HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Instellingen HO
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Pedagogische wetenschappen : Algemene opleiding - Academische bachelor
Algemene info
Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de universiteit, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.
Deze brede bachelor bereidt voor op de afstudeerrichtingen 'Orthopedagogiek' en 'Onderwijs- en vormingswetenschappen' binnen de master in de Pedagogische wetenschappen van de KU Leuven.
Je leert opvoeding, onderwijs en vorming begrijpen en optimaliseren om individuen, groepen, instellingen en beleidsinstanties te begeleiden. Zo verdiep je je o.a. in de historische en filosofische achtergronden van recente ontwikkelingen in opvoeding, onderwijs en vorming, in onderzoek naar leren en werken in team, de effecten van probleemgestuurd leren, het opvoeden van kinderen met een beperking, nieuwe technologieën in vorming en opleiding en de meerwaarde van jeugdwerk in kansarme buurten.
Je leert out-of-the-box te denken door de verschillende wetenschapsdomeinen die aan bod komen. De ruime gemeenschappelijke basisvorming zorgt ervoor dat je je een beeld vormt over mens en opvoeding, ingebed in de maatschappelijke werkelijkheid. De opleiding is in de eerste plaats theoretisch en wetenschappelijk, maar voorziet ook een kennismaking met de pedagogische praktijk.
Er gaat bijzondere aandacht naar methodologie, statistiek en de vorming van een onderzoekende houding. Bij alle opleidingsonderdelen staat een kritische benadering centraal en wordt wetenschappelijk denken aangemoedigd. De methodologische opleidingsonderdelen stellen je in staat om het onderzoek te begrijpen, te analyseren en te evalueren en om zelfstandig wetenschappelijke literatuur te verwerken. Met die onderzoekscompetenties en de andere opgedane kennis en vaardigheden ga je aan de slag om een praktijkprobleem aan te pakken in je bachelorproef in de derde fase.
Voor wie?
Je hebt interesse in:
- opvoeding, onderwijs en hervorming en de relatie met samenleving en cultuur
- de gewone en bijzondere opvoeding, vorming enontwikkeling van mensen in de context van gezin, school, organisatie en brede samenleving
- de opvoeding, vorming en ontwikkeling van personen met fysieke, sensoriële en verstandelijke beperkingen, leer-, gedrags- en ontwikkelingsproblemen
- wetenschappelijk onderzoek
- wijsgerige en kritische reflectie
Kennis en vaardigheden:
- goede taal- en schrijfvaardigheden (voornamelijk Nederlands en Engels)
- onderzoeksmatig denken, analytisch en logisch redeneren
- goed inlevingsvermogen, met een kritische blik
- luisterbereidheid, sociaal betrokken en communicatief
- graag met anderen samenwerken
- respect voor diversiteit
Aanvullende info:
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)

Pedagogische wetenschappen : Algemene opleiding - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de universiteit, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.
Deze brede bachelor bereidt voor op de afstudeerrichtingen 'Orthopedagogiek' en 'Onderwijs- en vormingswetenschappen' binnen de master in de Pedagogische wetenschappen van de KU Leuven.
Je leert opvoeding, onderwijs en vorming begrijpen en optimaliseren om individuen, groepen, instellingen en beleidsinstanties te begeleiden. Zo verdiep je je o.a. in de historische en filosofische achtergronden van recente ontwikkelingen in opvoeding, onderwijs en vorming, in onderzoek naar leren en werken in team, de effecten van probleemgestuurd leren, het opvoeden van kinderen met een beperking, nieuwe technologieën in vorming en opleiding en de meerwaarde van jeugdwerk in kansarme buurten.
Je leert out-of-the-box te denken door de verschillende wetenschapsdomeinen die aan bod komen. De ruime gemeenschappelijke basisvorming zorgt ervoor dat je je een beeld vormt over mens en opvoeding, ingebed in de maatschappelijke werkelijkheid. De opleiding is in de eerste plaats theoretisch en wetenschappelijk, maar voorziet ook een kennismaking met de pedagogische praktijk.
Er gaat bijzondere aandacht naar methodologie, statistiek en de vorming van een onderzoekende houding. Bij alle opleidingsonderdelen staat een kritische benadering centraal en wordt wetenschappelijk denken aangemoedigd. De methodologische opleidingsonderdelen stellen je in staat om het onderzoek te begrijpen, te analyseren en te evalueren en om zelfstandig wetenschappelijke literatuur te verwerken. Met die onderzoekscompetenties en de andere opgedane kennis en vaardigheden ga je aan de slag om een praktijkprobleem aan te pakken in je bachelorproef in de derde fase.
Voor wie?
Je hebt interesse in:
- opvoeding, onderwijs en hervorming en de relatie met samenleving en cultuur
- de gewone en bijzondere opvoeding, vorming enontwikkeling van mensen in de context van gezin, school, organisatie en brede samenleving
- de opvoeding, vorming en ontwikkeling van personen met fysieke, sensoriële en verstandelijke beperkingen, leer-, gedrags- en ontwikkelingsproblemen
- wetenschappelijk onderzoek
- wijsgerige en kritische reflectie
Kennis en vaardigheden:
- goede taal- en schrijfvaardigheden (voornamelijk Nederlands en Engels)
- onderzoeksmatig denken, analytisch en logisch redeneren
- goed inlevingsvermogen, met een kritische blik
- luisterbereidheid, sociaal betrokken en communicatief
- graag met anderen samenwerken
- respect voor diversiteit
Aanvullende info:
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen:
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Pedagogische wetenschappen
Afstudeerrichting: Algemene opleiding
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Psychologie en Pedagogische wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,
Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,
Andere Afstudeerrichtingen
Pedagogische wetenschappen :
Klinische orthopedagogiek en Disability Studies (Academische bachelor - HO)
Pedagogische wetenschappen :
Pedagogiek en onderwijskunde (Academische bachelor - HO)
Pedagogische wetenschappen :
Sociale agogiek (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Pedagogische wetenschappen: Algemene opleiding
Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De tewerkstellingsmogelijkheden zijn zeer breed. Voorbeelden zijn:
• onderwijs: scholen(gemeenschappen), hogescholen, universiteiten, Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), onderwijskoepels of inrichtende machten, nascholingsorganisaties, Vlaamse Onderwijs raad, inspectie, pedagogische begeleiding
• welzijnssector: organisaties van opvoedingsondersteuning, opbouwwerk met mensen in armoede, , zorg aan vluchtelingen en migranten, initiatieven rond kunsteducatie, volwasseneneducatie, Kind & Gezin, algemeen welzijnswerk, ondersteuning van personen met een handicap, bijzondere jeugdbijstand, niet-gouvernementele organisaties (ngo’s)
• gezondheidszorg: (kinder)psychiatrie, centra voor geestelijke gezondheidszorg, revalidatiecentra, pediatrie, zelfstandige praktijk, eerstelijns gezondheidszorg
• ontspanning, cultuur en sport: educatieve diensten, musea, sport verenigingen, jeugdwerk, vereniging- en bewegingswerk met volwassenen en jongeren, initiatieven rond kunsteducatie, volwasseneneducatie
• openbare besturen: ministerie, studiediensten van politieke partijen, parlement
• profitsectoren: uitgeverijen, consultancy, Human Resource Development, loopbaanleren en -begeleiding
• onderzoek: universiteiten, hogescholen, onderzoeks - instituten
Concreet kan de taakinvulling van pedagogen bestaan uit:
• ontwerpen en uitbouwen van (ortho)pedagogische hulp
• diagnostische activiteiten en handelingsplanning
• advisering en begeleiding van ouders, leerkrachten, begeleiders, directies
• persoonsgerichte begeleiding of behandeling
• begeleiden van participatorische en emancipatorische processen
• voorbereiding en evaluatie van (pedagogisch) beleid
• kwaliteitszorg in onderwijs- en zorgverleningsinstellingen
• organisatie van overleg (intern en extern) aangepast aan doelgroepen
• opzetten en uitvoeren van onderzoek
• ontwerpen van leeromgevingen, vormingspraktijken en trainingen
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Beleidsverantwoordelijke overheidsdienst
Coördinator sociocultureel werk
Human recources manager
Leidinggevende onderwijsinstelling
Onderzoeker humane wetenschappen
Opleider volwassenen
Opleidingsadviseur
Opleidingsbegeleider
Opleidingscoördinator
Pedagoog
Sociocultureel werker
Zorgleerkracht- Zorgcoördinator
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Economie-moderne talen (ASO) | 148 | 0,53% | 68,78% | 11 | 11 | 15 | 40 | 64 | 7 |
Economie-wiskunde (ASO) | 44 | 0,65% | 82,91% | 8 | 6 | 28 | 2 | ||
Humane wetenschappen (ASO) | 556 | 2,14% | 67,94% | 40 | 53 | 54 | 156 | 225 | 28 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 157 | 1,80% | 79,84% | 8 | 4 | 14 | 35 | 94 | 2 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 65 | 0,98% | 89,21% | 1 | 3 | 9 | 52 | ||
Latijn-wiskunde (ASO) | 84 | 0,72% | 93,35% | 4 | 5 | 71 | 4 | ||
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 74 | 0,72% | 79,34% | 2 | 4 | 6 | 14 | 46 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 111 | 0,30% | 79,29% | 2 | 6 | 7 | 32 | 61 | 3 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 24-04-2019 |

Pedagogische wetenschappen : Algemene opleiding - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de universiteit, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.
Deze brede bachelor bereidt voor op de afstudeerrichtingen 'Orthopedagogiek' en 'Onderwijs- en vormingswetenschappen' binnen de master in de Pedagogische wetenschappen van de KU Leuven.
Je leert opvoeding, onderwijs en vorming begrijpen en optimaliseren om individuen, groepen, instellingen en beleidsinstanties te begeleiden. Zo verdiep je je o.a. in de historische en filosofische achtergronden van recente ontwikkelingen in opvoeding, onderwijs en vorming, in onderzoek naar leren en werken in team, de effecten van probleemgestuurd leren, het opvoeden van kinderen met een beperking, nieuwe technologieën in vorming en opleiding en de meerwaarde van jeugdwerk in kansarme buurten.
Je leert out-of-the-box te denken door de verschillende wetenschapsdomeinen die aan bod komen. De ruime gemeenschappelijke basisvorming zorgt ervoor dat je je een beeld vormt over mens en opvoeding, ingebed in de maatschappelijke werkelijkheid. De opleiding is in de eerste plaats theoretisch en wetenschappelijk, maar voorziet ook een kennismaking met de pedagogische praktijk.
Er gaat bijzondere aandacht naar methodologie, statistiek en de vorming van een onderzoekende houding. Bij alle opleidingsonderdelen staat een kritische benadering centraal en wordt wetenschappelijk denken aangemoedigd. De methodologische opleidingsonderdelen stellen je in staat om het onderzoek te begrijpen, te analyseren en te evalueren en om zelfstandig wetenschappelijke literatuur te verwerken. Met die onderzoekscompetenties en de andere opgedane kennis en vaardigheden ga je aan de slag om een praktijkprobleem aan te pakken in je bachelorproef in de derde fase.
Voor wie?
Je hebt interesse in:
- opvoeding, onderwijs en hervorming en de relatie met samenleving en cultuur
- de gewone en bijzondere opvoeding, vorming enontwikkeling van mensen in de context van gezin, school, organisatie en brede samenleving
- de opvoeding, vorming en ontwikkeling van personen met fysieke, sensoriële en verstandelijke beperkingen, leer-, gedrags- en ontwikkelingsproblemen
- wetenschappelijk onderzoek
- wijsgerige en kritische reflectie
Kennis en vaardigheden:
- goede taal- en schrijfvaardigheden (voornamelijk Nederlands en Engels)
- onderzoeksmatig denken, analytisch en logisch redeneren
- goed inlevingsvermogen, met een kritische blik
- luisterbereidheid, sociaal betrokken en communicatief
- graag met anderen samenwerken
- respect voor diversiteit
Aanvullende info:
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen:
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Pedagogische wetenschappen
Afstudeerrichting: Algemene opleiding
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Psychologie en Pedagogische wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Overtuigen-besturen, Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,
Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,
Andere Afstudeerrichtingen
Pedagogische wetenschappen :
Klinische orthopedagogiek en Disability Studies (Academische bachelor - HO)
Pedagogische wetenschappen :
Pedagogiek en onderwijskunde (Academische bachelor - HO)
Pedagogische wetenschappen :
Sociale agogiek (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Pedagogische wetenschappen: Algemene opleiding
Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De tewerkstellingsmogelijkheden zijn zeer breed. Voorbeelden zijn:
• onderwijs: scholen(gemeenschappen), hogescholen, universiteiten, Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), onderwijskoepels of inrichtende machten, nascholingsorganisaties, Vlaamse Onderwijs raad, inspectie, pedagogische begeleiding
• welzijnssector: organisaties van opvoedingsondersteuning, opbouwwerk met mensen in armoede, , zorg aan vluchtelingen en migranten, initiatieven rond kunsteducatie, volwasseneneducatie, Kind & Gezin, algemeen welzijnswerk, ondersteuning van personen met een handicap, bijzondere jeugdbijstand, niet-gouvernementele organisaties (ngo’s)
• gezondheidszorg: (kinder)psychiatrie, centra voor geestelijke gezondheidszorg, revalidatiecentra, pediatrie, zelfstandige praktijk, eerstelijns gezondheidszorg
• ontspanning, cultuur en sport: educatieve diensten, musea, sport verenigingen, jeugdwerk, vereniging- en bewegingswerk met volwassenen en jongeren, initiatieven rond kunsteducatie, volwasseneneducatie
• openbare besturen: ministerie, studiediensten van politieke partijen, parlement
• profitsectoren: uitgeverijen, consultancy, Human Resource Development, loopbaanleren en -begeleiding
• onderzoek: universiteiten, hogescholen, onderzoeks - instituten
Concreet kan de taakinvulling van pedagogen bestaan uit:
• ontwerpen en uitbouwen van (ortho)pedagogische hulp
• diagnostische activiteiten en handelingsplanning
• advisering en begeleiding van ouders, leerkrachten, begeleiders, directies
• persoonsgerichte begeleiding of behandeling
• begeleiden van participatorische en emancipatorische processen
• voorbereiding en evaluatie van (pedagogisch) beleid
• kwaliteitszorg in onderwijs- en zorgverleningsinstellingen
• organisatie van overleg (intern en extern) aangepast aan doelgroepen
• opzetten en uitvoeren van onderzoek
• ontwerpen van leeromgevingen, vormingspraktijken en trainingen
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Beleidsverantwoordelijke overheidsdienst
Coördinator sociocultureel werk
Human recources manager
Leidinggevende onderwijsinstelling
Onderzoeker humane wetenschappen
Opleider volwassenen
Opleidingsadviseur
Opleidingsbegeleider
Opleidingscoördinator
Pedagoog
Sociocultureel werker
Zorgleerkracht- Zorgcoördinator
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Economie-moderne talen (ASO) | 148 | 0,53% | 68,78% | 11 | 11 | 15 | 40 | 64 | 7 |
Economie-wiskunde (ASO) | 44 | 0,65% | 82,91% | 8 | 6 | 28 | 2 | ||
Humane wetenschappen (ASO) | 556 | 2,14% | 67,94% | 40 | 53 | 54 | 156 | 225 | 28 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 157 | 1,80% | 79,84% | 8 | 4 | 14 | 35 | 94 | 2 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 65 | 0,98% | 89,21% | 1 | 3 | 9 | 52 | ||
Latijn-wiskunde (ASO) | 84 | 0,72% | 93,35% | 4 | 5 | 71 | 4 | ||
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 74 | 0,72% | 79,34% | 2 | 4 | 6 | 14 | 46 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 111 | 0,30% | 79,29% | 2 | 6 | 7 | 32 | 61 | 3 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 24-04-2019 |