Naamloos leerjaar - Derde graad - BSO

Studierichting "Naamloos leerjaar"

Een naamloos leerjaar kan vanaf schooljaar 2014-2015 enkel worden ingericht als er minstens 28u per week besteed wordt aan basisvorming.
Dit algemeen zevende jaar is een voorbereidend jaar op het hoger onderwijs.
Een uitgesproken interesse wordt verwacht voor wiskunde en wetenschappen.
Ook bedrijfsbeheer staat op het programma. 

Je leert in dit jaar je vroegere praktisch-concrete aanpak (typisch BSO) ombuigen naar een meer theoretisch-abstracte benadering. 
Dat is nodig om hoger onderwijs te kunnen volgen.
Zowel het klassikaal als persoonlijk werkritme ligt hier aanzienlijk hoger dan in een specialisatiejaar van het BSO-niveau.
 Er wordt getracht je als leerling te brengen op het niveau van de TSO-eindtermen voor o.a. talen, de wiskundige en wetenschappelijke vorming. 

Naamloos leerjaar - Derde graad - BSO

 

Een naamloos leerjaar kan vanaf schooljaar 2014-2015 enkel worden ingericht als er minstens 28u per week besteed wordt aan basisvorming.
Dit algemeen zevende jaar is een voorbereidend jaar op het hoger onderwijs.
Een uitgesproken interesse wordt verwacht voor wiskunde en wetenschappen.
Ook bedrijfsbeheer staat op het programma. 

Je leert in dit jaar je vroegere praktisch-concrete aanpak (typisch BSO) ombuigen naar een meer theoretisch-abstracte benadering. 
Dat is nodig om hoger onderwijs te kunnen volgen.
Zowel het klassikaal als persoonlijk werkritme ligt hier aanzienlijk hoger dan in een specialisatiejaar van het BSO-niveau.
 Er wordt getracht je als leerling te brengen op het niveau van de TSO-eindtermen voor o.a. talen, de wiskundige en wetenschappelijke vorming. 

Welke lessen krijg ik in "Naamloos leerjaar" ?

 
Filteren op net
   

Waar kan ik "Naamloos leerjaar" volgen ?

  Toon alle scholen

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.


Filteren op provincie:
Filteren op arrondissement:
Filteren op gemeente:
Filteren op net:
   
Filteren op methodeschool:
Filteren op schooleigenschap:
 
   

Wie wordt toegelaten tot "Naamloos leerjaar" ?

Je kunt starten in het 3de leerjaar van de 3de graad, ingericht als een naamloos jaar (7 BSO) als je ofwel:

  • een diploma secundair onderwijs hebt behaald via het BSO.
  • een studiegetuigschrift van het 2de leerjaar van de 3de graad van het S.O. hebt.

Kom je uit een niet-Vlaamse onderwijsinstelling (buitenlandse -, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), dan kan de toelatingsklassenraad van de school je toelaten tot dit leerjaar.
Dit moet beslist worden binnen de 25 lesdagen vanaf je start in dat leerjaar.

Wat kan je behalen na "Naamloos leerjaar" ?


Je behaalt ofwel:

  • het diploma van secundair onderwijs, als je al een getuigschrift van de 2de graad van het secundair onderwijs hebt én geslaagd bent in het 1ste leerjaar van de 3de graad + in het 2de leerjaar van de 3de graad BSO + in het 3de leerjaar van de 3de graad BSO, ingericht als een specialisatiejaar;
  • een C-attest als je NIET GESLAAGD bent maar het specialisatiejaar wel beëindigd heb ofwel het leerjaar, de onderwijsvorm en de studierichting slechts gedurende een gedeelte van het schooljaar in de betrokken school hebt gevolgd;
  • een getuigschrift over de basiskennis van het bedrijfsbeheer wanneer de delibererende klassenraad beslist dat je voldaan hebt voor het programma bedrijfsbeheer.
    Let wel: de mogelijkheid wordt voorzien om dit getuigschrift uit te reiken.
    Dit is geen verplichting!

Mag ik tijdens het schooljaar nog veranderen ?


Veranderen van school mag altijd.
Tot en met 30 september mag je binnen hetzelfde leerjaar veranderen van onderwijsvorm en/of studierichting. Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum onder volgende voorwaarden:
a)na kennisname van advies van de begeleidende klassenraad van de studierichting die de leerling tot dan volgt; 
b) omwille van ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen.

Wat na "Naamloos leerjaar" ?

Na dit jaar kan je desgewenst doorstromen naar het hoger onderwijs.
Hou bij de keuze terdege rekening met je vooropleiding. 

 

Studierendement

Professionele bachelor Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Autotechnologie 30 0,66% 18,39% 15 4 2 2 2 5
Bedrijfsmanagement 129 2,84% 19,58% 58 22 13 11 5 20
Business Management 129 2,84% 19,58% 58 22 13 11 5 20
Business Management Marketing (E) 129 2,84% 19,58% 58 22 13 11 5 20
International Business Management (E) 129 2,84% 19,58% 58 22 13 11 5 20
Kleuteronderwijs 64 1,41% 37,63% 20 6 9 9 7 13
Lager onderwijs 46 1,01% 22,33% 15 15 1 4 2 9
Office management 33 0,73% 19,70% 14 9 4 6
Secundair onderwijs 149 3,28% 27,98% 55 28 17 14 17 18
Sociaal werk 65 1,43% 22,77% 21 23 7 6 4 4
Toegepaste informatica 75 1,65% 18,42% 36 8 7 6 2 16



Per studierichting die je kan volgen in het secundair onderwijs kan je hier bekijken wat de studieresultaten zijn als die leerlingen beginnen in een bacheloropleiding in het hoger onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. De tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit deze secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit deze secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit deze secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit deze secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement


bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Wanneer bachelordiploma behaald?

Bachelordiploma behaald Geen bachelordiploma behaald
Professionele bachelor Academische bachelor
na 3 jaar na 4 jaar na 5 jaar na 3 jaar na 4 jaar na 5 jaar na 5 jaar
3,89 % 3,20 % 2,17 % 0,23 % 0,00 % 0,00 % 90,51 %

Aantal studenten 5390
Aantal studenten rechtstreeks naar HO 875
Participatiegraad 16,23%

Hoe dit interpreteren?

De tabel toont het percentage van leerlingen uit deze secundaire studierichting, die hun 1e bachelordiploma behalen na resp. 3, 4 of 5 academiejaren. Het behalen van een bachelordiploma betekent dat de student geslaagd verklaard is voor het geheel van de bacheloropleiding.
In de berekeningen worden enkel jongeren meegenomen die zich onmiddellijk na het secundair onderwijs, voor het eerst in een academische of professionele bachelor inschrijven met een diplomacontract, aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
De cijfers hebben betrekking op de generatiestudenten periode 2005-2010.

Uitleg:

3,89 % van de studenten die onmiddellijk na deze secundaire studierichting gestart zijn in een bacheloropleiding (professionele of academische bachelor), behaalt na drie jaar een diploma van professionele bachelor.

Geen bachelordiploma behaald:

90,51 %van de studenten die onmiddellijk na deze secundaire studierichting gestart zijn in hetzij een professionele hetzij een academische bachelor, behaalde geen diploma binnen de 5 jaar.

Opgelet:

  • Enkel het eerst behaalde bachelordiploma wordt meegeteld. Enkel als een student in hetzelfde academiejaar een eerste academische bachelor én een eerste professionele bachelor behaalt, worden beide diploma’s meegeteld. 
  • Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (minimum 30) uit deze secundaire studierichting onmiddellijk overstapt naar een bachelor, worden de cijfers weergegeven. . Bij minder studenten zijn de cijfers weinig betekenisvol.
  • Deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het behalen van een bachelordiploma.

bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming