Onderwijskiezer

Textiel - Tweede graad

Studierichting "Textiel"

Wil je graag kwaliteitsvolle stoffen maken en opgeleid worden tot vakman/-vrouw in de textielnijverheid? Zie je jezelf werken aan grote textielmachines? Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt misschien iets voor jou?
Je leert machinaal spinnen, weven, breien, tuften*.
Je leert  de grote textielmachines correct bedienen en controleren op netheid en storingen. Je leert ze voorzien van  grondstoffen (draden, garens, vezels…), je leert bobijnen en tuftdoek installeren.

Je leert hoe je courante textielmachines kan programmeren, krijgt inzicht in het verloop van de productie en leert waarop je moet letten bij de controle van  het productieproces.
Storingen herstellen, oorzaken van draadafwijkingen opsporen en corrigeren, het losmaken van het getuft doek leer je al doende.  

* Tuften is een methode om hoogpolig textiel (met langere draden) zoals fluweel, velours, pluche en hoogpolig tapijt, te maken. In basismateriaal worden (al dan niet machinaal) lussen van garens gestoken.

Textiel               


Wil je graag kwaliteitsvolle stoffen maken en opgeleid worden tot vakman/-vrouw in de textielnijverheid? Zie je jezelf werken aan grote textielmachines? Dan is deze praktische studierichting met finaliteit arbeidsmarkt misschien iets voor jou?
Je leert machinaal spinnen, weven, breien, tuften*.
Je leert  de grote textielmachines correct bedienen en controleren op netheid en storingen. Je leert ze voorzien van  grondstoffen (draden, garens, vezels…), je leert bobijnen en tuftdoek installeren.

Je leert hoe je courante textielmachines kan programmeren, krijgt inzicht in het verloop van de productie en leert waarop je moet letten bij de controle van  het productieproces.
Storingen herstellen, oorzaken van draadafwijkingen opsporen en corrigeren, het losmaken van het getuft doek leer je al doende.  

* Tuften is een methode om hoogpolig textiel (met langere draden) zoals fluweel, velours, pluche en hoogpolig tapijt, te maken. In basismateriaal worden (al dan niet machinaal) lussen van garens gestoken.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Textiel" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!