Muziek : Instrument/Zang - Academische bachelor
De academische opleiding bachelor in de muziek steunt op een dubbele onderwijsvisie. Aan de ene kant werkt de student samen met zijn leraren-begeleiders en zijn medestudenten aan een doorgedreven muzikale vorming. Aan de andere kant bereidt de bachelorstudie voor op de onderzoeksgerichte dimensie die in de masteropleiding volledig tot ontplooiing komt. Beide aspecten zijn in de opleiding niet gescheiden, maar vinden elkaar voortdurend in een interactief spel van 'denken' en 'doen' en van 'reflectie' en 'intuïtie'.
De student benadert en bestudeert elk muzikaal gegeven vanuit die twee invalshoeken. In de afstudeerrichting Instrument/zang bestaat de muzikaal-professioneel gerichte component opnieuw uit een dubbel luik. Voorop staat de instrumentale en vocale solistische vorming die de kern van de opleiding vormt. Omdat een musicus in staat moet zijn om het volledige muzikale gegeven niet alleen theoretisch maar ook praktisch te verwerken en te synthetiseren, speelt iedere student piano of een ander klavierinstrument.
Het harmonische en structurele inzicht in een partituur groeit eveneens uit een dubbele (schrijvende en spelende) component. En omdat zingen de basis en de kern van ieder musiceren is, krijgt iedere student de kans zijn of haar stem te vormen.
De opleiding richt zich tevens op het collectief-muzikale terrein. Aan de basis liggen de competenties van het vocale lezen en de gehoorvorming, duurzaam ingebed in de theorie van de muziek.
De reflectieve component in de bacheloropleiding vertrekt in eerste instantie van de vorming van inzichtelijke, muzikale en wetenschappelijke competenties. Muziekanalyse en muziekgeschiedenis nemen daarbij een prominente plaats in.
In de masteropleiding tekent de student verder zijn individueel profiel uit waarmee hij zich bij zijn afstuderen als zelfstandig kunstenaar wil bewijzen.
Aanvullende info:
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Muziek : Instrument/Zang - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De academische opleiding bachelor in de muziek steunt op een dubbele onderwijsvisie. Aan de ene kant werkt de student samen met zijn leraren-begeleiders en zijn medestudenten aan een doorgedreven muzikale vorming. Aan de andere kant bereidt de bachelorstudie voor op de onderzoeksgerichte dimensie die in de masteropleiding volledig tot ontplooiing komt. Beide aspecten zijn in de opleiding niet gescheiden, maar vinden elkaar voortdurend in een interactief spel van 'denken' en 'doen' en van 'reflectie' en 'intuïtie'.
De student benadert en bestudeert elk muzikaal gegeven vanuit die twee invalshoeken. In de afstudeerrichting Instrument/zang bestaat de muzikaal-professioneel gerichte component opnieuw uit een dubbel luik. Voorop staat de instrumentale en vocale solistische vorming die de kern van de opleiding vormt. Omdat een musicus in staat moet zijn om het volledige muzikale gegeven niet alleen theoretisch maar ook praktisch te verwerken en te synthetiseren, speelt iedere student piano of een ander klavierinstrument.
Het harmonische en structurele inzicht in een partituur groeit eveneens uit een dubbele (schrijvende en spelende) component. En omdat zingen de basis en de kern van ieder musiceren is, krijgt iedere student de kans zijn of haar stem te vormen.
De opleiding richt zich tevens op het collectief-muzikale terrein. Aan de basis liggen de competenties van het vocale lezen en de gehoorvorming, duurzaam ingebed in de theorie van de muziek.
De reflectieve component in de bacheloropleiding vertrekt in eerste instantie van de vorming van inzichtelijke, muzikale en wetenschappelijke competenties. Muziekanalyse en muziekgeschiedenis nemen daarbij een prominente plaats in.
In de masteropleiding tekent de student verder zijn individueel profiel uit waarmee hij zich bij zijn afstuderen als zelfstandig kunstenaar wil bewijzen.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten tot een academische bacheloropleiding als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's, behaald aan een onderwijsinstelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid)
Uitzonderingen : - Er is een toelatingsexamen voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Diergeneeskunde, Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be );
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een ijkingstoets voor een aantal opleidingen. Bij sommige is die verplicht. Meer info vind je hier.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. Een gesprek, een proef, ..).
4. Nationaliteit en taalbeheersing
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs !!
Toelatingsvoorwaarden voor studenten uit Nederland
Met een Nederlands VWO-diploma of met een HBO-propedeuse word je rechtstreeks toegelaten tot een academische bachelorpleiding aan een Vlaamse universiteit.
Nederlandse studenten met een ander diploma dienen een toelatingsaanvraag in bij de universiteit.
Extra voorwaarden voor en studenten met een diploma secundair onderwijs van de Franstalige of Duitstalige Gemeenschap, een Europees of Internationaal Baccalaureaat behaald in België of in het buitenland?
Je dient een aanvraag in bij de universiteit waar je de opleiding wenst te volgen. Houd hierbij rekening met de applicatie-deadlines, die kunnen verschillen i.f.v. nationaliteit en opleiding.
Situering
Opleiding: Muziek
Afstudeerrichting: Instrument/Zang
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten
Belangstellingsdomeinen: Muziek,
Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Kunstgeschiedenis, Muziekleer, Zang,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:
Muziek :
Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Directie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Jazz (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Scheppende muziek (compositie / muziekproductie) (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Uitvoerende muziek (klassieke muziek / jazz en pop) (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig
bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een lerarenopleiding
Na een academische bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden kan je ook een Educatieve masteropleiding volgen.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel
Desguinlei 25 2000 Antwerpen
Lemmensberg 3 3000 Leuven
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren e.a.
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd.
We vermelden onder andere: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent en leraar.
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Humane wetenschappen (ASO) | 42 | 0,15 | 85,2 | 0 | 1 | 2 | 10 | 28 | 1 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 34 | 0,31 | 98,2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 32 | 1 |
Muziek (KSO) | 276 | 43,26 | 86,8 | 4 | 8 | 15 | 37 | 210 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 58 | 0,14 | 95,2 | 0 | 2 | 0 | 1 | 54 | 1 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |
Muziek : Instrument/Zang - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De academische opleiding bachelor in de muziek steunt op een dubbele onderwijsvisie. Aan de ene kant werkt de student samen met zijn leraren-begeleiders en zijn medestudenten aan een doorgedreven muzikale vorming. Aan de andere kant bereidt de bachelorstudie voor op de onderzoeksgerichte dimensie die in de masteropleiding volledig tot ontplooiing komt. Beide aspecten zijn in de opleiding niet gescheiden, maar vinden elkaar voortdurend in een interactief spel van 'denken' en 'doen' en van 'reflectie' en 'intuïtie'.
De student benadert en bestudeert elk muzikaal gegeven vanuit die twee invalshoeken. In de afstudeerrichting Instrument/zang bestaat de muzikaal-professioneel gerichte component opnieuw uit een dubbel luik. Voorop staat de instrumentale en vocale solistische vorming die de kern van de opleiding vormt. Omdat een musicus in staat moet zijn om het volledige muzikale gegeven niet alleen theoretisch maar ook praktisch te verwerken en te synthetiseren, speelt iedere student piano of een ander klavierinstrument.
Het harmonische en structurele inzicht in een partituur groeit eveneens uit een dubbele (schrijvende en spelende) component. En omdat zingen de basis en de kern van ieder musiceren is, krijgt iedere student de kans zijn of haar stem te vormen.
De opleiding richt zich tevens op het collectief-muzikale terrein. Aan de basis liggen de competenties van het vocale lezen en de gehoorvorming, duurzaam ingebed in de theorie van de muziek.
De reflectieve component in de bacheloropleiding vertrekt in eerste instantie van de vorming van inzichtelijke, muzikale en wetenschappelijke competenties. Muziekanalyse en muziekgeschiedenis nemen daarbij een prominente plaats in.
In de masteropleiding tekent de student verder zijn individueel profiel uit waarmee hij zich bij zijn afstuderen als zelfstandig kunstenaar wil bewijzen.
Studiepunten
180 (bachelor) + 120 (master)
Instellingen:
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten tot een academische bacheloropleiding als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's, behaald aan een onderwijsinstelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid)
Uitzonderingen : - Er is een toelatingsexamen voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Diergeneeskunde, Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be );
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een ijkingstoets voor een aantal opleidingen. Bij sommige is die verplicht. Meer info vind je hier.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. Een gesprek, een proef, ..).
4. Nationaliteit en taalbeheersing
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs !!
Toelatingsvoorwaarden voor studenten uit Nederland
Met een Nederlands VWO-diploma of met een HBO-propedeuse word je rechtstreeks toegelaten tot een academische bachelorpleiding aan een Vlaamse universiteit.
Nederlandse studenten met een ander diploma dienen een toelatingsaanvraag in bij de universiteit.
Extra voorwaarden voor en studenten met een diploma secundair onderwijs van de Franstalige of Duitstalige Gemeenschap, een Europees of Internationaal Baccalaureaat behaald in België of in het buitenland?
Je dient een aanvraag in bij de universiteit waar je de opleiding wenst te volgen. Houd hierbij rekening met de applicatie-deadlines, die kunnen verschillen i.f.v. nationaliteit en opleiding.
Situering
Opleiding: Muziek
Afstudeerrichting: Instrument/Zang
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten
Belangstellingsdomeinen: Muziek,
Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Kunstgeschiedenis, Muziekleer, Zang,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:
Muziek :
Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Directie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Jazz (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziekpedagogie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Scheppende muziek (compositie / muziekproductie) (Academische bachelor - HO)
Muziek :
Uitvoerende muziek (klassieke muziek / jazz en pop) (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig
bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een lerarenopleiding
Na een academische bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
Als je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden kan je ook een Educatieve masteropleiding volgen.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel
Desguinlei 25 2000 Antwerpen
Lemmensberg 3 3000 Leuven
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren e.a.
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd.
We vermelden onder andere: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent en leraar.
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Humane wetenschappen (ASO) | 42 | 0,15 | 85,2 | 0 | 1 | 2 | 10 | 28 | 1 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 34 | 0,31 | 98,2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 32 | 1 |
Muziek (KSO) | 276 | 43,26 | 86,8 | 4 | 8 | 15 | 37 | 210 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 58 | 0,14 | 95,2 | 0 | 2 | 0 | 1 | 54 | 1 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 11-02-2022 |