Audio-, video- en teletechnieken - Derde graad - TSO

Studierichting "Audio-, video- en teletechnieken"

Op dit ogenblik is er geen enkele school die deze opleiding organiseert.
Dit kan echter jaarlijks wijzigen.

Je inzicht in audio-, video- en telecommunicatie wordt verhoogd.
Je moet in staat zijn televisies, audio- en videosystemen te installeren, te onderhouden en te herstellen.
Het hoofdaccent wordt gelegd op het verkennen van de telecommunicatieprincipes die aan de basis liggen van de moderne zend- en ontvangstapparatuur.
Deze principes worden aangebracht via ervaringsgerichte methodes. Vandaar dat veel aandacht wordt geschonken aan realisaties in het labo.
Je wordt opgeleid tot audio-, video- en televisietechnicus.

Voor de algemene vakken ligt de nadruk op de talen, vooral technisch taalonderricht.
Hier zijn vooral Engels (technisch) en Frans (commercieel) van groot belang.
Het praktisch taalgebruik is essentieel.
In het vak Audiotechnieken/Labo Audiotechnieken start je van een blokschema, om daarna over te gaan naar het principeschema.
Pas dan kan men in het labo de nodige metingen verrichten om eventuele tekortkomingen van het toestel op te sporen.
Deze praktische aanpak wordt ondersteund door een goed theoretisch inzicht en veronderstelt ook het gebruik van moderne meetapparatuur.
Volgende punten komen aan bod: geluid en menselijk oor, klankvorming, laagfrequentversterkers, snoeren en stekkers, luidsprekers, magnetische geluidsregistratie, microfoons, compact disc en digitale audio-tape.
In Micro-electronica ligt de klemtoon op de studie van de microprocessor gezien hij instaat voor de sturing en controle van een modern toestel.
Ook worden enkele basisbegrippen van de computer (hard- en software) bijgebracht.
Met simulatieprogramma's gaat men eenvoudige schakelingen uitvoeren en simuleren.

Je krijgt de nodige theorie om de opbouw en werking van een modern TV-toestel te begrijpen.
Met meetapparatuur en een testbeeldgenerator toetsen ze de theorie aan de praktijk en leren ze eenvoudige afregelprocedures uitvoeren.
Na enige tijd moet je herstellingen tot een goed einde kunnen brengen.
De basisprincipes van beeldopname en beeldweergave worden bijgebracht om inzicht te krijgen in de werking van de videorecorder en zo in te kunnen staan voor onderhoud en herstelling van de toestellen.
Ook de camera komt aan bod en even wordt stilgestaan bij de beeldmontage.
De studie van de ontvanger komt uitgebreid aan bod samen met het principe van de zender.
De nadruk ligt op de studie van de antenne, de oscillatoren en de satelliet.

Deze opleiding wordt momenteel nergens ingericht! Deze opleiding wordt momenteel nergens ingericht!

Audio-, video- en teletechnieken - Derde graad - TSO

 
Foto OK
Klik op de foto om te vergroten
 

Op dit ogenblik is er geen enkele school die deze opleiding organiseert.
Dit kan echter jaarlijks wijzigen.

Je inzicht in audio-, video- en telecommunicatie wordt verhoogd.
Je moet in staat zijn televisies, audio- en videosystemen te installeren, te onderhouden en te herstellen.
Het hoofdaccent wordt gelegd op het verkennen van de telecommunicatieprincipes die aan de basis liggen van de moderne zend- en ontvangstapparatuur.
Deze principes worden aangebracht via ervaringsgerichte methodes. Vandaar dat veel aandacht wordt geschonken aan realisaties in het labo.
Je wordt opgeleid tot audio-, video- en televisietechnicus.

Voor de algemene vakken ligt de nadruk op de talen, vooral technisch taalonderricht.
Hier zijn vooral Engels (technisch) en Frans (commercieel) van groot belang.
Het praktisch taalgebruik is essentieel.
In het vak Audiotechnieken/Labo Audiotechnieken start je van een blokschema, om daarna over te gaan naar het principeschema.
Pas dan kan men in het labo de nodige metingen verrichten om eventuele tekortkomingen van het toestel op te sporen.
Deze praktische aanpak wordt ondersteund door een goed theoretisch inzicht en veronderstelt ook het gebruik van moderne meetapparatuur.
Volgende punten komen aan bod: geluid en menselijk oor, klankvorming, laagfrequentversterkers, snoeren en stekkers, luidsprekers, magnetische geluidsregistratie, microfoons, compact disc en digitale audio-tape.
In Micro-electronica ligt de klemtoon op de studie van de microprocessor gezien hij instaat voor de sturing en controle van een modern toestel.
Ook worden enkele basisbegrippen van de computer (hard- en software) bijgebracht.
Met simulatieprogramma's gaat men eenvoudige schakelingen uitvoeren en simuleren.

Je krijgt de nodige theorie om de opbouw en werking van een modern TV-toestel te begrijpen.
Met meetapparatuur en een testbeeldgenerator toetsen ze de theorie aan de praktijk en leren ze eenvoudige afregelprocedures uitvoeren.
Na enige tijd moet je herstellingen tot een goed einde kunnen brengen.
De basisprincipes van beeldopname en beeldweergave worden bijgebracht om inzicht te krijgen in de werking van de videorecorder en zo in te kunnen staan voor onderhoud en herstelling van de toestellen.
Ook de camera komt aan bod en even wordt stilgestaan bij de beeldmontage.
De studie van de ontvanger komt uitgebreid aan bod samen met het principe van de zender.
De nadruk ligt op de studie van de antenne, de oscillatoren en de satelliet.

 

Voorbereidend jaar Se-n-Se Voorbereidend jaar

Se-n-Se
7de specialisatiejaar

6e leerjaar ASO

6e leerjaar TSO

6e leerjaar KSO

6e leerjaar BSO


Leertijd
Deeltijds BSO

5e leerjaar ASO

5e leerjaar TSO

5e leerjaar KSO

5e leerjaar BSO

 

Situering binnen studiegebied "Mechanica - Elektriciteit"

 
Tweede graad Derde graad Se-n-Se / 7e jr. / Voorbereidend jr.

Elektriciteit-elektronica (TSO)
Elektromechanica (TSO)
Elektrotechnieken (TSO)
Industriële wetenschappen (TSO)
Mechanische technieken (TSO)
Basismechanica (BSO)
Elektrische installaties (BSO)

Elektriciteit-elektronica (TSO)
Elektrische installatietechnieken (TSO)
Elektromechanica (TSO)
Elektromechanische technieken duaal (TSO)
Elektronische installatietechnieken (TSO)
Elektrotechnieken duaal (TSO)
Industriële ICT (TSO)
Industriële wetenschappen (TSO)
Kunststoftechnieken (TSO)
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO)
Mechanische vormgevingstechnieken duaal (TSO)
Podiumtechnieken (TSO)
Podiumtechnieken duaal (TSO)
Vliegtuigtechnieken (TSO)
Elektrische installaties (BSO)
Elektrische installaties duaal (BSO)
Kunststofverwerking (BSO)
Lassen-constructie (BSO)
Lassen-constructie duaal (BSO)
Mechanisch onderhoud (BSO)
Mechanische vormgeving duaal (BSO)
Onderhoudsmechanica duaal (BSO)
Productieoperator (BSO)
Werktuigmachines (BSO)

Audio-, video- en teletechnieken (TSO)
Automotive (TSO)
Beveiligingstechnicus duaal (TSO)
Computergestuurde mechanische productietechnieken (TSO)
Haventechnieken (TSO)
Industriële computertechnieken (TSO)
Industriële elektronicatechnieken (TSO)
Industriële onderhoudstechnieken (TSO)
Kunststofvormgevingstechnieken (TSO)
Mechanica constructie- en planningstechnieken (TSO)
Productie- en procestechnologie (TSO)
Regeltechnieken (TSO)
Stuur- en beveiligingstechnieken (TSO)
Technicus hernieuwbare energie duaal (TSO)
Vliegtuigtechnicus (TSO)
Composietverwerking (BSO)
Computergestuurde werktuigmachines (BSO)
Elektrotechnicus duaal (BSO)
Fotolassen (BSO)
Industrieel onderhoud (BSO)
Industriële elektriciteit (BSO)
Installateur gebouwenautomatisering duaal (BSO)
Lasser- monteerder duaal (BSO)
Matrijzenbouw (BSO)
Metaal- en kunststofschrijnwerk (BSO)
Pijpfitten-lassen-monteren (BSO)
Productieoperator textielproductielijn duaal (BSO)

 

Welke lessen krijg ik in "Audio-, video- en teletechnieken" ?

 
Filteren op net
   

Waar kan ik "Audio-, video- en teletechnieken" volgen ?

  Toon alle scholen

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.


Filteren op provincie:
Filteren op arrondissement:
Filteren op gemeente:
Filteren op net:
   
Filteren op methodeschool:
Filteren op schooleigenschap:
 
   

Wie wordt toegelaten tot "Audio-, video- en teletechnieken" ?

Je wordt toegelaten:

  • als je in het bezit bent van een diploma secundair onderwijs behaald in een studierichting van hetzelfde studiegebied;
  • als je in het bezit bent van een diploma secundair onderwijs behaald in een studierichting van een ander studiegebied. In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad.
  • als je slaagt in een toelatingsproef.
    In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad;

In afwijking op voorgaande toelatingsvoorwaarden kan je worden toegelaten op basis van je elders verworven competenties of kwalificaties.
De inrichtende macht van de school beslist of de school gebruik maakt van deze afwijkingsmogelijkheid, die ertoe strekt rekening te houden in individuele gevallen met specifieke onderwijskundige of organisatorische argumenten.

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

Wat kan je behalen na "Audio-, video- en teletechnieken" ?


Je behaalt:

  • het certificaat van een opleiding secundair-na-secundair (Se-n-Se), als je de Se-n-Se met vrucht hebt beëindigd;
  • het oriënteringsattest C, als je de Se-n-Se hebt beëindigd doch niet met vrucht.

Mag ik tijdens het schooljaar nog veranderen ?


Je mag tot en met 30 september (1 maart indien de studierichting waaruit wordt gestapt pas op 1 februari is opgestart) veranderen van onderwijsvorm en/of studierichting binnen hetzelfde leerjaar.
Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum onder de volgende voorwaarden :
a) na kennisname van het advies van de begeleidende klassenraad van de studierichting die de leerling tot dan volgt;
b) de afwijking is gebaseerd op ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen.

Wat na "Audio-, video- en teletechnieken" ?

Na deze richting kan je gaan werken. Indien er beroepen aan deze richting zijn gekoppeld, kan je meer informatie vinden in de beroependatase.
Verder studeren kan ook. Afhankelijk van je capaciteiten, interesse en inzet is een doorstroming naar het hoger onderwijs mogelijk. Je krijgt hier per onderwijsniveau een oplijsting van een aantal inhoudelijk verwante vervolgopleidingen. Let wel dat een inhoudelijke verwantschap van een richting niet wil niet zeggen dat die richting vlot haalbaar is.

Professionele Bachelors

Met een diploma secundair mag je starten in een professionele bacheloropleiding.
Na het tso is de overstap naar een inhoudelijk verwante richting meestal haalbaar.
Houd bij je keuze zeker rekening met je vooropleiding want dit studiegebied omvat verschillende soorten richtingen.
Na het bso is de overstap naar het hoger onderwijs veel minder vanzelfsprekend owv de zwakkere theoretische vooropleiding. De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.
Bespreek je keuze grondig vooraleer te beslissen.

Dit zijn de inhoudelijk aansluitende opleidingen:






























Academische Bachelors

Met een diploma secundair mag je starten in de meeste academische bacheloropleidingen.
Voor enkele opleidingen gelden extra toelatingsvoorwaarden.
Let wel dat deze opleidingen sterk theoretisch zijn en dat een instap na tso, en vooral na bso, zeker niet vanzelfsprekend is.
Deze opleidingen worden meestal door een universiteit georganiseerd.
Uitzonderingen hierop zijn de opleidingen \'Nautische wetenschappen\', georganiseerd door de Hogere Zeevaartschool en de kunstrichtingen in de studiegebieden \'Muziek en Podiumkunsten\' en \'Audiovisuele en Beeldende Kunst\', die door een School of Arts (= hogeschool) worden georganiseerd.
De academische opleidingen zijn voor de theorie een pak moeilijker dan de professionele bachelors.  De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.
Je doet er goed aan je keuze en je kansen op studiesucces vooraf grondig te bespreken met je ouders, leerkrachten, het CLB,...

HBO

Het hoger beroepsonderwijs positioneert zich op niveau 5 van de Vlaamse kwalificatiestructuur; vandaar de roepnaam HBO5. Het maakt deel uit van het hoger onderwijs en situeert zich qua niveau net onder de professionele bachelor. 
De opleidingen uit het HBO bereiden voor op het uitoefenen van een beroep. 
Er zijn twee soorten:
- de graduaatsopleidingen 
- de opleiding hoger beroepsonderwijss Verpleegkunde. 
Let wel dat de toelatingsvoorwaarden voor beide soorten verschillen, maar met een diploma secundair kan je altijd starten in elke opleiding van het HBO5. Controleer daarom goed de toelatingsvoorwaarden.

Aangezien de graduatsopleidingen momenteel nog niet allemaal erkend zijn verwijzen wij op dit ogenblik door naar de webpagina's (opleidingspagina's) van de hogescholen die vanaf 2019-2020 de desbetreffende opleidingen willen aanbieden. Van zodra de erkinningsproxcedure is afgerond en wij de opleidingsfiches allemaal kunnen aanmaken zullen de inhoudelijk verwante vervolgopleidingen hieronder plaatsen. Voorlopig kan je alle toekomstige graduaatsopleidingen op de websites van de hogescholen via deze link raadplegen.

Voorbereidend jaar

In het aso en kso worden 7de jaren ingericht als een voorbereidend jaar op het hoger onderwijs.
In het aso gaat het om een jaar dat tekorten in de vooropleiding wiskunde en wetenschappen wil bijwerken.
In het kso bereiden deze jaren voor op de artistieke toelatingsproeven van het hoger onderwijs.
Sommige voorbereidende jaren worden in geen enkele school ingericht. Dit kan jaarlijks wijzigen. Informeer je goed.

Se-n-Se

Je mag nog een andere Se-n-Se-opleiding volgen, als je dit wenst.
Als je kiest voor een ander studiegebied, moet de toelatingsklassenraad dit toestaan.

Dit zijn de Se-n-Se-jaren van dit studiegebied:

Automotive (TSO - Se-n-Se)


Haventechnieken (TSO - Se-n-Se)







Regeltechnieken (TSO - Se-n-Se)


Vliegtuigtechnicus (TSO - Se-n-Se)

7de specialisatiejaren BSO

Je wordt toegelaten tot alle 7de specialisatiejaren bso van het studiegebied Mechanica-elektriciteit.
Dit betekent echter niet dat in de praktijk alle overgangen vanzelfsprekend zijn.
Als je een specialisatiejaar wilt volgen in een ander studiegebied moet je de toestemming hebben van de toelatingsklassenraad van de school. Sommige studierichtingen worden in geen enkele school ingericht.
Dit kan jaarlijks wijzigen. 

Als je slaagt in dit specialisatiejaar behaal je het diploma secundair onderwijs. Dit geeft toegang tot verdere opleidingsmogelijkheden zoals het Se-n-Se en het hoger onderwijs.
Voor een aantal richtingen in het hoger onderwijs kan je een voorbereidend jaar volgen.

Er is één 7de jaar dat zich specifiek richt op doorstroming naar het hoger onderwijs.
Meer info vind je hier

Dit zijn de mogelijkheden:

Composietverwerking (BSO - Derde leerjaar)

Computergestuurde werktuigmachines (BSO - Derde leerjaar)

Fotolassen (BSO - Derde leerjaar)


Industrieel onderhoud (BSO - Derde leerjaar)

Industriële elektriciteit (BSO - Derde leerjaar)

Matrijzenbouw (BSO - Derde leerjaar)

Metaal- en kunststofschrijnwerk (BSO - Derde leerjaar)

Non-ferro metalen dakbedekkingen (BSO - Derde leerjaar)

Pijpfitten-lassen-monteren (BSO - Derde leerjaar)

 

Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden in het Volwassenenonderwijs, bij Syntra, bij VDAB, bij Defensie, Politie, ...

Mogelijke beroepen

Hier een overzicht van beroepen die mogelijk zijn na deze opleiding. Enkel beroepen uit de beroependatabase van Onderwijskiezer zijn vermeld. Er kunnen dus steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.