Bakkerijtechnieken - Tweede graad

Studierichting "Bakkerijtechnieken"

Bakkerijtechnieken is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming.

  • Je leert basistechnieken aan die nodig zijn om brood- en banketbakkerijproducten te bereiden. 
  • Je beleeft plezier aan het bereiden en proeven van deze producten maar je wil ook dieper ingaan op processen achter de bereidingen en de gebruikte technieken. 
  • Je bent nauwkeurig in het hanteren van de juiste maten, hoeveelheden en gewichten en hecht veel belang aan hygiënisch en veilig werken en creativiteit bij het uitvoeren van opdrachten.
  • Je verdiept je in de uitbatingsvormen, de grondstoffen en het materieel van de bakkerij.
  •  Het is nodig dat je inzicht verwerft in de technologische processen, de kwaliteitscontrole en het plannen en organiseren wanneer je brood- en banketbakkerijproducten bereidt. 
  • Je houdt rekening met de voedingswaarde en gezondheid en met economisch en duurzaam handelen. 
  • Je onderzoekt de invloed van omgevingsfactoren, grondstoffen, hulpstoffen en additieven en leren toestellen en materialen uit de brood- en banketbakkerij veilig en correct gebruiken. 
  • Je leert over wetgeving op vlak van arbeids- en voedselveiligheid.  
  • In deze studierichting is er ook aandacht voor ondernemingsvormen, aan- en verkoopverrichtingen, betaling en boekhouding. 
  • In bakkerijtechnieken wordt een nadruk gelegd op onderzoeksvaardigheden, inzicht, plannen en organiseren. 
  • Er is ook specifiek aandacht voor administratieve taken en ICT, organisatie van en controle op het productieproces en kwaliteitsbeoordeling.

Bakkerijtechnieken               


Beschrijving

Bakkerijtechnieken is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming.

  • Je leert basistechnieken aan die nodig zijn om brood- en banketbakkerijproducten te bereiden. 
  • Je beleeft plezier aan het bereiden en proeven van deze producten maar je wil ook dieper ingaan op processen achter de bereidingen en de gebruikte technieken. 
  • Je bent nauwkeurig in het hanteren van de juiste maten, hoeveelheden en gewichten en hecht veel belang aan hygiënisch en veilig werken en creativiteit bij het uitvoeren van opdrachten.
  • Je verdiept je in de uitbatingsvormen, de grondstoffen en het materieel van de bakkerij.
  •  Het is nodig dat je inzicht verwerft in de technologische processen, de kwaliteitscontrole en het plannen en organiseren wanneer je brood- en banketbakkerijproducten bereidt. 
  • Je houdt rekening met de voedingswaarde en gezondheid en met economisch en duurzaam handelen. 
  • Je onderzoekt de invloed van omgevingsfactoren, grondstoffen, hulpstoffen en additieven en leren toestellen en materialen uit de brood- en banketbakkerij veilig en correct gebruiken. 
  • Je leert over wetgeving op vlak van arbeids- en voedselveiligheid.  
  • In deze studierichting is er ook aandacht voor ondernemingsvormen, aan- en verkoopverrichtingen, betaling en boekhouding. 
  • In bakkerijtechnieken wordt een nadruk gelegd op onderzoeksvaardigheden, inzicht, plannen en organiseren. 
  • Er is ook specifiek aandacht voor administratieve taken en ICT, organisatie van en controle op het productieproces en kwaliteitsbeoordeling.

Situering binnen het studiedomein: Voeding en horeca

2e graad

3e graad

Bakkerij      
Bakkerijtechnieken     
Biotechnologische wetenschappen      
Horeca     
Restaurant en keuken      
Slagerij      
Slagerijtechnieken     
Toerisme     
Bakkerijtechnieken  
Biotechnologische en chemische wetenschappen  
Brood- en banketbakkerij  
Grootkeuken en catering  
Horeca  
Restaurant en keuken  
Slagerij  
Slagerij-Traiteurtechnieken  
Toerisme  

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Meer gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Waar kan ik "Bakkerijtechnieken" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Toelatingsvoorwaarden

Je mag starten in het 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit Arbeidsmarkt en Doorstroom (= dubbele finaliteit) als je:

  • geslaagd bent in het 2e leerjaar A * (in eender welke basisoptie) 
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in de opstroomoptie of in een combinatie van basisopties waaronder de opstroomoptie
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar B in een andere basisoptie of een combinatie van basisopties andere dan de opstroomoptie als de toelatingsklassenraad akkoord gaat
  • geslaagd bent in 3e jaar SO in een studierichting van de finaliteit arbeidsmarkt/beroepssecundair onderwijs en de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 (* geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Regelmatige leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO/2012/01 10.1.5.4
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 35 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum.


Overzitten

Behaald attest in het 3e leerjaar SO:

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.


Meer info: zie regelgeving SO

Attest

Na het 1e leerjaar van de 2e graad (= 3 SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

B-attest 

Als je geslaagd bent, maar in het volgend leerjaar bepaalde finaliteiten, onderwijsvormen of studierichtingen niet mag volgen.
De school beslist welk beperkingen (= clausuleringen) ze jou oplegt. Zij deelt ook de reden mee waarom ze deze beslissing neemt.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 4 SO.

Wat na Bakkerijtechnieken ?

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!

Interessante links

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Kwaliteits- en procesverantwoordelijke (banket)bakkerij