Muziek : Muziekpedagogie - Academische bachelor

 

Algemene info


De afstudeerrichting muziekpedagogie is een academische opleiding waarin de muzikale vorming als artistieke component samengaat met een doorgedreven muziekpedagogische vorming.
Je wordt niet enkel gevormd als musicus maar ook als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen in muziek.
De opleiding biedt je de kans om je muzikale vaardigheden op een hoog artistiek niveau te tillen.
Vanuit een brede muzikale vorming kies je voor een opleidingsprogramma waarin de focus steeds sterker op het leren en onderwijzen van muziek wordt gericht.


De opleiding steunt op 3 pijlers die in het hele curriculum zijn verankerd:
1. De muziekpedagoog als musicus:
Binnen dit domein kan de student zijn eigen muzikale of artistieke aspiraties vanuit een gevarieerde omgang met muziek vorm geven.
Hij doet dat door muziek uit te voeren, te creëren of te onderzoeken.
Verschillende muzikale omgangsvormen (vocaal en instrumentaal musiceren; horen, noteren en lezen van muziek, componeren en improviseren; maar ook begeleiden, reflecteren en analyseren) komen op een geïntegreerde wijze aan bod.
2. De muziekpedagoog als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen in muziek:
In dit domein ontwikkelt de student vaardigheden en tools om andere mensen aan te zetten muziek te beoefenen, hun omgang met muziek te vormen of al dan niet verder te ontwikkelen.
Een doorgedreven terugkoppeling tussen ervaringsgerichte praxis en theoretische reflectie verzekert dat de student dat doet vanuit een permanente bevraging van zijn eigen muzikaal en muziekpedagogisch handelen.
3. De muziekpedagoog als onderzoeker:
Zowel in de bacheloropleiding als in de masteropleiding is een zeer sterke reflectieve component aanwezig.
Die kritische reflectie is het uitgangspunt voor een project waarin de student een muziekpedagogisch item uitdiept.
Dat mondt uit in een masterproef die bestaat uit de voorstelling van een compositie en de voorstelling en verdediging van een eindverhandeling.


Aanvullende info:

LUCA School of Arts - Campus Lemmens


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Muziek : Muziekpedagogie - Academische bachelor

Algemene info


De afstudeerrichting muziekpedagogie is een academische opleiding waarin de muzikale vorming als artistieke component samengaat met een doorgedreven muziekpedagogische vorming.
Je wordt niet enkel gevormd als musicus maar ook als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen in muziek.
De opleiding biedt je de kans om je muzikale vaardigheden op een hoog artistiek niveau te tillen.
Vanuit een brede muzikale vorming kies je voor een opleidingsprogramma waarin de focus steeds sterker op het leren en onderwijzen van muziek wordt gericht.


De opleiding steunt op 3 pijlers die in het hele curriculum zijn verankerd:
1. De muziekpedagoog als musicus:
Binnen dit domein kan de student zijn eigen muzikale of artistieke aspiraties vanuit een gevarieerde omgang met muziek vorm geven.
Hij doet dat door muziek uit te voeren, te creëren of te onderzoeken.
Verschillende muzikale omgangsvormen (vocaal en instrumentaal musiceren; horen, noteren en lezen van muziek, componeren en improviseren; maar ook begeleiden, reflecteren en analyseren) komen op een geïntegreerde wijze aan bod.
2. De muziekpedagoog als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen in muziek:
In dit domein ontwikkelt de student vaardigheden en tools om andere mensen aan te zetten muziek te beoefenen, hun omgang met muziek te vormen of al dan niet verder te ontwikkelen.
Een doorgedreven terugkoppeling tussen ervaringsgerichte praxis en theoretische reflectie verzekert dat de student dat doet vanuit een permanente bevraging van zijn eigen muzikaal en muziekpedagogisch handelen.
3. De muziekpedagoog als onderzoeker:
Zowel in de bacheloropleiding als in de masteropleiding is een zeer sterke reflectieve component aanwezig.
Die kritische reflectie is het uitgangspunt voor een project waarin de student een muziekpedagogisch item uitdiept.
Dat mondt uit in een masterproef die bestaat uit de voorstelling van een compositie en de voorstelling en verdediging van een eindverhandeling.


Aanvullende info:

LUCA School of Arts - Campus Lemmens


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Slagen in een artistieke toegangsproef. 

Proef algemene muzikale vorming:



  • leesvaardigheids- en gehoortesten

  • zichtlezing  a capella in sol- en fasleutel

  • ritmisch en melodisch dictee 

  • voorbeeld


Instrumentale/ vocale proef:
Naar gelang van de gekozen afstudeerrichting stellen de kandidaten een representatief repertoire voor dat kwalitatief en kwantitatief overeenkomt met:



  • einddiploma Hogere Graad Secundair Kunstonderwijs of DKO voor de afstudeerrichting Instrument/ Zang (vier werken vrij te kiezen, waaronder één studie)

  • Middelbare Graad Secundair Kunstonderwijs of DKO voor de afstudeerrichtingen Muziekpedagogie, Muziektherapie, Compositie en Directie wat betreft het keuze-instrument.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Muziek 

Afstudeerrichting: Muziekpedagogie

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Arts

Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten

Belangstellingsdomeinen: Muziek,

Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Kunstgeschiedenis, Muziekleer, Opvoedkunde, Zang,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:

Muziek : Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Directie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Instrument/Zang (Academische bachelor - HO)
Muziek : Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek : Jazz/Lichte muziek (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Scheppende muziek (Academische bachelor - HO)
Muziek : Uitvoerende muziek (Academische bachelor - HO)

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied



























een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Lemmensberg 3  3000 Leuven
016 23 39 67    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren e.a.
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent, leraar, ...
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Componist
Muzikant

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Humane wetenschappen (ASO) 51 0,20% 81,99% 1 1 2 12 31 4
Latijn-moderne talen (ASO) 54 0,62% 90,84% 2 10 42
Latijn-wiskunde (ASO) 56 0,48% 96,71% 1 2 52 1
Muziek (KSO) 297 49,42% 86,75% 3 9 6 65 209 5
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 58 0,16% 89,19% 4 1 4 48 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 03-02-2017

Muziek : Muziekpedagogie - Academische bachelor

Algemene info


De afstudeerrichting muziekpedagogie is een academische opleiding waarin de muzikale vorming als artistieke component samengaat met een doorgedreven muziekpedagogische vorming.
Je wordt niet enkel gevormd als musicus maar ook als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen in muziek.
De opleiding biedt je de kans om je muzikale vaardigheden op een hoog artistiek niveau te tillen.
Vanuit een brede muzikale vorming kies je voor een opleidingsprogramma waarin de focus steeds sterker op het leren en onderwijzen van muziek wordt gericht.


De opleiding steunt op 3 pijlers die in het hele curriculum zijn verankerd:
1. De muziekpedagoog als musicus:
Binnen dit domein kan de student zijn eigen muzikale of artistieke aspiraties vanuit een gevarieerde omgang met muziek vorm geven.
Hij doet dat door muziek uit te voeren, te creëren of te onderzoeken.
Verschillende muzikale omgangsvormen (vocaal en instrumentaal musiceren; horen, noteren en lezen van muziek, componeren en improviseren; maar ook begeleiden, reflecteren en analyseren) komen op een geïntegreerde wijze aan bod.
2. De muziekpedagoog als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen in muziek:
In dit domein ontwikkelt de student vaardigheden en tools om andere mensen aan te zetten muziek te beoefenen, hun omgang met muziek te vormen of al dan niet verder te ontwikkelen.
Een doorgedreven terugkoppeling tussen ervaringsgerichte praxis en theoretische reflectie verzekert dat de student dat doet vanuit een permanente bevraging van zijn eigen muzikaal en muziekpedagogisch handelen.
3. De muziekpedagoog als onderzoeker:
Zowel in de bacheloropleiding als in de masteropleiding is een zeer sterke reflectieve component aanwezig.
Die kritische reflectie is het uitgangspunt voor een project waarin de student een muziekpedagogisch item uitdiept.
Dat mondt uit in een masterproef die bestaat uit de voorstelling van een compositie en de voorstelling en verdediging van een eindverhandeling.


Aanvullende info:

LUCA School of Arts - Campus Lemmens


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Slagen in een artistieke toegangsproef. 

Proef algemene muzikale vorming:



  • leesvaardigheids- en gehoortesten

  • zichtlezing  a capella in sol- en fasleutel

  • ritmisch en melodisch dictee 

  • voorbeeld


Instrumentale/ vocale proef:
Naar gelang van de gekozen afstudeerrichting stellen de kandidaten een representatief repertoire voor dat kwalitatief en kwantitatief overeenkomt met:



  • einddiploma Hogere Graad Secundair Kunstonderwijs of DKO voor de afstudeerrichting Instrument/ Zang (vier werken vrij te kiezen, waaronder één studie)

  • Middelbare Graad Secundair Kunstonderwijs of DKO voor de afstudeerrichtingen Muziekpedagogie, Muziektherapie, Compositie en Directie wat betreft het keuze-instrument.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Muziek 

Afstudeerrichting: Muziekpedagogie

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Arts

Studiegebied: Muziek en Podiumkunsten

Belangstellingsdomeinen: Muziek,

Schoolvakken SO: Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Kunstgeschiedenis, Muziekleer, Opvoedkunde, Zang,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen binnen Muziek zijn:

Muziek : Compositie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Directie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Instrument/Zang (Academische bachelor - HO)
Muziek : Instrumentenbouw (Academische bachelor - HO)
Muziek : Jazz/Lichte muziek (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziektheorie/Schriftuur (Academische bachelor - HO)
Muziek : Muziektherapie (Academische bachelor - HO)
Muziek : Scheppende muziek (Academische bachelor - HO)
Muziek : Uitvoerende muziek (Academische bachelor - HO)

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied



























een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Lemmensberg 3  3000 Leuven
016 23 39 67    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

De afgestudeerden hebben een technisch-muzikale opleiding gekregen in de gekozen optie en/of keuze, wat hen in staat stelt op een professionele wijze nieuwe werken voort te brengen, leiding te geven en muziek te vertolken, muziekwetenschappelijk werk te verrichten, te recenseren e.a.
Ook televisieproducer of -programmator, cultureel attaché of medewerker in een cultureel centrum liggen in de lijn.
Als afgestudeerde kan men terecht in orkesten, als solist (instrumentist of zanger), bij de VRT, eventueel als componist, als bewerker, als zelfstandige of in dienstverband, als lesgever in de eigen specialisatie in muziekacademies na het volgen van een lerarenopleiding.
Nogal wat afgestudeerden opteren (vooraleer het beroepsleven te kiezen) om andere kwalificaties te behalen en specialisaties te volgen.
Als dirigent, als koorleider, als cultureel attaché of recensist, in de perswereld.
Het beroepenveld van musici is versnipperd: scheppend musicus, uitvoerend musicus, instrumentenbouwer, cultuurfunctionaris, muziekrecensent, leraar, ...
De meeste musici zijn gelijktijdig werkzaam in uiteenlopende beroepen.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Componist
Muzikant

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Humane wetenschappen (ASO) 51 0,20% 81,99% 1 1 2 12 31 4
Latijn-moderne talen (ASO) 54 0,62% 90,84% 2 10 42
Latijn-wiskunde (ASO) 56 0,48% 96,71% 1 2 52 1
Muziek (KSO) 297 49,42% 86,75% 3 9 6 65 209 5
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 58 0,16% 89,19% 4 1 4 48 1

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 03-02-2017