Muziekinstrumentenbouw - Derde graad - BSO

Studierichting "Muziekinstrumentenbouw"

Deze opleiding start pas in de 3de graad en is zeer praktisch opgevat.
Om een deskundig bouwer te worden van strijk- of tokkelinstrumenten volg je deze opleiding best gedurende 3 leerjaren + een bijkomend restauratiejaar.
Een goed gehoor, een fijne handvaardigheid en interesse voor muziekinstrumenten zijn absoluut noodzakelijk.
Voor het bouwen van goed klinkende en bespeelbare muziekinstrumenten heb je ook andere vaardigheden nodig.
Daarom leer je luisteren naar muziek en behoren vakken als muziekgeschiedenis, akoestiek en muziek tot je lesprogramma.
Je leert over snaartrillingen, toonschalen, resonantie, klanktimbres,...
Je leert de geschiedenis van de Renaissance tot nu kennen, bezoekt kunst- en muziekhappenings.
Maar ook notenleer, zang en (samen) musiceren kunnen op het programma staan.
De basistechnieken van het handmatig technisch tekenen of van het tekenen met de computer worden eveneens aangeleerd.
Je leert de ontwerpmethoden van een instrument tekenen en uitvoeren.
Elk jaar maak je een eigen instrument.
Het moet juist gebouwd zijn, goed klinken en makkelijk bespeelbaar zijn. Geduld, zin voor precisie en esthetiek zijn belangrijk.
Je kiest ofwel voor de optie strijkinstrumenten(viool, altviool, cello) of de optie tokkelinstrumenten (gitaar, barok- of renaissancegitaar, luit).
De instrumenten worden, op het einde van je opleiding, samen met een theoretisch eindwerk,beoordeeld door een externe jury.
In de opleiding zijn verplichte stages bij gevestigde bouwers opgenomen.
Na het 7de jaar wordt aangeraden het extra "restauratiejaar" te volgen waar je leert oude en waardevolle instrumenten te restaureren.
Dit is belangrijk voor je mogelijkheden later.
Het uitoefenen van het beroep van viool- of gitaarbouwer is zeer boeiend, maar het vraagt ook veel ervaring. Daarom is het aangewezen om na de opleiding jezelf verder te bekwamen bij een gevestigd bouwer alvorens je zelf aan de slag gaat als zelfstandig luthier.

Muziekinstrumentenbouw - Derde graad - BSO

 
Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten
 

Deze opleiding start pas in de 3de graad en is zeer praktisch opgevat.
Om een deskundig bouwer te worden van strijk- of tokkelinstrumenten volg je deze opleiding best gedurende 3 leerjaren + een bijkomend restauratiejaar.
Een goed gehoor, een fijne handvaardigheid en interesse voor muziekinstrumenten zijn absoluut noodzakelijk.
Voor het bouwen van goed klinkende en bespeelbare muziekinstrumenten heb je ook andere vaardigheden nodig.
Daarom leer je luisteren naar muziek en behoren vakken als muziekgeschiedenis, akoestiek en muziek tot je lesprogramma.
Je leert over snaartrillingen, toonschalen, resonantie, klanktimbres,...
Je leert de geschiedenis van de Renaissance tot nu kennen, bezoekt kunst- en muziekhappenings.
Maar ook notenleer, zang en (samen) musiceren kunnen op het programma staan.
De basistechnieken van het handmatig technisch tekenen of van het tekenen met de computer worden eveneens aangeleerd.
Je leert de ontwerpmethoden van een instrument tekenen en uitvoeren.
Elk jaar maak je een eigen instrument.
Het moet juist gebouwd zijn, goed klinken en makkelijk bespeelbaar zijn. Geduld, zin voor precisie en esthetiek zijn belangrijk.
Je kiest ofwel voor de optie strijkinstrumenten(viool, altviool, cello) of de optie tokkelinstrumenten (gitaar, barok- of renaissancegitaar, luit).
De instrumenten worden, op het einde van je opleiding, samen met een theoretisch eindwerk,beoordeeld door een externe jury.
In de opleiding zijn verplichte stages bij gevestigde bouwers opgenomen.
Na het 7de jaar wordt aangeraden het extra "restauratiejaar" te volgen waar je leert oude en waardevolle instrumenten te restaureren.
Dit is belangrijk voor je mogelijkheden later.
Het uitoefenen van het beroep van viool- of gitaarbouwer is zeer boeiend, maar het vraagt ook veel ervaring. Daarom is het aangewezen om na de opleiding jezelf verder te bekwamen bij een gevestigd bouwer alvorens je zelf aan de slag gaat als zelfstandig luthier.

Welke lessen krijg ik in "Muziekinstrumentenbouw" ?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Muziekinstrumentenbouw" volgen ?

  Toon alle scholen

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.


Filteren op provincie:
Filteren op arrondissement:
Filteren op gemeente:
Filteren op net:
   
Filteren op methodeschool:
Filteren op schooleigenschap:
 
   
Aantal instellingen gerangschikt per postcode:

Wie wordt toegelaten tot "Muziekinstrumentenbouw" ?

Eerste leerjaar derde graad

Je kunt starten in het 1ste leerjaar van de 3de graad (5 BSO) als je ofwel:

  • geslaagd (A- of B-attest) bent in het 2de leerjaar van de 2de graad (4 ASO, 4 BSO, 4 TSO, 4 KSO). Ingeval van een B-attest word je niet toegelaten tot bepaalde studierichtingen.
  • een getuigschrift van de 2de graad hebt, uitgereikt door de examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap of door een centrum voor deeltijds BSO én de toelatingsklassenraad akkoord gaat met de keuze van je studierichting.
  • uit het BUSO komt én mits gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven.
De toelatingsklassenraad kan, onder bepaalde voorwaarden,  de gevolgen van een behaald B- of C-attest ongedaan maken.

Als je uit het buitengewoon secundair onderwijs komt (Opleidingsvorm 1, 2, 3) kan je worden toegelaten op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat. In afwachting van hun beslissing word je onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO/2012/01 (10.1.5.4.)

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse -, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

Je mag secundair onderwijs volgen tot het einde van het schooljaar waarin je 25 wordt.  

Meer info: omzendbrief SO 64.

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.

Kan ik overzitten?

Behaald attest in het 5e leerjaar SO:

 

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.

 

 

Tweede leerjaar derde graad

Je wordt toegelaten:

  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 3de graad BSO van dezelfde studierichting;
  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 3de graad BSO van een andere studierichting van hetzelfde studiegebied.
    In dit geval is een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad nodig.
  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 3de graad TSO in een studierichting van hetzelfde studiegebied. In dit geval is een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad nodig.
  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 3de graad ASO, TSO, KSO of BSO in een studierichting van een ander studiegebied.
    In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad na kennisname van advies delibererende klassenraad van studierichting die leerling in 1ste leerjaar van 3de graad met vrucht heeft gevolgd en deze beslissing is gebaseerd op ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen.

Leerlingen die komen uit het DBSO of de leertijd kunnen starten in het 6de jaar BSO als ze het getuigschrift van de 2de graad hebben en als de klassenraad dit toelaat.

De toelatingsklassenraad kan, onder bepaalde voorwaarden,  de gevolgen van een behaald B- of C-attest ongedaan maken.

In afwijking van voorgaande voorwaarden kunnen leerlingen met tekorten voor bepaalde programmaonderdelen in het onderliggend leerjaar worden toegelaten.
In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad van het structuuronderdeel waarvoor de ll opteert na overleg met de delibererende klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling komt. De inrichtende macht beslist of de school gebruik maakt van deze afwijkingsmogelijkheid.
De bedoeling is rekening te houden in individuele gevallen met specifieke onderwijskundige of organisatorische argumenten en meer individuele leertrajecten aan te bieden. 
Als de school van die afwijking gebruik maakt gelden volgende uitzonderlijke modaliteiten:

• de tekorten moeten weggewerkt zijn vóór het einde van het 2de leerjaar van de 3de graad (bv. via remediëring, bijkomende opdrachten, ...).
• in het 1ste leerjaar wordt het oriënteringsattest vervangen door het attest regelmatige lesbijwoning
• beslist de delibererende klassenraad van het 2de leerjaar van de 3de graad om een oriënteringsattest A van het 1ste leerjaar toe te kennen aan leerlingen die tekorten van het 1ste leerjaar hebben weggewerkt maar niet geslaagd zijn in het 2de leerjaar.

Leerlingen met een attest van regelmatige lesbijwoning over het 1ste leerjaar van de 3de graad, binnen het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van desbetreffende graad, worden ook toegelaten.

Als je uit het buitengewoon secundair onderwijs komt, kan je worden toegelaten op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat. In afwachting van hun beslissing word je onder ontbindende voorwaarde ingeschreven. Zie ook SO/2012/01 (10.1.5.4.)

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

Je mag secundair onderwijs volgen tot het einde van het schooljaar waarin je 25 wordt.  

Meer info: omzendbrief SO 64.

 

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten (= cognitief sterk functionerend) kan je ook toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet beschikt over een studiebewijs (A-, B- of C-attest) van het onderliggende leerjaar en  op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat. De klassenraad is ook bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.

 

Kan ik overzitten?

Behaald attest in het 6e leerjaar SO:

 

 

A-attest

Je kan overzitten in een andere studierichting, rekening houdend met de toelatingsvoorwaarden.

B-attest

Overzitten in dezelfde of in een andere studierichting is enkel mogelijk na een gunstig advies van de klassenraad, behalve bij uitsluiting van minstens alle studierichtingen van 3 onderwijsvormen (aso, bso, tso, kso) of  alle studierichtingen van 2 finaliteiten. Dan is geen advies van de klassenraad nodig.

C-attest

Overzitten in hetzelfde leerjaar is verplicht.

 

 


Wat kan je behalen na "Muziekinstrumentenbouw" ?


Eerste leerjaar derde graad

Je kan één van volgende Oriënteringsattesten behalen: A of C.

  • een A-attest als je GESLAAGD bent;
  • een C-attest als je NIET GESLAAGD bent;
  • een Attest van regelmatige lesbijwoning wanneer je school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’. Hiermee kan je starten in het 2de leerjaar van de 3de graad (6 SO).

Tweede leerjaar derde graad

Je kan volgend Oriënteringsattest/studiebewijs behalen:

  • het studiegetuigschrift van het 2de leerjaar van de 3de graad van het secundair onderwijs, als je GESLAAGD bent;
  • een Oriënteringsattest C als je NIET GESLAAGD bent;
  • ! een Oriënteringsattest van het 1ste leerjaar van de 3de graad (A, B) als je vorig én (een gedeelte van) dit schooljaar les volgde in een school die het systeem van \'uitstel van deliberatie tot het einde van de graad\' toepast én vóór het einde van de 3de graad overstapt naar een studierichting van dezelfde of een andere school waar dit systeem van uitstel niet wordt toegepast.
    Voorwaarde is dat de delibererende klassenraad van het 1ste leerjaar van de 3de graad oordeelt dat jij je tekorten hebt weggewerkt in de loop van het 2de leerjaar. Hiervoor hoef je niet te slagen in 6 BSO;
  • een getuigschrift over de basiskennis van het bedrijfsbeheer wanneer de delibererende klassenraad beslist dat je voldaan hebt voor het programma bedrijfsbeheer.
    Let wel: de mogelijkheid wordt voorzien om dit getuigschrift uit te reiken.
    Dit is geen verplichting!

Mag ik tijdens het schooljaar nog veranderen ?


Eerste leerjaar derde graad

Veranderen van school mag altijd.

Je mag in het 5e jaar van onderwijsvorm en/of studierichting veranderen tot en met 15 januari van het lopende schooljaar.

De toelatingsklassenraad beslist of ze na 15 januari een overgang naar een andere studierichting en/of onderwijsvorm toestaat. Zie regelgeving: SO 64 9.2.11.2

Tweede leerjaar derde graad

Veranderen van school mag altijd.
Veranderen van richting is niet toegelaten.
In uitzonderlijke gevallen* kan de toelatingsklassenraad een overgang toestaan.

* Wanneer een overgang van studierichting en/of onderwijsvorm echt aangewezen is voor een individuele leerling, kan de toelatingsklassenraad een overgang toestaan. Zie SO 64.9.2.15.2

Het is onmogelijk een limitatieve lijst van ‘uitzonderlijke gevallen’ voor op te stellen. Na kennisname van het advies van de begeleidende klassenraad van de studierichting die de leerling tot dan toe volgt, beslist de toelatingsklassenraad of er ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen zijn. 
Zo kunnen bv. een verhuis naar een regio waar de tot dan toe gevolgde studierichting niet bestaat, psychische problemen die verband houden met een foute studiekeuze, studieverandering omwille van de aansluiting met een studiekeuze hoger onderwijs  of een allergie aan producten die eigen zijn aan de opleiding… geldige redenen zijn.

 

Wat na "Muziekinstrumentenbouw" ?

Na deze richting kan je gaan werken.
Raadpleeg hieronder de rubriek 'mogelijke beroepen' om een beeld te krijgen van concrete mogelijkheden. 
Verder studeren kan eventueel ook.
Afhankelijk van je capaciteiten, interesse en inzet is verdere doorstroming mogelijk.
Hier per onderwijsniveau een oplijsting van een aantal inhoudelijk verwante vervolgopleidingen.
Let wel ‘inhoudelijk verwant’ wil zeker niet zeggen ‘vlot haalbaar’.

Je kan overstappen naar een studierichting in het 1ste leerjaar van de 3de graad ASO, TSO of KSO.
Deze overstap is niet altijd evident en wordt vooraf best grondig besproken.
Voor deze overstap heb je trouwens de toestemming van de toelatingsklassenraad nodig.

7de specialisatiejaren BSO

Je wordt toegelaten tot alle 7de specialisatiejaren bso van het studiegebied Muziekinstrumentenbouw. 
Dit betekent echter niet dat in de praktijk alle overgangen vanzelfsprekend zijn.
Als je een specialisatiejaar wilt volgen in een ander studiegebied moet je de toestemming hebben van de toelatingsklassenraad van de school.
Sommige studierichtingen worden in geen enkele school ingericht.
Dit kan jaarlijks wijzigen. 

Als je slaagt in dit specialisatiejaar behaal je het diploma secundair onderwijs.
Dit geeft toegang tot verdere opleidingsmogelijkheden zoals het Se-n-Se en het hoger onderwijs.
Voor een aantal richtingen in het hoger onderwijs kan je een voorbereidend jaar volgen.

Er is één 7de jaar dat zich specifiek richt op doorstroming naar het hoger onderwijs.
Meer info vind je hier

Dit zijn de mogelijkheden:

Bouw historische muziekinstrumenten (BSO - Derde leerjaar)

Restauratie muziekinstrumenten (BSO - Derde leerjaar)

Se-n-Se

Met het diploma secundair onderwijs op zak kan je ook verder studeren in het Se-n-Se (secundair na secundair) tso of kso.
Je hebt enkel rechtstreeks toegang tot de opleidingen van hetzelfde studiegebied waarin je je diploma secundair onderwijs hebt behaald.
Er wordt echter geen Se-n-Se-opleiding georganiseerd binnen het studiegebied Muziekinstrumentenbouw.
Als je een Se-n-Se uit een ander studiegebied wil volgen heb je de toestemming van de toelatingsklassenraad van de school nodig.

Er worden in dit studiegebied geen/andere Se-n-Se opleidingen georganiseerd.

Voorbereidend jaar

In het aso en kso worden 7de jaren ingericht als voorbereidend jaar op het hoger onderwijs. 
In het aso gaat het om een jaar dat tekorten in de vooropleiding wiskunde en wetenschappen wil bijwerken.
In het kso bereiden deze jaren voor op de artistieke toelatingsproeven van het hoger onderwijs.

HBO

Deze opleidingen positioneren zich op niveau 5 van de Vlaamse kwalificatiestructuur. Ze maken deel uit van het hoger onderwijs en situeren zich qua niveau net onder de professionele bachelor. 
De graduaatsopleidingen bereiden voor op het uitoefenen van een beroep. 
Let wel op: de toelatingsvoorwaarden zijn verschillend, maar met een diploma secundair onderwijs kan je altijd starten in elke graduaatsopleiding. 

Via deze link kan je meer lezen over de graduaatsopleidingen, het aanbod, ….

Professionele Bachelors

Het diploma secundair onderwijs geeft je ook de mogelijkheid verder te studeren in het professioneel hoger onderwijs. 
Uiteraard ben je het best voorbereid op studierichtingen die een beroep doen op je specifieke vooropleiding. Natuurlijk kan je ook voor een totaal andere vervolgstudie kiezen.
Niet alle opleidingen zijn even vlot haalbaar.
Motivatie, studiehouding, vooropleiding en talent bepalen mee je succes. De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.
Bespreek de keuze grondig vooraleer te beslissen.

Er zijn inhoudelijk geen aansluitende opleidingen

Academische Bachelors

Met je diploma secundair onderwijs op zak kan je kiezen voor een academische bachelor.
Deze opleidingen worden meestal door een universiteit georganiseerd, waardoor deze sterk theoretisch gericht zijn en waarschijnlijk ook zeer moeilijk haalbaar.
Uitzonderingen hierop zijn de opleidingen 'Nautische wetenschappen' en de opleidingen in de studiegebieden 'Muziek en Podiumkunsten' en 'Audiovisuele en Beeldende Kunst'. De studierendementscijfers die bij elke richting vermeld worden onder het gelijknamige tabblaadje, informeren je over gemaakte keuzes en gemiddeld studiesucces.
Je doet er goed aan je keuze en je kansen op studiesucces vooraf grondig te bespreken met je ouders, leerkrachten, het CLB,...

Dit zijn de inhoudelijk aansluitende opleidingen:


 

Er zijn ook nog opleidingsmogelijkheden in het Volwassenenonderwijs, bij Syntra, de VDAB, bij Defensie, Politie, ...

Mogelijke beroepen

Hier een overzicht van beroepen die mogelijk zijn na deze opleiding. Enkel beroepen uit de beroependatabase van Onderwijskiezer zijn vermeld. Er kunnen dus steeds nog andere mogelijkheden zijn. Klik op een beroep voor meer informatie.