HO
- Startpagina HO
- Algemene info HO
- Graduaatsopleidingen
- HBO5 Verpleegkunde
- Professionele bachelor
- Academische bachelor
- Ba-na-Ba
- Master
- Ma-na-Ma
- Postgraduaat
- Schakelprogramma's
- Studierendement
- Zoeken via alfabet
- Zoeken via belangstelling
- Zoeken via studiegebied
- Zoeken via schoolvakken
- Zoeken via instelling
- Zoeken via campussen
- Zoeken via provincie
- Zoeken via trefwoorden
- Zoeken via onderwijstaal
- Keuzetrajecten HO
- Flexibel studeren
- Functiebeperking en HO
- Recht op vrijstellingen?
- Zelftests
- Keuzerooster
- Buiten Vlaanderen
- International students
- Instellingen HO
- Bacheloropleidingen
- Leerkrediet
- Studentenhuizen
- SID-in's
- Studievoortgang
- Stoppen in HO
- Veranderen in HO
- Rapport schoolverlaters VDAB
- Deeltijds Kunstonderwijs
- Linken
- Downloads
- Moeilijke woorden

Industriële wetenschappen : Bouwkunde - Academische bachelor
Algemene info
De opleiding tot industrieel ingenieur combineert een brede academische en wetenschappelijke basis met talrijke praktijktoepassingen.
In de opleiding verwerf je via basisvakken veeleer toepassingsgerichte kennis.
Je gebruikt die kennis vervolgens om bestaande toepassingen en ontwerpen te verbeteren of om systemen te optimaliseren in een specifieke bedrijfs- of sectorcontext.
De klemtoon ligt op de vertaling van wetenschappen en polyvalente technologie naar oplossingen.
De opbouw van het programma verschilt per universiteit.
Meestal is er een gemeenschappelijke fase van 3 semesters.
Aan sommige universiteiten kies je van in het eerste jaar opleidingsonderdelen in functie van de latere specialisatie of is er een beperktere gemeenschappelijke fase.
De polyvalente basisvorming in wiskunde en wetenschappen staat centraal.
Deze theoretische vakken krijgen hun toepassingen in diverse laboratoria.
Gezien de verscheidenheid in vooropleiding van de studenten worden in meerdere universiteiten in het 1ste semester door middel van differentiatie in het curriculum, tekorten uit het secundair onderwijs voor wiskunde, fysica, chemie of technische vakken weggewerkt en/of worden.
In de eerste weken van september instapcursussen/introductiecursussen wiskunde, chemie, fysica, elektriciteit, Engels ingericht om leerstof op te frissen of op peil te brengen.
De opleiding tot bouwkundig ingenieur stoelt op een grondige technologische kennis.
Daarnaast moet de ingenieur beschikken over communicatieve vaardigheden, een sterk probleemoplossend vermogen en moet hij/zij goed in team kunnen werken.
Je leert de berekeningsmethoden om omvangrijke structuren te dimensioneren te doorgronden en je maakt kennis met de modernste meetapparatuur.
Je krijgt ook een degelijke basis van moderne informatica en CAD-technieken.
De opleiding legt de klemtoon op de constructie van functionele en duurzame gebouwen en wegeninfrastructuur, met aandacht voor veiligheid, stabiliteit en het milieu.
Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Een overzicht vind je onder het gelijknamige tabblaadje.
Voor wie?
Uitgesproken interesse voor wiskunde, technologie en wetenschappen is vanzelfsprekend.
Voorkennis van minstens vier uur wiskunde per week is onontbeerlijk.
Een specifieke voorkennis van opleidingsonderdelen zoals mechanica, elektriciteit en chemie is niet noodzakelijk.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets. Deze toets is speciaal afgestemd op leerlingen die geïnteresseerd zijn om een opleiding industrieel ingenieur in de industriële wetenschappen of biowetenschappen te starten. De toets is gebaseerd op leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met minstens 4 uur wiskunde.
Deelname is gratis en niet verplicht. Inschrijven is verplicht!
Voor info: http://www.ijkingstoets.be
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master).

Industriële wetenschappen : Bouwkunde - Academische bachelor |
|
- Beschrijving
- Keuze-
trajecten - Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De opleiding tot industrieel ingenieur combineert een brede academische en wetenschappelijke basis met talrijke praktijktoepassingen.
In de opleiding verwerf je via basisvakken veeleer toepassingsgerichte kennis.
Je gebruikt die kennis vervolgens om bestaande toepassingen en ontwerpen te verbeteren of om systemen te optimaliseren in een specifieke bedrijfs- of sectorcontext.
De klemtoon ligt op de vertaling van wetenschappen en polyvalente technologie naar oplossingen.
De opbouw van het programma verschilt per universiteit.
Meestal is er een gemeenschappelijke fase van 3 semesters.
Aan sommige universiteiten kies je van in het eerste jaar opleidingsonderdelen in functie van de latere specialisatie of is er een beperktere gemeenschappelijke fase.
De polyvalente basisvorming in wiskunde en wetenschappen staat centraal.
Deze theoretische vakken krijgen hun toepassingen in diverse laboratoria.
Gezien de verscheidenheid in vooropleiding van de studenten worden in meerdere universiteiten in het 1ste semester door middel van differentiatie in het curriculum, tekorten uit het secundair onderwijs voor wiskunde, fysica, chemie of technische vakken weggewerkt en/of worden.
In de eerste weken van september instapcursussen/introductiecursussen wiskunde, chemie, fysica, elektriciteit, Engels ingericht om leerstof op te frissen of op peil te brengen.
De opleiding tot bouwkundig ingenieur stoelt op een grondige technologische kennis.
Daarnaast moet de ingenieur beschikken over communicatieve vaardigheden, een sterk probleemoplossend vermogen en moet hij/zij goed in team kunnen werken.
Je leert de berekeningsmethoden om omvangrijke structuren te dimensioneren te doorgronden en je maakt kennis met de modernste meetapparatuur.
Je krijgt ook een degelijke basis van moderne informatica en CAD-technieken.
De opleiding legt de klemtoon op de constructie van functionele en duurzame gebouwen en wegeninfrastructuur, met aandacht voor veiligheid, stabiliteit en het milieu.
Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Een overzicht vind je onder het gelijknamige tabblaadje.
Voor wie?
Uitgesproken interesse voor wiskunde, technologie en wetenschappen is vanzelfsprekend.
Voorkennis van minstens vier uur wiskunde per week is onontbeerlijk.
Een specifieke voorkennis van opleidingsonderdelen zoals mechanica, elektriciteit en chemie is niet noodzakelijk.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets. Deze toets is speciaal afgestemd op leerlingen die geïnteresseerd zijn om een opleiding industrieel ingenieur in de industriële wetenschappen of biowetenschappen te starten. De toets is gebaseerd op leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met minstens 4 uur wiskunde.
Deelname is gratis en niet verplicht. Inschrijven is verplicht!
Voor info: http://www.ijkingstoets.be
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master).
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
KU Leuven - Campus De Nayer St.-Katelijne-Waver
KU Leuven - Campus Brugge
KU Leuven - Campus Gent
Universiteit Gent - Campus Gent
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Gezamenlijke opleiding van de Universiteit Hasselt en de KU Leuven. Studenten schrijven zich in aan de UHasselt, maar zijn officieel student van beide universiteiten en krijgen een gemeenschappelijk diploma van de KU Leuven en Universiteit Hasselt.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen:
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Industriële wetenschappen
Afstudeerrichting: Bouwkunde
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Architecturale vorming, Bouw, Fysica, Natuurwetenschappen, Wiskunde,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Industriële wetenschappen zijn:
Industriële wetenschappen :
Bio-industriële wetenschappen (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Chemie (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Elektromechanica (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Elektronica-ICT (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Industrieel ontwerpen (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Informatica (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Nucleaire technologie (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Verpakkingstechnologie (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen
03 265 48 72![]()
![]()
J. De Nayerlaan 5 2860 Sint-Katelijne-Waver
015 31 69 44![]()
![]()
Agoralaan Gebouw H 3590 Diepenbeek
011 37 07 77![]()
![]()
Spoorwegstraat 12 8200 Sint-Michiels
050 66 48 00![]()
![]()
Gebroeders De Smetstraat 1 9000 Gent
09 265 86 10![]()
![]()
Sint-Pietersnieuwstraat 33 9000 Gent
09 331 00 31![]()
![]()
Kwalestraat 154 9300 Aalst
053 72 71 70![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De industrieel ingenieur neemt de plaats in tussen de opdrachtgevers (directie) en de uitvoerders (ploegbazen, werfleiders, arbeiders).
In tegenstelling tot de burgerlijk ingenieur is de industrieel ingenieur meer van nabij betrokken bij de rechtstreekse uitvoering van het werk.
De master in de Industriële wetenschappen: bouwkunde ontwerpt, construeert, onderhoudt en herstelt gebouwen en infrastructuurwerken (wegen-, spoor- en bruggenbouw, waterwegen, riolering).
Hij ontwikkelt en verbetert nieuwe bouwsystemen en berekent hun eigenschappen (stabiliteit, duurzaamheid). Hij kan ingezet worden als projectleider, calculator, raadgevend ingenieur, ontwerpingenieur, stabiliteitsingenieur, onderzoeksingenieur in bouwbedrijven, studiebureaus, toeleverings- en uitrustingsbedrijven, openbare besturen, nutsbedrijven.
Als projectleider staat hij in voor de organisatie en de uitvoering van bouwprojecten met oog voor termijnen, budgetten, veiligheid, kwaliteit en milieu.
Als calculator stelt hij prijsoffertes op voor bouwprojecten.
Als raadgevend ingenieur adviseert hij in verband met technieken die aangewend moeten worden bij herstelling of vernieuwing van constructies.
Als ontwerpingenieur werkt hij projecten uit in wegen-, bruggen- en waterbouw en bouwconstructies.
Als stabiliteitsingenieur berekent hij de stabiliteit van de bouw en zoekt de gepaste constructiematerialen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Industrieel ingenieur
Landmeter
( knelpuntberoep)
Werfleider
( knelpuntberoep)
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Biotechnische wetenschappen (TSO) | 51 | 3,70% | 46,19% | 12 | 7 | 10 | 7 | 12 | 3 |
Economie-moderne talen (ASO) | 72 | 0,26% | 29,34% | 15 | 22 | 8 | 7 | 4 | 16 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 156 | 6,07% | 44,16% | 19 | 34 | 30 | 32 | 24 | 17 |
Economie-wiskunde (ASO) | 177 | 2,61% | 52,36% | 16 | 36 | 32 | 30 | 41 | 22 |
Elektriciteit-elektronica (TSO) | 83 | 5,50% | 51,73% | 9 | 11 | 19 | 18 | 16 | 10 |
Elektromechanica (TSO) | 206 | 4,23% | 41,35% | 33 | 45 | 26 | 38 | 26 | 38 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 75 | 2,04% | 52,70% | 4 | 21 | 12 | 16 | 20 | 2 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 1724 | 46,96% | 63,47% | 112 | 239 | 285 | 383 | 668 | 37 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 197 | 2,97% | 55,76% | 22 | 27 | 42 | 42 | 51 | 13 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 404 | 3,48% | 74,56% | 15 | 32 | 46 | 83 | 216 | 12 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 340 | 3,30% | 48,41% | 33 | 78 | 68 | 72 | 59 | 30 |
Sportwetenschappen (ASO) | 183 | 6,07% | 45,35% | 28 | 41 | 32 | 33 | 32 | 17 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 589 | 13,25% | 45,91% | 85 | 139 | 110 | 101 | 113 | 41 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 148 | 0,40% | 62,22% | 8 | 20 | 28 | 31 | 57 | 4 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 4513 | 12,32% | 67,57% | 198 | 551 | 630 | 1067 | 1957 | 110 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 29-01-2018 |

Industriële wetenschappen : Bouwkunde - Academische bachelor |
|
- Beschrijving
- Keuze-
trajecten - Toelating
- Situering
- Andere
afst.richt. - Wat na?
- Instellingen
- Beroepen
- VKS
- VDAB
- Studie-
rendement
Algemene info
De opleiding tot industrieel ingenieur combineert een brede academische en wetenschappelijke basis met talrijke praktijktoepassingen.
In de opleiding verwerf je via basisvakken veeleer toepassingsgerichte kennis.
Je gebruikt die kennis vervolgens om bestaande toepassingen en ontwerpen te verbeteren of om systemen te optimaliseren in een specifieke bedrijfs- of sectorcontext.
De klemtoon ligt op de vertaling van wetenschappen en polyvalente technologie naar oplossingen.
De opbouw van het programma verschilt per universiteit.
Meestal is er een gemeenschappelijke fase van 3 semesters.
Aan sommige universiteiten kies je van in het eerste jaar opleidingsonderdelen in functie van de latere specialisatie of is er een beperktere gemeenschappelijke fase.
De polyvalente basisvorming in wiskunde en wetenschappen staat centraal.
Deze theoretische vakken krijgen hun toepassingen in diverse laboratoria.
Gezien de verscheidenheid in vooropleiding van de studenten worden in meerdere universiteiten in het 1ste semester door middel van differentiatie in het curriculum, tekorten uit het secundair onderwijs voor wiskunde, fysica, chemie of technische vakken weggewerkt en/of worden.
In de eerste weken van september instapcursussen/introductiecursussen wiskunde, chemie, fysica, elektriciteit, Engels ingericht om leerstof op te frissen of op peil te brengen.
De opleiding tot bouwkundig ingenieur stoelt op een grondige technologische kennis.
Daarnaast moet de ingenieur beschikken over communicatieve vaardigheden, een sterk probleemoplossend vermogen en moet hij/zij goed in team kunnen werken.
Je leert de berekeningsmethoden om omvangrijke structuren te dimensioneren te doorgronden en je maakt kennis met de modernste meetapparatuur.
Je krijgt ook een degelijke basis van moderne informatica en CAD-technieken.
De opleiding legt de klemtoon op de constructie van functionele en duurzame gebouwen en wegeninfrastructuur, met aandacht voor veiligheid, stabiliteit en het milieu.
Afhankelijk van de universiteit worden keuzetrajecten georganiseerd.
Een overzicht vind je onder het gelijknamige tabblaadje.
Voor wie?
Uitgesproken interesse voor wiskunde, technologie en wetenschappen is vanzelfsprekend.
Voorkennis van minstens vier uur wiskunde per week is onontbeerlijk.
Een specifieke voorkennis van opleidingsonderdelen zoals mechanica, elektriciteit en chemie is niet noodzakelijk.
De universiteiten organiseren voor kandidaat-studenten een ijkingstoets. Deze toets is speciaal afgestemd op leerlingen die geïnteresseerd zijn om een opleiding industrieel ingenieur in de industriële wetenschappen of biowetenschappen te starten. De toets is gebaseerd op leerstof van de richtingen uit het secundair onderwijs met minstens 4 uur wiskunde.
Deelname is gratis en niet verplicht. Inschrijven is verplicht!
Voor info: http://www.ijkingstoets.be
Studiepunten
180 (bachelor) + 60 (master).
Instellingen die de opleiding organiseren met keuzetraject(en):
Onderwijskiezer ziet een keuzetraject als een essentieel deel van de opleiding, dat mede de eigenheid van die opleiding bepaalt. De onderwijsinstellingen gebruiken verschillende benamingen en /of criteria om een keuzetraject aan te duiden. Daarom kiezen we er voor om een vak of een pakket van vakken als keuzetraject te benoemen als dit minstens 6 studiepunten omvat.
KU Leuven - Campus De Nayer St.-Katelijne-Waver
KU Leuven - Campus Brugge
KU Leuven - Campus Gent
Universiteit Gent - Campus Gent
Instellingen die de opleiding organiseren zonder keuzetraject(en):
Gezamenlijke opleiding van de Universiteit Hasselt en de KU Leuven. Studenten schrijven zich in aan de UHasselt, maar zijn officieel student van beide universiteiten en krijgen een gemeenschappelijk diploma van de KU Leuven en Universiteit Hasselt.
TOELATINGSVOORWAARDEN
Je wordt rechtstreeks toegelaten als je in het bezit bent van één van onderstaande diploma's:
- een diploma van secundair onderwijs;
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
- een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs (HBO5 Verpleegkunde en Graduaatsopleidingen);
- een diploma van het vroegere hoger onderwijs voor sociale promotie (met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid);
- een buitenlands diploma of getuigschrift dat gelijkwaardig verklaard is met één van bovenstaande.
Uitzonderingen:
- Er is een toelatingsproef voor de bacheloropleidingen in de studiegebieden Geneeskunde en Tandheelkunde (info: toelatingsexamenartstandarts.be);
- Er zijn bekwaamheidsproeven (artistieke toelatingsproeven) om toegelaten te worden tot de opleidingen in de studiegebieden 'Audiovisuele en beeldende kunst' en 'Muziek en podiumkunsten'.
- Er is een verplichte niet bindende toelatingsproef voor de bacheloropleidingen Ingenieurswetenschappen en Ingenieurswetenschappen-Architectuur en Diergeneeskunde.
Afwijkende toelatingsvoorwaarden:
De onderwijsinstellingen hebben een reglement moeten opstellen voor kandidaten die niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoen.
Dit reglement kan je bij de instelling van je keuze opvragen.
De afwijkende toelatingsvoorwaarden kunnen gebaseerd zijn op:
1. humanitaire redenen;
2. medische, psychische of sociale redenen ;
3. het algemeen niveau van de kandidaat, getoetst op de door het instellingsbestuur bepaalde wijze (bv. een gesprek, een proef, ..).
Weet wel dat dergelijke toelating niet gelijkgesteld is aan het diploma secundair onderwijs!!
Extra taalvoorwaarden voor internationale studenten
De onderwijsinstellingen kunnen het slagen in een examen in de onderwijstaal opleggen als toelatingseis voor houders van een buitenlands diploma.
Situering
Opleiding: Industriële wetenschappen
Afstudeerrichting: Bouwkunde
Studieniveau: Academische bachelor - HO
Specificatie: Bachelor of Science
Studiegebied: Industriële wetenschappen en Technologie
Belangstellingsdomeinen: Exacte wetenschappen, Techniek, Wiskunde-cijferwerk,
Schoolvakken SO: Architecturale vorming, Bouw, Fysica, Natuurwetenschappen, Wiskunde,
Andere Afstudeerrichtingen
De andere afstudeerrichtingen binnen Industriële wetenschappen zijn:
Industriële wetenschappen :
Bio-industriële wetenschappen (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Chemie (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Elektromechanica (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Elektronica-ICT (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Industrieel ontwerpen (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Informatica (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Nucleaire technologie (Academische bachelor - HO)
Industriële wetenschappen :
Verpakkingstechnologie (Academische bachelor - HO)
Vervolgopleidingen
een masteropleiding
Na een academisch gerichte bacheloropleiding ga je normalerwijze een masteropleiding volgen. Een master omvat minstens 60 studiepunten. Masters zijn altijd academisch gericht, maar kunnen ook een professionele gerichtheid hebben. Onderwijskiezer vermeldt hier de masters van het studiegebied van deze opleiding. Let wel dat je niet automatisch in al deze masters toegelaten wordt! Het kan zijn dat je eerst een voorbereidingsprogramma moet volgen.
Masteropleidingen binnen dit studiegebied
een postgraduaat
Verder studeren kan ook in een postgraduaat. Dit is een opleiding van minstens 20 studiepunten.. Het geeft recht op een getuigschrift. Bedoeling is: verdere professionele vorming, verbreding of verdieping van de reeds verworven competenties. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelating tot een postgraduaat verschilt per opleiding. Raadpleeg de toelatingsvoorwaarden per opleiding.
een bachelor-na-bacheloropleiding (Ba-na-Ba)
Verder studeren kan ook in een Ba-na-Ba. Dit is een verdere specialisatie, aansluitend op je basisopleiding en omvat minstens 60 studiepunten. Je hoeft er geen leerkrediet voor in te zetten. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillen per opleiding.
een verkorte bachelor/master
Wanneer je een andere bachelor/master wilt behalen, kan dat soms via een verkort traject. Je behaalt
dan het diploma op kortere termijn. De verkorte bachelor/master leidt naar een volwaardig bachelor-/masterdiploma.
Voor informatie over je mogelijkheden kan je terecht bij de onderwijsinstellingen.
Mits het volgen van een voorbereidingsprogramma zijn er waarschijnlijk nog andere opleidingen mogelijk. De mogelijkheden hangen af van je vooropleiding, EVC’s, EVK’s ... Contacteer de instellingen voor hoger onderwijs voor concrete informatie.
na- of bijscholingen
Hogescholen en universiteiten hebben doorgaans ook een aanbod van diverse na- of bijscholingen. Informatie hierover vind je niet op Onderwijskiezer, maar bij de onderwijsinstelling.
Instellingen
Prinsstraat 13 2000 Antwerpen
03 265 48 72![]()
![]()
J. De Nayerlaan 5 2860 Sint-Katelijne-Waver
015 31 69 44![]()
![]()
Agoralaan Gebouw H 3590 Diepenbeek
011 37 07 77![]()
![]()
Spoorwegstraat 12 8200 Sint-Michiels
050 66 48 00![]()
![]()
Gebroeders De Smetstraat 1 9000 Gent
09 265 86 10![]()
![]()
Sint-Pietersnieuwstraat 33 9000 Gent
09 331 00 31![]()
![]()
Kwalestraat 154 9300 Aalst
053 72 71 70![]()
![]()
Beroepsuitwegen
Deze beschrijving veronderstelt dat je het masterniveau hebt behaald.
De industrieel ingenieur neemt de plaats in tussen de opdrachtgevers (directie) en de uitvoerders (ploegbazen, werfleiders, arbeiders).
In tegenstelling tot de burgerlijk ingenieur is de industrieel ingenieur meer van nabij betrokken bij de rechtstreekse uitvoering van het werk.
De master in de Industriële wetenschappen: bouwkunde ontwerpt, construeert, onderhoudt en herstelt gebouwen en infrastructuurwerken (wegen-, spoor- en bruggenbouw, waterwegen, riolering).
Hij ontwikkelt en verbetert nieuwe bouwsystemen en berekent hun eigenschappen (stabiliteit, duurzaamheid). Hij kan ingezet worden als projectleider, calculator, raadgevend ingenieur, ontwerpingenieur, stabiliteitsingenieur, onderzoeksingenieur in bouwbedrijven, studiebureaus, toeleverings- en uitrustingsbedrijven, openbare besturen, nutsbedrijven.
Als projectleider staat hij in voor de organisatie en de uitvoering van bouwprojecten met oog voor termijnen, budgetten, veiligheid, kwaliteit en milieu.
Als calculator stelt hij prijsoffertes op voor bouwprojecten.
Als raadgevend ingenieur adviseert hij in verband met technieken die aangewend moeten worden bij herstelling of vernieuwing van constructies.
Als ontwerpingenieur werkt hij projecten uit in wegen-, bruggen- en waterbouw en bouwconstructies.
Als stabiliteitsingenieur berekent hij de stabiliteit van de bouw en zoekt de gepaste constructiematerialen.
Hier een overzicht van mogelijke aansluitende beroepen uit de beroependatabase van onderwijskiezer.
Er kunnen steeds nog andere mogelijkheden zijn.
Klik op een beroep voor meer informatie.
Mogelijke beroepen
Industrieel ingenieur
Landmeter
( knelpuntberoep)
Werfleider
( knelpuntberoep)
Vlaamse Kwalificatiestructuur
Kwalificaties beschrijven wat je moet kennen en kunnen om een beroep uit te oefenen, een opleiding te starten of deel te nemen aan de maatschappij. De Kwalificatiedatabank bevat alle beroepskwalificaties en onderwijskwalificaties uit de Vlaamse kwalificatiestructuur.
Studierendement
Studierichting 3e graad SO | Aantal studenten | Participatie- graad |
Gemiddeld SR |
SR 0% |
SR 1-24% |
SR 25-49% |
SR 50-84% |
SR 85-100% |
SR nvt |
Biotechnische wetenschappen (TSO) | 51 | 3,70% | 46,19% | 12 | 7 | 10 | 7 | 12 | 3 |
Economie-moderne talen (ASO) | 72 | 0,26% | 29,34% | 15 | 22 | 8 | 7 | 4 | 16 |
Economie-wetenschappen (ASO) | 156 | 6,07% | 44,16% | 19 | 34 | 30 | 32 | 24 | 17 |
Economie-wiskunde (ASO) | 177 | 2,61% | 52,36% | 16 | 36 | 32 | 30 | 41 | 22 |
Elektriciteit-elektronica (TSO) | 83 | 5,50% | 51,73% | 9 | 11 | 19 | 18 | 16 | 10 |
Elektromechanica (TSO) | 206 | 4,23% | 41,35% | 33 | 45 | 26 | 38 | 26 | 38 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 75 | 2,04% | 52,70% | 4 | 21 | 12 | 16 | 20 | 2 |
Industriële wetenschappen (TSO) | 1724 | 46,96% | 63,47% | 112 | 239 | 285 | 383 | 668 | 37 |
Latijn-wetenschappen (ASO) | 197 | 2,97% | 55,76% | 22 | 27 | 42 | 42 | 51 | 13 |
Latijn-wiskunde (ASO) | 404 | 3,48% | 74,56% | 15 | 32 | 46 | 83 | 216 | 12 |
Moderne talen-wetenschappen (ASO) | 340 | 3,30% | 48,41% | 33 | 78 | 68 | 72 | 59 | 30 |
Sportwetenschappen (ASO) | 183 | 6,07% | 45,35% | 28 | 41 | 32 | 33 | 32 | 17 |
Techniek-wetenschappen (TSO) | 589 | 13,25% | 45,91% | 85 | 139 | 110 | 101 | 113 | 41 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 148 | 0,40% | 62,22% | 8 | 20 | 28 | 31 | 57 | 4 |
Wetenschappen-wiskunde (ASO) | 4513 | 12,32% | 67,57% | 198 | 551 | 630 | 1067 | 1957 | 110 |
Per bacheloropleiding die je kan volgen in het hoger onderwijs kan je hier bekijken wat de resultaten zijn van afgestudeerden uit verschillende studierichtingen uit het secundair onderwijs. De resultaten geven weer voor welk deel van de opleiding de studenten slaagden in hun eerste jaar hoger onderwijs. Dit wordt het studierendement genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. De berekeningen gebeurden op basis van de studiekeuzes die leerlingen in Vlaanderen maakten in de voorbije jaren.
Om te weten hoe goed leerlingen het doen in het eerste jaar hoger onderwijs kijkt men naar het
studierendement. Onderstaande tabel geeft het studierendement (SR) in het eerste jaar van het
hoger onderwijs weer van studenten uit een secundaire studierichting. Dit is de verhouding van
het aantal verworven studiepunten (waarvoor geslaagd) t.o.v. het aantal opgenomen studiepunten
(waarvoor ingeschreven). Dit percentage wordt weergegeven in 5 categorieën: 0%, 1-24%, 25-49%,
50-84% en 85-100%.
Vb. De tabel geeft ook het gewogen gemiddeld studierendement weer. Daarbij weegt een student
zwaarder door naarmate hij meer studiepunten heeft opgenomen. Vb. Een gemiddeld SR van 68% =
de studenten uit een secundaire studierichting zijn samen geslaagd voor 68% van de studiepunten
waarvoor ze zich hadden ingeschreven. Hoe hoger het gemiddeld SR hoe beter de studenten uit deze
secundaire studierichting het gemiddeld doen in een bepaalde bachelor.
Er wordt alleen rekening gehouden met jongeren die zich:
- ONMIDDELLIJK (= zonder onderbreking) na het secundair onderwijs,
- VOOR HET EERST inschrijven in een academische of professionele bachelor,
- met een DIPLOMACONTRACT,
- aan een Vlaamse universiteit of hogeschool.
Secundaire studierichting: de studierichting in het Secundair onderwijs waarvoor het diploma behaald werd .
Opleiding Hoger onderwijs: : de professionele of academische bachelor waarin men zich voor het eerst inschrijft na het Secundair onderwijs.
Aantal studenten: het aantal leerlingen uit een secundaire studierichting dat zich
inschreef in een bepaalde bacheloropleiding van het hoger onderwijs.
Participatiegraad: het % studenten t.o.v. van alle afgestudeerden (uit een secundaire
studierichting) dat zich ingeschreven heeft in deze opleiding van het hoger onderwijs.
Enkel wanneer een voldoende aantal leerlingen (=30) uit een deze secundaire
studierichting voor een bepaalde bachelor kiest, worden de cijfers weergegeven.
Opgelet: deze cijfers hebben betrekking op gemiddelden en geven geen oorzakelijk verband weer
tussen de studiekeuze in het secundair onderwijs en het studierendement in het hoger onderwijs.
bron: Ministerie van Onderwijs en Vorming
Gegevens bijgewerkt tot 29-01-2018 |