Educatieve masteropleiding Audiovisuele en Beeldende Kunsten - Master

 

Deze nieuwe masteropleiding combineert een opleiding tot leraar met een inhoudelijke masteropleiding in het  studiegebied audiovisuele en beeldende kunsten.


Ze bestaat uit 60 studiepunten leraarschap, waarvan je altijd 30 studiepunten aan praktijk besteedt.


Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider. 
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen. 
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s. 
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden. 
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties. 
De overige studiepunten besteed je aan vakken van de domeinmaster. (= domeincomponent)


AP Hogeschool Antwerpen - Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen


LUCA School of Arts Gent

L
UCA School of Arts Brussel


LUCA (C-mine)


HOGENT(KASK)


PXL-MAD (Hasselt)


Erasmushogeschool




Studiepunten

120

Educatieve masteropleiding Audiovisuele en Beeldende Kunsten - Master

Algemene info

Deze nieuwe masteropleiding combineert een opleiding tot leraar met een inhoudelijke masteropleiding in het  studiegebied audiovisuele en beeldende kunsten.


Ze bestaat uit 60 studiepunten leraarschap, waarvan je altijd 30 studiepunten aan praktijk besteedt.


Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider. 
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen. 
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s. 
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden. 
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties. 
De overige studiepunten besteed je aan vakken van de domeinmaster. (= domeincomponent)


AP Hogeschool Antwerpen - Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen


LUCA School of Arts Gent

L
UCA School of Arts Brussel


LUCA (C-mine)


HOGENT(KASK)


PXL-MAD (Hasselt)


Erasmushogeschool




Studiepunten

120

Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Als je al een masterdiploma op zak hebt kan je via een verkort traject van 60 studiepunten het educatief masterdiploma behalen. Voor meer info over de verkorte trajecten: gelieve de onderwijsinstellingen te contacteren.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Het bezit van de graad van bachelor, verworven in een academische gerichte bacheloropleiding, geeft recht op een rechtstreekse toegang tot minstens één masteropleiding.
Andere manieren om van een bachelor door te stromen naar een master:

  • na een professioneel gerichte bacheloropleiding dient er een schakelprogramma te worden gevolgd. 
  • na een academische bacheloropleiding met een andere kwalificatie dient er eventueel een voorbereidingsprogramma te worden gevolgd.

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Educatieve masteropleiding Audiovisuele en Beeldende Kunsten 

Studieniveau: Master - HO

Specificatie: Master of Arts

Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst

Belangstellingsdomeinen: Literatuur, Plastische kunsten,

Schoolvakken SO: Architecturale vorming, Audiovisuele vorming, Beeld- en mediacultuur, Beeldende kunsten, Binnenhuiskunst, Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Industriële kunst, Kunstambachten, Kunstgeschiedenis, Waarnemingstekenen,

Vervolgopleidingen

Na een masteropleiding kan je, binnen het hoger onderwijs, verder studeren in:


een master-na-master

Binnen dit studiegebied worden deze Ma-na-Ma's georganiseerd:


Let op!
Alle Ma-na-Ma’s van dit studiegebied zijn vermeld, maar dit betekent niet dat al deze opleidingen toegankelijk zijn. Er zijn waarschijnlijk andere Ma-na-Ma's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ma-na-Ma.


een postgraduaat

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bachelor

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een lerarenopleiding

Na een masteropleiding kan je via een verkorte educatieve masteropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een universiteit. Meer info.

Instellingen

A.Dansaertstraat 70  1000 Brussel
02 507 14 11    

Regentschapsstraat 30  1000 Brussel
02 513 45 87    

Mutsaardstraat 31  2000 Antwerpen
03 213 71 00    

Elfde Liniestraat 25  3500 Hasselt
011 77 50 50    

C-mine 5  3600 Genk
02 447 16 00    

Louis Pasteurlaan 2  9000 Gent
09 243 20 13    

Alexianenplein 1  9000 Gent
02 447 14 00    

Beroepsuitwegen

Deze opleiding is voornamelijk gericht op de vorming van toekomstige leraren voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs. Andere moegelijkheden, o.a.:
- onderwijsopdrachten in het hoger onderwijs, 
- lesgeven in het volwassenenonderwijs,
- coaching en vormingswerk,
- onderzoek,
- industrie,
- …


Gegevens bijgewerkt tot 22-12-2023

Educatieve masteropleiding Audiovisuele en Beeldende Kunsten - Master

Algemene info

Deze nieuwe masteropleiding combineert een opleiding tot leraar met een inhoudelijke masteropleiding in het  studiegebied audiovisuele en beeldende kunsten.


Ze bestaat uit 60 studiepunten leraarschap, waarvan je altijd 30 studiepunten aan praktijk besteedt.


Naast het overbrengen van inhouden en/of vaardigheden is de leraar ook de eerste leerlingbegeleider. 
Hiervoor moet hij zich kunnen inleven in de leefwereld van jongeren en moet hij bekwaam zijn de soms wat moeilijke drempels, die jongeren in hun puberteit instellen, te omzeilen. 
Er is dus, naast de pedagogische en vakgebonden onderlegdheid, zeker nood aan vlotte communicatievaardigheden, zowel met jongeren, ouders als collega’s. 
Leraar zijn is dus meer dan alleen maar het overbrengen van vakinhouden. 
De hedendaagse leraar is een lid van het hele schoolteam en is dus bereid tot samenwerking met collega’s en externe instanties. 
De overige studiepunten besteed je aan vakken van de domeinmaster. (= domeincomponent)


AP Hogeschool Antwerpen - Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen


LUCA School of Arts Gent

L
UCA School of Arts Brussel


LUCA (C-mine)


HOGENT(KASK)


PXL-MAD (Hasselt)


Erasmushogeschool




Studiepunten

120

Bijzondere toelatingsvoorwaarden

Als je al een masterdiploma op zak hebt kan je via een verkort traject van 60 studiepunten het educatief masterdiploma behalen. Voor meer info over de verkorte trajecten: gelieve de onderwijsinstellingen te contacteren.

 

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Het bezit van de graad van bachelor, verworven in een academische gerichte bacheloropleiding, geeft recht op een rechtstreekse toegang tot minstens één masteropleiding.
Andere manieren om van een bachelor door te stromen naar een master:

  • na een professioneel gerichte bacheloropleiding dient er een schakelprogramma te worden gevolgd. 
  • na een academische bacheloropleiding met een andere kwalificatie dient er eventueel een voorbereidingsprogramma te worden gevolgd.

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Educatieve masteropleiding Audiovisuele en Beeldende Kunsten 

Studieniveau: Master - HO

Specificatie: Master of Arts

Studiegebied: Audiovisuele en Beeldende kunst

Belangstellingsdomeinen: Literatuur, Plastische kunsten,

Schoolvakken SO: Architecturale vorming, Audiovisuele vorming, Beeld- en mediacultuur, Beeldende kunsten, Binnenhuiskunst, Cultuurwetenschappen, Esthetica, Expressie, Industriële kunst, Kunstambachten, Kunstgeschiedenis, Waarnemingstekenen,

Vervolgopleidingen

Na een masteropleiding kan je, binnen het hoger onderwijs, verder studeren in:


een master-na-master

Binnen dit studiegebied worden deze Ma-na-Ma's georganiseerd:


Let op!
Alle Ma-na-Ma’s van dit studiegebied zijn vermeld, maar dit betekent niet dat al deze opleidingen toegankelijk zijn. Er zijn waarschijnlijk andere Ma-na-Ma's waarin je mag starten. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ma-na-Ma.


een postgraduaat

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bachelor

Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.


een lerarenopleiding

Na een masteropleiding kan je via een verkorte educatieve masteropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een universiteit. Meer info.

Instellingen

A.Dansaertstraat 70  1000 Brussel
02 507 14 11    

Regentschapsstraat 30  1000 Brussel
02 513 45 87    

Mutsaardstraat 31  2000 Antwerpen
03 213 71 00    

Elfde Liniestraat 25  3500 Hasselt
011 77 50 50    

C-mine 5  3600 Genk
02 447 16 00    

Louis Pasteurlaan 2  9000 Gent
09 243 20 13    

Alexianenplein 1  9000 Gent
02 447 14 00    

Beroepsuitwegen

Deze opleiding is voornamelijk gericht op de vorming van toekomstige leraren voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs. Andere moegelijkheden, o.a.:
- onderwijsopdrachten in het hoger onderwijs, 
- lesgeven in het volwassenenonderwijs,
- coaching en vormingswerk,
- onderzoek,
- industrie,
- …


Gegevens bijgewerkt tot 22-12-2023