Architectuur - Academische bachelor

 

Algemene info


Architectuur is de kunst en wetenschap van het ontwerpen van de gebouwde omgeving; inclusief steden, gebouwen, interieurs, landschappen, meubelen, objecten enzovoort.
Centraal in de opleiding staat het ontwerp.
Het gaat echter in de architectuur niet alleen over het ontwerpen van gebouwen, maar ook over de kwaliteit ervan.
In je opleiding bestudeer je architectuur in haar brede betekenis: maatschappelijk, cultuur en technisch 
Al naargelang de organiserende universiteit kunnen verschillende accenten gelegd worden in de opleiding.


Voor wie?
De opleiding vereist, naast een goede algemene ontwikkeling en belangstelling in maatschappelijke processen, een brede interesse in cultuur. 
Intellectuele ambitie, kritische ingesteldheid en creativiteit zijn nodig.
Sommige universiteiten maken gewag van een verwachte vooropleiding met minimaal 4u wiskunde en een degelijke basis wetenschappen, andere spreken zich daar niet over uit. 


Aanvullende info:

KU Leuven - Campus Sint-Lucas Brussel

De opleiding tot architect is een academische opleiding met een artistieke invalshoek.
De opleiding omvat alles wat te maken heeft met ruimte en met de praktijk van ontwerpen, plannen, bouwen, managen en wonen.
Centraal in de opleiding staat het ontwerp. Je gaat van bij de start van de opleiding aan de slag met creatieve ontwerpopdrachten en in de opleidingsonderdelen mixed media ontwikkel je een uniek persoonseigen beeldend vermogen.
Als je architectuur studeert, gaat kunst hand in hand met wetenschap. Daarom omvat de opleiding naast de praktijk nog drie andere kennisdomeinen.
De opleidingsonderdelen Geschiedenis en theorie geven het creatieve proces een cultuurtheoretische onderbouwing. Bouwtechnieken en de exacte wetenschappen die daarbij nodig zijn, geven je technisch inzicht en leren je een gepaste, op stabiliteit gerichte structuur te ontwerpen en conceptueel te dimensioneren. Management en ondernemen introduceert je in het management van een professionele praktijk of van een architecturaal of stedelijk project.
De helft van de vakken zijn praktijkgericht, een kwart zijn bouwtechnisch en een kwart zijn geschiedenis en theorie. Alle vakken worden zoveel mogelijk geïntegreerd en staan uiteindelijk allemaal ten dienste van het einddoel: ontwerpen.

Universiteit Antwerpen - Stadscampus

De bacheloropleiding start met een initiatiemodule. Vervolgens verken je via thematische modules de wereld van de architectuur. In de eerste semesters zijn de modules algemeen oriënterend. Vanaf het derde semester wordt het architectonisch ontwerpen telkens vanuit een andere invalshoek benaderd:

  • architectuur en cultuur
  • architectuur en stedelijkheid
  • architectuur en bouwen

De bachelorstudie wordt afgesloten met een synthesemodule. In de bachelorproef toon je aan dat je op een kritische manier kan omgaan met een complexe ontwerpopgave.

Universiteit Hasselt - Campus Diepenbeek Gebouw D

In de opleiding architectuur leer je ontwerpen, onderzoeken én managen. Drie vaardigheden die je als architect van de 21ste eeuw nodig hebt. Je wordt niet opgeleid tot een ‘papieren architect’. Architectuur studeren aan de UHasselt, betekent werken met de handen. Tijdens je studies maak je creatieve dingen: maquettes, kleur, vormstudies… Hoofd in de wolken, voeten op de grond is ons motto.

KU Leuven - Campus Sint-Lucas Gent

De opleiding tot architect is een academische opleiding met een artistieke invalshoek.
De opleiding omvat alles wat te maken heeft met ruimte en met de praktijk van ontwerpen, plannen, bouwen, managen en wonen.
Centraal in de opleiding staat het ontwerp. Je gaat van bij de start van de opleiding aan de slag met creatieve ontwerpopdrachten en in de opleidingsonderdelen mixed media ontwikkel je een uniek persoonseigen beeldend vermogen.
Als je architectuur studeert, gaat kunst hand in hand met wetenschap. Daarom omvat de opleiding naast de praktijk nog drie andere kennisdomeinen. 
De opleidingsonderdelen Geschiedenis en theorie geven het creatieve proces een cultuurtheoretische onderbouwing. Bouwtechnieken en de exacte wetenschappen die daarbij nodig zijn, geven je technisch inzicht en leren je een gepaste, op stabiliteit gerichte structuur te ontwerpen en conceptueel te dimensioneren. Management en ondernemen introduceert je in het management van een professionele praktijk of van een architecturaal of stedelijk project.
De helft van de vakken zijn praktijkgericht, een kwart zijn bouwtechnisch en een kwart zijn geschiedenis en theorie. Alle vakken worden zoveel mogelijk geïntegreerd en staan uiteindelijk allemaal ten dienste van het einddoel: ontwerpen.


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Architectuur - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Architectuur is de kunst en wetenschap van het ontwerpen van de gebouwde omgeving; inclusief steden, gebouwen, interieurs, landschappen, meubelen, objecten enzovoort.
Centraal in de opleiding staat het ontwerp.
Het gaat echter in de architectuur niet alleen over het ontwerpen van gebouwen, maar ook over de kwaliteit ervan.
In je opleiding bestudeer je architectuur in haar brede betekenis: maatschappelijk, cultuur en technisch 
Al naargelang de organiserende universiteit kunnen verschillende accenten gelegd worden in de opleiding.


Voor wie?
De opleiding vereist, naast een goede algemene ontwikkeling en belangstelling in maatschappelijke processen, een brede interesse in cultuur. 
Intellectuele ambitie, kritische ingesteldheid en creativiteit zijn nodig.
Sommige universiteiten maken gewag van een verwachte vooropleiding met minimaal 4u wiskunde en een degelijke basis wetenschappen, andere spreken zich daar niet over uit. 


Aanvullende info:

KU Leuven - Campus Sint-Lucas Brussel

De opleiding tot architect is een academische opleiding met een artistieke invalshoek.
De opleiding omvat alles wat te maken heeft met ruimte en met de praktijk van ontwerpen, plannen, bouwen, managen en wonen.
Centraal in de opleiding staat het ontwerp. Je gaat van bij de start van de opleiding aan de slag met creatieve ontwerpopdrachten en in de opleidingsonderdelen mixed media ontwikkel je een uniek persoonseigen beeldend vermogen.
Als je architectuur studeert, gaat kunst hand in hand met wetenschap. Daarom omvat de opleiding naast de praktijk nog drie andere kennisdomeinen.
De opleidingsonderdelen Geschiedenis en theorie geven het creatieve proces een cultuurtheoretische onderbouwing. Bouwtechnieken en de exacte wetenschappen die daarbij nodig zijn, geven je technisch inzicht en leren je een gepaste, op stabiliteit gerichte structuur te ontwerpen en conceptueel te dimensioneren. Management en ondernemen introduceert je in het management van een professionele praktijk of van een architecturaal of stedelijk project.
De helft van de vakken zijn praktijkgericht, een kwart zijn bouwtechnisch en een kwart zijn geschiedenis en theorie. Alle vakken worden zoveel mogelijk geïntegreerd en staan uiteindelijk allemaal ten dienste van het einddoel: ontwerpen.

Universiteit Antwerpen - Stadscampus

De bacheloropleiding start met een initiatiemodule. Vervolgens verken je via thematische modules de wereld van de architectuur. In de eerste semesters zijn de modules algemeen oriënterend. Vanaf het derde semester wordt het architectonisch ontwerpen telkens vanuit een andere invalshoek benaderd:

  • architectuur en cultuur
  • architectuur en stedelijkheid
  • architectuur en bouwen

De bachelorstudie wordt afgesloten met een synthesemodule. In de bachelorproef toon je aan dat je op een kritische manier kan omgaan met een complexe ontwerpopgave.

Universiteit Hasselt - Campus Diepenbeek Gebouw D

In de opleiding architectuur leer je ontwerpen, onderzoeken én managen. Drie vaardigheden die je als architect van de 21ste eeuw nodig hebt. Je wordt niet opgeleid tot een ‘papieren architect’. Architectuur studeren aan de UHasselt, betekent werken met de handen. Tijdens je studies maak je creatieve dingen: maquettes, kleur, vormstudies… Hoofd in de wolken, voeten op de grond is ons motto.

KU Leuven - Campus Sint-Lucas Gent

De opleiding tot architect is een academische opleiding met een artistieke invalshoek.
De opleiding omvat alles wat te maken heeft met ruimte en met de praktijk van ontwerpen, plannen, bouwen, managen en wonen.
Centraal in de opleiding staat het ontwerp. Je gaat van bij de start van de opleiding aan de slag met creatieve ontwerpopdrachten en in de opleidingsonderdelen mixed media ontwikkel je een uniek persoonseigen beeldend vermogen.
Als je architectuur studeert, gaat kunst hand in hand met wetenschap. Daarom omvat de opleiding naast de praktijk nog drie andere kennisdomeinen. 
De opleidingsonderdelen Geschiedenis en theorie geven het creatieve proces een cultuurtheoretische onderbouwing. Bouwtechnieken en de exacte wetenschappen die daarbij nodig zijn, geven je technisch inzicht en leren je een gepaste, op stabiliteit gerichte structuur te ontwerpen en conceptueel te dimensioneren. Management en ondernemen introduceert je in het management van een professionele praktijk of van een architecturaal of stedelijk project.
De helft van de vakken zijn praktijkgericht, een kwart zijn bouwtechnisch en een kwart zijn geschiedenis en theorie. Alle vakken worden zoveel mogelijk geïntegreerd en staan uiteindelijk allemaal ten dienste van het einddoel: ontwerpen.


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Architectuur 

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Science

Studiegebied: Architectuur

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Plastische kunsten, Wiskunde-cijferwerk,

Schoolvakken SO: Architecturale vorming, Bouw, Wetenschappelijk tekenen,

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied






een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Architectuur



Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Paleizenstraat 65-67  1030 Schaarbeek
02 242 00 00    


Prinsstraat 13  2000 Antwerpen
03 265 48 72    


Agoralaan  3590 Diepenbeek
011 26 81 11    


Hoogstraat 51  9000 Gent
09 225 10 00    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

De master in de architectuur is een deskundige die in staat is door zijn compositorische aanleg en zijn technisch-wetenschappelijke vorming gebouwen te ontwerpen die zowel in de omgeving waar ze zijn ingeplant als ten aanzien van hun doelstelling (woning, school, ziekenhuis...) functioneel, sociaal, economisch en esthetisch-artistiek verantwoord zijn.

Als zelfstandige bestaan zijn belangrijkste taken uit:
- het leggen van contacten en het maken van afspraken met bouwheer, aannemers en administraties;
- het ontwerpen en eventueel tekenen van algemene en detailplannen;
- het opmaken van een lastenboek;
- het in aanbesteding geven van de werken;
- het uitoefenen van toezicht tijdens de uitvoering ervan;
- het regelen van de definitieve overname of oplevering van het gebouw bij de voltooiing.

In architectenbureaus is het mogelijk dat er een zekere specialisatie optreedt.
In dienstverband kan de klemtoon van het werk liggen op een of andere deeltaak ofwel zich bezighouden met aspecten van de architectuur op macro-schaal, namelijk stedenbouw, ruimtelijke ordening en ook wel monumentenzorg.
Om de titel van architect te verwerven, moet je een beroepsstage van 2 jaar doorlopen.  
Er zijn professionele mogelijkheden in architectenbureaus, bij grote bouwondernemingen en bij de overheid (gemeenten, provincies, ministeries en parastatalen, in gewest- of staatsdiensten).

Klik hieronder op één van de beroepen voor een beschrijving van dat beroep, inclusief looninformatie en actuele vacatures.

Mogelijke beroepen

Architect bouw
Controleur gebouwen
Technicus studiebureau bouw ( knelpuntberoep)
Werfleider ( knelpuntberoep)

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Architecturale en binnenhuiskunst (KSO) 146 12,72% 62,97% 15 13 19 51 45 3
Architecturale vorming (KSO) 204 36,36% 78,08% 3 7 24 54 109 7
Bouw- en houtkunde (TSO) 85 11,76% 63,34% 14 7 9 20 33 2
Economie-moderne talen (ASO) 252 0,88% 63,67% 22 14 32 68 78 38
Economie-wetenschappen (ASO) 32 1,71% 73,65% 2 1 3 9 13 4
Economie-wiskunde (ASO) 139 1,92% 80,52% 7 6 6 30 78 12
Handel (TSO) 40 0,28% 44,47% 8 7 5 10 5 5
Humane wetenschappen (ASO) 145 0,55% 59,77% 14 13 18 45 32 23
Industriële wetenschappen (TSO) 54 1,48% 68,72% 3 2 7 22 16 4
Latijn-moderne talen (ASO) 63 0,64% 70,27% 6 1 8 18 24 6
Latijn-wetenschappen (ASO) 96 1,37% 85,21% 2 3 3 18 65 5
Latijn-wiskunde (ASO) 166 1,38% 85,85% 2 4 5 39 103 13
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 174 1,63% 78,59% 5 5 9 58 79 18
Moderne talen-wiskunde (ASO) 55 3,25% 80,12% 5 1 2 13 28 6
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 39 0,17% 29,61% 12 3 8 5 2 9
Sportwetenschappen (ASO) 38 1,29% 73,28% 2 2 3 12 13 6
Techniek-wetenschappen (TSO) 77 1,77% 59,64% 7 9 15 15 23 8
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 537 1,53% 81,72% 15 22 37 112 315 36

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
KU Leuven
->Alle academische bachelors
B2
Universiteit Antwerpen
->Alle academische bachelors niet uit studiegebieden Toegepaste taalkunde en Taal- en Letterkunde
B2
Universiteit Antwerpen
->Alle academische bachelors uit studiegebieden Toegepaste Taalkunde en Taal-en letterkunde
C1
Universiteit Hasselt
->Alle academische bachelors
B2

Gegevens bijgewerkt tot 01-02-2017

Architectuur - Academische bachelor

Foto OK Foto OK Foto OK
Klik op de foto om te vergroten

 

Algemene info


Architectuur is de kunst en wetenschap van het ontwerpen van de gebouwde omgeving; inclusief steden, gebouwen, interieurs, landschappen, meubelen, objecten enzovoort.
Centraal in de opleiding staat het ontwerp.
Het gaat echter in de architectuur niet alleen over het ontwerpen van gebouwen, maar ook over de kwaliteit ervan.
In je opleiding bestudeer je architectuur in haar brede betekenis: maatschappelijk, cultuur en technisch 
Al naargelang de organiserende universiteit kunnen verschillende accenten gelegd worden in de opleiding.


Voor wie?
De opleiding vereist, naast een goede algemene ontwikkeling en belangstelling in maatschappelijke processen, een brede interesse in cultuur. 
Intellectuele ambitie, kritische ingesteldheid en creativiteit zijn nodig.
Sommige universiteiten maken gewag van een verwachte vooropleiding met minimaal 4u wiskunde en een degelijke basis wetenschappen, andere spreken zich daar niet over uit. 


Aanvullende info:

KU Leuven - Campus Sint-Lucas Brussel

De opleiding tot architect is een academische opleiding met een artistieke invalshoek.
De opleiding omvat alles wat te maken heeft met ruimte en met de praktijk van ontwerpen, plannen, bouwen, managen en wonen.
Centraal in de opleiding staat het ontwerp. Je gaat van bij de start van de opleiding aan de slag met creatieve ontwerpopdrachten en in de opleidingsonderdelen mixed media ontwikkel je een uniek persoonseigen beeldend vermogen.
Als je architectuur studeert, gaat kunst hand in hand met wetenschap. Daarom omvat de opleiding naast de praktijk nog drie andere kennisdomeinen.
De opleidingsonderdelen Geschiedenis en theorie geven het creatieve proces een cultuurtheoretische onderbouwing. Bouwtechnieken en de exacte wetenschappen die daarbij nodig zijn, geven je technisch inzicht en leren je een gepaste, op stabiliteit gerichte structuur te ontwerpen en conceptueel te dimensioneren. Management en ondernemen introduceert je in het management van een professionele praktijk of van een architecturaal of stedelijk project.
De helft van de vakken zijn praktijkgericht, een kwart zijn bouwtechnisch en een kwart zijn geschiedenis en theorie. Alle vakken worden zoveel mogelijk geïntegreerd en staan uiteindelijk allemaal ten dienste van het einddoel: ontwerpen.

Universiteit Antwerpen - Stadscampus

De bacheloropleiding start met een initiatiemodule. Vervolgens verken je via thematische modules de wereld van de architectuur. In de eerste semesters zijn de modules algemeen oriënterend. Vanaf het derde semester wordt het architectonisch ontwerpen telkens vanuit een andere invalshoek benaderd:

  • architectuur en cultuur
  • architectuur en stedelijkheid
  • architectuur en bouwen

De bachelorstudie wordt afgesloten met een synthesemodule. In de bachelorproef toon je aan dat je op een kritische manier kan omgaan met een complexe ontwerpopgave.

Universiteit Hasselt - Campus Diepenbeek Gebouw D

In de opleiding architectuur leer je ontwerpen, onderzoeken én managen. Drie vaardigheden die je als architect van de 21ste eeuw nodig hebt. Je wordt niet opgeleid tot een ‘papieren architect’. Architectuur studeren aan de UHasselt, betekent werken met de handen. Tijdens je studies maak je creatieve dingen: maquettes, kleur, vormstudies… Hoofd in de wolken, voeten op de grond is ons motto.

KU Leuven - Campus Sint-Lucas Gent

De opleiding tot architect is een academische opleiding met een artistieke invalshoek.
De opleiding omvat alles wat te maken heeft met ruimte en met de praktijk van ontwerpen, plannen, bouwen, managen en wonen.
Centraal in de opleiding staat het ontwerp. Je gaat van bij de start van de opleiding aan de slag met creatieve ontwerpopdrachten en in de opleidingsonderdelen mixed media ontwikkel je een uniek persoonseigen beeldend vermogen.
Als je architectuur studeert, gaat kunst hand in hand met wetenschap. Daarom omvat de opleiding naast de praktijk nog drie andere kennisdomeinen. 
De opleidingsonderdelen Geschiedenis en theorie geven het creatieve proces een cultuurtheoretische onderbouwing. Bouwtechnieken en de exacte wetenschappen die daarbij nodig zijn, geven je technisch inzicht en leren je een gepaste, op stabiliteit gerichte structuur te ontwerpen en conceptueel te dimensioneren. Management en ondernemen introduceert je in het management van een professionele praktijk of van een architecturaal of stedelijk project.
De helft van de vakken zijn praktijkgericht, een kwart zijn bouwtechnisch en een kwart zijn geschiedenis en theorie. Alle vakken worden zoveel mogelijk geïntegreerd en staan uiteindelijk allemaal ten dienste van het einddoel: ontwerpen.


Studiepunten

180 (bachelor) + 120 (master)

Taal

TOELATINGSVOORWAARDEN

Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:

  • een diploma van secundair onderwijs;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
  • een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
  • een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.

    Uitzonderingen:
  • Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
  • Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
  • Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur.

Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!  

Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten

De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Meer info vind u bij de organiserende onderwijsinstellingen en onder het tabblaadje 'International students'.

Situering

Opleiding: Architectuur 

Studieniveau: Academische bachelor - HO

Specificatie: Bachelor of Science

Studiegebied: Architectuur

Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Plastische kunsten, Wiskunde-cijferwerk,

Schoolvakken SO: Architecturale vorming, Bouw, Wetenschappelijk tekenen,

Vervolgopleidingen


een masteropleiding

Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.

Masteropleidingen binnen dit studiegebied






een postgraduaat

Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties.  Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.


een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)

Volgende Ba-na-Ba's sluiten aan op Architectuur



Eventueel zijn er nog andere mogelijkheden op basis van uw gevolgd studietraject. Raadpleeg de hogeschool voor meer informatie.


een verkorte bachelor/master

Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.

Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.


na- of bijscholingen

Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.

Instellingen

Paleizenstraat 65-67  1030 Schaarbeek
02 242 00 00    


Prinsstraat 13  2000 Antwerpen
03 265 48 72    


Agoralaan  3590 Diepenbeek
011 26 81 11    


Hoogstraat 51  9000 Gent
09 225 10 00    


Beroepsuitwegen

Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.

De master in de architectuur is een deskundige die in staat is door zijn compositorische aanleg en zijn technisch-wetenschappelijke vorming gebouwen te ontwerpen die zowel in de omgeving waar ze zijn ingeplant als ten aanzien van hun doelstelling (woning, school, ziekenhuis...) functioneel, sociaal, economisch en esthetisch-artistiek verantwoord zijn.

Als zelfstandige bestaan zijn belangrijkste taken uit:
- het leggen van contacten en het maken van afspraken met bouwheer, aannemers en administraties;
- het ontwerpen en eventueel tekenen van algemene en detailplannen;
- het opmaken van een lastenboek;
- het in aanbesteding geven van de werken;
- het uitoefenen van toezicht tijdens de uitvoering ervan;
- het regelen van de definitieve overname of oplevering van het gebouw bij de voltooiing.

In architectenbureaus is het mogelijk dat er een zekere specialisatie optreedt.
In dienstverband kan de klemtoon van het werk liggen op een of andere deeltaak ofwel zich bezighouden met aspecten van de architectuur op macro-schaal, namelijk stedenbouw, ruimtelijke ordening en ook wel monumentenzorg.
Om de titel van architect te verwerven, moet je een beroepsstage van 2 jaar doorlopen.  
Er zijn professionele mogelijkheden in architectenbureaus, bij grote bouwondernemingen en bij de overheid (gemeenten, provincies, ministeries en parastatalen, in gewest- of staatsdiensten).

Klik hieronder op één van de beroepen voor een beschrijving van dat beroep, inclusief looninformatie en actuele vacatures.

Mogelijke beroepen

Architect bouw
Controleur gebouwen
Technicus studiebureau bouw ( knelpuntberoep)
Werfleider ( knelpuntberoep)

Studierendement

Studierichting 3e graad SO Aantal studenten Participatie-
graad
Gemiddeld
SR
SR
0%
SR
1-24%
SR
25-49%
SR
50-84%
SR
85-100%
SR
nvt
Architecturale en binnenhuiskunst (KSO) 146 12,72% 62,97% 15 13 19 51 45 3
Architecturale vorming (KSO) 204 36,36% 78,08% 3 7 24 54 109 7
Bouw- en houtkunde (TSO) 85 11,76% 63,34% 14 7 9 20 33 2
Economie-moderne talen (ASO) 252 0,88% 63,67% 22 14 32 68 78 38
Economie-wetenschappen (ASO) 32 1,71% 73,65% 2 1 3 9 13 4
Economie-wiskunde (ASO) 139 1,92% 80,52% 7 6 6 30 78 12
Handel (TSO) 40 0,28% 44,47% 8 7 5 10 5 5
Humane wetenschappen (ASO) 145 0,55% 59,77% 14 13 18 45 32 23
Industriële wetenschappen (TSO) 54 1,48% 68,72% 3 2 7 22 16 4
Latijn-moderne talen (ASO) 63 0,64% 70,27% 6 1 8 18 24 6
Latijn-wetenschappen (ASO) 96 1,37% 85,21% 2 3 3 18 65 5
Latijn-wiskunde (ASO) 166 1,38% 85,85% 2 4 5 39 103 13
Moderne talen-wetenschappen (ASO) 174 1,63% 78,59% 5 5 9 58 79 18
Moderne talen-wiskunde (ASO) 55 3,25% 80,12% 5 1 2 13 28 6
Sociale en technische wetenschappen (TSO) 39 0,17% 29,61% 12 3 8 5 2 9
Sportwetenschappen (ASO) 38 1,29% 73,28% 2 2 3 12 13 6
Techniek-wetenschappen (TSO) 77 1,77% 59,64% 7 9 15 15 23 8
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 537 1,53% 81,72% 15 22 37 112 315 36

Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.

Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten (waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%, 50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% = de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.

Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:

  • ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
  • VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
  • met een DIPLOMACONTRACT,
  • aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.

Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.

Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.

extra info over studierendement



bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming

Higher education in Flanders: general information

Language admission requirements for higher education in Dutch

Dutch language levels explained

Language requirements


Instelling Taalniveau ITNA CNaVT Staats-
examen
Certificaat CVO Eigen Succesvol
KU Leuven
->Alle academische bachelors
B2
Universiteit Antwerpen
->Alle academische bachelors niet uit studiegebieden Toegepaste taalkunde en Taal- en Letterkunde
B2
Universiteit Antwerpen
->Alle academische bachelors uit studiegebieden Toegepaste Taalkunde en Taal-en letterkunde
C1
Universiteit Hasselt
->Alle academische bachelors
B2

Gegevens bijgewerkt tot 01-02-2017