Architecturale vorming - Derde graad

Studierichting "Architecturale vorming"

In deze studierichting staat (je) verbeeldingskracht in het artistiek-creatief proces.

  • Je verwerft ruimtelijke inzichten
  • Je leert werken met verschillende voorstellingsmethoden zoals schaaltekeningen, perspectieven en maquettes
  • Je analyseert eigenschappen van materialen, structuren en constructies.
  • Je observeert en onderzoekt ontwerpen en bouwerken
  • Je verwerft inzicht in vorm, structuur, ruimte, functie, kleur en compositie
  • Je verwerft inzicht in energieomzettingen, statisch en dynamisch gedrag van systemen
  • Je denkt vanuit wiskunde over wetenschappelijke vragen en over problemen in verband met ruimtelijke vormgeving
  • In de uitbreiding van wiskunde krijg je:

           -        matrices
           -        functies
           -        integralen
           -        goniometrie
           -        complexe getallen
           -        vectoren
           -        statistiek
           -        ruimtemeetkunde

  • In de uitbreiding van fysica krijg je:

           -        mechanica
           -        constructieleer

Architecturale vorming                  



Beschrijving van de opleiding

In deze studierichting staat (je) verbeeldingskracht in het artistiek-creatief proces.

  • Je verwerft ruimtelijke inzichten
  • Je leert werken met verschillende voorstellingsmethoden zoals schaaltekeningen, perspectieven en maquettes
  • Je analyseert eigenschappen van materialen, structuren en constructies.
  • Je observeert en onderzoekt ontwerpen en bouwerken
  • Je verwerft inzicht in vorm, structuur, ruimte, functie, kleur en compositie
  • Je verwerft inzicht in energieomzettingen, statisch en dynamisch gedrag van systemen
  • Je denkt vanuit wiskunde over wetenschappelijke vragen en over problemen in verband met ruimtelijke vormgeving
  • In de uitbreiding van wiskunde krijg je:

           -        matrices
           -        functies
           -        integralen
           -        goniometrie
           -        complexe getallen
           -        vectoren
           -        statistiek
           -        ruimtemeetkunde

  • In de uitbreiding van fysica krijg je:

           -        mechanica
           -        constructieleer

Welke lessen krijg je?

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Scholen


   GO! SBSO Sterrebos, Passendaalsestraat 26, 8890 Moorslede    051 77 77 75         t 9  

Toelatingsvoorwaarden

Je kan starten in het 5e jaar SO in een studierichting van de doorstroomfinaliteit als je:

  • geslaagd (*) bent in het 2e leerjaar van de 2e graad van de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit
  • geslaagd bent in het 2e leerjaar van de 3e graad van de arbeidsmarktfinaliteit als de toelatingsklassenraad hiermee akkoord gaat.
(*) geslaagd zijn betekent dat je een A-attest of een B-attest hebt behaald. In geval van een B-attest dien je rekening te houden met de clausuleringen (beperkingen) die de klassenraad heeft opgelegd.)
 
Als je uit een andere opleidingsvorm van het buitengewoon secundair onderwijs komt (Opleidingsvorm 1, 2, 3) kan je worden toegelaten tot het 5e jaar in opleidingsvorm 4 op voorwaarde dat de toelatingsklassenraad akkoord gaat
 
Een leerling die rechtstreeks overkomt uit een niet-Vlaamse school (buitenlandse school, Frans- of Duitstalige school in België) of uit een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, kan toegelaten worden onder de volgende voorwaarde: gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel zijn opgenomen. De beslissing van de toelatingsklassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de effectieve regelmatige lesbijwoning door de leerling.
 

Bijkomende toelatingsvoorwaarden:


Je moet beschikken over een OV4-verslag opgesteld door een CLB.


Extra

Toelating voor cognitief sterk functionerende leerlingen:

Als je verstandelijk vooruit bent op je leeftijdsgenoten(cognitief sterk functionerend, hoogbegaafd) kan je toch toegelaten worden tot dit leerjaar als je niet geslaagd bent in een onderliggend jaar op voorwaarde dat de klassenraad jou toelaat.


Veranderen tijdens schooljaar

Veranderen van studierichting is mogelijk tot 15/01.

Voor uitzonderlijke gevallen kan de toelatingsklassenraad afwijken van deze datum. 
Daarna is verandering alleen toegestaan wegens een ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige reden en op voorwaarde van een gunstige beslissing van de klassenraad, na advies van de klassenraad van het structuuronderdeel waaruit de leerling overstapt.


Meer info: zie regelgeving SO

Attesten

Na het 1e leerjaar van de 3e graad (= 5SO) kan je volgende oriënteringsattesten behalen:

A-attest

Als je geslaagd bent.

C-attest

Als je niet geslaagd bent.

Attest van regelmatige lesbijwoning (enkel finaliteit arbeidsmarkt)

Als de school werkt volgens ‘het systeem van uitstel van de delibererende klassenraad tot het einde van een graad’ (zie omzendbrief SO 64 10.1.2)
Hiermee krijg je toelating tot 5 SO.

Wat na deze studierichting?

Na het 5e leerjaar volg je in principe dezelfde studierichting. Onder bepaalde voorwaarden kan je nog naar een andere studierichting. Lees daarom de toelatingsvoorwaarden bij die studierichting.

Na het 6e leerjaar gaan de meeste leerlingen uit de doorstroomfinaliteit verder studeren. Je richting die je in het 5e en 6e jaar hebt gevolgd heeft je niet voorbereid om te gaan werken, maar wel om verder te studeren.

Om een goede keuze te maken ga je best eerst heel breed kijken, om nadien een aantal mogelijkheden te filteren die je meer in detail verkent.

Het is een belangrijke beslissing waarbij je met een aantal zaken rekening houdt:

  • Wat doe ik graag? De vragenlijst I-Prefer kan je hierbij helpen.
  • Welke opleidingen zouden mij kunnen boeien? Ontdek het met Explore.
  • Hoe zit het met mijn studiemotivatie en studiemethode? Bekijk het even met de vragenlijst I-Study.
  • Wat met de toelatingsvoorwaarden en de ijkingstoetsen?
  • Hoe zit het met mijn voorkennis voor bepaalde studierichtingen? Zelftests kunnen je daar wat info over geven.
  •  

Als je wenst verder te studeren zijn er tal van mogelijkheden:

Je kan deze bachelors o.a. verkennen via verschillende ingangen:

Meer info over doorstroom naar professionele of academische bachelor: zie AHOVOKS 

Andere mogelijkheden

  • Graduaatsopleidingen
  • Se-n-Se Bijzondere wetenschappelijke vorming (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
  • Se-n-Se Bijzondere beeldende/muzikale vorming, Dans, Woordkunst-drama (= een voorbereidingsjaar) na een studierichting dubbele finaliteit en doorstroomfinaliteit.
  • Se-n-Se na 6e jaar doorstroomfinaliteit of dubbele finaliteit
  • Se-n-Se na 6e jaar een studierichting arbeidsfinaliteit

 

  • Uiteraard zijn nog andere keuzes mogelijk.
    Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden bij Syntra, bij VDAB, bij DefensiePolitie, ...

Leg zeker ook je oor eens te luisteren bij je ouders, familie, vrienden, leerkrachten, CLB, ... Zij kunnen je allicht ook zinvolle feedback geven over de keuze die je overweegt.

Interessante links

Buitengewoon onderwijs: FOD Sociale zekerheid voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Vlaams agentschap voor personen met een handicap

Buitengewoon onderwijs: Opzoeken dichtstbijzijnde school

Buitengewoon onderwijs: Gespecialiseerde trajectbepaling en -begeleiding

Buitengewoon onderwijs: Brailleliga