HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Instellingen HO
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden
Beeldende kunsten : Grafisch ontwerp - Academische bachelor
De doelstelling is in eerste instantie de vorming van toekomstige beroepsbeoefenaars en/of zelfstandige kunstenaars in het domein van de beeldende kunst in zijn verschillende uitingsvormen en toepassingsgebieden.
Anderzijds bereidt de opleiding de bachelorstudent voor op een onderzoeksgerichte, verbredende en verdiepende studie in de aansluitende masteropleiding.
Ondanks programmatorische en inhoudelijke verschillen kan volgende driedelige vakkenopbouw in de bacheloropleiding worden onderkend:
- Atelier en projectbegeleiding: inhoud en disciplines verschillen naargelang de afstudeerrichting.
Tekenen, tekenen naar levend model, waarnemingstekenen, schetsen, typografie, fotografie kunnen als belangrijke onderdelen worden vermeld.
- Theoretisch-ondersteunende vorming met artistiek-cultuurwetenschappelijke en humane vakken (hedendaagse kunst, literatuur- en muziekgeschiedenis, filosofie, kunstpsychologie).
- Technologische vorming (lay-out, vormgeving, kleurenleer, reproductietechnieken, ciselure, graveren, beeldvorming, zeefdruk, weeftechniek, lettertekenen).
Programma's en atelierinhouden verschillen van hogeschool tot hogeschool.
Binnen deze afstudeerrichting komen grafische, illustratieve en reclamevormgeving aan bod.
Afhankelijk van de school of arts worden keuzetrajecten georganiseerd. Info vind je onderaan de pagina.
Voor wie?
Een grafisch ontwerper is een creatieve realisator.
Hij bedenkt niet alleen ideeën, maar geeft ze ook vorm.
Om zijn interactie met de omgeving te kunnen realiseren, fungeert hij meestal als katalysator binnen het proces van ontwerp, vormgeving en communicatie.
Als ontwerper kan hij een synthese maken van de problematiek van een opdracht en hierop een creatief en authentiek antwoord formuleren, waarbij hij zichzelf voortdurend in vraag stelt.
Daarnaast beheerst de student grafische en multimediaprogramma's, teken- en illustratieve vaardigheden, onderzoeks- en ontwerpmethodes en heeft hij een goed inzicht in het pre-press gebeuren. Een specifieke vooropleiding is geen noodzaak.
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master)
Beeldende kunsten : Grafisch ontwerp - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De doelstelling is in eerste instantie de vorming van toekomstige beroepsbeoefenaars en/of zelfstandige kunstenaars in het domein van de beeldende kunst in zijn verschillende uitingsvormen en toepassingsgebieden.
Anderzijds bereidt de opleiding de bachelorstudent voor op een onderzoeksgerichte, verbredende en verdiepende studie in de aansluitende masteropleiding.
Ondanks programmatorische en inhoudelijke verschillen kan volgende driedelige vakkenopbouw in de bacheloropleiding worden onderkend:
- Atelier en projectbegeleiding: inhoud en disciplines verschillen naargelang de afstudeerrichting.
Tekenen, tekenen naar levend model, waarnemingstekenen, schetsen, typografie, fotografie kunnen als belangrijke onderdelen worden vermeld.
- Theoretisch-ondersteunende vorming met artistiek-cultuurwetenschappelijke en humane vakken (hedendaagse kunst, literatuur- en muziekgeschiedenis, filosofie, kunstpsychologie).
- Technologische vorming (lay-out, vormgeving, kleurenleer, reproductietechnieken, ciselure, graveren, beeldvorming, zeefdruk, weeftechniek, lettertekenen).
Programma's en atelierinhouden verschillen van hogeschool tot hogeschool.
Binnen deze afstudeerrichting komen grafische, illustratieve en reclamevormgeving aan bod.
Afhankelijk van de school of arts worden keuzetrajecten georganiseerd. Info vind je onderaan de pagina.
Voor wie?
Een grafisch ontwerper is een creatieve realisator.
Hij bedenkt niet alleen ideeën, maar geeft ze ook vorm.
Om zijn interactie met de omgeving te kunnen realiseren, fungeert hij meestal als katalysator binnen het proces van ontwerp, vormgeving en communicatie.
Als ontwerper kan hij een synthese maken van de problematiek van een opdracht en hierop een creatief en authentiek antwoord formuleren, waarbij hij zichzelf voortdurend in vraag stelt.
Daarnaast beheerst de student grafische en multimediaprogramma's, teken- en illustratieve vaardigheden, onderzoeks- en ontwerpmethodes en heeft hij een goed inzicht in het pre-press gebeuren. Een specifieke vooropleiding is geen noodzaak.
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
LUCA School of Arts - Campus Sint-Lukas Brussel
Karel de Grote Hogeschool - Campus Sint Lucas Antwerpen
Grafische vormgeving |
Illustratieve vormgeving |
Interactieve vormgeving |
Reclamevormgeving |
Hogeschool Gent - KASK-Koninklijk Conservatorium - Campus Bijloke
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Slagen in een artistieke toelatingsproef.
Je mag slechts één maal per academiejaar deelnemen aan de toelatingsproef voor eenzelfde afstudeerrichting.
Je kiest of je inschrijft voor de proef van juni of de proef van september.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen :
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be );
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de opleidingen Burgerlijk Ingenieur, Burgerlijk Ingenieur-Architect en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. Een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs !!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Beeldende kunsten
Afstudeerrichting: Grafisch ontwerp
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten,
Schoolvakken SO: Beeldende kunsten, Cultuurwetenschappen, Expressie, Grafische technieken, Industriële kunst, Kunstambachten, Plastische opvoeding, Publiciteitstekenen, Waarnemingstekenen,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Beeldende kunsten zijn:
Beeldende kunsten :
Autonome vormgeving (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Fotografie (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Juweelontwerp en edelsmeedkunst (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Mode (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Textielontwerp (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Theaterkostuum (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Vrije kunsten (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Beeldende kunsten: Grafisch ontwerp
Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig
bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een lerarenopleiding
Na een academische bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Paleizenstraat 70 1030 Schaarbeek
02 250 11 00![]()
![]()
Mutsaardstraat 31 2000 Antwerpen
03 213 71 00![]()
![]()
Van Schoonbekestraat 143 2018 Antwerpen
03 613 12 00![]()
![]()
Elfde Liniestraat 25 3500 Hasselt
011 77 50 50![]()
![]()
J. Kluyskensstraat 2 9000 Gent
09 267 01 00![]()
![]()
Alexianenplein 1 9000 Gent
09 225 42 90![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
Gezien de diversiteit van afstudeerrichtingen en rekeninghoudend met snel evoluerende kunststromingen en -opvattingen, zal de beeldend kunstenaar zich voortdurend aan veranderende situaties dienen aan te passen. Ondanks de ruime keuze-imperatieven, blijft leven van de kunst als kunst voor slechts enkele gegadigden weggelegd.
De meeste afgestudeerden uit Beeldende kunsten zoeken uitwegen in richtingen met artistieke toepassingen (bv. grafische bedrijven, uitgeverijen, film- en video-industrie, reclame- en publiciteitswereld, audiovisuele en toeristische sector).
Freelance werken of combinaties met onderwijsopdrachten (hoger artistiek, kunstsecundair, deeltijds kunstonderwijs) behoren eveneens tot de mogelijkheden.
Tot de taak van een afgestudeerde Grafisch ontwerp kan behoren:
- conceptueel denkwerk (beeldend of verbaal);
- grafisch, illustratief, typografisch ontwerpen;
- uitvoerend vormgeven;
- organiseren, presenteren;
- onderzoeken.
Klik hieronder op één van de beroepen voor een beschrijving van dat beroep, inclusief looninformatie en actuele vacatures.
Mogelijke beroepen
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Artistieke opleiding (KSO) | 189 | 33,22 | 62,04 | 25 | 17 | 24 | 34 | 81 | 8 |
Audiovisuele vorming (KSO) | 106 | 13,91 | 74,43 | 2 | 12 | 13 | 12 | 63 | 4 |
Beeldende vorming (KSO) | 194 | 29,35 | 79,43 | 5 | 19 | 14 | 21 | 132 | 3 |
Economie-moderne talen (ASO) | 81 | 0,29 | 81,21 | 2 | 3 | 6 | 12 | 49 | 9 |
Fotografie (TSO) | 49 | 13,61 | 54,67 | 3 | 14 | 3 | 8 | 17 | 4 |
Humane wetenschappen (ASO) | 159 | 0,61 | 80,53 | 5 | 11 | 13 | 18 | 106 | 6 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 59 | 0,72 | 85,91 | 1 | 3 | 3 | 8 | 43 | 1 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 37 | 0,36 | 77,53 | 2 | 3 | 4 | 3 | 25 | 0 |
Multimedia (TSO) | 42 | 2,65 | 53,06 | 11 | 3 | 4 | 9 | 14 | 1 |
Publiciteit en illustratie (BSO) | 146 | 10,35 | 55,53 | 23 | 15 | 26 | 21 | 50 | 11 |
Rudolf Steinerpedagogie (ASO) | 41 | 4,45 | 84,45 | 0 | 3 | 4 | 3 | 29 | 2 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 54 | 0,22 | 62,54 | 3 | 7 | 10 | 9 | 22 | 3 |
Toegepaste beeldende kunst (KSO) | 349 | 25,53 | 73,83 | 19 | 31 | 34 | 48 | 202 | 15 |
Vrije beeldende kunst (KSO) | 383 | 33,89 | 73,79 | 19 | 32 | 46 | 53 | 223 | 10 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 51 | 0,14 | 83,81 | 0 | 2 | 6 | 6 | 34 | 3 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 28-04-2020 |
Beeldende kunsten : Grafisch ontwerp - Academische bachelor |
- Beschrijving
- Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De doelstelling is in eerste instantie de vorming van toekomstige beroepsbeoefenaars en/of zelfstandige kunstenaars in het domein van de beeldende kunst in zijn verschillende uitingsvormen en toepassingsgebieden.
Anderzijds bereidt de opleiding de bachelorstudent voor op een onderzoeksgerichte, verbredende en verdiepende studie in de aansluitende masteropleiding.
Ondanks programmatorische en inhoudelijke verschillen kan volgende driedelige vakkenopbouw in de bacheloropleiding worden onderkend:
- Atelier en projectbegeleiding: inhoud en disciplines verschillen naargelang de afstudeerrichting.
Tekenen, tekenen naar levend model, waarnemingstekenen, schetsen, typografie, fotografie kunnen als belangrijke onderdelen worden vermeld.
- Theoretisch-ondersteunende vorming met artistiek-cultuurwetenschappelijke en humane vakken (hedendaagse kunst, literatuur- en muziekgeschiedenis, filosofie, kunstpsychologie).
- Technologische vorming (lay-out, vormgeving, kleurenleer, reproductietechnieken, ciselure, graveren, beeldvorming, zeefdruk, weeftechniek, lettertekenen).
Programma's en atelierinhouden verschillen van hogeschool tot hogeschool.
Binnen deze afstudeerrichting komen grafische, illustratieve en reclamevormgeving aan bod.
Afhankelijk van de school of arts worden keuzetrajecten georganiseerd. Info vind je onderaan de pagina.
Voor wie?
Een grafisch ontwerper is een creatieve realisator.
Hij bedenkt niet alleen ideeën, maar geeft ze ook vorm.
Om zijn interactie met de omgeving te kunnen realiseren, fungeert hij meestal als katalysator binnen het proces van ontwerp, vormgeving en communicatie.
Als ontwerper kan hij een synthese maken van de problematiek van een opdracht en hierop een creatief en authentiek antwoord formuleren, waarbij hij zichzelf voortdurend in vraag stelt.
Daarnaast beheerst de student grafische en multimediaprogramma's, teken- en illustratieve vaardigheden, onderzoeks- en ontwerpmethodes en heeft hij een goed inzicht in het pre-press gebeuren. Een specifieke vooropleiding is geen noodzaak.
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master)
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
LUCA School of Arts - Campus Sint-Lukas Brussel
Karel de Grote Hogeschool - Campus Sint Lucas Antwerpen
Grafische vormgeving |
Illustratieve vormgeving |
Interactieve vormgeving |
Reclamevormgeving |
Hogeschool Gent - KASK-Koninklijk Conservatorium - Campus Bijloke
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Slagen in een artistieke toelatingsproef.
Je mag slechts één maal per academiejaar deelnemen aan de toelatingsproef voor eenzelfde afstudeerrichting.
Je kiest of je inschrijft voor de proef van juni of de proef van september.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen :
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be );
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de opleidingen Burgerlijk Ingenieur, Burgerlijk Ingenieur-Architect en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. Een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs !!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Beeldende kunsten
Afstudeerrichting: Grafisch ontwerp
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Arts
Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst
Belangstellingsdomeinen: Plastische kunsten,
Schoolvakken SO: Beeldende kunsten, Cultuurwetenschappen, Expressie, Grafische technieken, Industriële kunst, Kunstambachten, Plastische opvoeding, Publiciteitstekenen, Waarnemingstekenen,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Beeldende kunsten zijn:
Beeldende kunsten :
Autonome vormgeving (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Fotografie (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Juweelontwerp en edelsmeedkunst (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Mode (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Textielontwerp (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Theaterkostuum (Academische bachelor - HO)
Beeldende kunsten :
Vrije kunsten (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Beeldende kunsten: Grafisch ontwerp
Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig
bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
een lerarenopleiding
Na een academische bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Paleizenstraat 70 1030 Schaarbeek
02 250 11 00![]()
![]()
Mutsaardstraat 31 2000 Antwerpen
03 213 71 00![]()
![]()
Van Schoonbekestraat 143 2018 Antwerpen
03 613 12 00![]()
![]()
Elfde Liniestraat 25 3500 Hasselt
011 77 50 50![]()
![]()
J. Kluyskensstraat 2 9000 Gent
09 267 01 00![]()
![]()
Alexianenplein 1 9000 Gent
09 225 42 90![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
Gezien de diversiteit van afstudeerrichtingen en rekeninghoudend met snel evoluerende kunststromingen en -opvattingen, zal de beeldend kunstenaar zich voortdurend aan veranderende situaties dienen aan te passen. Ondanks de ruime keuze-imperatieven, blijft leven van de kunst als kunst voor slechts enkele gegadigden weggelegd.
De meeste afgestudeerden uit Beeldende kunsten zoeken uitwegen in richtingen met artistieke toepassingen (bv. grafische bedrijven, uitgeverijen, film- en video-industrie, reclame- en publiciteitswereld, audiovisuele en toeristische sector).
Freelance werken of combinaties met onderwijsopdrachten (hoger artistiek, kunstsecundair, deeltijds kunstonderwijs) behoren eveneens tot de mogelijkheden.
Tot de taak van een afgestudeerde Grafisch ontwerp kan behoren:
- conceptueel denkwerk (beeldend of verbaal);
- grafisch, illustratief, typografisch ontwerpen;
- uitvoerend vormgeven;
- organiseren, presenteren;
- onderzoeken.
Klik hieronder op één van de beroepen voor een beschrijving van dat beroep, inclusief looninformatie en actuele vacatures.
Mogelijke beroepen
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Artistieke opleiding (KSO) | 189 | 33,22 | 62,04 | 25 | 17 | 24 | 34 | 81 | 8 |
Audiovisuele vorming (KSO) | 106 | 13,91 | 74,43 | 2 | 12 | 13 | 12 | 63 | 4 |
Beeldende vorming (KSO) | 194 | 29,35 | 79,43 | 5 | 19 | 14 | 21 | 132 | 3 |
Economie-moderne talen (ASO) | 81 | 0,29 | 81,21 | 2 | 3 | 6 | 12 | 49 | 9 |
Fotografie (TSO) | 49 | 13,61 | 54,67 | 3 | 14 | 3 | 8 | 17 | 4 |
Humane wetenschappen (ASO) | 159 | 0,61 | 80,53 | 5 | 11 | 13 | 18 | 106 | 6 |
Latijn-moderne talen (ASO) | 59 | 0,72 | 85,91 | 1 | 3 | 3 | 8 | 43 | 1 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 37 | 0,36 | 77,53 | 2 | 3 | 4 | 3 | 25 | 0 |
Multimedia (TSO) | 42 | 2,65 | 53,06 | 11 | 3 | 4 | 9 | 14 | 1 |
Publiciteit en illustratie (BSO) | 146 | 10,35 | 55,53 | 23 | 15 | 26 | 21 | 50 | 11 |
Rudolf Steinerpedagogie (ASO) | 41 | 4,45 | 84,45 | 0 | 3 | 4 | 3 | 29 | 2 |
Sociale en technische wetenschappen (TSO) | 54 | 0,22 | 62,54 | 3 | 7 | 10 | 9 | 22 | 3 |
Toegepaste beeldende kunst (KSO) | 349 | 25,53 | 73,83 | 19 | 31 | 34 | 48 | 202 | 15 |
Vrije beeldende kunst (KSO) | 383 | 33,89 | 73,79 | 19 | 32 | 46 | 53 | 223 | 10 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 51 | 0,14 | 83,81 | 0 | 2 | 6 | 6 | 34 | 3 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 28-04-2020 |