HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Mondzorg - Professionele bachelor
De opleiding is opgebouwd rond drie leerlijnen:
- Mondgezondheid: preventie en zorg
Deze leerlijn omvat theoretische vakken, casuistiek en stage. De biomedische wetenschappen vormen een fundamenteel deel. Je leert ook hoe je een duurzame gedragsverandering bij kan realiseren. - Kwaliteit en innovatie
Vanuit een onderzoekende houding leer je je eigen leerprocessen, de kwaliteit en de organisatie van de verleende mondzorg verbeteren. Daarvoor kan je terugvallen op een stevige wetenschappelijke vorming en eventuele internationale ervaringen. - Communicatie en organisatie
Deze ondersteunende leerlijn traint je om te communiceren met patiënten en professionals in een interdisciplinaire en multiculturele context. Je focust ook op een juridisch correcte administratie en de organisatie van je eigen werkomgeving.
Het eerste jaar is opgebouwd rond de mondzorg in de preklinische praktijk.
Je bestudeert niet alleen het lichaam en de mond en het hoofd en de hals, maar ook de motivatie en het gedrag van mensen. Zo leer je de dagelijkse gewoonten op het vlak van mondhygiëne bijsturen. Daarnaast verdiep je je in infectiepreventie, materialen en producten door de afgestudeerde bachelor in de mondzorg gehanteerd, in cariologie en paradontologie. Ten slotte leer je communiceren met de patient en doe je via een kijkstage een eerste praktijkervaring op.
Je hebt gemiddeld 20 uur les per week. Maar ook buiten de lessen moet je aan de slag: opdrachten en oefeningen maken, lessen voorbereiden ... Alles samen zal je zo’n 40 tot 45 uur per week investeren in je opleiding.
In het tweede jaar staat de klinische praktijk centraal.
Je gaat dieper in op wat je in het eerste jaar geleerd hebt en krijgt vakken als voeding en mondgezondheid, gezondheidsvoorlichting en –bevordering en medisch beeldvormende technieken. Ethisch redeneren en reflecteren en sociologische vraagstukken doen je dan weer stilstaan bij de grote inhoudelijke vragen. In beide semesters steek je ook zelf de handen uit de mouwen tijdens een stage.
Het derde jaar draait volledig rond het beroep en de professionele praktijk. Je zoomt in op kwaliteitszorg, wettelijke regelingen en mondzorg bij bijzondere doelgroepen, en voor professionele ontwikkeling werk je aan je eigen portfolio. Als sluitstuk van je opleiding schrijf je je bachelorproef en loop je je afstudeerstage.
Aanvullende info:
Studiepunten
180

Mondzorg - Professionele bachelor |
|
Algemene info
De opleiding is opgebouwd rond drie leerlijnen:
- Mondgezondheid: preventie en zorg
Deze leerlijn omvat theoretische vakken, casuistiek en stage. De biomedische wetenschappen vormen een fundamenteel deel. Je leert ook hoe je een duurzame gedragsverandering bij kan realiseren. - Kwaliteit en innovatie
Vanuit een onderzoekende houding leer je je eigen leerprocessen, de kwaliteit en de organisatie van de verleende mondzorg verbeteren. Daarvoor kan je terugvallen op een stevige wetenschappelijke vorming en eventuele internationale ervaringen. - Communicatie en organisatie
Deze ondersteunende leerlijn traint je om te communiceren met patiënten en professionals in een interdisciplinaire en multiculturele context. Je focust ook op een juridisch correcte administratie en de organisatie van je eigen werkomgeving.
Het eerste jaar is opgebouwd rond de mondzorg in de preklinische praktijk.
Je bestudeert niet alleen het lichaam en de mond en het hoofd en de hals, maar ook de motivatie en het gedrag van mensen. Zo leer je de dagelijkse gewoonten op het vlak van mondhygiëne bijsturen. Daarnaast verdiep je je in infectiepreventie, materialen en producten door de afgestudeerde bachelor in de mondzorg gehanteerd, in cariologie en paradontologie. Ten slotte leer je communiceren met de patient en doe je via een kijkstage een eerste praktijkervaring op.
Je hebt gemiddeld 20 uur les per week. Maar ook buiten de lessen moet je aan de slag: opdrachten en oefeningen maken, lessen voorbereiden ... Alles samen zal je zo’n 40 tot 45 uur per week investeren in je opleiding.
In het tweede jaar staat de klinische praktijk centraal.
Je gaat dieper in op wat je in het eerste jaar geleerd hebt en krijgt vakken als voeding en mondgezondheid, gezondheidsvoorlichting en –bevordering en medisch beeldvormende technieken. Ethisch redeneren en reflecteren en sociologische vraagstukken doen je dan weer stilstaan bij de grote inhoudelijke vragen. In beide semesters steek je ook zelf de handen uit de mouwen tijdens een stage.
Het derde jaar draait volledig rond het beroep en de professionele praktijk. Je zoomt in op kwaliteitszorg, wettelijke regelingen en mondzorg bij bijzondere doelgroepen, en voor professionele ontwikkeling werk je aan je eigen portfolio. Als sluitstuk van je opleiding schrijf je je bachelorproef en loop je je afstudeerstage.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Mondzorg
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Gezondheidszorg
Belangstellingsdomeinen: Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon,
Schoolvakken SO: Verzorging,
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Mondzorg
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg
Starten in februari
Beroepsuitwegen
Als afgestudeerde bachelor in de mondzorg bereid je in samenspraak met de tandarts zijn interventie voor en werk je ook proactief mee.
Zo screen je de mond, breng je fluorlak op de tanden of mondslijmvliezen aan of breng je een verdovende gel aan.
Daarnaast vervul je een belangrijke preventieve en educatieve rol: je informeert patie?nten over een goede mondgezondheid en helpt hen bij het aanleren van goede gewoontes.
Je bent dus een zorgprofessional die de algemene lichamelijke gezondheid bevordert door het voorkomen van (mond)ziektes.
Met dat unieke profiel kan je aan de slag in tandartspraktijken, ziekenhuizen, wijkgezondheidscentra, scholen, CLB’s, woonzorgcentra, instellingen voor mensen met een beperking ...
Mogelijke beroepen
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 57 | 0,23 | 58,88 | 4 | 5 | 12 | 20 | 12 | 4 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 11-03-2022 |

Mondzorg - Professionele bachelor |
|
Algemene info
De opleiding is opgebouwd rond drie leerlijnen:
- Mondgezondheid: preventie en zorg
Deze leerlijn omvat theoretische vakken, casuistiek en stage. De biomedische wetenschappen vormen een fundamenteel deel. Je leert ook hoe je een duurzame gedragsverandering bij kan realiseren. - Kwaliteit en innovatie
Vanuit een onderzoekende houding leer je je eigen leerprocessen, de kwaliteit en de organisatie van de verleende mondzorg verbeteren. Daarvoor kan je terugvallen op een stevige wetenschappelijke vorming en eventuele internationale ervaringen. - Communicatie en organisatie
Deze ondersteunende leerlijn traint je om te communiceren met patiënten en professionals in een interdisciplinaire en multiculturele context. Je focust ook op een juridisch correcte administratie en de organisatie van je eigen werkomgeving.
Het eerste jaar is opgebouwd rond de mondzorg in de preklinische praktijk.
Je bestudeert niet alleen het lichaam en de mond en het hoofd en de hals, maar ook de motivatie en het gedrag van mensen. Zo leer je de dagelijkse gewoonten op het vlak van mondhygiëne bijsturen. Daarnaast verdiep je je in infectiepreventie, materialen en producten door de afgestudeerde bachelor in de mondzorg gehanteerd, in cariologie en paradontologie. Ten slotte leer je communiceren met de patient en doe je via een kijkstage een eerste praktijkervaring op.
Je hebt gemiddeld 20 uur les per week. Maar ook buiten de lessen moet je aan de slag: opdrachten en oefeningen maken, lessen voorbereiden ... Alles samen zal je zo’n 40 tot 45 uur per week investeren in je opleiding.
In het tweede jaar staat de klinische praktijk centraal.
Je gaat dieper in op wat je in het eerste jaar geleerd hebt en krijgt vakken als voeding en mondgezondheid, gezondheidsvoorlichting en –bevordering en medisch beeldvormende technieken. Ethisch redeneren en reflecteren en sociologische vraagstukken doen je dan weer stilstaan bij de grote inhoudelijke vragen. In beide semesters steek je ook zelf de handen uit de mouwen tijdens een stage.
Het derde jaar draait volledig rond het beroep en de professionele praktijk. Je zoomt in op kwaliteitszorg, wettelijke regelingen en mondzorg bij bijzondere doelgroepen, en voor professionele ontwikkeling werk je aan je eigen portfolio. Als sluitstuk van je opleiding schrijf je je bachelorproef en loop je je afstudeerstage.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Mondzorg
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Gezondheidszorg
Belangstellingsdomeinen: Medische activiteiten, Sociaal dienstbetoon,
Schoolvakken SO: Verzorging,
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's specifiek na Mondzorg
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Arteveldehogeschool, Campus Kantienberg
Starten in februari
Beroepsuitwegen
Als afgestudeerde bachelor in de mondzorg bereid je in samenspraak met de tandarts zijn interventie voor en werk je ook proactief mee.
Zo screen je de mond, breng je fluorlak op de tanden of mondslijmvliezen aan of breng je een verdovende gel aan.
Daarnaast vervul je een belangrijke preventieve en educatieve rol: je informeert patie?nten over een goede mondgezondheid en helpt hen bij het aanleren van goede gewoontes.
Je bent dus een zorgprofessional die de algemene lichamelijke gezondheid bevordert door het voorkomen van (mond)ziektes.
Met dat unieke profiel kan je aan de slag in tandartspraktijken, ziekenhuizen, wijkgezondheidscentra, scholen, CLB’s, woonzorgcentra, instellingen voor mensen met een beperking ...
Mogelijke beroepen
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 57 | 0,23 | 58,88 | 4 | 5 | 12 | 20 | 12 | 4 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 11-03-2022 |