Wetenschappen - wiskunde - Derde graad
Studierichting "Wetenschappen - wiskunde" |
|
In deze studierichting combineer je een brede algemene vorming met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen aardwetenschappen, biologie, chemie, fysica en wiskunde.
|
Wetenschappen - wiskunde
|
- Beschrijving
- Lessen
- Scholen
- Toelating
- Attesten
- Wat na
- Links
Beschrijving van de opleiding
In deze studierichting combineer je een brede algemene vorming met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen aardwetenschappen, biologie, chemie, fysica en wiskunde.
- Je leert abstract wiskundige concepten gebruiken om zo je wiskundige vaardigheden nog meer uit te breiden.
- Je verdiept je informaticawetenschappen en leert meer over algoritmen en programmeren, modelleren en simuleren.
- Je krijgt ook meer labo en onderzoeksvaardigheden aangeboden.
Welke lessen krijg je?
De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:
- basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
- vorming die typisch is voor de studierichting +
- enkele uurtjes die de school vrij mag invullen
Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.
Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.
Scholen
089 38 03 49
t
9
011 79 93 70
t
3
t
9
0476 55 07 15
t
3
t
9
050 80 00 79
t
9
059 29 54 45
t
9
051 77 77 75
t
9
09 269 63 13
t
9
09 251 23 02
t
4
t
9
09 210 01 50
t
7
t
9
Toelatingsvoorwaarden
Je kan starten in het 5e jaar SO in een studierichting van de doorstroomfinaliteit als je:
- geslaagd (*) bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
- geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 3e graad van de arbeidsmarktfinaliteit als de toelatingsklassenraad hiermee akkoord gaat.
Bijkomende toelatingsvoorwaarden:
Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.
Extra
Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:
Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.
Veranderen tijdens schooljaar
Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.
- Van 1 september tot en met 15 oktober: veranderen kan zonder bijkomende voorwaarden;
- Van 16 oktober tot en met 15 januari: veranderen zonder bijkomende voorwaarden kan binnen hetzelfde studiedomein of binnen domeinoverschrijdende structuuronderdelen.
In alle andere gevallen is verandering alleen toegestaan op basis van een ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden én op basis van een gunstige beslissing van de klassenraad gebaseerd op het advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt.
Meer info: zie regelgeving SO
Attesten
Na het 1e leerjaar van de 3e graad (= 5SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:
|
A-attest |
Als je geslaagd bent. |
|
C-attest |
Als je niet geslaagd bent. |
|
Attest van regelmatige lesbijwoning (enkel finaliteit arbeidsmarkt) |
Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2) |
Wat na deze studierichting?
Na het 5e leerjaar volg je in principe dezelfde studierichting. Onder bepaalde voorwaarden kan je nog naar een andere studierichting. Lees daarom de toelatingsvoorwaarden bij die studierichting.
Na het 6e leerjaar gaan de meeste leerlingen uit de doorstroomfinaliteit verder studeren. Je richting die je in het 5e en 6e jaar hebt gevolgd heeft je niet voorbereid om te gaan werken, maar wel om verder te studeren.
Om een goede keuze te maken ga je best eerst heel breed kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.
Het is een belangrijke beslissing waarbij je met een aantal zaken rekening houdt:
- Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
- Welke opleidingen zouden mij kunnen boeien? Ontdek het met Explore.
- Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
- Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
- Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
- …
Als je wenst verder te studeren zijn er tal van mogelijkheden:
Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken secundair onderwijs
- Zoeken via belangstelling
- …
Meer info over doorstroom naar professionele of academische bachelor: zie AHOVOKS
Andere mogelijkheden:
- Graduaatsopleidingen
- 7e jaar Bijzondere wetenschappelijke vorming (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
- 7e jaar Bijzondere beeldende/muzikale vorming, Dans, Woordkunst-drama (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
- 7e jaar gericht op de arbeidsmarkt
- Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden bij Syntra, bij VDAB, bij Defensie, Politie, ...
Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.
Interessante links
Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school
Buitengewoon onderwijs: Brailleliga
Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding
Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap
Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap




