Rudolf Steinerpedagogie - Eerste graad

Studierichting "Rudolf Steinerpedagogie"

De Steinerscholen werken vanuit een specifieke visie op onderwijs.
Het kind als persoon in ontwikkeling staat hierbij centraal.

Voornaamste doelstellingen:

  • Een brede en evenwichtige persoonsvorming, inclusief de sociale vorming.
    Een harmonieuze ontwikkeling van hoofd (verstand), hart (gevoel) en handen (daad- en scheppingskracht) staat voorop.
  • Die eigenschappen ontwikkelen die voor de leerling van belang zijn om zich later blijvend te willen en kunnen ontplooien.
  • Een onderwijs realiseren met een maatschappelijk vernieuwende impuls.
  • Bijdragen tot een goede basis voor innerlijke vrijheid, verantwoordelijkheid en moraliteit.

Belangrijkste uitgangspunten:

  • Elke leerling is een persoon met eigen talenten, een eigen voorgeschiedenis en individualiteit.
    Het is voor de leraar de kunst om een klimaat te scheppen waarin alle leerlingen in brede zin kunnen leren, met aandacht voor de eigenheid en de leerbehoeften van elk kind.
  • Elk kind of jongere kan met zijn unieke persoon iets toevoegen aan de wereld.
  • De ontplooiing van de sociale, kunstzinnige en ambachtelijke vaardigheden krijgt evenveel aandacht als de ontwikkeling van het denken.
  • De ontwikkeling van de mens kent specifieke wetmatigheden.
    De ontluikende kwaliteiten en vermogens vragen een leeftijdsgerichte aanpak.

Enkele kenmerken:

  • Kunstzinnige vakken worden aangeboden doorheen het hele curriculum van basis- en middelbare school.
  • De klasgroep wordt over meerdere schooljaren begeleid door een vaste klasleraar.
  • Meerdere leerinhouden worden onderwezen in periodes.
    Dan komen deze inhouden gedurende drie of meer weken elke dag aan bod.

De Steinerscholen werken met eigen eindtermen en leerplannen, goedgekeurd door de overheid.

Voor meer informatie over de achterliggende visie: www.steinerscholen.be.

Rudolf Steinerpedagogie - Eerste graad

 
Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten
 

De Steinerscholen werken vanuit een specifieke visie op onderwijs.
Het kind als persoon in ontwikkeling staat hierbij centraal.

Voornaamste doelstellingen:

  • Een brede en evenwichtige persoonsvorming, inclusief de sociale vorming.
    Een harmonieuze ontwikkeling van hoofd (verstand), hart (gevoel) en handen (daad- en scheppingskracht) staat voorop.
  • Die eigenschappen ontwikkelen die voor de leerling van belang zijn om zich later blijvend te willen en kunnen ontplooien.
  • Een onderwijs realiseren met een maatschappelijk vernieuwende impuls.
  • Bijdragen tot een goede basis voor innerlijke vrijheid, verantwoordelijkheid en moraliteit.

Belangrijkste uitgangspunten:

  • Elke leerling is een persoon met eigen talenten, een eigen voorgeschiedenis en individualiteit.
    Het is voor de leraar de kunst om een klimaat te scheppen waarin alle leerlingen in brede zin kunnen leren, met aandacht voor de eigenheid en de leerbehoeften van elk kind.
  • Elk kind of jongere kan met zijn unieke persoon iets toevoegen aan de wereld.
  • De ontplooiing van de sociale, kunstzinnige en ambachtelijke vaardigheden krijgt evenveel aandacht als de ontwikkeling van het denken.
  • De ontwikkeling van de mens kent specifieke wetmatigheden.
    De ontluikende kwaliteiten en vermogens vragen een leeftijdsgerichte aanpak.

Enkele kenmerken:

  • Kunstzinnige vakken worden aangeboden doorheen het hele curriculum van basis- en middelbare school.
  • De klasgroep wordt over meerdere schooljaren begeleid door een vaste klasleraar.
  • Meerdere leerinhouden worden onderwezen in periodes.
    Dan komen deze inhouden gedurende drie of meer weken elke dag aan bod.

De Steinerscholen werken met eigen eindtermen en leerplannen, goedgekeurd door de overheid.

Voor meer informatie over de achterliggende visie: www.steinerscholen.be.

 

 

 

Welke lessen krijg ik in "Rudolf Steinerpedagogie" ?

De lessentabel bestaat uit maximaal 34 lestijden per week:

Basisvorming (24u – 26u) + Basisoptie (4u - 8u) + Keuzegedeelte/Complementair gedeelte (0u - 4u)

 
Filteren op net
   

Waar kan ik "Rudolf Steinerpedagogie" volgen ?

  Toon alle scholen

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.


Filteren op provincie:
Filteren op arrondissement:
Filteren op gemeente:
Filteren op net:
   
Filteren op methodeschool:
Filteren op schooleigenschap:
 
   

Wie wordt toegelaten tot "Rudolf Steinerpedagogie" ?

Je wordt toegelaten:

  • als je geslaagd bent in het 1ste leerjaar A (hou wel rekening met een eventuele clausulering);
  • als je geslaagd bent in het Beroepsvoorbereidend leerjaar. Bijkomende voorwaarde is hier een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad.
De toelatingsklassenraad kan, onder bepaalde voorwaarden,  de gevolgen van een behaald B- of C-attest ongedaan maken.

Regelmatige leerlingen van het buitengewoon secundair onderwijs (Opleidingsvorm 1, 2, 3) worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. In afwachting van deze beslissing wordt de leerling onder ontbindende voorwaarde ingeschreven.

In afwijking van voorgaande voorwaarden kunnen leerlingen met tekorten voor bepaalde programmaonderdelen in het onderliggend leerjaar worden toegelaten mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad van het structuuronderdeel waarvoor de leerling opteert.
Dit na overleg met de delibererende klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling komt.

De bedoeling is:

  • rekening te houden in individuele gevallen met specifieke onderwijskundige of organisatorische argumenten;
  • meer individuele leertrajecten aan te bieden.

In dit geval gelden volgende uitzonderlijke modaliteiten:

  • deze tekorten moeten weggewerkt zijn vóór het einde van het 2de leerjaar (bv. via remediëring, bijkomende opdrachten, ...).
  • in het 1ste leerjaar wordt het oriënteringsattest vervangen door het attest regelmatige lesbijwoning
  • beslist de delibererende klassenraad van het 2de leerjaar van de 1ste graad om een oriënteringsattest A van het 1ste leerjaar toe te kennen aan leerlingen die tekorten van het 1ste leerjaar hebben weggewerkt maar niet geslaagd zijn in het 2de leerjaar.

Leerlingen met een attest van regelmatige lesbijwoning over het 1ste leerjaar binnen het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van de desbetreffende graad.

Wat kan je behalen na "Rudolf Steinerpedagogie" ?


Je behaalt één van volgende oriënteringsattesten:

  • een Oriënteringsattest A als je GESLAAGD bent;
  • een Oriënteringsattest B als je GESLAAGD bent MAAR in het volgend leerjaar bepaalde onderwijsvormen en/of studierichtingen NIET mag volgen.
    Dit komt doordat je voor één of meerdere vakken minder goede resultaten hebt behaald. De school beslist welke beperkingen (= clausulering) ze jou oplegt en moet meedelen waarom;
  • een Oriënteringsattest C als je NIET GESLAAGD bent;
  • een getuigschrift gelijkwaardig met het getuigschrift van basis­onderwijs wordt bovendien uitgereikt aan de regelmatige leerlin­gen die het beroepsvoorbereidend leerjaar met vrucht beëindigd heb­ben en er nog geen houder van zijn;
  • Het getuigschrift van de 1ste graad wordt uitgereikt aan de leerlingen die een 2de leerjaar van de 1ste graad of een beroepsvoorbereidend leer­jaar met vrucht hebben beëindigd.
    Binnen het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad kan de delibererende klassenraad van het 2de leerjaar beslissen om een oriënteringsattest A van het 1ste leerjaar van die graad toe te kennen aan elke leerling die de tekorten van het 1ste leerjaar heeft weggewerkt doch niet geslaagd is in het 2de leerjaar.
    Bij die toekenning wordt een getuigschrift van basisonderwijs gevoegd, voor zover de leerling dat nog niet heeft.

Mag ik tijdens het schooljaar nog veranderen ?


Veranderen van school mag altijd.

Tot en met 15 januari mag je naar het BVL en je mag ook tot dan van basisoptie veranderen.
Na 15 januari kan dit enkel mits een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad.

Wat na "Rudolf Steinerpedagogie" ?

Uiteraard moet je bij de keuze naar de 2de graad rekening houden met het attest (en de eventuele beperkingen) dat je behaalt op het einde van het 2de leerjaar.
Normalerwijze vervolg je deze studierichting van onderwijs in de 2de en 3de graad.
Een overstap naar een andere ASO-richting is mogelijk.
Alleen een keuze voor Latijn of Grieks-Latijn ligt uiterst moeilijk, owv het gebrek aan voorkennis, hoewel het wettelijk mag.
In onderstaand overzicht van studiemogelijkheden in de 2de graad ASO zijn ook 2 richtingen vermeld van het studiegebied SPORT, omdat deze zich ook op niveau van het ASO situeren.
Bij een keuze voor een richting met topsport, moet je wel over een topsportstatuut beschikken.
De mogelijkheden in de 2de graad ASO zijn:







 

Andere overgangen zijn uiteraard mogelijk maar individueel te bekijken.
Een overgang naar andere richtingen is uiteraard mogelijk en wordt best individueel bekeken.

Overschakelen naar een deeltijds leersysteem is mogelijk vanaf de leeftijd van 15 jaar op voorwaarde dat je tenminste al 2 jaren voltijds secundair onderwijs gevolgd hebt.
Anders blijf je voltijds leerplichtig tot je 16 jaar.