Toegepaste informatica : zonder specifieke afstudeerrichtingen - Professionele bachelor
Stromen de bits en bytes door je aderen? Vind je IT de max? Met deze opleiding kom je in het vizier van de IT-sector.
In het eerste jaar van deze opleiding krijg je een stevige en brede basiskennis van diverse IT-onderwerpen. Je krijgt specifiek beroepsgerichte lessen rond programmeertalen, informatica, programmastructuren, bestandsorganisatie en gegevensbanken. Op je programma staan vakken als systeemanalyse, fiscale wetgeving, bedrijfseconomie en business modeling.
Na een eerste gemeenschappelijk jaar kies je een specialisatie via keuzepakketten. Informeer naar de verschillende specialisaties bij de hogescholen en vraag gerust eens na waarom ze verkiezen om te werken via keuzepakketten.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Is deze opleiding iets voor jou?
Ben je gepassioneerd door IT en nieuwe technologieën? Dan is deze Informatica-opleiding een goede keuze. Je werkt graag met computers en je wil alles te weten komen over big data en netwerken. Verder heb je een leergierige houding en een probleemoplossend denkvermogen. Voorkennis is niet noodzakelijk, want de vakken starten volledig vanaf nul.
Studiepunten
180
Toegepaste informatica : zonder specifieke afstudeerrichtingen - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Stromen de bits en bytes door je aderen? Vind je IT de max? Met deze opleiding kom je in het vizier van de IT-sector.
In het eerste jaar van deze opleiding krijg je een stevige en brede basiskennis van diverse IT-onderwerpen. Je krijgt specifiek beroepsgerichte lessen rond programmeertalen, informatica, programmastructuren, bestandsorganisatie en gegevensbanken. Op je programma staan vakken als systeemanalyse, fiscale wetgeving, bedrijfseconomie en business modeling.
Na een eerste gemeenschappelijk jaar kies je een specialisatie via keuzepakketten. Informeer naar de verschillende specialisaties bij de hogescholen en vraag gerust eens na waarom ze verkiezen om te werken via keuzepakketten.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Is deze opleiding iets voor jou?
Ben je gepassioneerd door IT en nieuwe technologieën? Dan is deze Informatica-opleiding een goede keuze. Je werkt graag met computers en je wil alles te weten komen over big data en netwerken. Verder heb je een leergierige houding en een probleemoplossend denkvermogen. Voorkennis is niet noodzakelijk, want de vakken starten volledig vanaf nul.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
AI & data engineer |
Business & system analist |
Cybersecurity & Network specialist |
Digital consultant |
Sofware development |
System administrator |
Web developer |
Business IT |
Intelligent robotics |
Networks & security |
Software engineer(ing) |
In Thomas More Campus Geel zijn de opleidingen Toegepaste informatica en Elektronica- ICT geïntegreerd. Je kan kiezen voor deze keuzetrajecten:
Hogeschool UCLL - Campus Proximus
Allround IT |
Business IT management |
Cybersecurity |
Digital experience |
Infrastructure |
Sofware development |
AI & data engineer |
Functional & business analyst |
Mainframe expert |
Mobile & entreprise developer |
System & network administrator |
AI & data engineer |
Functional & business analyst |
Mainframe expert |
Mobile & entreprise developer |
System & network administrator |
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Toegepaste informatica
Afstudeerrichting: zonder specifieke afstudeerrichtingen
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Informatica, Multimedia,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Toegepaste informatica zijn:
Toegepaste informatica :
Applicatie-ontwikkeling (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Artificiële intelligentie (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Softwaremanagement (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Systemen en netwerkbeheer (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Kaai
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Thomas More, Campus Geel
Starten in februari
VDAB-traject
Hogeschool UCLL, Campus Proximus
Starten in februari
Howest, Campus Brugge Station - Gebouw J
Starten in februari
HOGENT, Campus Schoonmeersen
Afstandsonderwijs
Starten in februari
HOGENT, Campus Aalst
Starten in februari
Instellingen
Warmoesberg 26 1000 Brussel
Nijverheidskaai 170 1070 Anderlecht
Ellermanstraat 33 2060 Antwerpen
Kleinhoefstraat 4 2440 Geel
Geldenaaksebaan 335 3001 Heverlee
Rijselstraat 5 8200 Sint-Michiels
Valentin Vaerwyckweg 1 9000 Gent
Arbeidstraat 14 9300 Aalst
Beroepsuitwegen
Een analist-programmeur ontwikkelt toepassingen vanaf het ontwerp tot de realisatie en implementatie. Sommige afgestudeerden werken als systeem- en/of netwerkbeheerder.
Anderen werken mee aan websites en e-commercetoepassingen.
Door de snelle evolutie in de informaticawereld worden afgestudeerden ingeschakeld als helpdesk engineer om de eindgebruiker te begeleiden bij vragen over de computerinfrastructuur, de werking van de programma's. Afgestudeerden kunnen ook werken als trainingsverantwoordelijke of als projectleider.
Bachelors in de Toegepaste informatica werken in softwarehuizen en overal waar de behoefte bestaat aan het maken van eigen computertoepassingen zoals industriële ondernemingen, financiële instellingen, handelsondernemingen, verzekeringsmaatschappijen, organisaties, openbare besturen, KMO's en allerhande kantoren.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Analist ontwikkelaar ICT
( knelpuntberoep)
Computeroperator
( knelpuntberoep)
Data engineer
Databankbeheerder
( knelpuntberoep)
ICT-medewerker
Integratie en implementatie expert ICT
( knelpuntberoep)
Multimediaontwikkelaar
Netwerkbeheerder
( knelpuntberoep)
Software ontwikkelaar
Technicus pc en kantoormateriaal
( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke ICT
( knelpuntberoep)
Webmaster
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Boekhouden - informatica (TSO) | 355 | 7,70 | 50,0 | 59 | 70 | 49 | 60 | 95 | 22 |
Boekhouden - informatica (TSO) | 560 | 12,14 | 68,4 | 43 | 57 | 54 | 151 | 241 | 14 |
Economie-moderne talen (ASO) | 184 | 0,68 | 47,7 | 31 | 33 | 35 | 18 | 36 | 31 |
Economie-moderne talen (ASO) | 331 | 1,23 | 67,1 | 27 | 30 | 37 | 87 | 130 | 20 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 33 | 0,81 | 70,3 | 3 | 3 | 6 | 2 | 16 | 3 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 60 | 1,47 | 79,4 | 3 | 1 | 4 | 17 | 32 | 3 |
Economie-wiskunde (ASO) | 32 | 0,49 | 73,6 | 3 | 3 | 2 | 5 | 14 | 5 |
Economie-wiskunde (ASO) | 63 | 0,96 | 83,2 | 4 | 0 | 6 | 11 | 41 | 1 |
Elektriciteit-elektronica (TSO) | 51 | 3,92 | 55,8 | 8 | 8 | 7 | 7 | 19 | 2 |
Elektriciteit-elektronica (TSO) | 99 | 7,60 | 79,4 | 5 | 6 | 9 | 20 | 58 | 1 |
Elektrische installatietechnieken (TSO) | 51 | 1,26 | 33,9 | 13 | 10 | 6 | 6 | 5 | 11 |
Elektrische installatietechnieken (TSO) | 51 | 1,26 | 51,7 | 11 | 7 | 8 | 9 | 13 | 3 |
Elektromechanica (TSO) | 62 | 1,19 | 39,0 | 17 | 12 | 7 | 8 | 12 | 6 |
Elektromechanica (TSO) | 76 | 1,45 | 57,3 | 9 | 14 | 10 | 14 | 24 | 5 |
Handel (TSO) | 176 | 1,35 | 32,6 | 49 | 37 | 18 | 19 | 16 | 37 |
Handel (TSO) | 207 | 1,58 | 44,1 | 40 | 38 | 33 | 35 | 37 | 24 |
Humane wetenschappen (ASO) | 93 | 0,34 | 35,2 | 27 | 19 | 13 | 9 | 11 | 14 |
Humane wetenschappen (ASO) | 161 | 0,59 | 56,8 | 24 | 21 | 18 | 47 | 37 | 14 |
Industriële ICT (TSO) | 114 | 10,26 | 43,8 | 29 | 19 | 22 | 16 | 24 | 4 |
Industriële ICT (TSO) | 252 | 22,68 | 74,4 | 11 | 16 | 28 | 66 | 129 | 2 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 33 | 0,85 | 71,9 | 3 | 4 | 3 | 8 | 15 | 0 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 61 | 1,57 | 72,8 | 2 | 6 | 6 | 15 | 30 | 2 |
Informaticabeheer (TSO) | 772 | 19,06 | 46,4 | 156 | 155 | 132 | 95 | 201 | 33 |
Informaticabeheer (TSO) | 1236 | 30,52 | 68,1 | 98 | 120 | 160 | 270 | 570 | 18 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 117 | 1,45 | 14,8 | 51 | 17 | 8 | 4 | 4 | 33 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 56 | 0,69 | 28,5 | 19 | 11 | 5 | 9 | 3 | 9 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 42 | 0,54 | 21,5 | 17 | 8 | 2 | 3 | 2 | 10 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 30 | 0,38 | 44,7 | 6 | 6 | 4 | 2 | 6 | 6 |
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) | 31 | 1,10 | 4,5 | 17 | 7 | 1 | 0 | 0 | 6 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 52 | 0,53 | 56,6 | 10 | 10 | 8 | 3 | 18 | 3 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 93 | 0,95 | 75,5 | 3 | 6 | 12 | 21 | 51 | 0 |
Multimedia (TSO) | 60 | 3,47 | 38,1 | 19 | 7 | 12 | 9 | 7 | 6 |
Multimedia (TSO) | 58 | 3,35 | 58,8 | 6 | 6 | 12 | 10 | 20 | 4 |
Secretariaat-talen (TSO) | 32 | 0,79 | 12,8 | 9 | 12 | 0 | 1 | 0 | 10 |
Secretariaat-talen (TSO) | 37 | 0,92 | 38,2 | 5 | 9 | 6 | 5 | 4 | 8 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 147 | 0,56 | 25,7 | 49 | 31 | 11 | 12 | 9 | 35 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 139 | 0,53 | 41,0 | 32 | 26 | 23 | 23 | 23 | 12 |
Sportwetenschappen (ASO) | 30 | 0,84 | 71,9 | 3 | 0 | 7 | 9 | 11 | 0 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 46 | 0,98 | 49,2 | 7 | 7 | 7 | 10 | 8 | 7 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 94 | 2,00 | 67,2 | 8 | 10 | 10 | 26 | 37 | 3 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 108 | 0,26 | 63,0 | 22 | 10 | 14 | 16 | 41 | 5 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 264 | 0,63 | 77,0 | 15 | 14 | 25 | 48 | 156 | 6 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 25-09-2024 |
Toegepaste informatica : zonder specifieke afstudeerrichtingen - Professionele bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Flexibel?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
Stromen de bits en bytes door je aderen? Vind je IT de max? Met deze opleiding kom je in het vizier van de IT-sector.
In het eerste jaar van deze opleiding krijg je een stevige en brede basiskennis van diverse IT-onderwerpen. Je krijgt specifiek beroepsgerichte lessen rond programmeertalen, informatica, programmastructuren, bestandsorganisatie en gegevensbanken. Op je programma staan vakken als systeemanalyse, fiscale wetgeving, bedrijfseconomie en business modeling.
Na een eerste gemeenschappelijk jaar kies je een specialisatie via keuzepakketten. Informeer naar de verschillende specialisaties bij de hogescholen en vraag gerust eens na waarom ze verkiezen om te werken via keuzepakketten.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma. En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.
Is deze opleiding iets voor jou?
Ben je gepassioneerd door IT en nieuwe technologieën? Dan is deze Informatica-opleiding een goede keuze. Je werkt graag met computers en je wil alles te weten komen over big data en netwerken. Verder heb je een leergierige houding en een probleemoplossend denkvermogen. Voorkennis is niet noodzakelijk, want de vakken starten volledig vanaf nul.
Studiepunten
180
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
AI & data engineer |
Business & system analist |
Cybersecurity & Network specialist |
Digital consultant |
Sofware development |
System administrator |
Web developer |
Business IT |
Intelligent robotics |
Networks & security |
Software engineer(ing) |
In Thomas More Campus Geel zijn de opleidingen Toegepaste informatica en Elektronica- ICT geïntegreerd. Je kan kiezen voor deze keuzetrajecten:
Hogeschool UCLL - Campus Proximus
Allround IT |
Business IT management |
Cybersecurity |
Digital experience |
Infrastructure |
Sofware development |
AI & data engineer |
Functional & business analyst |
Mainframe expert |
Mobile & entreprise developer |
System & network administrator |
AI & data engineer |
Functional & business analyst |
Mainframe expert |
Mobile & entreprise developer |
System & network administrator |
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzondering:
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden
De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Toegepaste informatica
Afstudeerrichting: zonder specifieke afstudeerrichtingen
Studieniveau: Professionele bachelor - HO
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Informatica, Multimedia,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Toegepaste informatica zijn:
Toegepaste informatica :
Applicatie-ontwikkeling (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Artificiële intelligentie (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Softwaremanagement (Professionele bachelor - HO)
Toegepaste informatica :
Systemen en netwerkbeheer (Professionele bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba
een verkorte bachelor
Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.
een postgraduaat
Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.
De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een schakelprogramma
Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten
hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master.
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een
schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te
zetten.
Een schakelprogramma geeft
toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.
een lerarenopleiding
Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Flexibele leersystemen
Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.
Erasmushogeschool Brussel, Campus Kaai
Starten in februari
VDAB-traject
Werkstudententraject
Thomas More, Campus Geel
Starten in februari
VDAB-traject
Hogeschool UCLL, Campus Proximus
Starten in februari
Howest, Campus Brugge Station - Gebouw J
Starten in februari
HOGENT, Campus Schoonmeersen
Afstandsonderwijs
Starten in februari
HOGENT, Campus Aalst
Starten in februari
Instellingen
Warmoesberg 26 1000 Brussel
Nijverheidskaai 170 1070 Anderlecht
Ellermanstraat 33 2060 Antwerpen
Kleinhoefstraat 4 2440 Geel
Geldenaaksebaan 335 3001 Heverlee
Rijselstraat 5 8200 Sint-Michiels
Valentin Vaerwyckweg 1 9000 Gent
Arbeidstraat 14 9300 Aalst
Beroepsuitwegen
Een analist-programmeur ontwikkelt toepassingen vanaf het ontwerp tot de realisatie en implementatie. Sommige afgestudeerden werken als systeem- en/of netwerkbeheerder.
Anderen werken mee aan websites en e-commercetoepassingen.
Door de snelle evolutie in de informaticawereld worden afgestudeerden ingeschakeld als helpdesk engineer om de eindgebruiker te begeleiden bij vragen over de computerinfrastructuur, de werking van de programma's. Afgestudeerden kunnen ook werken als trainingsverantwoordelijke of als projectleider.
Bachelors in de Toegepaste informatica werken in softwarehuizen en overal waar de behoefte bestaat aan het maken van eigen computertoepassingen zoals industriële ondernemingen, financiële instellingen, handelsondernemingen, verzekeringsmaatschappijen, organisaties, openbare besturen, KMO's en allerhande kantoren.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Analist ontwikkelaar ICT
( knelpuntberoep)
Computeroperator
( knelpuntberoep)
Data engineer
Databankbeheerder
( knelpuntberoep)
ICT-medewerker
Integratie en implementatie expert ICT
( knelpuntberoep)
Multimediaontwikkelaar
Netwerkbeheerder
( knelpuntberoep)
Software ontwikkelaar
Technicus pc en kantoormateriaal
( knelpuntberoep)
Verantwoordelijke ICT
( knelpuntberoep)
Webmaster
Studierendement
Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Boekhouden - informatica (TSO) | 355 | 7,70 | 50,0 | 59 | 70 | 49 | 60 | 95 | 22 |
Boekhouden - informatica (TSO) | 560 | 12,14 | 68,4 | 43 | 57 | 54 | 151 | 241 | 14 |
Economie-moderne talen (ASO) | 184 | 0,68 | 47,7 | 31 | 33 | 35 | 18 | 36 | 31 |
Economie-moderne talen (ASO) | 331 | 1,23 | 67,1 | 27 | 30 | 37 | 87 | 130 | 20 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 33 | 0,81 | 70,3 | 3 | 3 | 6 | 2 | 16 | 3 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 60 | 1,47 | 79,4 | 3 | 1 | 4 | 17 | 32 | 3 |
Economie-wiskunde (ASO) | 32 | 0,49 | 73,6 | 3 | 3 | 2 | 5 | 14 | 5 |
Economie-wiskunde (ASO) | 63 | 0,96 | 83,2 | 4 | 0 | 6 | 11 | 41 | 1 |
Elektriciteit-elektronica (TSO) | 51 | 3,92 | 55,8 | 8 | 8 | 7 | 7 | 19 | 2 |
Elektriciteit-elektronica (TSO) | 99 | 7,60 | 79,4 | 5 | 6 | 9 | 20 | 58 | 1 |
Elektrische installatietechnieken (TSO) | 51 | 1,26 | 33,9 | 13 | 10 | 6 | 6 | 5 | 11 |
Elektrische installatietechnieken (TSO) | 51 | 1,26 | 51,7 | 11 | 7 | 8 | 9 | 13 | 3 |
Elektromechanica (TSO) | 62 | 1,19 | 39,0 | 17 | 12 | 7 | 8 | 12 | 6 |
Elektromechanica (TSO) | 76 | 1,45 | 57,3 | 9 | 14 | 10 | 14 | 24 | 5 |
Handel (TSO) | 176 | 1,35 | 32,6 | 49 | 37 | 18 | 19 | 16 | 37 |
Handel (TSO) | 207 | 1,58 | 44,1 | 40 | 38 | 33 | 35 | 37 | 24 |
Humane wetenschappen (ASO) | 93 | 0,34 | 35,2 | 27 | 19 | 13 | 9 | 11 | 14 |
Humane wetenschappen (ASO) | 161 | 0,59 | 56,8 | 24 | 21 | 18 | 47 | 37 | 14 |
Industriële ICT (TSO) | 114 | 10,26 | 43,8 | 29 | 19 | 22 | 16 | 24 | 4 |
Industriële ICT (TSO) | 252 | 22,68 | 74,4 | 11 | 16 | 28 | 66 | 129 | 2 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 33 | 0,85 | 71,9 | 3 | 4 | 3 | 8 | 15 | 0 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 61 | 1,57 | 72,8 | 2 | 6 | 6 | 15 | 30 | 2 |
Informaticabeheer (TSO) | 772 | 19,06 | 46,4 | 156 | 155 | 132 | 95 | 201 | 33 |
Informaticabeheer (TSO) | 1236 | 30,52 | 68,1 | 98 | 120 | 160 | 270 | 570 | 18 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 117 | 1,45 | 14,8 | 51 | 17 | 8 | 4 | 4 | 33 |
Kantooradministratie en gegevensbeheer (BSO) | 56 | 0,69 | 28,5 | 19 | 11 | 5 | 9 | 3 | 9 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 42 | 0,54 | 21,5 | 17 | 8 | 2 | 3 | 2 | 10 |
Lichamelijke opvoeding en sport (TSO) | 30 | 0,38 | 44,7 | 6 | 6 | 4 | 2 | 6 | 6 |
Mechanische vormgevingstechnieken (TSO) | 31 | 1,10 | 4,5 | 17 | 7 | 1 | 0 | 0 | 6 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 52 | 0,53 | 56,6 | 10 | 10 | 8 | 3 | 18 | 3 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 93 | 0,95 | 75,5 | 3 | 6 | 12 | 21 | 51 | 0 |
Multimedia (TSO) | 60 | 3,47 | 38,1 | 19 | 7 | 12 | 9 | 7 | 6 |
Multimedia (TSO) | 58 | 3,35 | 58,8 | 6 | 6 | 12 | 10 | 20 | 4 |
Secretariaat-talen (TSO) | 32 | 0,79 | 12,8 | 9 | 12 | 0 | 1 | 0 | 10 |
Secretariaat-talen (TSO) | 37 | 0,92 | 38,2 | 5 | 9 | 6 | 5 | 4 | 8 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 147 | 0,56 | 25,7 | 49 | 31 | 11 | 12 | 9 | 35 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 139 | 0,53 | 41,0 | 32 | 26 | 23 | 23 | 23 | 12 |
Sportwetenschappen (ASO) | 30 | 0,84 | 71,9 | 3 | 0 | 7 | 9 | 11 | 0 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 46 | 0,98 | 49,2 | 7 | 7 | 7 | 10 | 8 | 7 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 94 | 2,00 | 67,2 | 8 | 10 | 10 | 26 | 37 | 3 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 108 | 0,26 | 63,0 | 22 | 10 | 14 | 16 | 41 | 5 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 264 | 0,63 | 77,0 | 15 | 14 | 25 | 48 | 156 | 6 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 25-09-2024 |