HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Instellingen HO
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Psychologie : Algemene opleiding - Academische bachelor
Algemene info
Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de universiteit, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.
De psychologie bestudeert het gedrag van de individuele mens.
Ze omvat tal van theorieën over gedrag en mentale processen en tracht die op een wetenschappelijke manier te verklaren.
Je maakt kennis met de wetenschappelijke ontwikkelingen en de theorievorming op dit gebied.
Niet enkel het normale gedrag, maar ook het afwijkende gedrag wordt bestudeerd.
In het 1ste jaar is er naast een klemtoon op de psychologische disciplines en mentale processen, ook aandacht voor de normale en vertraagde ontwikkeling, ontwikkelingsstoornissen en psychopathologie.
De basisvakken van de 1ste jaren zijn: psychologie (algemeen - sociaal - differentiële - ontwikkeling gezondheid cognitief - biologisch), functieleer, fysiologie, biologie, statistiek, sociologie.
Afhankelijk van de instelling kunnen er ook vakken bijkomen als gedrags-neurowetenschappen, inleiding tot de orthopedagogiek, orthopsychologie.
Onderzoeksmethoden en technieken voor wetenschappelijk onderzoek staan ook op het programma.
Aan de KU Leuven en VUB zijn er geen afstudeerrichtingen op bachelorniveau.
Je kiest in het derde jaar een keuzetraject.
Voor wie?
Je wil meer te weten komen over: mensenkennis, personeelsbeleid, therapeutische begeleiding, opleidingen, vorming, wetenschap, kinderen en jongeren met probleemgedrag, mensen met specifieke noden, sociaal gedrag ...
Je wil de psychologische processen en problemen die zich bij mensen kunnen voordoen op een wetenschappelijke manier bestuderen en verder gaan dan de verklaringen die je in de gewone omgang hoort.
Een goed abstract en logisch redeneervermogen zijn noodzakelijk. Deze vaardigheden kunnen o.a. worden verkregen via een vooropleiding met minstens een totaal aan negen uur wiskundige en bètawetenschappelijke vakken (chemie, biologie, fysica) of een vooropleiding klassieke talen.
Verder is een minstens passieve kennis van het Engels wenselijk.
Omdat de opleiding een component statistiek bevat,moet je ook bereid zijn je onder begeleiding te scholen in statistische aspecten van het onderzoek.
Studiepunten
180 (+ 120 master)

Psychologie : Algemene opleiding - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Keuze-
trajecten - Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de universiteit, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.
De psychologie bestudeert het gedrag van de individuele mens.
Ze omvat tal van theorieën over gedrag en mentale processen en tracht die op een wetenschappelijke manier te verklaren.
Je maakt kennis met de wetenschappelijke ontwikkelingen en de theorievorming op dit gebied.
Niet enkel het normale gedrag, maar ook het afwijkende gedrag wordt bestudeerd.
In het 1ste jaar is er naast een klemtoon op de psychologische disciplines en mentale processen, ook aandacht voor de normale en vertraagde ontwikkeling, ontwikkelingsstoornissen en psychopathologie.
De basisvakken van de 1ste jaren zijn: psychologie (algemeen - sociaal - differentiële - ontwikkeling gezondheid cognitief - biologisch), functieleer, fysiologie, biologie, statistiek, sociologie.
Afhankelijk van de instelling kunnen er ook vakken bijkomen als gedrags-neurowetenschappen, inleiding tot de orthopedagogiek, orthopsychologie.
Onderzoeksmethoden en technieken voor wetenschappelijk onderzoek staan ook op het programma.
Aan de KU Leuven en VUB zijn er geen afstudeerrichtingen op bachelorniveau.
Je kiest in het derde jaar een keuzetraject.
Voor wie?
Je wil meer te weten komen over: mensenkennis, personeelsbeleid, therapeutische begeleiding, opleidingen, vorming, wetenschap, kinderen en jongeren met probleemgedrag, mensen met specifieke noden, sociaal gedrag ...
Je wil de psychologische processen en problemen die zich bij mensen kunnen voordoen op een wetenschappelijke manier bestuderen en verder gaan dan de verklaringen die je in de gewone omgang hoort.
Een goed abstract en logisch redeneervermogen zijn noodzakelijk. Deze vaardigheden kunnen o.a. worden verkregen via een vooropleiding met minstens een totaal aan negen uur wiskundige en bètawetenschappelijke vakken (chemie, biologie, fysica) of een vooropleiding klassieke talen.
Verder is een minstens passieve kennis van het Engels wenselijk.
Omdat de opleiding een component statistiek bevat,moet je ook bereid zijn je onder begeleiding te scholen in statistische aspecten van het onderzoek.
Studiepunten
180 (+ 120 master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Vrije Universiteit Brussel - Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus
Arbeids- en organisatiepsychologie
![]() |
Klinische psychologie: cognitieve en biologische psychologie
![]() |
Klinische psychologie: levenslooppsychologie
![]() |
Klinische psychologie: opvoedings- en gezinspsychologie
![]() |
KU Leuven
Arbeids- en organisatiepsychologie
![]() |
Klinische psychologie kinderen en jongeren
![]() |
Klinische psychologie volwassenen en ouderen
![]() |
Theorie en onderzoek
![]() |
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen:
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Psychologie
Afstudeerrichting: Algemene opleiding
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Studiegebied: Psychologie en Pedagogische wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,
Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,
Andere Afstudeerrichtingen
Psychologie :
Bedrijfspsychologie en personeelsbeleid (Academische bachelor - HO)
Psychologie :
Klinische psychologie (Academische bachelor - HO)
Psychologie :
Theoretische en experimentele psychologie (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Psychologie: Algemene opleiding
Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Vrije Universiteit Brussel, Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus
Avondonderwijs
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
Klinisch psychologen werken veelal in ziekenhuizen, Centra voor Leerlingenbegeleiding, Centra Algemeen Welzijnswerk, diensten voor geestelijke gezondheidszorg en psychiatrische, revalidatie- of verpleeginstellingen.
Arbeids- en Organisatiepsychologen gaan eerder aan de slag in het bedrijfsleven, binnen personeelsafdelingen (Human Resources), in centra voor marktonderzoek of bij reclamebureaus.
De orthopsychologen vinden we terug in de gehandicaptenzorg, het buitengewoon onderwijs, de bijzondere jeugdzorg en diverse andere terreinen, zoals het vormingswerk.
Ook beleidsondersteunend en wetenschappelijk onderzoek behoort tot de mogelijkheden.
Heel wat afgestudeerden starten een zelfstandige praktijk.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Onderzoeker humane wetenschappen
Opleidingsadviseur
Opleidingsbegeleider
Opleidingscoördinator
Psycholoog
Relatie- en gezinsbemiddelaar
Verantwoordelijke werving en opleiding
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Economie-moderne talen (ASO) | 608 | 2,17% | 55,84% | 91 | 76 | 87 | 138 | 190 | 26 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 48 | 1,87% | 68,83% | 4 | 5 | 4 | 9 | 24 | 2 |
Economie-wiskunde (ASO) | 107 | 1,58% | 74,26% | 8 | 6 | 9 | 23 | 58 | 3 |
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) | 51 | 0,80% | 52,42% | 9 | 6 | 7 | 14 | 12 | 3 |
Grieks-Latijn (ASO) | 58 | 3,70% | 84,19% | 4 | 1 | 13 | 38 | 2 | |
Grieks-wiskunde (ASO) | 33 | 2,22% | 91,44% | 1 | 1 | 4 | 27 | ||
Handel (TSO) | 39 | 0,28% | 19,64% | 15 | 9 | 2 | 7 | 6 | |
Humane wetenschappen (ASO) | 1861 | 7,15% | 60,17% | 220 | 215 | 211 | 488 | 651 | 76 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 490 | 5,61% | 73,72% | 25 | 28 | 50 | 108 | 271 | 8 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 255 | 3,84% | 81,81% | 10 | 9 | 14 | 42 | 171 | 9 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 321 | 2,76% | 89,38% | 2 | 5 | 15 | 37 | 256 | 6 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 349 | 3,39% | 72,36% | 27 | 29 | 30 | 63 | 185 | 15 |
Moderne talen-wiskunde (ASO) | 61 | 4,15% | 73,15% | 3 | 3 | 9 | 8 | 35 | 3 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 156 | 0,64% | 31,72% | 53 | 27 | 23 | 20 | 22 | 11 |
Sportwetenschappen (ASO) | 55 | 1,83% | 60,47% | 9 | 6 | 4 | 13 | 21 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 537 | 1,47% | 78,99% | 26 | 31 | 36 | 86 | 335 | 23 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 26-03-2018 |

Psychologie : Algemene opleiding - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Keuze-
trajecten - Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Algemene opleiding? deze extensie gebruikt Onderwijskiezer als een richting zowel met als zonder afstudeerrichtingen wordt georganiseerd.
De 'algemene opleiding' is dan zonder afstudeerrichting.
Er zijn, afhankelijk van de universiteit, mogelijks wel keuzetrajecten.
Info vind je desgevallend onder het gelijknamige tabblaadje.
De psychologie bestudeert het gedrag van de individuele mens.
Ze omvat tal van theorieën over gedrag en mentale processen en tracht die op een wetenschappelijke manier te verklaren.
Je maakt kennis met de wetenschappelijke ontwikkelingen en de theorievorming op dit gebied.
Niet enkel het normale gedrag, maar ook het afwijkende gedrag wordt bestudeerd.
In het 1ste jaar is er naast een klemtoon op de psychologische disciplines en mentale processen, ook aandacht voor de normale en vertraagde ontwikkeling, ontwikkelingsstoornissen en psychopathologie.
De basisvakken van de 1ste jaren zijn: psychologie (algemeen - sociaal - differentiële - ontwikkeling gezondheid cognitief - biologisch), functieleer, fysiologie, biologie, statistiek, sociologie.
Afhankelijk van de instelling kunnen er ook vakken bijkomen als gedrags-neurowetenschappen, inleiding tot de orthopedagogiek, orthopsychologie.
Onderzoeksmethoden en technieken voor wetenschappelijk onderzoek staan ook op het programma.
Aan de KU Leuven en VUB zijn er geen afstudeerrichtingen op bachelorniveau.
Je kiest in het derde jaar een keuzetraject.
Voor wie?
Je wil meer te weten komen over: mensenkennis, personeelsbeleid, therapeutische begeleiding, opleidingen, vorming, wetenschap, kinderen en jongeren met probleemgedrag, mensen met specifieke noden, sociaal gedrag ...
Je wil de psychologische processen en problemen die zich bij mensen kunnen voordoen op een wetenschappelijke manier bestuderen en verder gaan dan de verklaringen die je in de gewone omgang hoort.
Een goed abstract en logisch redeneervermogen zijn noodzakelijk. Deze vaardigheden kunnen o.a. worden verkregen via een vooropleiding met minstens een totaal aan negen uur wiskundige en bètawetenschappelijke vakken (chemie, biologie, fysica) of een vooropleiding klassieke talen.
Verder is een minstens passieve kennis van het Engels wenselijk.
Omdat de opleiding een component statistiek bevat,moet je ook bereid zijn je onder begeleiding te scholen in statistische aspecten van het onderzoek.
Studiepunten
180 (+ 120 master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
Vrije Universiteit Brussel - Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus
Arbeids- en organisatiepsychologie
![]() |
Klinische psychologie: cognitieve en biologische psychologie
![]() |
Klinische psychologie: levenslooppsychologie
![]() |
Klinische psychologie: opvoedings- en gezinspsychologie
![]() |
KU Leuven
Arbeids- en organisatiepsychologie
![]() |
Klinische psychologie kinderen en jongeren
![]() |
Klinische psychologie volwassenen en ouderen
![]() |
Theorie en onderzoek
![]() |
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen:
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Psychologie
Afstudeerrichting: Algemene opleiding
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Studiegebied: Psychologie en Pedagogische wetenschappen
Belangstellingsdomeinen: Sociaal dienstbetoon, Sociale wetenschappen,
Schoolvakken SO: Gedragswetenschappen, Opvoedkunde, Psychologie, Sociale wetenschappen,
Andere Afstudeerrichtingen
Psychologie :
Bedrijfspsychologie en personeelsbeleid (Academische bachelor - HO)
Psychologie :
Klinische psychologie (Academische bachelor - HO)
Psychologie :
Theoretische en experimentele psychologie (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Psychologie: Algemene opleiding
Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Vrije Universiteit Brussel, Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus
Avondonderwijs
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
Klinisch psychologen werken veelal in ziekenhuizen, Centra voor Leerlingenbegeleiding, Centra Algemeen Welzijnswerk, diensten voor geestelijke gezondheidszorg en psychiatrische, revalidatie- of verpleeginstellingen.
Arbeids- en Organisatiepsychologen gaan eerder aan de slag in het bedrijfsleven, binnen personeelsafdelingen (Human Resources), in centra voor marktonderzoek of bij reclamebureaus.
De orthopsychologen vinden we terug in de gehandicaptenzorg, het buitengewoon onderwijs, de bijzondere jeugdzorg en diverse andere terreinen, zoals het vormingswerk.
Ook beleidsondersteunend en wetenschappelijk onderzoek behoort tot de mogelijkheden.
Heel wat afgestudeerden starten een zelfstandige praktijk.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Onderzoeker humane wetenschappen
Opleidingsadviseur
Opleidingsbegeleider
Opleidingscoördinator
Psycholoog
Relatie- en gezinsbemiddelaar
Verantwoordelijke werving en opleiding
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Economie-moderne talen (ASO) | 608 | 2,17% | 55,84% | 91 | 76 | 87 | 138 | 190 | 26 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 48 | 1,87% | 68,83% | 4 | 5 | 4 | 9 | 24 | 2 |
Economie-wiskunde (ASO) | 107 | 1,58% | 74,26% | 8 | 6 | 9 | 23 | 58 | 3 |
Gezondheids- en welzijnswetenschappen (TSO) | 51 | 0,80% | 52,42% | 9 | 6 | 7 | 14 | 12 | 3 |
Grieks-Latijn (ASO) | 58 | 3,70% | 84,19% | 4 | 1 | 13 | 38 | 2 | |
Grieks-wiskunde (ASO) | 33 | 2,22% | 91,44% | 1 | 1 | 4 | 27 | ||
Handel (TSO) | 39 | 0,28% | 19,64% | 15 | 9 | 2 | 7 | 6 | |
Humane wetenschappen (ASO) | 1861 | 7,15% | 60,17% | 220 | 215 | 211 | 488 | 651 | 76 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 490 | 5,61% | 73,72% | 25 | 28 | 50 | 108 | 271 | 8 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 255 | 3,84% | 81,81% | 10 | 9 | 14 | 42 | 171 | 9 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 321 | 2,76% | 89,38% | 2 | 5 | 15 | 37 | 256 | 6 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 349 | 3,39% | 72,36% | 27 | 29 | 30 | 63 | 185 | 15 |
Moderne talen-wiskunde (ASO) | 61 | 4,15% | 73,15% | 3 | 3 | 9 | 8 | 35 | 3 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 156 | 0,64% | 31,72% | 53 | 27 | 23 | 20 | 22 | 11 |
Sportwetenschappen (ASO) | 55 | 1,83% | 60,47% | 9 | 6 | 4 | 13 | 21 | 2 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 537 | 1,47% | 78,99% | 26 | 31 | 36 | 86 | 335 | 23 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 26-03-2018 |