgebruik, interesse hebben in communicatie en met mensen willen werken.


Aanvullende info:

Thomas More - Campus Sint-Andries

Katholieke Hogeschool VIVES - Campus Brugge

Arteveldehogeschool - Campus Kantienberg

Hogeschool Gent - Campus Vesalius


Studiepunten

180

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Logopedie en audiologie 

Afstudeerrichting: Logopedie

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Gezondheidszorg

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon, Talen,

Schoolvakken SO: Nederlands,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichting van Logopedie en Audiologie is:

Logopedie en audiologie : Audiologie (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Logopedie en audiologie: Logopedie






Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.

Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:

Schakelprogramma's specifiek na Logopedie en audiologie : Logopedie

African Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Gezondheidsbevordering - Universiteit Gent Campus Gent

Journalistiek - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Logopedische en audiologische wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Universiteit Gent Campus Gent

Management en beleid van de gezondheidszorg - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Management, zorg en beleid in de gerontologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus



Psychologie - Universiteit Gent Campus Gent

Psychologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Sociaal werk - Universiteit Gent Campus Gent


Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor

Audiovisuele kunsten: Radio en Schrijven - Erasmushogeschool Brussel Campus Dansaert RITCS

Bedrijfskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Communicatiewetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent



EU-Studies - Universiteit Gent Campus Gent

Filmstudies en visuele cultuur - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Geografie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Meertalige professionele communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Mobiliteitswetenschappen - Universiteit Hasselt Campus Hasselt

Onderwijskunde - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Opleidings- en onderwijswetenschappen - Universiteit Antwerpen Stadscampus


Politieke communicatie - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Politieke wetenschappen - Universiteit Gent Campus Gent

Politieke wetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


Sociologie - Universiteit Gent Campus Gent

Sociologie - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus

Stedenbouw en ruimtelijke planning - Universiteit Antwerpen Campus Mutsaard

Theater- en filmwetenschap - Universiteit Antwerpen Stadscampus

Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen - Vrije Universiteit Brussel Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus


een specifieke lerarenopleiding

Als je leraar wilt worden kan je een specifieke lerarenopleiding volgen. Met dit diploma kan je les geven in de vakken die aansluiten bij je secundaire - of bachelor- of masteropleiding. De specifieke lerarenopleiding omvat 60 studiepunten waarvan 30 voor het theoretische gedeelte en 30 voor de praktijkcomponent. De SLO kan georganiseerd worden door een centrum voor volwassenenonderwijs, hogeschool of universiteit.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Thomas More, Campus Sanderus

Werkstudententraject

Hogeschool Gent, Campus Vesalius

Starten in februari

Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg

Starten in februari

Instellingen

Sint-Andriesstraat 2  2000 Antwerpen
    


Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels
050 30 51 00    


Voetweg 66  9000 Gent
09 234 70 00    


Keramiekstraat 80  9000 Gent
09 243 23 30    


Beroepsuitwegen

Logopedisten zijn werkzaam op het terrein van het voorkomen, het onderzoeken, het behandelen en de nazorg van stoornissen in de mondelinge en/of schriftelijke communicatie die het gevolg zijn van afwijkingen van de stem, de spraak, de taal en het gehoor (bv. articulatiestoornissen, stoornissen in het spreekritme, stemstoornissen, stoornissen in het schriftelijk en mondeling taalbezit en taalgebruik).
Zij kunnen ook bijdragen tot het optimaal leren gebruiken van deze functies (stem-, spraak- en taalscholing) bij wie daar door zijn studie of beroep voor in aanmerking komt en tot het stimuleren van de ontwikkeling van het gesproken en geschreven taalgebruik.
Zij trachten de oorzaken van afwijkingen te kennen (aangeboren of verworven somatische, psychische of mentale stoornis, ontwikkelingsdeficiënties of -disfuncties).
Voor de behandeling ontwerpen zij een zo groot mogelijke variatie van aangepaste oefeningen die zij de patiënten onder hun leiding laten uitvoeren.
Hun mogelijk cliënteel kan bestaan uit zeer jonge kinderen, schoolgaande jeugd, adolescenten, volwassenen en bejaarden.
Sommige logopedisten leggen zich vooral toe op één specifieke soort stoornissen (bv. stotteren, dyslexie). Samenwerking met neus-, keel- en oorartsen, met psychologen en pedagogen, met leerkrachten en andere welzijnswerkers behoort tot de dagelijkse realiteit van dit beroep.
Werkgelegenheid voor logopedisten doet zich vooral voor in het buitengewoon onderwijs (BLO, BuSO, doven, slechthorenden), in MPI’s, in ziekenhuizen bij neus-, keel- en oorartsen, in revalidatiecentra (spraakrevalidatie), in neurologische klinieken, in instituten voor fysiek en mentaal gehandicapten, in de bejaardenzorg, in poliklinieken en mutualiteiten, bij de vroegdetectie in Kind en Gezin.
Meer en meer logopedisten vestigen zich voltijds of deeltijds als zelfstandige.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Logopedist

Vlaamse Kwalificatiestructuur

  • Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.

VKS - Onderwijskwalificatie Professionele Bachelor: Logopedie en audiologie

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Economie-moderne talen (ASO) 329 1,17% 79,50% 10 16 26 73 190 14
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) 89 1,39% 52,97% 9 15 16 16 24 9
Handel (TSO) 59 0,43% 55,84% 4 10 11 18 13 3
Humane wetenschappen (ASO) 478 1,84% 74,86% 20 35 52 116 242 13
Latijn-moderne talen (ASO) 98 1,12% 86,08% 2 7 19 69 1
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 137 1,33% 86,96% 2 2 8 28 92 5
Secretariaat-talen (TSO) 43 0,86% 39,75% 10 9 4 7 7 6
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 347 1,43% 47,76% 46 72 67 75 68 19
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 100 0,27% 91,69% 2 3 11 81 3

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 05-12-2017