HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Audiovisuele kunsten : Podiumtechnieken - Professionele bachelor
Hier leer je dat een decor niet bestaat zonder licht, een muzikant niet zonder een PA-system en dat aan chaos op scène een messcherpe organisatie vooraf gaat. Techniek en organisatorisch inzicht, reflectie, creatieve verbeelding en kritische zin, staan voorop.
In het eerste jaar krijg je een stevige basis licht, audio, video, scenografie en productie, leer je over veiligheid, podiummechanica, crowd control, maar leer je ook voorstellingen lezen en begrijpen.
Vanaf het tweede jaar kies je tussen:
- Productie en Stagemanagement in de podiumkunsten: over het uitwerken van complexe budgetten en planningen en het concreet maken van artistieke projecten op een veilige én creatieve manier.
- Techniek in de podiumkunsten: over de inhoudelijke invulling van licht, audio, video, podiummechanica en scenografie binnen interne of externe creatieopdrachten.
In real-life-situaties leer je de productionele en technische knepen van het vak. Gespreid over 3 jaar volg je 20 weken stage als productieleider of theatertechnicus bij een ensemble, kunstencentrum, danscompagnie, event-bureau, concertorganisator, theater-, productie- of operahuis, circus, ... Het sluitstuk van je opleiding is het resultaat van een 3-jarig onderzoek naar een innovatieve techniek, dat je presenteert in een praktijkgericht eindwerk.
Voor wie?
Studeren in de audiovisuele media vraagt een gezonde weetgierigheid, een kritische ingesteldheid, een krachtig doorzettingsvermogen en een bruisende creativiteit. Die creativiteit moet bovendien geplaatst worden in een breed maatschappelijk perspectief. Dat betekent dat je als student wordt verondersteld voldoende inzicht te hebben in onze samenleving, zowel op politiek, socio-cultureel, economisch als artistiek vlak. Een stevige dosis theoretische kennis over de wetenschappelijke en technologische evoluties behoort ook tot het opleidingsprofiel.
Je bent een early adaptor die gebeten is door de nieuwste technologische ontwikkelingen en platformen en wil je verder professionaliseren om in de media als all-rounder aan de slag te gaan. Je valt omver van ééntonigheid en wil als hands-on creator je kennis uitbreiden om meer, sneller, anders en professioneler aan het werk te gaan.
Je houdt van teamwork en droomt ervan als creatieve multidisciplinair samen met je team een idee om te zetten in frisse audiovisuele content. Je wil graag een onmisbare schakel zijn in de workflow van grote live captaties.
Je wil je je verder verdiepen in hoe je snel, efficiënt maar vooral ook professioneel content kunt maken voor diverse platformen. Techniek en organisatorisch inzicht, reflectie, creatieve verbeelding en kritische zin staan voorop. Je staat daarbij het liefst met één voet in de school en met de andere voet in het werkveld zodat je kennismaakt met de laatste nieuwe trends in de audiovisuele sector.
Aanvullende info:
Studiepunten
180

Audiovisuele kunsten : Podiumtechnieken - Professionele bachelor |
|
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- Links
- Studie-
rendement
Algemene info
Hier leer je dat een decor niet bestaat zonder licht, een muzikant niet zonder een PA-system en dat aan chaos op scène een messcherpe organisatie vooraf gaat. Techniek en organisatorisch inzicht, reflectie, creatieve verbeelding en kritische zin, staan voorop.
In het eerste jaar krijg je een stevige basis licht, audio, video, scenografie en productie, leer je over veiligheid, podiummechanica, crowd control, maar leer je ook voorstellingen lezen en begrijpen.
Vanaf het tweede jaar kies je tussen:
- Productie en Stagemanagement in de podiumkunsten: over het uitwerken van complexe budgetten en planningen en het concreet maken van artistieke projecten op een veilige én creatieve manier.
- Techniek in de podiumkunsten: over de inhoudelijke invulling van licht, audio, video, podiummechanica en scenografie binnen interne of externe creatieopdrachten.
In real-life-situaties leer je de productionele en technische knepen van het vak. Gespreid over 3 jaar volg je 20 weken stage als productieleider of theatertechnicus bij een ensemble, kunstencentrum, danscompagnie, event-bureau, concertorganisator, theater-, productie- of operahuis, circus, ... Het sluitstuk van je opleiding is het resultaat van een 3-jarig onderzoek naar een innovatieve techniek, dat je presenteert in een praktijkgericht eindwerk.
Voor wie?
Studeren in de audiovisuele media vraagt een gezonde weetgierigheid, een kritische ingesteldheid, een krachtig doorzettingsvermogen en een bruisende creativiteit. Die creativiteit moet bovendien geplaatst worden in een breed maatschappelijk perspectief. Dat betekent dat je als student wordt verondersteld voldoende inzicht te hebben in onze samenleving, zowel op politiek, socio-cultureel, economisch als artistiek vlak. Een stevige dosis theoretische kennis over de wetenschappelijke en technologische evoluties behoort ook tot het opleidingsprofiel.
Je bent een early adaptor die gebeten is door de nieuwste technologische ontwikkelingen en platformen en wil je verder professionaliseren om in de media als all-rounder aan de slag te gaan. Je valt omver van ééntonigheid en wil als hands-on creator je kennis uitbreiden om meer, sneller, anders en professioneler aan het werk te gaan.
Je houdt van teamwork en droomt ervan als creatieve multidisciplinair samen met je team een idee om te zetten in frisse audiovisuele content. Je wil graag een onmisbare schakel zijn in de workflow van grote live captaties.
Je wil je je verder verdiepen in hoe je snel, efficiënt maar vooral ook professioneel content kunt maken voor diverse platformen. Techniek en organisatorisch inzicht, reflectie, creatieve verbeelding en kritische zin staan voorop. Je staat daarbij het liefst met één voet in de school en met de andere voet in het werkveld zodat je kennismaakt met de laatste nieuwe trends in de audiovisuele sector.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Audiovisuele kunsten
Afstudeerrichting: Podiumtechnieken
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,
Schoolvakken SO: Beeld- en mediacultuur, Communicatieve vaardigheden, Fotografie, Podiumtechnieken,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen van Audiovisuele kunsten zijn:
Audiovisuele kunsten (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Beroepsuitwegen
De bachelor in de Audiovisuele kunsten beweegt zich in een artistiek-technische functie. Naast technische kwaliteiten beschikt hij over artistieke aanleg op gebied van (reclame)film, radio- en televisieproductie.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Podiumtechnicus
Podiumtechnicus decor en rekwisieten
Podiumtechnicus licht en beeld
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Audiovisuele vorming (KSO) | 40 | 5,42 | 88,94 | 1 | 0 | 1 | 5 | 33 | 0 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 13-02-2022 |

Audiovisuele kunsten : Podiumtechnieken - Professionele bachelor |
|
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- Links
- Studie-
rendement
Algemene info
Hier leer je dat een decor niet bestaat zonder licht, een muzikant niet zonder een PA-system en dat aan chaos op scène een messcherpe organisatie vooraf gaat. Techniek en organisatorisch inzicht, reflectie, creatieve verbeelding en kritische zin, staan voorop.
In het eerste jaar krijg je een stevige basis licht, audio, video, scenografie en productie, leer je over veiligheid, podiummechanica, crowd control, maar leer je ook voorstellingen lezen en begrijpen.
Vanaf het tweede jaar kies je tussen:
- Productie en Stagemanagement in de podiumkunsten: over het uitwerken van complexe budgetten en planningen en het concreet maken van artistieke projecten op een veilige én creatieve manier.
- Techniek in de podiumkunsten: over de inhoudelijke invulling van licht, audio, video, podiummechanica en scenografie binnen interne of externe creatieopdrachten.
In real-life-situaties leer je de productionele en technische knepen van het vak. Gespreid over 3 jaar volg je 20 weken stage als productieleider of theatertechnicus bij een ensemble, kunstencentrum, danscompagnie, event-bureau, concertorganisator, theater-, productie- of operahuis, circus, ... Het sluitstuk van je opleiding is het resultaat van een 3-jarig onderzoek naar een innovatieve techniek, dat je presenteert in een praktijkgericht eindwerk.
Voor wie?
Studeren in de audiovisuele media vraagt een gezonde weetgierigheid, een kritische ingesteldheid, een krachtig doorzettingsvermogen en een bruisende creativiteit. Die creativiteit moet bovendien geplaatst worden in een breed maatschappelijk perspectief. Dat betekent dat je als student wordt verondersteld voldoende inzicht te hebben in onze samenleving, zowel op politiek, socio-cultureel, economisch als artistiek vlak. Een stevige dosis theoretische kennis over de wetenschappelijke en technologische evoluties behoort ook tot het opleidingsprofiel.
Je bent een early adaptor die gebeten is door de nieuwste technologische ontwikkelingen en platformen en wil je verder professionaliseren om in de media als all-rounder aan de slag te gaan. Je valt omver van ééntonigheid en wil als hands-on creator je kennis uitbreiden om meer, sneller, anders en professioneler aan het werk te gaan.
Je houdt van teamwork en droomt ervan als creatieve multidisciplinair samen met je team een idee om te zetten in frisse audiovisuele content. Je wil graag een onmisbare schakel zijn in de workflow van grote live captaties.
Je wil je je verder verdiepen in hoe je snel, efficiënt maar vooral ook professioneel content kunt maken voor diverse platformen. Techniek en organisatorisch inzicht, reflectie, creatieve verbeelding en kritische zin staan voorop. Je staat daarbij het liefst met één voet in de school en met de andere voet in het werkveld zodat je kennismaakt met de laatste nieuwe trends in de audiovisuele sector.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Audiovisuele kunsten
Afstudeerrichting: Podiumtechnieken
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten, Techniek,
Schoolvakken SO: Beeld- en mediacultuur, Communicatieve vaardigheden, Fotografie, Podiumtechnieken,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen van Audiovisuele kunsten zijn:
Audiovisuele kunsten (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
Dit zijn de mogelijkheden na deze studierichting:
Schakelprogramma's mits toelating toegankelijk na elke professionele bachelor
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Beroepsuitwegen
De bachelor in de Audiovisuele kunsten beweegt zich in een artistiek-technische functie. Naast technische kwaliteiten beschikt hij over artistieke aanleg op gebied van (reclame)film, radio- en televisieproductie.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Podiumtechnicus
Podiumtechnicus decor en rekwisieten
Podiumtechnicus licht en beeld
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Audiovisuele vorming (KSO) | 40 | 5,42 | 88,94 | 1 | 0 | 1 | 5 | 33 | 0 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 13-02-2022 |