Elektronica - ICT : Elektronica - Professionele bachelor

 

Word een expert in netwerkconfiguraties, telecommunicatie, domotica en industriële elektronische systemen. Kies je voor de afstudeerrichting Elektronica, dan verdiep je je verder in de opbouw en werking van microcontrollers, telecommunicatie-, audio-, domotica- en industriële elektronische systemen.

De opleiding is een praktisch-technische studie. De theorielessen zijn afgestemd op toepassingen, waardoor je zeker de helft van je lesprogramma bezig bent met de praktijk. Op je rooster staan vakken als toegepaste wiskunde, toegepaste fysica, elektrotechniek, digitale en analoge elektronica, informatica, meettechniek, pc-technologie, programmeren en multimedia. Ook leer je hoe je elektronische schakelingen tekent en printontwerpen maakt.
Je maakt kennis met de belangrijkste domeinen van het vakgebied, zoals elektronica, netwerk- en systeembeheer, programmeren en web & mobile.
Afhankelijk van de hogeschool kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting. 
Kies je voor de afstudeerrichting Elektronica, dan verdiep je je verder in de opbouw en werking van microcontrollers, telecommunicatie-, audio-, domotica- en industriële elektronische systemen. De klemtoon ligt op het leren tekenen van elektronische schakelingen, het ontwerpen van elektronische systemen en het inzicht verwerven in de werking en de programmering van microcontrollers. Op je lesprogramma staan daarom vakken als analoge, digitale en vermogenselektronica, computertechniek, telecommunicatietechniek, datacommunicatie en elektronische automatisering. Sommige scholen bieden de mogelijkheid om het EIB-certificaat te behalen.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.

Is deze opleiding iets voor jou?
Jij bent gefascineerd door telecommunicatie, datacommunicatie en domotica. Je hoeft geen elektrotechnische vooropleiding gevolgd te hebben in het secundair onderwijs. Heb je minder dan vier uur wiskunde gehad, dan kan je best een instapcursus wiskunde volgen. Heb je ASO- of een TSO-richting zonder elektriciteit en elektronica gevolgd, dan volg je best een initiatiecursus.



Studiepunten

180

Elektronica - ICT : Elektronica - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info

Word een expert in netwerkconfiguraties, telecommunicatie, domotica en industriële elektronische systemen. Kies je voor de afstudeerrichting Elektronica, dan verdiep je je verder in de opbouw en werking van microcontrollers, telecommunicatie-, audio-, domotica- en industriële elektronische systemen.

De opleiding is een praktisch-technische studie. De theorielessen zijn afgestemd op toepassingen, waardoor je zeker de helft van je lesprogramma bezig bent met de praktijk. Op je rooster staan vakken als toegepaste wiskunde, toegepaste fysica, elektrotechniek, digitale en analoge elektronica, informatica, meettechniek, pc-technologie, programmeren en multimedia. Ook leer je hoe je elektronische schakelingen tekent en printontwerpen maakt.
Je maakt kennis met de belangrijkste domeinen van het vakgebied, zoals elektronica, netwerk- en systeembeheer, programmeren en web & mobile.
Afhankelijk van de hogeschool kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting. 
Kies je voor de afstudeerrichting Elektronica, dan verdiep je je verder in de opbouw en werking van microcontrollers, telecommunicatie-, audio-, domotica- en industriële elektronische systemen. De klemtoon ligt op het leren tekenen van elektronische schakelingen, het ontwerpen van elektronische systemen en het inzicht verwerven in de werking en de programmering van microcontrollers. Op je lesprogramma staan daarom vakken als analoge, digitale en vermogenselektronica, computertechniek, telecommunicatietechniek, datacommunicatie en elektronische automatisering. Sommige scholen bieden de mogelijkheid om het EIB-certificaat te behalen.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.

Is deze opleiding iets voor jou?
Jij bent gefascineerd door telecommunicatie, datacommunicatie en domotica. Je hoeft geen elektrotechnische vooropleiding gevolgd te hebben in het secundair onderwijs. Heb je minder dan vier uur wiskunde gehad, dan kan je best een instapcursus wiskunde volgen. Heb je ASO- of een TSO-richting zonder elektriciteit en elektronica gevolgd, dan volg je best een initiatiecursus.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Thomas More - Campus Geel

In Thomas More Campus Geel zijn de opleidingen Elektronica-ICT en Toegepaste informatica geïntegreerd.

Internet of Things


Thomas More - Campus De Nayer

Embedded hardware

Embedded software


Odisee - Technologiecampus Gent

IOT Developer

Telecommunications engineer



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Hogeschool UCLL - Campus Diepenbeek

Hogeschool VIVES - Campus Brugge Xaverianenstraat

Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Elektronica - ICT 

Afstudeerrichting: Elektronica

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek,

Schoolvakken SO: Elektriciteit, Elektromechanica, Elektronica, Informatica, Mechanica, Podiumtechnieken,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Elektronica-ICT zijn:

Elektronica - ICT : ICT (Professionele bachelor - HO)
Elektronica - ICT : zonder specifieke afstudeerrichtingen (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.


een lerarenopleiding

Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Thomas More, Campus De Nayer

VDAB-traject

Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek

Starten in februari

Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Odisee, Technologiecampus Gent

Starten in februari

Instellingen

Kleinhoefstraat 4  2440 Geel

Jan De Nayerlaan 5  2860 Sint-Katelijne-Waver

Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek

Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels

Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk

Gebroeders De Smetstraat 1  9000 Gent

Beroepsuitwegen

De afgestudeerde in de Elektronica-ICT werkt waar informatie wordt bewerkt, opgeslagen of doorgestuurd via moderne informatietechnologie: computers, internet, telecommunicatie, netwerken, multimedia.
Hij staat in voor alle aspecten van de technologie: hardware (computers, netwerkapparatuur, infrastructuur), software (programmatuur, configuratie), inhoud en vorm van de aangeboden informatie (multimedia).
De afgestudeerden uit de afstudeerrichting Elektronica ontwerpen, installeren, beheren, onderhouden en herstellen elektronicahardware. Hun beroepsactiviteiten situeren zich o.a. in:
- ontwerp en research: realisatie van de printlay-out van het elektronisch ontwerp
- productie: opstellen, afregelen van gestuurde productieprocessen en controleapparatuur, afstellen en controle van elektronische apparatuur (beeldapparatuur, gsm, gps, scanners, fax)
- installatie: plaatsen van elektronische sturingen (domotica, immotica), mobiele telefonie (gsm), kabel- en glasvezeldistributie, analoge en digitale tv-netwerken, videotechnieken
- onderhoud: afregeling en sturing van computergestuurde productiesystemen, audioapparatuur, elektronisch gestuurde apparaten
- naverkoop
- kwaliteitszorg.
Professionele bachelors Elektronica-ICT vinden werk in:
- bedrijven die elektrische en/of elektronische apparaten vervaardigen of herstellen
- ICT-ondernemingen voor ontwerp, configuratie en onderhoud van computernetwerken, bekabeling en infrastructuur
- de sector telecommunicatie: telefonie, data- en radiocommunicatie, gsm-operatoren, satellietcommunicatie
- de automatisatie-industrie: robotica, processturing, klimatisatie, domotica, immotica
- multimediabedrijven: softwareontwikkeling en multimediatechnologie
- ziekenhuizen, nutsbedrijven, auto-industrie
- alle bedrijfssectoren waar gebruik gemaakt wordt van computers en computernetwerken.
Anderen vestigen zich als zelfstandige of bouwen een loopbaan uit in het onderwijs.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Analist communicatie- en informatiesystemen
Bordenbouwer ( knelpuntberoep)
ICT security specialist
ICT-medewerker
Installateur van datacommunicatienetwerken ( knelpuntberoep)
Integratie en implementatie expert ICT ( knelpuntberoep)
OAD (Onderhouds- en autodiagnostiek)-technicus
Productieverantwoordelijke elektriciteit/elektronica
Regelaar afsteller van productiemachines
Technicus controle en kwaliteit elektriciteit en elektronica ( knelpuntberoep)
Technicus elektrische en elektronische toestellen, bruingoed
Technicus elektronische installaties ( knelpuntberoep)
Technicus onderzoek en ontwikkeling in elektriciteit en elektronica ( knelpuntberoep)
Tekenaar-ontwerper elektriciteit, elektronica ( knelpuntberoep)

Studierendement

Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 74 1,60 63,9 8 8 6 16 24 12
Economie-moderne talen (ASO) 178 0,66 53,2 18 28 24 55 42 11
Economie-moderne talen (ASO) 48 0,18 53,0 6 7 6 6 12 11
Economie-wiskunde (ASO) 33 0,50 82,2 1 3 1 6 21 1
Elektriciteit-elektronica (TSO) 494 37,94 81,3 16 18 38 120 285 17
Elektrische installatietechnieken (TSO) 155 3,84 45,7 26 28 30 31 30 10
Elektromechanica (TSO) 153 2,92 67,0 11 17 16 37 57 15
Handel (TSO) 35 0,27 55,0 8 5 2 5 12 3
Humane wetenschappen (ASO) 391 1,42 57,6 39 63 48 122 108 11
Humane wetenschappen (ASO) 30 0,11 59,3 5 3 4 5 10 3
Industriële elektriciteit (BSO) 66 1,94 33,4 25 8 5 8 8 12
Industriële ICT (TSO) 243 21,87 66,8 22 22 30 68 98 3
Industriële wetenschappen (TSO) 78 2,01 83,9 4 3 2 14 51 4
Informaticabeheer (TSO) 217 5,36 68,4 16 29 21 48 93 10
Latijn-moderne talen (ASO) 71 1,08 78,0 1 4 6 17 43 0
Latijn-wetenschappen (ASO) 33 0,56 85,1 0 0 3 6 23 1
Latijn-wiskunde (ASO) 56 0,51 88,0 0 2 1 14 37 2
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 41 0,42 64,5 1 8 1 16 14 1
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 47 0,18 31,7 12 9 12 8 3 3
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 41 0,16 32,7 11 5 7 3 4 11
Techniek-wetenschappen (TSO) 63 1,34 70,0 8 6 5 10 31 3
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 74 0,18 71,8 3 6 7 22 34 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 95 0,23 83,5 2 2 8 19 60 4

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 15-09-2023

Elektronica - ICT : Elektronica - Professionele bachelor

Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

Algemene info

Word een expert in netwerkconfiguraties, telecommunicatie, domotica en industriële elektronische systemen. Kies je voor de afstudeerrichting Elektronica, dan verdiep je je verder in de opbouw en werking van microcontrollers, telecommunicatie-, audio-, domotica- en industriële elektronische systemen.

De opleiding is een praktisch-technische studie. De theorielessen zijn afgestemd op toepassingen, waardoor je zeker de helft van je lesprogramma bezig bent met de praktijk. Op je rooster staan vakken als toegepaste wiskunde, toegepaste fysica, elektrotechniek, digitale en analoge elektronica, informatica, meettechniek, pc-technologie, programmeren en multimedia. Ook leer je hoe je elektronische schakelingen tekent en printontwerpen maakt.
Je maakt kennis met de belangrijkste domeinen van het vakgebied, zoals elektronica, netwerk- en systeembeheer, programmeren en web & mobile.
Afhankelijk van de hogeschool kies je al bij de start of pas na een gemeenschappelijk eerste jaar voor een afstudeerrichting. 
Kies je voor de afstudeerrichting Elektronica, dan verdiep je je verder in de opbouw en werking van microcontrollers, telecommunicatie-, audio-, domotica- en industriële elektronische systemen. De klemtoon ligt op het leren tekenen van elektronische schakelingen, het ontwerpen van elektronische systemen en het inzicht verwerven in de werking en de programmering van microcontrollers. Op je lesprogramma staan daarom vakken als analoge, digitale en vermogenselektronica, computertechniek, telecommunicatietechniek, datacommunicatie en elektronische automatisering. Sommige scholen bieden de mogelijkheid om het EIB-certificaat te behalen.
Doorheen de opleiding vormen projectwerk, stages, seminaries en een aan de praktijk gelinkt eindwerk een belangrijk deel van het programma.
En wil je naar het buitenland? Dan is er een groot aanbod aan internationale stageplekken.

Is deze opleiding iets voor jou?
Jij bent gefascineerd door telecommunicatie, datacommunicatie en domotica. Je hoeft geen elektrotechnische vooropleiding gevolgd te hebben in het secundair onderwijs. Heb je minder dan vier uur wiskunde gehad, dan kan je best een instapcursus wiskunde volgen. Heb je ASO- of een TSO-richting zonder elektriciteit en elektronica gevolgd, dan volg je best een initiatiecursus.


Studiepunten

180

Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):

Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.

Thomas More - Campus Geel

In Thomas More Campus Geel zijn de opleidingen Elektronica-ICT en Toegepaste informatica geïntegreerd.

Internet of Things


Thomas More - Campus De Nayer

Embedded hardware

Embedded software


Odisee - Technologiecampus Gent

IOT Developer

Telecommunications engineer



Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):

Hogeschool UCLL - Campus Diepenbeek

Hogeschool VIVES - Campus Brugge Xaverianenstraat

Hogeschool VIVES - Campus Kortrijk


Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzondering:
    • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
    • Er is een verplichte en bindende starttoets voor de lerarenopleidingen.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden

De hogescholen hebben verplicht een reglement voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen. Dit reglement kan je bij elke instelling opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een proef of een gesprek of ...).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!! 

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.

Situering

Opleiding: Elektronica - ICT 

Afstudeerrichting: Elektronica

Studieniveau: Professionele bachelor - HO

Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek,

Schoolvakken SO: Elektriciteit, Elektromechanica, Elektronica, Informatica, Mechanica, Podiumtechnieken,

Andere Afstudeerrichtingen

De andere afstudeerrichtingen van Elektronica-ICT zijn:

Elektronica - ICT : ICT (Professionele bachelor - HO)
Elektronica - ICT : zonder specifieke afstudeerrichtingen (Professionele bachelor - HO)

Vervolgopleidingen

Na een professioneel gerichte bacheloropleiding kan je binnen het hoger onderwijs verder studeren in:


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Een Ba-na-ba is een opleiding van 60 studiepunten. Het is in feite een voortgezette, gespecialiseerde (verbredend of verdiepend) opleiding. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De opleiding leidt tot een diploma. Een Ba-na-ba kan je niet volgen als basisdiploma. Je kan een Ba-na-ba starten als je een bachelor of masterdiploma hebt behaald. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per Ba-na-Ba


een verkorte bachelor

Wanneer je al een bachelor of master hebt behaald en bijkomend een andere bachelor wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor leidt naar een volwaardig bachelordiploma. Het aantal vrijstellingen dat je kan krijgen kan per opleiding en per hogeschool verschillen. Voor meer info neem je best contact op met de instelling.


een postgraduaat

Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten. Je kan deze opleiding volgen na een bachelor- of masteropleiding. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten.

De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een schakelprogramma

Dit is een overgangsprogramma tussen een professionele bachelor en een master, met een studieomvang van ten hoogste 90 studiepunten. De juiste omvang hangt af van de vooropleiding die je volgde en de gekozen master. 
Bedoeling is: academische vaardigheden en wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis bijbrengen. Een schakelprogramma levert geen academische graad of diploma op, je hoeft dus ook geen leerkrediet in te zetten.  
Een schakelprogramma geeft toegang tot één welbepaalde master in een welbepaalde instellng.


een lerarenopleiding

Na een professionele bachelor kan je via een verkorte educatieve bacheloropleiding leraar worden. Deze opleiding neemt 60 studiepunten in beslag en wordt georganiseerd door een hogeschool. Meer info.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Flexibele leersystemen

Deze opleiding kan ook gevolgd worden in een flexibel leersysteem. Je ziet hier per onderwijsinstelling de mogelijkheden.

Thomas More, Campus De Nayer

VDAB-traject

Hogeschool UCLL, Campus Diepenbeek

Starten in februari

Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk

Afstandsonderwijs

Odisee, Technologiecampus Gent

Starten in februari

Instellingen

Kleinhoefstraat 4  2440 Geel

Jan De Nayerlaan 5  2860 Sint-Katelijne-Waver

Agoralaan Gebouw B bus 1  3590 Diepenbeek

Xaverianenstraat 10  8200 Sint-Michiels

Doorniksesteenweg 145  8500 Kortrijk

Gebroeders De Smetstraat 1  9000 Gent

Beroepsuitwegen

De afgestudeerde in de Elektronica-ICT werkt waar informatie wordt bewerkt, opgeslagen of doorgestuurd via moderne informatietechnologie: computers, internet, telecommunicatie, netwerken, multimedia.
Hij staat in voor alle aspecten van de technologie: hardware (computers, netwerkapparatuur, infrastructuur), software (programmatuur, configuratie), inhoud en vorm van de aangeboden informatie (multimedia).
De afgestudeerden uit de afstudeerrichting Elektronica ontwerpen, installeren, beheren, onderhouden en herstellen elektronicahardware. Hun beroepsactiviteiten situeren zich o.a. in:
- ontwerp en research: realisatie van de printlay-out van het elektronisch ontwerp
- productie: opstellen, afregelen van gestuurde productieprocessen en controleapparatuur, afstellen en controle van elektronische apparatuur (beeldapparatuur, gsm, gps, scanners, fax)
- installatie: plaatsen van elektronische sturingen (domotica, immotica), mobiele telefonie (gsm), kabel- en glasvezeldistributie, analoge en digitale tv-netwerken, videotechnieken
- onderhoud: afregeling en sturing van computergestuurde productiesystemen, audioapparatuur, elektronisch gestuurde apparaten
- naverkoop
- kwaliteitszorg.
Professionele bachelors Elektronica-ICT vinden werk in:
- bedrijven die elektrische en/of elektronische apparaten vervaardigen of herstellen
- ICT-ondernemingen voor ontwerp, configuratie en onderhoud van computernetwerken, bekabeling en infrastructuur
- de sector telecommunicatie: telefonie, data- en radiocommunicatie, gsm-operatoren, satellietcommunicatie
- de automatisatie-industrie: robotica, processturing, klimatisatie, domotica, immotica
- multimediabedrijven: softwareontwikkeling en multimediatechnologie
- ziekenhuizen, nutsbedrijven, auto-industrie
- alle bedrijfssectoren waar gebruik gemaakt wordt van computers en computernetwerken.
Anderen vestigen zich als zelfstandige of bouwen een loopbaan uit in het onderwijs.

Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer. 
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn. 
Klik op een beroep voor meer informatie.

Mogelijke beroepen

Analist communicatie- en informatiesystemen
Bordenbouwer ( knelpuntberoep)
ICT security specialist
ICT-medewerker
Installateur van datacommunicatienetwerken ( knelpuntberoep)
Integratie en implementatie expert ICT ( knelpuntberoep)
OAD (Onderhouds- en autodiagnostiek)-technicus
Productieverantwoordelijke elektriciteit/elektronica
Regelaar afsteller van productiemachines
Technicus controle en kwaliteit elektriciteit en elektronica ( knelpuntberoep)
Technicus elektrische en elektronische toestellen, bruingoed
Technicus elektronische installaties ( knelpuntberoep)
Technicus onderzoek en ontwikkeling in elektriciteit en elektronica ( knelpuntberoep)
Tekenaar-ontwerper elektriciteit, elektronica ( knelpuntberoep)

Studierendement

Studierendement is iets anders dan slaagpercentage.
Toelichting vind je onder de tabel. We raden je aan om de cijfers rond het studierendement met een (leerling)begeleider of een CLB-medewerker te bespreken.
Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen omwille van de modernisering van het SO de cijfers tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Vanaf 2027-2028 levert het departement onderwijs en vorming nieuwe cijfers aan.

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Boekhouden - informatica (TSO) 74 1,60 63,9 8 8 6 16 24 12
Economie-moderne talen (ASO) 178 0,66 53,2 18 28 24 55 42 11
Economie-moderne talen (ASO) 48 0,18 53,0 6 7 6 6 12 11
Economie-wiskunde (ASO) 33 0,50 82,2 1 3 1 6 21 1
Elektriciteit-elektronica (TSO) 494 37,94 81,3 16 18 38 120 285 17
Elektrische installatietechnieken (TSO) 155 3,84 45,7 26 28 30 31 30 10
Elektromechanica (TSO) 153 2,92 67,0 11 17 16 37 57 15
Handel (TSO) 35 0,27 55,0 8 5 2 5 12 3
Humane wetenschappen (ASO) 391 1,42 57,6 39 63 48 122 108 11
Humane wetenschappen (ASO) 30 0,11 59,3 5 3 4 5 10 3
Industriële elektriciteit (BSO) 66 1,94 33,4 25 8 5 8 8 12
Industriële ICT (TSO) 243 21,87 66,8 22 22 30 68 98 3
Industriële wetenschappen (TSO) 78 2,01 83,9 4 3 2 14 51 4
Informaticabeheer (TSO) 217 5,36 68,4 16 29 21 48 93 10
Latijn-moderne talen (ASO) 71 1,08 78,0 1 4 6 17 43 0
Latijn-wetenschappen (ASO) 33 0,56 85,1 0 0 3 6 23 1
Latijn-wiskunde (ASO) 56 0,51 88,0 0 2 1 14 37 2
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 41 0,42 64,5 1 8 1 16 14 1
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 47 0,18 31,7 12 9 12 8 3 3
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 41 0,16 32,7 11 5 7 3 4 11
Techniek-wetenschappen (TSO) 63 1,34 70,0 8 6 5 10 31 3
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 74 0,18 71,8 3 6 7 22 34 2
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 95 0,23 83,5 2 2 8 19 60 4

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming


Gegevens bijgewerkt tot 15-09-2023