Architecturale en beeldende kunsten - Tweede graad

Studierichting "Architecturale en beeldende kunsten"

Architecturale en beeldende kunsten is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming gericht op je studierichting.

  • Je maakt kennis met bouwkunst en architectuur.  
  • Je gaat aan de slag om artistiek-technische vaardigheden te ontwikkelen. 
  • Je leert verschillende technieken en materialen om artistieke uitdagingen in het platte vlak en in de ruimte aan te gaan. 
  • Je maakt kennis met architecturale kunst en met eenvoudige constructies en elementaire bouwmaterialen. 
  • Je verwerft inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie. 
  • Op jouw unieke en creatieve manier ga je met architectuur en beeld om en onderzoek je kunst en cultuur. Je tracht er betekenis aan te geven en te waarderen Hiervoor zet je je verbeeldingskracht en vakdeskundigheid in bij zowel creëren als presenteren.
  • Je leert waarnemen en tekenen wat je ziet en gebruikt hiervoor veel verschillende materialen. Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie… . 
  • Je maakt projectietekeningen, je leert vanuit verschillende standpunten tekenen en rekening houden met de omgeving waarin je ontwerp past. Je leert zowel vrij als precies tekenen en je leert hoe je creaties zowel met grafische computerprogramma’s als met verschillende tekeninstrumenten voorstellen.

In sommige scholen peilt men voor je je inschrijft tijdens een informatief gesprek naar je motivatie.

Architecturale en beeldende kunsten               


Architecturale en beeldende kunsten is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifieke vorming gericht op je studierichting.

  • Je maakt kennis met bouwkunst en architectuur.  
  • Je gaat aan de slag om artistiek-technische vaardigheden te ontwikkelen. 
  • Je leert verschillende technieken en materialen om artistieke uitdagingen in het platte vlak en in de ruimte aan te gaan. 
  • Je maakt kennis met architecturale kunst en met eenvoudige constructies en elementaire bouwmaterialen. 
  • Je verwerft inzicht in vorm, ruimte, kleur en compositie. 
  • Op jouw unieke en creatieve manier ga je met architectuur en beeld om en onderzoek je kunst en cultuur. Je tracht er betekenis aan te geven en te waarderen Hiervoor zet je je verbeeldingskracht en vakdeskundigheid in bij zowel creëren als presenteren.
  • Je leert waarnemen en tekenen wat je ziet en gebruikt hiervoor veel verschillende materialen. Al doende krijg je inzicht in vorm, ruimte, kleur, compositie… . 
  • Je maakt projectietekeningen, je leert vanuit verschillende standpunten tekenen en rekening houden met de omgeving waarin je ontwerp past. Je leert zowel vrij als precies tekenen en je leert hoe je creaties zowel met grafische computerprogramma’s als met verschillende tekeninstrumenten voorstellen.

In sommige scholen peilt men voor je je inschrijft tijdens een informatief gesprek naar je motivatie.

De lesinhouden (lessenroosters) verschillen van school tot school. Scholen hebben een grote vrijheid om het lessenpakket te organiseren. Daarom vermelden we geen lessenroosters meer.
Je kan ervan uitgaan dat de lessen bestaan uit:

  • basisvorming die hetzelfde is voor elke leerling in hetzelfde leerjaar in een studierichting met dezelfde finaliteit +
  • vorming die typisch is voor de studierichting +
  • enkele uurtjes die de school vrij mag invullen

Gedetailleerde informatie vind je op de websites van de scholen.

Meer informatie over de inhoud, competenties en doelstellingen lees je in het curriculumdossier.

Waar kan ik "Architecturale en beeldende kunsten" volgen ?

Verfijn je zoekopdracht door één of meerdere filter(s) te selecteren.Toon alle scholen

Geen school gevonden? Pas de filter(s) aan.

Nuttige link(s)

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Assistent architecturaal vormgever

VKS - Beroepskwalificatie niveau 4: Assistent beeldend kunstenaar

Na het 3e leerjaar van het secundair onderwijs kan je in 4 SO je studie verderzetten in

  • dezelfde studierichting
  • een andere studierichting uit hetzelfde ‘studiedomein’
  • een studierichting uit een ander studiedomein

De meeste leerlingen kiezen voor de verderzetting van hun studies in dezelfde studierichting (met dezelfde finaliteit = einddoel, voorbereiding op hoger onderwijs, arbeidsmarkt of beide).
Soms kiezen jongeren voor een ander traject. Bijvoorbeeld voor een vergelijkbare studierichting in 4 SO maar met een andere finaliteit.

 Als je kiest voor een andere studierichting, ga dan na of je voldoende basis hebt voor die richting en hoe je een eventuele achterstand kan inhalen.
Studierichtingen uit hetzelfde studiedomein hebben deels dezelfde inhoud maar kunnen:

  • in verschillende interessegebieden (/studiedomeinen)  liggen en/of
  • een andere finaliteit hebben

Met andere woorden: binnen hetzelfde studiedomein kan je soms studierichtingen vinden die meer/minder aansluitend zijn of meer/minder theoretisch. 

Het is ook mogelijk om over te stappen naar een 4e SO uit een ander studiedomein.

Overstappen zijn soms aangewezen maar doe je best niet onvoorbereid. Elke switch van studierichting, finaliteit of studiedomein wordt best vooraf goed besproken.  Het is niet omdat bepaalde overstappen mogelijk zijn, dat ze daarom vlot haalbaar zijn!