Muziek : Directie - Academische bachelor

 

Algemene info


De student verwerft in eerste instantie de basiscompetenties van de academisch gevormde musicus.
De opleiding vormt dirigenten die competenties hebben ontwikkeld om op een eigentijdse wijze hetzij met vocale of instrumentale muziek, vocale ensembles, koren en orkesten om te gaan.
De opleiding steunt daarvoor op een evenwicht tussen academisch ondersteund inzicht, een doorgedreven technische basis en de ontwikkeling van een realistische artistieke persoonlijkheid.
De vorming tot dirigent vertrekt van de doorgedreven assimilatie van een op de praktijk geënte technische basis.
Daarnaast ligt een belangrijk accent op een gedegen muzikaal-technische voorbereiding van de uitvoeringspraktijk. 
Een uitvoerige, op de praktijk geënte analyse is daarbij van groot belang.
Veel aandacht wordt besteed aan het reflectieve deel van de opleiding, waarbij de musicus-dirigent de technische, historisch-stilistische en muzikaal-artistieke facetten van de compositie en haar uitvoering duidelijk leert verwerken.
Er wordt op systematische wijze een dwarsdoorsnede gemaakt van het repertoireaanbod.
Die muziek wordt gelokaliseerd in muziekbibliotheken en, binnen de krijtlijnen van de opleiding, ook effectief geraadpleegd.
Er wordt een overzichtelijk beeld geschetst van de belangrijkste stilistische strekkingen binnen de West-Europese muziekliteratuur, om te tonen hoe ze herkenbaar zijn en zich tot elkaar verhouden.
Er worden efficiënte werktuigen aangeboden om met uitvoeringspraktijk en interpretatie om te gaan.
Sluitstuk van de masteropleiding is de masterproef.
Daarin vormen het concertexamen en de, via een muzikale analyse en synthese van historische gegevens en literaire verantwoording in een scriptie beschreven, interpretatiekeuze van (een deel van) het gebrachte repertoire een ondeelbaar geheel.


Aanvullende info:

Erasmushogeschool Brussel - Campus Koninklijk Conservatorium Brussel

LUCA School of Arts - Campus Lemmens


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Muziek : Directie - Academische bachelor

Algemene info


De student verwerft in eerste instantie de basiscompetenties van de academisch gevormde musicus.
De opleiding vormt dirigenten die competenties hebben ontwikkeld om op een eigentijdse wijze hetzij met vocale of instrumentale muziek, vocale ensembles, koren en orkesten om te gaan.
De opleiding steunt daarvoor op een evenwicht tussen academisch ondersteund inzicht, een doorgedreven technische basis en de ontwikkeling van een realistische artistieke persoonlijkheid.
De vorming tot dirigent vertrekt van de doorgedreven assimilatie van een op de praktijk geënte technische basis.
Daarnaast ligt een belangrijk accent op een gedegen muzikaal-technische voorbereiding van de uitvoeringspraktijk. 
Een uitvoerige, op de praktijk geënte analyse is daarbij van groot belang.
Veel aandacht wordt besteed aan het reflectieve deel van de opleiding, waarbij de musicus-dirigent de technische, historisch-stilistische en muzikaal-artistieke facetten van de compositie en haar uitvoering duidelijk leert verwerken.
Er wordt op systematische wijze een dwarsdoorsnede gemaakt van het repertoireaanbod.
Die muziek wordt gelokaliseerd in muziekbibliotheken en, binnen de krijtlijnen van de opleiding, ook effectief geraadpleegd.
Er wordt een overzichtelijk beeld geschetst van de belangrijkste stilistische strekkingen binnen de West-Europese muziekliteratuur, om te tonen hoe ze herkenbaar zijn en zich tot elkaar verhouden.
Er worden efficiënte werktuigen aangeboden om met uitvoeringspraktijk en interpretatie om te gaan.
Sluitstuk van de masteropleiding is de masterproef.
Daarin vormen het concertexamen en de, via een muzikale analyse en synthese van historische gegevens en literaire verantwoording in een scriptie beschreven, interpretatiekeuze van (een deel van) het gebrachte repertoire een ondeelbaar geheel.


Aanvullende info:

Erasmushogeschool Brussel - Campus Koninklijk Conservatorium Brussel

LUCA School of Arts - Campus Lemmens


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Slagen in een artistieke toegangsproef. 
Proef algemene muzikale vorming:



  • leesvaardigheids- en gehoortesten

  • zichtlezing  a capella in sol- en fasleutel

  • ritmisch en melodisch dictee 

  • voorbeeld


Instrumentale/ vocale proef:
Naar gelang van de gekozen afstudeerrichting stellen de kandidaten een representatief repertoire voor dat kwalitatief en kwantitatief overeenkomt met:



  • einddiploma Hogere Graad Secundair Kunstonderwijs of DKO voor de afstudeerrichting Instrument/ Zang (vier werken vrij te kiezen, waaronder één studie)

  • Middelbare Graad Secundair Kunstonderwijs of DKO voor de afstudeerrichtingen Muziekpedagogie, Muziektherapie, Compositie en Directie wat betreft het keuze-instrument.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Muziek 

Afstudeerrichting: Directie

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Arts

Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten

Belangstellingsdomeinen: Muziek,

Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Kunstgeschiedenis, Muziekleer, Zang,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:

Muziek : Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Instrument/Zang (Academische bachelor - HO)
Muziek : Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek : Jazz/Lichte muziek (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Scheppende muziek (Academische bachelor - HO)
Muziek : Uitvoerende muziek (Academische bachelor - HO)

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied



























een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Regentschapsstraat 30  1000 Brussel
02 513 45 87    


Lemmensberg 3  3000 Leuven
016 23 39 67    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren, enz...
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent, leraar, ...
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Componist
Muzikant

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Humane wetenschappen (ASO) 51 0,20% 81,99% 1 1 2 12 31 4
Latijn-moderne talen (ASO) 54 0,62% 90,84% 2 10 42
Latijn-wiskunde (ASO) 56 0,48% 96,71% 1 2 52 1
Muziek (KSO) 297 49,42% 86,75% 3 9 6 65 209 5
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 58 0,16% 89,19% 4 1 4 48 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 03-02-2017

Muziek : Directie - Academische bachelor

Algemene info


De student verwerft in eerste instantie de basiscompetenties van de academisch gevormde musicus.
De opleiding vormt dirigenten die competenties hebben ontwikkeld om op een eigentijdse wijze hetzij met vocale of instrumentale muziek, vocale ensembles, koren en orkesten om te gaan.
De opleiding steunt daarvoor op een evenwicht tussen academisch ondersteund inzicht, een doorgedreven technische basis en de ontwikkeling van een realistische artistieke persoonlijkheid.
De vorming tot dirigent vertrekt van de doorgedreven assimilatie van een op de praktijk geënte technische basis.
Daarnaast ligt een belangrijk accent op een gedegen muzikaal-technische voorbereiding van de uitvoeringspraktijk. 
Een uitvoerige, op de praktijk geënte analyse is daarbij van groot belang.
Veel aandacht wordt besteed aan het reflectieve deel van de opleiding, waarbij de musicus-dirigent de technische, historisch-stilistische en muzikaal-artistieke facetten van de compositie en haar uitvoering duidelijk leert verwerken.
Er wordt op systematische wijze een dwarsdoorsnede gemaakt van het repertoireaanbod.
Die muziek wordt gelokaliseerd in muziekbibliotheken en, binnen de krijtlijnen van de opleiding, ook effectief geraadpleegd.
Er wordt een overzichtelijk beeld geschetst van de belangrijkste stilistische strekkingen binnen de West-Europese muziekliteratuur, om te tonen hoe ze herkenbaar zijn en zich tot elkaar verhouden.
Er worden efficiënte werktuigen aangeboden om met uitvoeringspraktijk en interpretatie om te gaan.
Sluitstuk van de masteropleiding is de masterproef.
Daarin vormen het concertexamen en de, via een muzikale analyse en synthese van historische gegevens en literaire verantwoording in een scriptie beschreven, interpretatiekeuze van (een deel van) het gebrachte repertoire een ondeelbaar geheel.


Aanvullende info:

Erasmushogeschool Brussel - Campus Koninklijk Conservatorium Brussel

LUCA School of Arts - Campus Lemmens


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Slagen in een artistieke toegangsproef. 
Proef algemene muzikale vorming:



  • leesvaardigheids- en gehoortesten

  • zichtlezing  a capella in sol- en fasleutel

  • ritmisch en melodisch dictee 

  • voorbeeld


Instrumentale/ vocale proef:
Naar gelang van de gekozen afstudeerrichting stellen de kandidaten een representatief repertoire voor dat kwalitatief en kwantitatief overeenkomt met:



  • einddiploma Hogere Graad Secundair Kunstonderwijs of DKO voor de afstudeerrichting Instrument/ Zang (vier werken vrij te kiezen, waaronder één studie)

  • Middelbare Graad Secundair Kunstonderwijs of DKO voor de afstudeerrichtingen Muziekpedagogie, Muziektherapie, Compositie en Directie wat betreft het keuze-instrument.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Muziek 

Afstudeerrichting: Directie

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Arts

Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten

Belangstellingsdomeinen: Muziek,

Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Kunstgeschiedenis, Muziekleer, Zang,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:

Muziek : Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Instrument/Zang (Academische bachelor - HO)
Muziek : Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek : Jazz/Lichte muziek (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Scheppende muziek (Academische bachelor - HO)
Muziek : Uitvoerende muziek (Academische bachelor - HO)

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied



























een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Regentschapsstraat 30  1000 Brussel
02 513 45 87    


Lemmensberg 3  3000 Leuven
016 23 39 67    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren, enz...
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent, leraar, ...
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Componist
Muzikant

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Humane wetenschappen (ASO) 51 0,20% 81,99% 1 1 2 12 31 4
Latijn-moderne talen (ASO) 54 0,62% 90,84% 2 10 42
Latijn-wiskunde (ASO) 56 0,48% 96,71% 1 2 52 1
Muziek (KSO) 297 49,42% 86,75% 3 9 6 65 209 5
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 58 0,16% 89,19% 4 1 4 48 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 03-02-2017